Slik får du tid til alt!

Velkommen til 2016. Her har vi det mer travelt enn noensinne. Er du ung må du være på skolen mange timer hver dag, deretter må du jobbe med lekser, så er det trening, så er det å dra på deltidsjobben sin, og midt oppe i alt dette skal man også ha tid til venner, og ikke minst seg selv. Når man blir voksen er det heller ikke noe lettere. Dagene går med til å jobbe og bygge en karriere, handle inn mat, lage middag, gjøre rent der man bor, trene, være sosial og prøve å skvise inn litt tid til seg selv. 

Tidsklemma kan man rett og slett kalle det. Vi har bare 24 timer i døgnet, og 8 av de skal vi helst sove på. Derfor er det så utrolig viktig at man bruker timene riktig, så man ikke ender opp med å havne helt i tidsklemma og føle at man aldri rekker over noe. For at du skal få bedre tid i din hverdag, har jeg samlet noen av mine beste tips som jeg nå skal dele med deg. 

– Planlegging er nøkkelen til alt – 

Sett deg ned hver søndag og planlegg uken din. Lag en oversikt over når du skal trene, når du skal gjøre lekser, være med venner, osv. Er du flink til å planlegge kommer ikke en innlevering som et sjokk dagen før den skal leveres, og du slipper et veldig stort stresselement. 

 

– Prioriter riktig – 

Hvor er du i livet ditt akkurat nå? Er du i det stadiet der du nærmer deg eksamener og innleveringer, er det viktig å prioritere det. Er du derimot der hvor du er i starten av å bygge karrieren din, kan det være smart å prioritere den. Men har du derimot klart å bygge karrieren, eller ikke bryr deg så mye om skolen, kan du heller prioritere andre ting som kjæreste og venner. Det beste er nok å prioritere alle tingene litt, og noen mer enn andre. Selv prioriterer jeg jobben og kjæresten, men jeg prøver også å prioritere venner og familie. 

– Mise en place – 

Da jeg jobbet som kokk lærte jeg dette uttrykket, og det betyr at man skal ha alt er helt klart for å sette igang. For eksempel om du skal på skolen, så kan du gjøre en mise en place med antrekket og legge det klart dagen før. Altså, gjøre ting klart. Her kan man spare mye tid. På søndag kveld kan det være smart å legge frem antrekk for hele uken, så du sparer masse tid hver morgen. Ps; husk å sjekke værmeldingene. Bor du for deg selv, og må lage middagene selv, kan det også være smart å planlegge middager for hele uken og handle inn på mandag. Da sparer du masse tid på å slippe og dra innom matbutikken flere ganger i uka. 

 

– Trening og kosthold – 

Dersom du legger litt av tiden din i trening får du så utrolig mye igjen for det. Trener du får du mer energi, og du orker å gjøre mer. Ergo, du rekker også mer. Sleng på et sunt kosthold på toppen, og du er godt igang med å komme deg ut av tidsklemma. 

– Det er greit å si nei – 

Man kan ikke rekke alt. Derfor er det helt innafor å si nei til å dra ut på cafe med venninner om du ikke har tid, eller rett og slett ikke vil. Noen ganger trenger man å bruke den tiden man har til overs på seg selv, og da er det noen ting man må si nei til.

 

– Chill – 

Det er viktig å huske på at du er et menneske, og ikke en robot. Du er nødt til å få nok søvn og slappe av. Får du ikke slappet av nok blir du umotivert, trøtt og slapp hele tiden. Derfor bør du prøve å ha minst en time hver kveld som du slapper av uten å gjøre noe annet enn å bare daffe forran tv’en.  

 

Sliter du med å rekke alt?

14 kommentarer
    1. Liker slike innlegg! Syns selv jeg er flink til å planlegge 🙂
      Men er ofte jeg står mellom flere gøye alternativer til hva jeg kan gjøre om dagen og da får jeg det dilemmaet med å velge meg for hva jeg vil bruke dagen til :-)) hihi

    2. Veldig bra innlegg Stina! Jeg synes ofte det er litt vanskelig å rekke alt man må gjøre, og oppi alt det så skal man jo få tid til venner og familie.
      PS: Elsker bloggen din <3

    3. Veldig bra innlegg , Stina!!
      Elsker når du kommer med sånne tips og triks innlegg!
      Selv er jeg konstant i tidsklemma med skole,
      lesker, venner, trening og deltidsjobb!
      Takk for tipsene dine!
      Skal tenkte på det fra nå av!!

    4. Takk for gode tips.
      Jeg er helt elendig til å planlegge, men kanskje dette hjelper meg? Jeg får prøve denne uka og se hvordan det går ;))))

    5. Bra innlegg!
      Jeg går på skolen fra klokka 08:00 til 15:00 og har dobbeltimer i alle fag, noe som er utrolig kjedelig. Vi får ikke så mye lekser. Nesten ikke i det hele tatt. Men når vi får lekser så syns jeg det er så vanskelig å komme i gang med de når jeg kommer hjem for da er jeg rett og slett lei og sliten. Så da ender jeg opp med å ikke gjøre leksene og det plager meg veldig! =[
      Har du noen tips? =}

    6. Jeg sliter med søvn ofte ville vært super fint vis du kunne lage et inlegg hvordan få bedre søvn eller noe
      Elsker deg du er forbildet mitt❤️

    7. Hei, jeg har egentlig veldig lite tid nå fortiden. Det som plager meg er at når jeg skal gjøre lekser ender jeg opp med at jeg sitter og gjør det seint på kvelden. Og det er det verste jeg hvet. Jeg har liksom noe å gjøre på Mandager, Tirsdager, Onsdager og Torsdager. Og jeg vil ikke slutte på alt jeg driver med heller. Så har du noen tips? Det går greit om du ikke gir noe tips, for du har sikkert også ikke tid til så mye.
      Hilsen en til jente som sitter i en tidsklemme.

    8. Synes du har skrevet på bloggen din før at du legger deg så sent som 3-4 og står opp kl 10. stemmer dette, og er du ikke trøtt da?

    9. Eeelsker bloggen din, men jeg har et spørsmål. Jeg har en veldig god venninne som jeg sjelden krangler med, og hun spør meg ofte om jeg vil være med ut. Jeg pleier som regel og svare ja, men hvis jeg har andre planer eller rett og slett ikke vil, så blir hun sånn småsur på meg. Har du noen tips?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg