Sånn var det egentlig å bo i Oslo

Nå er det snart 3 uker siden jeg flyttet ut av Oslo og til Sandefjord. Etter å ha bodd i Oslo sentrum (Grunerløkka først, deretter Majorstua og til slutt Frogner) var det en stor forskjell å flytte til Sandefjord. Men, jeg kunne ikke vært mer glad for at jeg har flyttet. Det siste året jeg bodde i Oslo bodde jeg i en leilighet på Frogner på 38 kvm, som jeg betalte 12500,- kr i måneden i leie for. Helt hinsides mye penger, med tanke på at hver eneste dag i uka var ekstremt bråkete fordi de bygget ett nytt bygg ved siden av bygget jeg bodde i.

Altså, her snakker vi drilling, hamring og alle mulige lyder fra 08-18 hver eneste dag, hele uka, hele året jeg bodde der. Ikke veldig gøy om man jobber hjemme, og leiligheten er elendig isolert. Men, som om ikke det var ille nok. Så var jeg totalt uheldig med naboene som bodde under meg. Der bodde det et kjærestepar som ruset seg på gud vet hva, og høylytt skrek og kranglet veldig ofte, gjerne midt på natten til 5 om morgenen.

 En gang fikk jeg så nok av å høre på dem at jeg banket i gulvet. Da klikket det mildt sagt for jenta, og hun truet med å banke meg, stod utenfor leiligheten min og prøvde å komme seg inn for å ta meg. Ting ble faktisk så ille at de 2-3 siste ukene jeg bodde i leiligheten måtte jeg ha livvakt hver gang jeg skulle ut av døren. Så jeg kan trygt si at jeg var ekstremt uheldig med bostedet. 

Sånn bortsett fra det å ha vært super uheldig med bosted, var Oslo et fint sted å være. Legg merke til at jeg skrev å være, og ikke bo. Å være i Oslo syns jeg er veldig koselig, og jeg er fortsatt veldig glad i Oslo by. Men å bo der er fryktelig slitsomt. Det er så hinsides mye mennesker overalt hele tiden, at man orker nesten ikke å gå ut døren. Man får liksom aldri vært helt alene, ikke engang i hjemmet sitt, for det er alltid naboer overalt uansett hvor man bor. 

Så det å flytte til Sandefjord litt utenfor sentrum, uten naboer slik som jeg har gjort nå, kunne ikke vært mer fantastisk. Endelig har jeg ingen naboer å ta hensyn til, jeg kan se på tv’en etter kl 21 (som er ganske stor forskjell fra å bo i Oslo), og jeg har god plass rundt meg. I tillegg bor jeg med verdens beste kjæreste. Så nå har jeg det faktisk veldig bra! Og jeg føler virkelig at jeg endelig bor et sted jeg kan kalle “hjemme” og ikke bare et mellomstopp. Selv om det var det jeg trengte før. 

30 kommentarer
    1. Har sendt deg melding på Facebook, men tror ikke du har sett den.
      Virker som du trives veldig i sfj 🙂
      Ha en fin søndag videre stina 🙂

    2. Det virker som at du var ekstremt uheldig med både naboer og sted. Men husk at du bodde midt i byen. Det er helt annerledes å bo på fine og dyre steder i Oslo for eksempel Tåsen, Smestad, og Holmenkollen. Jeg selv bor i ett av disse stedene og det er alltid trygt og det er fine mennesker der. Sikkert veldig koselig i Sandefjord også, men Oslo er en helt fantastisk by, men jeg tror bare at du fikk veldig feil inntrykk i og med at du var så uheldig med hvor du bodde.
      Digger deg Stina! Stå på.

    3. Stor forskjell på å bo i Sentrum av Oslo som du har gjort, kontra litt utenfor (men fortsatt i Oslo). Som Grefsen, Kjelsås,Disen, Nordstrand, Ulleren, Vinderen, Holmenkollen osv 🙂 Der er det absolutt ikke mye mennesker til enhver tid, ikke naboer tett i tett overalt, og jo, man får vært alene. Disse stedene er mer slik du beskriver hjemmet deres i Sandefjord nå. Så og si at dette er overalt uansett hvor man bor i Oslo, blir litt feil 🙂
      Men veldig hyggelig å høre at du trives godt i Sandefjord 🙂 Det fortjener du etter maset du tydeligvis har vært igjennom!
      Ha en fin søndag! 🙂

    4. Jeg skjønner deg veldig godt når du sier at du føler du er mer “hjemme” nå 🙂
      Det er slitsomt til tider å bo i Oslo, samme om man ikke bor i sentrum.
      Heldigvis bor jeg 20 minutter unna byen og i et rolig område, så jeg er litt glad for det 😀

    5. Har bodd midt i Oslo selv, ikke spesielt fornøyd. Nå bor vi i tromsø, litt for kaldt. Prøvd meg i Åmot litt for kjedelig.
      Men til saken. Hvordan er Sandefjord? Jeg og mannen har snakket om Sandefjord eller Tønsberg. Hadde vært kult om du kunne laget et innlegg om selve byen? Få fram skjønnheten i byen og rundt 😀
      Også er jeg super nysgjerrig, blir det barn snart ?
      Er selv mor til ei jente på 4 mnd og det er ingenting som er mer fantastisk en å være mamma <3

    6. Hei Stina!
      Det set ut som en veldig stille og rolig plass å bo på😊 Skjønner at du koser deg også har du jo bare verdens søteste og snilleste kjæreste❤️ Men jeg lurer på en ting? Hvor er de garderobeskapene og kommodene fra og hva heter de? Elsker bloggen din, leser den hver dag💕

    7. Hei Stina😊 Jeg skjønner at du trives der, ser så sinnsykt koselig ut å bo der og ikke oppå alle andre! Også har du jo bare verdens søteste og snilleste kjæreste i tillegg, da kan det ikke bli så mye bedre da❤️
      Men jeg lurer på hvor du har kjøpt garderobeskapene og kommodene og hva de heter?
      Elsker bloggen din, leser den hver dag💕

    8. Jeg bor på landet og har naboer rundt meg, men man merker dem nesten ikke for enten er de stort sett inne eller på jobb. Så å ha naboer er ikke slitsomt eller til bryderi, i hvert fall ikke der jeg bor. Det er nesten som å ha hele bygda for seg selv. Til tross for at jeg har naboer er det meget stille og rolig:) Men sånn er det vel på landet;)

    9. Jeg er kanskje inhabil i og med at jeg bor i Sandefjord. Men for å si det sånn; du har alt du trenger og litt mer i denne byen! Flotte badestrender, turmuligheter, shopping og uteliv (utelivet i Tønsberg er hakket bedre;)) + +. Det ikke Sandefjord har ligger bare en liten kjøretur unna. Og nå tar det heller ikke mer enn Max 2 (merk: kø) timer til Oslo om man har behov for en dagstur av og til. Personlig merker jeg godt forskjell på menneskene også. Det er mer ro i hver enkelt person her i by’n enn de som har levd flere år i Oslo-gryta. Håper det vil smitte på deg også etterhvert:)

    10. Hei 😀 dette er et spørsmål helt utenfor tema, men jeg husker et innlegg du hadde skrevet hvor du forklarte hva man måtte gjøre/abonnere på for å få bilde/thumbnails(?) på videoen istedenfor minatyrbilder? Håper du forstår hva jeg mener :p

    11. Skjønner hva du mener! Oslo kan være en veldig stressende by og om man i tillegg bor midt i gryta kan det nok være litt slitsomt til tider ;p Men en erfaring rikere og nå kan du nyte lange sommerdager ute i Sandefjord 😀 Deilig!!

    12. Hei bor i nærheten av Holmenkollen har rt stort fint hus på rundt 200 kvadratmeter
      Så ja
      Koselig at du har fått et nytt stort hun og at du trives

    13. Kunne heller ikke tenkt meg å bodd mitt i Oslo sentrum, tror det er veldig oppskrytt, vet ikke helt og Sandefjord heller hadde vært helt min greie da. I og med at det er veldig langt unna alt jeg kjenner.

    14. Jeg tror du har vært veldig uheldig, også er det litt forskjell på oss mennesker. Jeg bor på St. Hanshaugen, som ikke er like sentralt som Frogner, Majorstua eller Grunerløkka, men fortsatt veldig sentralt. Merker mye at det samme som du sier, at man aldri er alene, men jeg synes det er fantastisk. Jeg liker at jeg hører kidsa i barnehagen leke om morgenen, jeg liker å høre naboene gå ut i gangen og jeg liker at det alltid er noen på en eller annen veranda på tvers av gata. Jeg liker også veldig godt at det alltid er mange mennesker ute med en gang jeg går ut av døra, at jeg bare er en av mange og ikke blir lagt merke til, for da kan jeg være den jeg er da.

    15. Jeg bodde i Oslo i 10 år, Stovner, Tåsen, Nordstrand, Grunerløkka, Lilleaker og flere andre steder, jeg har bodd over hele byen. Grunne til at jeg ikke lenger bor i Oslo, er at utlendingene gjør det umulig å leve der. Jeg skulle ønske jeg hadde filmet alt som skjedde på Stovner for eksempel, hver eneste dag streifet flokker med ville unger fra Afrika rundt der og gjorde hærverk. Brannalarmen på Stovnersenteret ble utløst i gjennomsnitt hvert 42. minutt. Jeg kunne ikke gå ut i gata utenfor leiligheten min uten å bli antastet av dopselgere som ble irriterte og voldelige når jeg ikke skulle ha noe. Nøyaktig det samme på Nordstrand, der hadde noen laget en hjemmelaget moske rett utenfor kjøkkenvinduet mitt. Så der var det skriking og bråk hele tiden.

      Det beste som har skjedd meg var at jeg kom meg bort fra byen som nå er kjent som Norges rumpehull. Nå bor jeg i paradis sammenlignet med før. Hvis jeg aldri ser Oslos møkkete gater igjen, så er det altfor tidlig. Det var et 10 år langt mareritt, et totalt helvete. Det er hovedstaden vår, det er byen som Rørlegger-Raymond kaller trygg og fin.Når man bor på beste vestkant så ser faktisk Oslo ganske bra ut. Men ti minutter unna ligger ghetto-helvete og det kryper stadig nærmere vestkanten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg