Anbefaling av redigeringsprogram!

Veldig ofte blir jeg spurt om jeg kan anbefale er redigeringsprogram, når det kommer til bilder. Jeg vet jo at mange av dere blogger selv, og er glad i å oppdatere instagram hyppig, og da trenger man gjerne et bra redigeringsprogram! Jeg har i mange år sverget til picmonkey.com, og anbefaler det fortsatt til nybegynnere.

Men det programmet jeg virkelig elsker, og aldri ville byttet vekk fra er adobe Lightroom. Det gjør virkelig bildene til mesterverk! I tillegg er programmet velig lett å bruke, og man sparer en del tid på å bruke det versus andre programmer som for eksempel picmonkey. Jeg bruker fortsatt picmonkey til å lage kollasjer, legge på tekst og andre duppeditter. Men lightroom er der bilderedigeringen blir til magi!

For å vise dere hvordan man bruker programmet kan jeg vise dere hvilke ting jeg fikser på bildene mine! Her kan du først se før / etter for å se forskjellen på et bilde som kommer rett fra kameraet, og et bilde jeg har redigert i lightroom. 


Akkurat hvordan jeg redigerer hvert bilde er forskjellig fra gang til gang, på grunn av at bildene kan være forskjellig lyssatt. Men under kan du se noen av innstillingene jeg alltid endrer på. 

Først endrer jeg hvor lyst / mørkt bildet skal være, deretter legger jeg på kontraster, skarphet og skygger. Her pleier jeg å leke meg frem til jeg er fornøyd. 

Deretter endrer jeg på “saturation” manuelt på hver farge. Det gjør det lettere å gjøre noe mer / mindre synlig av en farge. Her pleier jeg for eksempel alltid å skru opp grønn så mye som mulig, og når jeg redigerer mennesker skrur jeg ned rødfargen litt. 

 

Under kan du også se flere før / etter bilder som jeg har redigert!



Ganske stor forskjell, ikke sant? Anbefaler dere virkelig å teste ut lightroom. Det kan absolutt gjøre bildene deres mye bedre! PS; Lightroom koster ca 99,- kr måneden, og dette er ikke en sponset post. Hehe!

 

Hvilket program redigerer du bildene dine i?

 

Les også: 

Mitt kamerautstyr

Video: Slik stiller du inn kameraet manuelt

 

 

15 kommentarer

Siste innlegg