Fra hobby på jenterommet, til big business.

Det er helt merkelig å tenke på at det som startet som en hobby på jenterommet hjemme hos mamma og pappa, nå er en big business. Det hele startet med noen få tastetrykk uten så mye mål og mening, en vårdag da jeg var 17 år. I begynnelsen var det bare hobby og det var så og si ingen som forstod hvorfor jeg la så mye tid ned i bloggen. Ingen rundt meg forstod hvorfor jeg ville dele så mye på nett. 

Jeg fikk nesten hele tiden høre at det ikke var noe poeng i å bruke så mye tid på en blogg. Skulle dette liksom bli en fremtid? Vel. Nå sitter jeg her nesten 6 år senere og jeg har en blogg som 80’000 unike mennesker besøker hver eneste måned. Jeg tjener langt mer enn hva de fleste godt voksne gjør. Jeg er ansatt som blogger i en av norges mektigste nettaviser, og store firmaer kommer til meg for å reklamere på min blogg. 

Jeg har jobbet hardt for å være her jeg er i dag. Jeg tar aldri en eneste dag fri, og jobber nesten dobbelt så mye som det som er normalt. Så det her har ikke kommet gratis. Men det vanskeligste av alt på veien til hit jeg er i dag, har ikke vært alle timene jeg har måttet legge ned i bloggen. Jeg elsker å blogge, og da gjør det meg ingenting å sitte i timesvis hver eneste dag.

Det vanskelige har derimot vært menneskene rundt meg. De første årene bodde jeg i en liten by, der jeg fikk null støtte til det jeg drev med. Jeg var den eneste som drev skikkelig med blogging, og det var vanskelig å være helt alene om dette. Foreldrene mine har alltid støttet meg, men de er fra en annen generasjon, så de skjønte fint lite av hele bloggingen. Vennene mine var heller ikke så forstående til bloggingen. 

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har fått høre det fra familie, venner, ukjente og bekjente at “Skal du ikke få deg en ordentlig jobb? Eller ta litt mer utdanning? Men heldigvis er jeg en sta person. Om jeg vil noe, så gjør jeg det på min måte. Så jeg har hele tiden klart å gi blanke i hva alle andre har sagt, og gått min egen vei. I dagens samfunn er det så sterkt press på at man må ta en bachelor eller mastergrad for å passe inn i samfunnet. Og om man skulle prøve å være litt grunder og gå egne veier, stiller alle seg veldig skeptiske til det. 

Det som jeg prøver å si her, er at jeg oppfordrer dere alle til å gå den veien dere måtte ønske. Gi litt blaffen i hva foreldrene dine syns at du skal gjøre. Ikke bry deg hva vennene dine utdanner seg som. Gjør hva DU vil. Om du vil reise verden rundt, gjør det! Om du vil bli snekker, gjør det! Om du vil starte ditt eget firma, gjør det!

Våg å gå litt utenfor komfortsonen din, fordi der finner du ut hvem du virkelig er. Vi mennesker bruker altfor mye av tiden vår på jobbing, til å jobbe i en jobb vi ikke stortrives i. Derfor er det så ekstremt viktig at du ikke gjør som alle andre syns du skal gjøre. Husk; det er du som skal leve livet ditt. 

 

 

22 kommentarer
    1. Et veldig stort og viktig poeng i det du sier på slutten her. At det er viktig å ikke gjøre det alle andre synes du skal gjøre. Jeg har nett sluttet på studie jeg går på..Fant ut at dette ikke helt er noe for meg..Men var veldig usikker på å slutte…Var så utrolig redd for å skuffe noen, familien min spesielt .. men fant jo til slutt ut at det er jo bare meg selv jeg skuffer tilslutt..!!!
      Du gjør en utrolig god jobb når det kommer til blogging. Du er et stort forbilde for mange. DU skriver utrolig bra, og kommer alltid med noen kjekke og gode innlegg!! STÅ PÅ STINA!! 😀

    2. Ære være deg for at du følger din egen vei, og veldig kult å lese at du lykkes så bra. Sånn sett er du et bra forbilde for andre! Stå på videre 🙂

    3. Jeg synes det er kjempefint at du skriver dette. Da jeg var yngre (ungdomsskolen) blogget jeg, men siden vennene mine synes det var teit, sluttet jeg. Jeg lagde nye blogger, blogget en periode og sluttet etter en liten stund fordi jeg følte vennene mine snakket stygt om det. Jeg blogget til og med i hemmelighet i en periode! Kunne ønske jeg ikke ga meg så lett og heller gjorde det jeg ville, det er så viktig 🙂

    4. Helt fantastisk at du har oppnådd dette – og den viljen din er superfin! Jeg skulle ønske jeg klarte å gå endaaa lengre ut av komfortsonen min. Først nå har jeg begynt å tørre å virkelig utføre en god jobb bak bloggen, rett og slett fordi jeg har latt meg påvirke av andre. Nå har jeg en utdanning til sommeren da, så da kan de i allefall ikke si at jeg må fokusere på utdanning fremfor blogg, haha!! 😀

    5. Du er så flink blogger og kommer med så mange gode råd og tips!! Tusen takk for det😍.før tenkte jeg at jeg ville bli det alle andre ville bli for å ikke være utenfor, men etter det du skrev endret jeg raskt mening! Elsker bloggen din kjempe mye!
      PS: kan delane fler videoer hvor du svarer på spørsmål??

    6. Jeg er enig i det du sier men og skryte av at du tjener så mye mer enn andre voksne syntes jeg du kunne droppet. Det er mange voksne som sliter med penger så syntes det er dårlig gjort av deg og få dem til og føle seg som dritt rett og slett.

    7. Enig med Olivia. Du gjør en god jobb og fortsett med det:) Men å skryte av at man tjener mer enn de fleste blir litt feil. Jeg er ikke sjalu fordi jeg er fornøyd med den summen jeg har. Penger er ikke alt:) Men stå på med det du gjør. Dette er tross alt ikke vondt ment:)

    8. Er så enig med det du skriver, Stina 🙂 har lenge hatt lyst til å prøve å bli en blogger, men det er virkelig ikke lett. Sånn som bare i dag glemte jeg jo å legge ut innlegg pga jobb, så ble jo ganske lite i dag. Til nå så er jo bloggingen bare en hobby, men jeg håper faktisk på å komme like langt som deg en dag 🙂 har du noen forslag? Eventuelt til å komme høyere opp på listen å få flere lesere til en nybegynner som meg? (:

    9. Sykt at man kan tjene så mye bare på å holde en menigsløs blogg som ikke gjøre noe bra for folk mens mennesker sliter seg ut bare for å få mat på bordet..

    10. Så flott skrevet! Jeg beundrer deg og den harde jobbingen din! Du er virkelig flink, og fortjener den plassen du har i dag 🙂 Stå på videre, fine Stina!

    11. Dødsbra jobba! Mange skjønner vel nå at det ikke bare er å starte en blogg, legge ut noen bilder og skrive noen setninger, så tjener du masse penger. Det er mye jobb bak det.
      Men hvorfor skal du og flere bloggere alltid skrive “tjener mer enn hva voksne mennesker gjør idag” også “klikker” dere når skattelistene kommer ut og mener at ingen har noe med det? Nei, ingen har noe med det så hvorfor skriver dere om at dere tjener så mye penger da? Dette er ikke hat, men kun et spørsmål jeg gjerne vil du skal svare på.

    12. Du er en kjempe flink blogger og du er mitt forbilde. Jeg har lest bloggen din i 4 år og jeg elsker den. Hadde satt stor pris på om du kunne gi med noen tips til hvordan jeg kunne gjøre bloggen min bedre. Elsker deg og du er kjempe pen.

    13. Du er utrolig flink!
      Elsker å blogge selv og har vel hatt hundrevis av blogger, tror jeg sletter dem hvergang jeg føler det går veldig dårlig.. Men jeg skal virkelig prøve å gi alt nå, du er en stor inspirasjon!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg