Slik er maten i Italia

Da er vi tilbake hjemme i Sandefjord igjen! Og etter en liten livredding på alt av planter både ute og inne (alt var neeesten dødt, men tror jeg klarte å redde det!), tenkte jeg å oppdatere dere litt om hvordan maten i Italia var. Mye av grunnen man drar til Italia er for maten og vinen, og vi koste oss veldig med det! Men herregud, så utrolig stor forskjell det kan være på maten fra sted til sted. Generelt er det ganske god mat på de små restaurantene som ligger på fortauskanter i trange gågater.

Mens de restaurantene som ligger rett ved store turistattraksjoner er som regel maten ganske dårlig. Da snakker vi pizza som smaker dårligere enn en kjip frossenpizza. Vi testet også ut en michelin restaurant der hver av rettene kostet rundt 500-600,- kr. Der jeg var veldig heldig og fikk god mat, mens Per Fredrik sin mat smakte superkjipt. Så selv om man går på en utrolig fancy restaurant er man ikke sikret å få god mat. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men, når man først får god mat er det veldig godt. Noen av mine favoritt retter å spise i Roma er definitivt Pizza margherita og lasagne. En annen ting som er litt rart for oss nordmenn er at maten er litt rustikk. Man får bokstavelig talt kun det man bestiller.

Om man for eksempel bestiller lasagne, får man kun en stor bit lasagne på tallerkenen. Ikke noe tomater, ruccola, rødløk, eller noe ved siden av, som man vanligvis ville fått om man bestilte i Norge. Så litt pussig det der! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når det kommer til vinen drakk vi veldig mye forskjellig god rødvin. Men her også var det veldig forskjell. Bruker man 20,- euro på en flaske på en restaurant får man en helt god og grei rødvin. Ikke noe super spennende, men helt ok. Bruker man derimot 40,- euro får man som regel en veldig spennende rødvin med mye gode smaker. Våres favoritt er definitivt rødviner fra barbaresco og valpolicella.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Italia er også veldig kjente for Gelato (is) så man bør definitivt teste ut dette. Selv prøvde jeg ut litt forskjellige smaker, på forskjellige steder. Og her igjen var det veldig dårlig kvalitet på isen som var ved turistattraksjonene, mens isen som var på steder som lå litt mer bortgjemt var veldig god. Mine favoritter her var definitivt jordbær og mango. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så ja, litt mye matsnakk nå. Men håper dere syns det var gøy å lese, og at dere fikk noen tips til hvordan maten i Roma eller Italia er. 

 

19 kommentarer
    1. Mye av dette stemmer, men husk at Roma er en by med flere millioner turister året rundt og kvaliteten på maten er ikke like bra som den er andre steder i Italia, litt uten for sentrum ville du mest sannsynlig merket det for som restaurant eierne og kokkene vet så må turistene ha mat uansett og da er det ikke alle resturantene som leverer skikkelig. Hvis du skal til Italia en annen gang, anbefaler jeg det å reise utenfor de ekstreme turist stedene for da vil du virkelig få kjenne ordentlig italiensk mat 🙂

    2. Veldig nyttig og fint blogginnlegg! Skal til Roma om 2 uker så dette var greit å vite, skal absolutt gå litt mer utenfor de typiske turistområdene nå 🙂 tusen takk!

    3. Husker når eg var i Italia. Var på en restaurant og bestillte nudler og masse godt i. Men eg fikk lasagne. Ble veldig overasket!

    4. Hvis dere vil dra et sted med god mat og vin til en billig penge vil jeg anbefale Kroatia, det tilsvarer Italia med mye av den samme maten men det er så mye billigere og mye mer god service. Snakker av erfaring!

    5. Hei Stian
      Kan du lage ein innkjøps-video i morgen på YouTube. Altså ting du har kjøpt i Roma. Klær,Sko,Sminke…..osv. Håper du vill det💛

    6. Hei Stina
      Kan du lage ein innkjøps-video i morgen på YouTube. Altså ting du har kjøpt i Roma. Klær,Sko,Sminke…..osv. Håper du vill det💛

    7. Hei Kan du lage ein innkjøps-video. Pliiisssss Fordi vi skal til Roma neste uke så må bare få litt tips fra deg PPPLLLLIIIISSSSS😙😢

    8. Håper du har filmet litt, og kan lage en liten Roma-guide vlog til oss 😀 <3 Var i Roma for noen år siden, og savner såå tilbake, er såå vakkert der <3

    9. Håper du vill lage ein innkjøps-video til oss og håper att du har vlogga litt til oss🙆🌼🌹

    10. Dette innlegget likte jeg! Skal jo mest sannsynlig til Roma selv i nærmeste fremtid 🙂 Og noe av det jeg gleder meg aller mest til er jo maten! Skal definitivt oppsøke de litt mindre gatene og skjulte restaurantene for å finne den beste maten!

    11. I Italia må man bestille salat og sånne ting ved siden av, de har sideretter som passer til de forskjellige rettene. Husker jeg var veldig forvirret rundt det da jeg var der også, men det er meningen at man bestiller sideretter. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg