Slik kuttet jeg ut søtsaker!

Etter at jeg skrev innlegget “så mye sukker er det i lørdagsgodteriet ditt” har jeg virkelig fått opp øynene. Sukker er gift for kroppen, og jeg har ikke innsett akkurat hvor mye sukker det var i de forskjellige søtsakene før jeg skrev innlegget, og så med mine egne øyne akkurat hvor mye sukker det fantes i de forskjellige produktene. 

Selv har jeg de siste månedene ikke vært så flink til å holde meg unna søtsakene, og har gjerne spist en del i uka også. Slike vaner merkes. Humøret blir veldig svingende, jeg går hele tiden rundt og føler meg slapp, jeg følte meg oppblåst 24/7, og ja, jeg begynte å se det på kroppen at det satt sine spor. Selv om jeg fortsatt er slank, ville jeg virkelig ikke ha alle sideeffektene med å spise godteri. 

Derfor har jeg gjort en del tiltak for å minimere inntaket av søtsaker. Siden jeg vil anta at jeg ikke er den eneste som sliter med å kutte ut søtsakene, vil jeg dele det som har fungert for meg, og som forhåpentligvis kan fungere for deg.

En dag i uka
– Jeg gir meg selv lov til å spise alt av søtsaker på lørdager. Da er det mye lettere når jeg går igjennom uka uten søtsaker, siden jeg vet at jeg kan snart kose meg meg søtsaker. Hver søndagsmorgen kaster jeg alltid alt av godteriet som er igjen fra lørdagen, slik at jeg ikke begynner å spise det dagene etter. 

 

Sunn snacks 
– Jeg elsker å spise bær, nøtter og frukt. Så det passer jeg på å alltid ha tilgjengelig så jeg kan spise det når jeg er småsulten eller kjenner at søtsuget kommer. Hvis jeg skal se på film eller bare tv om kvelden, og vil kose meg med litt ekstra godt pleier jeg å mikse holiday dipmix med rømme, og spise litt grønnsaker som gulrot og brokkoli ved siden av. Det er faktisk veldig godt! 

 

Vann
– Selv drikker jeg nesten ikke brus, så for min del har jeg ikke trengt å kutte ut det. Men om du er en brusdrikker, bør du holde brusdrikkingen til den ene dagen i uka. Prøv å få i deg nok vann igjennom dagen, så du holder deg hydrert. Da minsker du søtsuget og du blir ikke like lett slapp. Et lite triks kan være å alltid ha en flaske med vann stående på arbeidsbordet der du jobber, og en i veska, så du alltid har vann tilgjengelig. 

Havregrøt
– Ok, denne er kanskje litt sær. Men jeg spiser havregrøt til frokost hver eneste dag. Da blander jeg 1 dl lettkokt havregryn med 3 dl melk, og koker det i et par minutter. Havregryn er en av “de gode karbohydratene” så denne gir deg ingen blodsukkerstigning, som gjør at energien holdes jevn, i tillegg til at du holder deg mett mye lengre enn hvis du spiser loff med nugatti til frokost. Jeg har også merket at jeg får mye mindre søtsug når jeg har spist havregrøt til frokost. 

 

Spis nok mat
– Noe som jeg merker veldig fort, er at hvis jeg har slurvet litt med måltidene, og ikke spist nok mat, blir jeg ekstremt søtsugen. Men så fort jeg har spist en god middag går søtsuget over igjen. Så mitt tips er; spis en god porsjon sunn middag før du rekker etter godteposen. 

 

 

Holder du deg unna søtsaker?

Forresten; akkurat nå har jeg nettopp lagt ut en konkurranse på min facebookside, der dere kan vinne alt på bildet under! HER finner du konkurransen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

14 kommentarer
    1. Får prøve meg litt også av det du gjør. Jeg er ikke flink i det hele tatt. Men jeg prøvde litt i januar men det gikk ikke.
      Jeg er med i konkurransen, håper virkelig at jeg vinner :-D!!!!1

    2. Bra tips!
      Jeg spiser havregrøt til frokost hver eneste dag. Man holder seg mett veldig lenge, jeg spiser frokost ca 08.00 og jeg har ikke lunsj før klokka 12.30. Pluss at det er veldig deilig om morgningen når du egentlig ikke har matlyst, det sklir jo bare ned. Jeg lager med vann da, siden jeg ikke tåler melk❤️
      Et godt råd hvis du elsker brus er å ha en vannflaske i veska. Hvis du ikke har vann blir du tørst og du får lyst til å kjøpe drikke. Siden vann og brus koster det samme ender man som regel opp med å drikke brus….

    3. Disse tipsene trengte vi for vi er helt håpløse der og ja vi fikk mega sjokk når vi så hvor mye sukker godteriet egentlig inneholdt… Så takk for et oppfølger innlegg om hvordan man faktisk kan holde søt sug under sjakk 😀

    4. Dessverre er jeg altfor glad i det til å klare å holde meg unna det. Er heller ikke glad i noe erstatninger som bær og frukt.

    5. Tusen takk for mange bra tips! 😀 Jeg er utrolig dårlig på å holde søtsakene unna, men disse tipsene hjelper nok veldig!❤️

    6. Jeg prøver ofte å holde meg unna godteri. Hvis du ser meg kan du fort tenke at jeg er deg personen som trener hver dag og aldri spiser godteri, men nei jeg spiser godteri hver dag og drikker brus til hvært måltid hver dag. Så ja… Men jeg vil fortsatt være sunn men, det er så vanskelig fordi jeg ikke har den motivasjonen ‘hvist jeg spiser godteri når så blir jeg tjukk’. Fordi jeg vet at jeg ikke blir det uansett. Har du noen tips, til motivasjon for å spise sunt?

    7. Blodsukkerstigning får man uansett av karbohydrater. Men du har helt rett i at det er av det “bra”, hehe. Det er jo det tilsatte sukkeret man skal passe seg for.
      Hilsen type 1 Diabetiker som måler blodsukkeret hver eneste dag 🙂

    8. Hei Stina! Jeg er ei jente på 13 år og jeg har skilte foreldre. Altså jeg spiser litt goteri for er ikke glad i det. Men da jeg er til mamma spiser jeg ikke stort med da jeg kommer til pappa(er til han anen hver helg) får jeg lov til å spise goteri hver dag i helga men jeg føler jeg blir sjuk av det. Mamma sier at jeg er veldig tynn,men når jeg ser på armene mine føler jeg at jeg kan ikke gå i kortarmer men må ha litt ned på hands mi. Er det noe galt med meg eller noe? Og tels potetgull noe av dette for jeg spiser det mye lager selv hjemmelaget(^-^)

    9. Jeg prøver hver eneste uke å følge disse reglene, men går på en smell også hver eneste uke. Merkelig nok, hvis jeg binger skikkelig, så mister jeg også søtsuget i flere måneder etterpå!

    10. hei Stina
      Det er en video på kanalen din som handler om å stille kameraet ditt manuelt. så jeg lurer på om det er en fin kamera som jeg kan har i mange år. og lett til å stille den til lette ting for jeg skal kanskje kjøpe et sånt kamera.
      kunne du vær så snill svaret meg på emailen min om du kan. du er best Stina

    11. Spis frukt, som du spiser godteri, har jeg hørt. Masse fruktsukker! Min måte å bli kvitt sukkersuget på, er å leve på lavkarbo. Altså unngå så mye sukker som mulig! Da spiser man mye fett, og blir god og mett, uten å føle savnet etter noe søtt. Anbefales!

    12. Skal kutte ned på søtsaker og brus selv nå. Heller ta meg en is iblant og kjøpe frukt når jeg er på butikken. Fant ut idag at jeg har gått opp 10 kg på alt for kort tid.. Så nå må jeg virkelig ta tak. :S

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg