Pakketips til sydenturen!

I morgen reiser jeg til Roma, og derfor tenkte jeg å gi dere noen tips til hvordan dere kan pakke kofferten, enten om dere skal på sydentur eller langweekend i storby. Som dere kan se i dette innlegget har jeg massevis av tips å gi dere, etter at jeg selv har reist ganske mye. Så her er det drøssevis av tips for alle dere som skal reise i sommer!

 

♥  Ting du alltid må ha med: pass, reisepapirer, bankkort, valuta, osv

♥ Lag liste en uke i forveien. Da får du skrevet ned tingene du trenger og ha med meg. Og i løpet av uken kommer man alltid på flere ting man trenger å ha med seg. 

♥ Husk å sjekke i god tid at passet ditt ikke har gått ut på dato. Det må være minst 6 måneder til det går ut på dato fra avreisedato.

♥ Ta ut valuta på flyplassen i Norge. Det er mange land som det ikke er minibanker eller minibankene kan være på andre språk og vanskelig å forstå seg på. I tillegg er det ofte dyrere å ta ut valuta i andre land. 

♥ Ta med sovemaske og ørepropper så du kan sove på flyet på vei ned. I tilfelle du er uheldig å få et skrikende barn bak deg kan du være veldig glad for at du tok med deg øreproppene. 

♥ Alltid ha et ekstra skift i håndbagasjen, i tilfelle kofferten blir borte.

♥ Når man kommer ut av flyet og skal sitte i en buss/taxi frem til hotellet kan det være smart å ha på seg et par solbriller. Solen i syden er mye sterkere enn hva den er i Norge, og det er viktig å beskytte øynene. 

♥ Ha alle verdisaker i håndbagasjen. Hvor ofte hører man ikke om kofferter som blir borte eller stjålet? Det er så ufattelig kjipt å miste pc’en sin som man har masse ting man trenger på. Eller kameraet på vei hjem, som har alle feriebildene. Forsikringen dekker som regel materielle ting som blir borte, men den kan ikke hjelpe deg med å få tilbake feriebildene. 

♥ Ha en liten koffert til håndbagasjen. De fleste flyselskap tillater 10 kg håndbagasje med 55cm X 40cm X 23cm som mål. De fleste små trillekofferter har disse målene, og er helt geniale å bruke til håndbagasje. Når jeg er ute på tur må jeg alltid ha med meg mye data- og kamerautstyr. Så det tar jeg alltid i håndbagasjen. Da sparer jeg vekt og plass i den store kofferten, og jeg har selv kontroll på mine verdisaker. I tillegg er det så mye lettere å trille på en trillekoffert rundt på flyplassen enn en stor bag.

♥ Våtservietter i håndbagasjen eventuelt antibac. 

♥ Husk at man ikke kan ha noe flytende i håndbagasjen. Så alt av foundation, body lotion, hårspray, osv må legges i koffert. 


♥ Pakk mindre enn du tror du trenger. Du trenger ikke 10 kjoler. 

♥ Treningstøy: ta med joggesko, en sportsbh, en løpeshorts og en topp. Dette holder jeg alltid på å glemme! 

♥ Pakk med deg et par gode sko du kan gå mye med. Når man er ute og reiser vil man ofte oppleve stedet man er på, og da blir det fort mye gåing. 

♥ Man trenger maks 3 par sko: ballerina, høye hæler og noen gode joggesko. Min favoritt er Converse, da det er behagelig og fortsatt ser fint ut. 

♥ Ta med klær som kan kombineres flere måter. På den måten trenger du ikke å ha med deg så mye klær. Husk at du også kan vaske klær i syden (enten i håndvask eller på vaskeri).

♥ Ta alltid med deg minst 2 bikinier. Det er så utrolig kjipt å få revnet den eneste bikinien man har med seg til syden. Og tro meg: det er faktisk ikke så lett å få tak i en ny bikini som passer i syden. Når jeg var i Rhodos for noen år siden lette jeg rundt etter bikini i sikkert 20 butikker uten hell. Alle var altfor store. Så hvis du har litt spesiell størrelse i bikini bør du være obs på dette!

♥ Man vil gjerne shoppe i syden, og da bør man ha ekstra plass i bagasjen. Så pakk med så få klær som mulig, så slipper du overvekt på vei hjem. 

 

♥ Solkrem: 30 faktor til ansikt og 15 til kropp. Kjøp i Norge eller på taxfree på vei til utlandet. I syden er det ofte falske produkter, og man kan være uheldig å få solkrem som gir deg utslett eller uren hud. 

♥ Førstehjelpsskrin: plaster, ibux, paracet, reisesyketabletter, osv.

♥ Hvis du er avhengig av en spesiell sjampo og balsam, kan du helle de over i små reiseflasker. De tar mye mindre plass. 

♥ Ha alle toalettsaker i en toalettmappe. Da er det lettere å holde orden på sakene både når man pakker, og mens man er i syden. Ha en mappe til toalettsaker, en til smykker og en til sminke.

 

♥ Badehåndkle til stranda trenger man ikke å ta med. Det tar stor plass og er tungt. Kjøp heller et til en femtilapp nede i syden. Blir det plass i kofferten på vei hjem tar du den med som en suvernir.

♥ Murphy’s law. Alltid vær beredt på at alt kan gå galt når du skal til syden. Solkremflasker kan lekke, bagasje kan bli borte, and it goes on. Husk å alltid ha alle flaske i poser i tilfelle de lekker. Og alle ting du er helt avhengig av må være i håndbagasjen. 

♥ Hvis du ikke har et kamera anbefaler jeg deg å investere i et kompaktkamera før du reiser til syden. Mobil bilder er faktisk ikke bra nok! Husk å ta med et ekstra minnekort til kameraet når det første blir fullt av fine feriebilder. 

♥ Husk ladere til alle duppeditter. Kameralader, pc lader, mobillader, osv.

 

 

Skal du reise i sommer?

 

Følg meg på facebook for å se når jeg legger ut nye blogginnlegg! Trykk HER for å følge!

41 kommentarer
    1. Jeg er 12 år, og har vært i 25 land, så jeg har mye reiseerfaring for å si det sånn. Du hadde kjempegode og nyttige tips. Du er mitt forbilde!
      Hvor mange land har du vært i?

    2. Jeg reiser straks med kjæresten min nå til Barcalona.
      Det blir utrolig rart å ikke ta med seg foreldrene.

    3. Ikkje noke kritikk, men burde kanskje ikkje vere so spesifik med solfaktor, mange som trenger både 30 og 50 til ansikt og kropp 😊 Ellers veldig gode tips!

    4. Ehh.. Jeg kom hjem fra syden for 1 uke siden, takk for den! Haha neida;-)
      Mamma mistet kofferten sin… Hun hadde Mac’en, Cannon kamera og fineste klærne.. Veldig kjipt. Vi fikk dessverre ingenting tilbake.

    5. Hei! Masse fine tips som jeg skal ta med meg når jeg skal pakke i helgen 🙂 Jeg har et spørsmål til deg. Hvor stor forskjell tror du det er på om man trener hjemme (med litt forskjellig utstyr) og på et treningssenter? Kan man oppnå en like bra kropp hjemme som på et studio? Jeg ønsker meg ikke en super sterk kropp, men en slank fin, synlige muskler 🙂

    6. Takk for gode reisetips! De hjalp meg veldig. Skal til Mallorca om noen uker. Kos deg masse i Roma <3 Klem

    7. Kan du ver så snill å ha et innlegg hvor du gir tips om hva en kan gjør/ha med dersom en har mensen på ferie?

    8. Man kan ta med inntil 100ml flytende i håndbagasjen med de fleste flyselskaper😊 Kjempegode tips😍Jeg bruker alltid samme tipsene når jeg er ute å reiser👌🏼

    9. Jeg reiser til Tyrkia natt til lørdag!❤️ Tipsene var utrolig hjelpsomme! Kos dere masse i Roma og god tur☺️

    10. skal på bil/telt ferie i nordland, vi skal kjøre helgelandskysten og campe på veien. vi skal også besøke mange fine steder og se på barndomshjemmet til mormor.

    11. Masse gode tips! Reiser hjem fra Spania i dag og jeg skulle gjerne hatt de øreproppene! Når vi dro til Spania satt det to skrikende barn bak meg og 6 månder baby ved siden av meg! Det skal jeg huske neste gang, haha!

    12. Jeg skal til Italia på fredag(når jeg skriver dette er det fredag) på ettermiddagen til og/å med men ikke til Roma.. Når går flyet ditt? God tur!!

    13. Jeg skal til Italia på fredag(jeg skriver dette på fredag) på ettermiddagen også! Hvilket flyselskap skal du fly med? Jeg skal ta Norwegian. Ønsker deg en god tur!!

    14. Kjempe gode tips 🙂
      I sommer blir vi værende hjemme, orker ikke reise så mye når jeg er gravid, men til neste år skal vi komme oss på ferie, om det blir bil ferie eller varmere vet vi ikke ennå 😛

    15. Du kan ha kosmetikk i håndbagasjen (sminke og hårspray) sålenge det er 100ml eller mindre 😉 forsegles i plastposer du får der og da. Happy landings!

    16. kjempefine tips! jeg vil i tillegg anbefale å pakke med seg gnagsårplaster. gnagsår er så vondt og ødelegger mye.

    17. HJELP!!! Mitt pass går ut om 2 måneder, og jeg reiser til syden om 3 dager.. Betyr det at jeg ikke får reise med det passet, siden du skriver at det må være 6 måneder til det går ut??? PLEASE SVAR MEG på dette spørsmålet!!!

    18. 15 i solfaktor til kroppen er litt lite når kroppen ikke har sett sol på veeeeeeeldig lenge.. Jeg gjorde det en gang og jeg ble supersolbrent!!!

    19. Herlige tips! Ordentlig bra innlegg, men en ting. Man kan ha med seg flytende i håndbagasjen som parfyme, bodylotion og andre slike produkter, men hver enkelt kan ikke innholde mer enn 100ml og tilsammen kan det ikke være mer enn 1 liter. Tenk på de som reiser helgeturer med jobb osv, de har som oftes kun med håndbagasje med det nødvendige, selv har jeg reist sånn engang. Greit å huske til neste gang, hvis du skal på en slik tur 🙂

    20. Kjempe brak tips. Skal til Kreta om 3 uker😍GLEDER MEG HELT SYKT, her er det en jente som skal bli tan😅 Nå fikk jeg masse gode tips. Men jeg er en person som er veldig pirke pirke på dette men man sier på Rhodos ikke i (siden det er en øy, var der i fjor) Men ellers veldig brae tips🙂

    21. Dette er en trist historie assa, på vei heim fra israel skule vi fort rekke et fly fra gøteborg til oslo, så når vi kom til kontrollen og det var mormors tur, sa en dame at hun ikkje kunne beholde noen dead sea kremer som lå i hånd bagasjen, ho hadde kjøpt dem på tex free fra forje fly, men kunne ikkje slippe det gjennom kontrollen, så ho måtte kaste det og det som var gaver til tantene mine! Gjett hva det kosta! OVER 1000 kr!! Og siden koffertene våres vart direktesent til norge kunne ho ikkje lagt det der😢 Veldig trist det der

    22. Bra innlegg! Kommer til å bruke noen av disse tipsene når jeg skal
      Pakke på torsdag! Fredag morgen reiser vi til Mallorca! Gleder meg såå masse! Aldri vært i spania før så det blir veldig gøy! Håper du hadde en fin tur til roma bortsett fra alt hotell-styret!
      God sommer!❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg