New in: Pelsvest

For en liten stund siden kjøpte jeg en liten fjærjakke (her) og denne pelsvesten. Nå har jeg endelig fått testet ut vesten litt, og jeg tenkte å dele noen tanker med dere. Denne vesten er av fake pels, altså ingen små søte dyr som har måttet lide for at jeg skal se fin ut. Det som er så rart er at den er like fin og varm som ekte pelser. I tillegg kjennes den like bløt ut som ekte pels. Så da begynner jeg å tenke.. Hvorfor bruker folk pels?

Det var en ting back in the days når den fake pelsen så ut som noe du hadde kjøpt for 10,- kr på H&M. Men når fake pels faktisk er så bra som dette her, så skjønner jeg ikke hva som er poenget med ekte pels. Det er så mange som bruker ekte pels som unnskylder det med at fake pels ikke er varmt eller fint. Men dette eksperimentet viser jo at de tar grundig feil. 

Så hvorfor støtter de denne grusomme industrien?

Jeg skjønner det virkelig ikke. Hvorfor skal man la små dyr som rever og minker, som egentlig tilhører i naturen, være innesperret i små bur hele livet sitt, så du skal få en pels, som er helt lik en fake pels? Er det virkelig så forbanna viktig for deg at det skal være ekte, at du lar dyr bli torturert? Hmm.. Nei folkens, jeg skjønner virkelig ikke greia. Uansett om man kjøper pels i Norge, eller en jævla Parajumper jakke fra USA så er det fortsatt mange dyr som har levd under grusomme forhold, sånn at du skulle få den jævla pelsen din, som du sprader så stolt rundt i. 

Nei folkens, om dere har en forklaring til hvorfor folk bruker ekte pels, når fake pels er like bra, kan dere gjerne dele den i kommentarfeltet. Jeg er i alle fall veldig spent på å høre hvorfor folk ønsker å støtte noe så grusomt. 

Pelsvesten min er forresten kjøpt her

47 kommentarer
    1. Bare litt off topic. Hvor lang var leveransetiden fra den siden fra pakken ble sendt? Siden at siden er svensk tenkte jeg på.

    2. Syntes det er så utrolig teit at de tester på dyr! Hater det:( uansett om faren min hadde kjøpt noe med pels til over 1000kr hadde jeg ikke brukt den!:/ elsker dyr og hater dyreplageri mer enn noe annet!!! Stakkars små dyr som må lide for at vi skal se fine ut! Men her er en ting: jeg syntes at det er så teit! Tenk om noen hadde tatt oss i bur og tatt av alt av hår vi har! Eller kanskje alt av hud? Trur ikke vi hadde likt det,nei! Så jeg er glad for at du ikke bruker klær med pels på! For jeg elsker deg så høyt og hadde ikke likt at du hadde kjøpt ting med ekte pels💗 Hilsen Stina Elsker !! Håper du svarer på denne Stina!! Hadde betydd mye😍❤️

    3. Jeg hater også at folk må bruke ekte pels bare fordi da kan der se bedre ut. Jeg liker ikke det, også at de må teste sminke på dyr for å sjekke om det er bra for oss. Nei takk

    4. Jeg er helt enig! Nå tror jeg nok at pelsforbrukerne sliter litt med å komme med et rasjonelt svar. Takk for et kort og konsist innlegg som er vel gjennomført i stil!

    5. Enig! Det er galskap at folk går rundt med ekte pels og fjær med god samvittighet. Jeg kommer aldri, aldri, ALDRI til å forstå det. Vesten din er et perfekt eksempel på at man ikke trenger å støtte tortur og undertrykkelse av en annen art!
      Jeg kunne skrevet en bibel om dette temaet, men velger å la være akkurat nå. Vesten var utrolig fin! 🙂

    6. Synes denne debatten er spennende! selv bruker jeg ikke ekte pels, men etter min mening finnes det argumenter for og i mot 🙂 har du for eksempel tenkt på hor mye ikke-fornybare ressurser som blir brukt for å lage fusk? og ja det finnes grusomheter i pelsindustrien, men ikke alle er sånn. så klart vises det på nett de aller fæleste klippene. folk er grusomme på nett, men vi kan ikje legge ned hele Internett. samme med pelsindustrien. de største narkomane her i landet er de iført hvit frakk, men skal vi slutte med legehjelp fordi det finnes idioter? Vi er avhengig av pels fordi det er miljøvennlig og ikke minst (litt off the Topic) å spise/produsere kjøtt av dyr. kan du tenke deg om alle dyr levde fritt? det er noe som heter bærekraftig utvikling, og blir det for mye dyr av en art, vil det ikke bli mat igjen til en stor del. Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne, men Pelsindustri er så mye mer enn små minker som lever under forferdelige forhold

    7. Du burde være ekstremt obs på å lese om hva som faktisk er fuskepels og ikke. Som f.eks. Nelly – de sier at woolrich jakkene dem selger har stor hette med fuskepels, men når man leser på woolrich sine hjemmesider så står det at alle jakkene dems er laget av 100% ekte pels – mye av dette er jo for at Nelly ikke skal få så mye pes på seg for å selge ekte pels varer.
      Jeg vet ikke om denne nettsiden som du “reklamerer” for faktisk sier sannheten eller ikke, men får håpe det! 🙂
      Men supert innlegg du har skrevet!! Likte at det var så kort og konkret.

    8. Jeg elsker virkelig at du har lagt ut dette innlegget Stina!❤ Jeg syntes faktisk du er veldig modig som skriver at du er i mot dette og at du virkelig oppfordrer seerne dine på bloggen til å tenke det samme som deg! Nei til Pels!! Dette er jeg sterkt i mot selv, og jeg digger budskapet ditt som du skrev om i denne teksten!! Jeg vil takke deg også for at du ikke oppfordrer unge barn og tenåringer til å kjøpe dyre jakker for tusenvis av cash… Stina skal virkelig ha Creds for dette inlegget! Du er tøff og selvsikker og det gjør deg til et besre menneske! Loveu❤❤

    9. Elsker budskapet, og hva du sier i innlegget. Og jeg vet du er imot det med pels, og den industrien som fåregår. Men når du kjøper en jakke med falsk pels, tror man kanskje at man gjør noe riktig. Men ikke alltid. For du støtter hele merket/industrien. Så kanskje dette merket jeg kjøper jakken fra selger i tillegg til fake pels også ekte pels, så støtter du det også. Du støtter hele industrien, ikke bare den jakken. Alle jakkene, ikke bare den fake pelsen, men de andre pelsene også.
      Men det jeg prøver å få frem her, er at du har kjøpt denne bra jakken som ikke er av pels. Men når jeg trykker på linken til jakken ser jeg jo mange andre jakker. Og jeg tenkte, wow! Et merke som selger jakker som ikke er av pels, som ikke skader dyr og som er noe jeg vil støtte. Men nei, når jeg kommer inn på denne svenske nettsiden. Jeg ser jakker laget at 100% kaninhår og mange andre som også er av pels. Dette vil jeg da ikke støtte! Jeg vil ikke støtte disse folkeme som lager disse jakkene, selv om de har en jakke som ikke er av ekte pels. Dette trodde jeg du viste Stina. Og jeg håper de som skal kjøpe seg en jakke som ikke har ekte pels, sjekker hva pengene faktisk går til. Går det til et firma som lager jakker som bare er av falsk pels, eller av ekte. Eller av begge, som du tydeligvis støtter.
      Og jeg vil bare si at jeg ikke har noe imot deg Stina eller hva du prøver å fortelle, men akkurat dette bomma du litt på. For du har faktisk støttet pelsindustrien selv om den jakken du kjøpte var av falsk pels.

    10. Btw, så tester jo mac på dyr, og hvis man spiser kjøtt er jo det levende dyr som har blitt drept. Uansett, det er ikke alle dyr som lider av pelskåper liksom.

    11. Dyr lider for at vi skal få mat også. Er det greit å slakte dyr for kjøttet? En søt liten mink eller rev dør like mye som en ku eller kylling eller gris. Jeg har selv vært i mot pels, og selv spist kjøtt, men egentlig syntes jeg det er dumt å si noe i mot å torturere ett dyr, forså å spise ett annet. (Nå er ikke dette rettet mot deg altså, men bare generelt). Vi mennesker syntes det er greit å spise noen dyr, mens andre dyr skal vi ha som kjæledyr, og ikke skade. Etter å ha sett litt på videoer og diverse dokumentarer så er det sykt at ikke produksjonen av animalistiske produkter har tatt slutt. Men supert at du ikke bruker ekte pels, det er noe som skulle dødd ut for alt for lenge siden.

    12. Er så forferdelig dårlig gjort å lage dyre pelsjakker.. Synes så utrolig synd i dyrene som må lide seg i hjel for at folk skal få seg en slik jakke.. Jeg hadde aldri selv kjøpt en slik jakke. Vil ikke dyrene så vondt! Stakkar :/

    13. Synes d er så bra når folk med en del følgere tar opp temaer som disse, selv skjønner jeg ikke hvorfor folk kan kjøpe ekte pels uansett hvor fake fuskepelsen ser ut. Levende skapninger burde bli satt pris på før folk sin forfengelighet.

    14. Så utrolig bra at det endelig finnes noen bloggere som virkelig ikke støtter pels! All respekt til deg!!

    15. Bare så dere vet det: Selv om du kjøper svea jakke UTEN pels, støtter du allikevel pelsindustrien, ettersom merket gir ut jakker MED pels også.

    16. Eier verken fuskepels eller vanlig pels, men er virkelig kvaliteten like bra på fuskepels? Ikke ta dette feil, skal jo selvfølgelig ikke kjøpe ekte pels, (jeg støtter ikke den forferdelige industrien,) men folk jeg kjenner som har ekte pelsklær sier at fuskepels ikke er like myk/deilig/bra. Har selv kjent på de forskjellige og ekte pels kjennes alltid best. Hvor kan man i såfall kjøpe så bra fuskepels?
      Liker bloggen din kjempegodt:)

    17. fint innlegg!!<3 Jeg elsker dyr selv, og jeg har alltid likt dyr, men jeg liker ikke det de gjør mot dyra det er ganske grusomt ja! 🙁
      men en ting jeg vil si Stina, for det første tror jeg ikke at alle industrier skader dyr? mange pels jakker har RESTEPELS! som jeg har en jakke som er god og varm og har ekte pels på, men jeg kjøpte den som restepels, da har dem jo ikke vært slemme mot dyra!!??:/

    18. ja sant, men vis man tenker over det, så er jo dun i vinter jakker puter osv..ekte det å!
      Er det ikke like ille å bruke det daa?? aldri skjønt det jeg hahah… ??

    19. Jeg har vert opptatt av dette lenge å det har mamma også da hun var ung ca 25 ønskte hun seg jakke med ekte pels men da visste hun ikke at dyrene lider, at de blir fanget med fotsaks der de kanskje må lide flere dager. Og at på Canada Goose der de tar de fine coyotene i fotsaks og lar dem lide det syntes jeg ikke er rettferdig, ja vi har altfor mange coyoter og ja de har ingen fiender men det er helt urimelig at de skal få sitte på en jævla kant på en jakke.😔 Er så utrolig glad i min North pole adventure jakke den er like bra som en Canada Goose/Parajumper! 😊 Så er utrolig enig med deg Stina!💗💗

    20. Jeg har aldri kjøpt ekte pels i butikk, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. MEN, jeg jakter, og spiser dyrene jeg selv har skutt. I disse tilfellene vil jeg også bruke pelsen fra dyrene jeg selv har skutt. Da jeg mener at det er sløs å skulle kun bruke halvparten av dyret når det først er slaktet. Så jeg håper folk kan se på dette også fra flere forskjellige synsvinkler!

    21. synes det er utrolig forferdelig at dyr må gå i gjennom denne lidelsen bare pga oss mennesker som absolutt må ha en ekte pels(ikke alle mennesker). Selv om man tjener mere penger på det, eller at det er mer “kosete”, så bør man ikke gjøre dette mot alle disse stakkarse dyrene. Hvorfor må dyrene gå i gjennom sånt når de heller kunne fått levd et flott liv, akkurat som oss. Er i allefall 100% enig med deg Stina. Har aldri støttet pelsindustrien og vil ikke gjøre det heller.

    22. Jeg syns det er så flott at personer som deg som får mye oppmerksomhet i media fronter slike viktige saker! Det får også andre til å tenke, og jeg blir så sykt glad når jeg ser personer som faktisk bryr seg om dyrenes velferd. You go girl!!

    23. Blir veldig glad når jeg ser toppbloggere som deg ikke støtter pelsindustrien! Godt poeng du har også med at fake pels er blitt så bra at det både ser ekte ut, og holder deg varm

    24. Ja, jeg er enig med at noe av pelsindustrien er forferdelig, men for å være ærlig, så kan man ikke være like opptatt av alt. Jeg innrømmer at jeg ikke er noen dyreelsker og dyrevern står da ikke høyest på min liste. Missforstå meg rett, jeg vil jo dem ikke noe vondt, men det er andre ting som jeg bryr meg om mer enn det. Jeg er f.eks veldig opptatt av barnearbeid, og er veldig opptatt av å ikke støtte de kjedene som bruker barn til å lage f.eks klær. Jeg er også opptatt av å heller kjøpe ett kvalitetsplagg, enn å kjøpe 10 billigplagg – mest for miljøet sin del.
      Poenget mitt er at jeg føler det blir litt sånn pick your battles. Hvis jeg måtte velge, ville jeg mye heller ha kjøpt noe med pels, enn ett plagg ett stakkars barn har sittet i 12 timer å sydd med luselønn og elendige vilkår, mens andre ville ha valgt det motsatte

    25. Lara: Dun produksjonen er faktisk helt forferdelig. Fjærene blir revet av rett fra kroppen, og èn fjær som blir revet av for dem, er som å rive av en negl for oss = TORTUR. De ligger å rister etter de har fått fjærene revet av seg, fordi de er i sjokk av all smerten. Når fjærene vokser ut igjen så gjentas dette igjen og igjen hele livet dems.
      Det finnes svanemerkede dunputer og dundyner i buttikkene nå. Bare spør på butikken om de har det. Tror det koster ganske mye mer, men er ikke helt sikker, bare spør hvis du skal kjøpe det en dag. De kan forklare deg om produsksjonen til de som er svanemerket. Det gjorde de værtfall på PRINCESS på Buskerud Storsenter 🙂

    26. Hei! Nå vil ikke jeg være dritten i midten her, men jeg tenker du burde være kritisk til denne nettsiden. Jeg har forsøkt å se på bildene på nettsiden deres, men de er av så dårlig kvalitet at det er vanskelig å se om pelsen faktisk er falsk eller ei. På dine bilder ser den veldig ekte ut, og det var det som fikk meg til å reagere. Fuskepels har vanligvis ikke disse tynne, små pelshårene sin stikker ut.
      Jeg mistenker – og jeg sier MISTENKER fordi jeg ikke kan bevise verken for eller imot – at nettsiden du har kjøpt pelsen på, har markert den som fake uten at den faktisk er det. Vet også at dette var tilfellet med nelly.com for noen år tilbake.
      Nettsiden du linker til ser ikke profesjonell ut, hvilket får meg til å tenke at dette er et produkt kjøpt over fks ebay for en billig penge, for så å videreselges på egen nettside til en høyere pris. Mange av de produktene som selges på ebay – da spesielt fra kinesiske selgere – er merket som fuskepels uten å faktisk være det. Dette fordi fuskepels i kina koster mer enn det ekte pels gjør (sykt, I know..). Du kan få en ekte pels på ebay til 2-400 kr.
      Jeg skal ikke anklage nettsiden du linker til for verken det ene eller andre, men mener likevel du burde være skeptisk.
      Råder deg også til å teste fuskepelsen din. Dette gjør du ved å nappe ut et par hår fra den og holde dem under lighter. Er det fuskepels, skal hårene smelte som plastikk. Om ikke, er det dessverre ekte vare.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg