Mitt kamera utstyr

Er det en ting jeg ofte får spørsmål om, så er det “hvilket kamera bruker du?”. Derfor tenkte jeg at jeg kunne skrive et litt mer utfyllende innlegg om alt kamera utstyret mitt, som jeg bruker til å filme og ta bilder med. For ja, etter en del år som blogger har det samlet seg opp en del utstyr som jeg alltid bruker til å ta bilder og filme med. Jeg higer alltid etter å ta bedre bilder, og da er utstyret så utrolig viktig.

Altså, man må selvfølgelig kunne bruke utstyret og ha et øye for foto. Men det hjelper ikke hvor flink man er, om man prøver å ta bilder med en iPhone om kvelden er bildene dømt til å bli dårlige. Derfor er det kjekt med litt utstyr. Selv om bildet rett under er tatt med iPhone, men dere ser jo hvor dårlig kvalitet det er? Haha!


 

Canon EOS650D

– Dette er speilreflekskameraet jeg bruker til nesten alle bilder som er tatt hjemme, og utendørs når det er antrekksbilder. Pluss at det er det jeg bruker til å filme alle videoene med, med unntak av vlogger som er filmet utendørs. Kameraet er ganske tungt og vanskelig å ta med rundt, så derfor bruker jeg det for det meste hjemme. Det som jeg liker godt med kameraet er at det har en flippskjerm som gjør at man kan se seg selv mens man tar bilder eller filmer. Genialt for oss bloggere som ikke har fotografer. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når det kommer til slike kameraer som dette er det viktig å vite hvordan man bruker manuelle innstillinger, om ikke kunne man like så godt brukt hvilket som helst kamera. Hvis du ikke vet hvordan du bruker manuelle innstillinger kan du se videoen over, det jeg forklarer dette.

 

Canon lense 50 mm 1,4F 

Dette er min absolutt favoritt linse. Den har et veldig lavt blendertall som gjør at man får mye lysere bilder, og man kan få blurry bakgrunn. Dette er objektivet jeg alltid bruker når jeg skal ta antrekksbilder, for å få en fin blurry bakgrunn. Det som er litt dumt med dette objektivet er at det er et fast objektiv, det vil si at man kan ikke zoome inn og ut med det, og det er allerede veldig zoomet inn, så det er ikke så allsidig. Men det fungerer veldig bra under planlagte fotosituasjoner.

Olympus pen E-PL7

Dette kameraet er mitt on-the-go kamera. Det har jeg med meg overalt, og det er veldig allsidig. Det har også en flippskjerm som gjør det lett å ta selfies om man vil det. I tillegg er det også veldig lett å stille inn manuelle innstillinger på kameraet. Noe som er et stort pluss. De kameraene jeg har prøvd tidligere som er noe ala dette, er det umulig å stille inn manuelle innstillinger, og man blir småsprø mens jeg prøver å ta bilder. Det slipper man heldigvis her. 

Velbon DF40 kamerastativ

Dette stativet bruker jeg alltid når jeg skal ta bilder på egenhånd. Det er veldig enkelt å stille inn kameraet i den høyden og vinkelen man trenger. Et must for dere som vil ta bilder på egenhånd. 

Andersson fjernutløser

Denne lille dingsen er min bestevenn når det kommer til å ta bilder. Uten denne hadde jeg aldri klart å jobbe som jeg gjør. Siden jeg tar de fleste bilder på egenhånd, og bruker selvutløser er denne helt genial. Jeg stiller bare kameraet inn på “selvutløser fjernkontroll” også klikker jeg på knappen, og kameraet tar et bilde. Veldig enkelt og greit! Kontrollen får du tak i HER for canon, og HER for nikon.

Diva ring light

Selv om jeg har et veldig bra kamera, hadde aldri bildene blitt fine uten riktig fotolys. Spesielt om vinteren er det ekstremt vanskelig å være blogger, da det kun er riktig fotolys mellom 12:00 og 13:30, og til og med da er det ikke engang alltid at det er bra nok lys. Derfor har litt ekstra fotolys reddet meg i vinter, og nå kan jeg ta bilder og filme når som helst jeg vil. Genialt for meg som sover lenge, og jobber til langt ut på natt. 

Dette lyset er veldig kraftig og gir veldig pent hvitt fotolys. Jeg var så heldig at jeg fikk det av Per Fredrik til jul, så jeg har ingen direktelink til kjøper. Men har sett flere som selger det på ebay, som du kan sjekke ut blant annet her. 

Softbokser

Når jeg tar bilder ønsker jeg alltid å ha lys både forran meg fra ring lighten, og en softboks på hver side sånn jeg får nok lys på meg. Om du har litt dårligere råd kan du også kun kjøpe softbokser, og droppe ring lighen. Men anbefaler virkelig å ha hele “lyspakka”, da det gir finest lys. Før jeg fikk ring lighten brukte jeg kun disse to i et par måneder, og det fungerte helt greit. Men best er det å bruke alle lysene sammen. Softboksene kjøpte jeg på ebay, men selgeren er utsolgt. Men lignende softbokser finner du her

Både softboksene og ring lighten er lys, og ikke blitz. Så man kan bruke det til både filming og bilder.

Hva slags kamerautstyr bruker du?

 


 

23 kommentarer
    1. Nå forstår jeg hvorfor du alltid har så sykt fine bilder, du har jo virkelig alt som trengs for å få perfekte bilder hver eneste gang 😀 Veldig viktig som toppblogger da, så forstår deg godt at du har investert i dette 🙂 Ønsker deg en fin kveld, Stina 😀

    2. Ehh… Har ikke noe kamera utstyr, eller jo jeg har en instax mini 8, men det her nok ikke helt det samme! ✿◕ ‿ ◕✿ kjempe glad i bloggen din Stina!!! ilysm❋3❋

    3. Først og fremst må jeg si at jeg elsker bloggen din!! Du har utrolig god kvalitet både på bilder og tekst. Jeg lurte på hvor du oppbevarer alt fotoutstyret ditt? Jeg har sett den “apartment touren” du har laget og det så ikke ut som at du hadde så mye ekstra plass, så har du noen smarte tips for å oppbevare utstyr?
      Elsker deg! ❤️

    4. Har Nikon D5200 med flippskjerm og brukersamme objektiv som deg 🙂 Bruker også sånn fjernkontroll som jeg er utrolig fornøyd med ^^ Har ikke råd til noe lys enda så får klare meg med dagslys 🙂

    5. Hei! Jeg har et Olympus Pen kamera, men en eldre versjon uten flip-skjerm. Kjenner du til om det går ann å få tak i selvutløserkontroll til dette? Har ennå ikke lykkes å finne:) er så slitsomt å måtte løpe frem og tilbake til kamera for å trykke og vente de sekundene, hehe.

    6. Hei Stina, jeg bare lurer på om du kan finne meg på snapchat. Jeg har sendt noen snapper til deg som jeg bare vil at du skal se. Jeg heter Victoria.larsen på snapchat!! xoxo

    7. Jeg bruker Canon eos 700D, som har flipp skjerm og med det mange forskjellige objektiver. Favorittene mine er nok 18-200 mm og standard objektivet 18-55mm. Har også 70-350 med makro. Perfekt til naturbilder. Også har jeg 50mm f 1/8. Jeg tror jeg har ett stativ fra Hama som har vater, slik at bildene blir rette. Har også en fjernkontroll, som jeg har hatt en evighet. Bruker også softboxer da jeg filmer og tar bilder. Jeg har også ett Sony A 5000 som jeg bruker til å ta med meg på turer, kjempe bra vlogg kamera, med flipp skjerm. Som tar kjempe bra bilder. Kan også kjøpe egne objektiver til det 🙂 foto og film er virkelig en stor lidenskap 😀

    8. Hei jeg lurer veldig på om jeg skall begynne men sminke,jeg har veldig lyst til det men det er ingen andre som bruker det så jeg lurte på Hva du syntes man skall begynne med? PS elsker deg og bloggen din,gjerne ta en liten titt innom min!💗

    9. Har bestilt softboks jeg også, så håper det kommer snart. Kjøpte også en spnn fjernkontroll men den sluttet å fungere etter en uke. Tror jeg må kjøpe et annet merke…

    10. Jeg har det samme kamerastativet som du har, er veldig fornøyd men hvor mye ca koster kameraet ditt har Canon EOS 400d. Vil ha et som kan filme med.
      PS: Elsker bloggen din du er super.👍😜
      Fortset med det du driver med👌😆

    11. Hei, jeg lurte på en ting angående olympus-kameraet… Jeg har det samme selv, men har ofte problemer med å få bildene klare og tydelige. De blir gjerne blurry, til og med med blits. Er som om den minste bevegelse av kameraet gjør at de ikke blir helt klare. Vet du hvorfor det skjer, og hva jeg kan gjøre for å hindre det? Hadde satt stor pris på svar 🙂

    12. Veldig bra innlegg!
      Hva er grunnen til at du bruker et speilreflekskamera til å filme video, i stedenfor å bruke et videokamera?
      Har du noe link til hvor man får kjøpt kamerastativet?

    13. Hei Stina. Detter er første og mest sannsynlig siste gang jeg er innom din bloggside. Jeg vet ikke helt hvordan jeg havnet her inne. Drev å lette etter kamera ting å se på, men havnet heller her. Men siden du skrev om kamera utstyr osv. tenkte jeg at jeg kunne skrive en litt lenger en lang kommentar til dette innlegget.
       
      Først og fremst, så ser det ut som du virkelig bryr deg om bildene dine på bloggen. Det ser i hvordan du tar bildene dine og hvordan du skriver om utstyret ditt på. 
      Jeg er veldig enig i påstanden din om at utstyr har veldig mye å si for kvaliteten på bildene og filmene. Det er jo en påstand om at utstyr har ingen betydning. Det eneste som betyr noe, eller som hvertfall betyr mest er historien i filmen eller historien i bildene. Og jeg er selvfølgelig enig at historie er veldig viktig, men samtidig mener jeg at utstyret har minst like stor betydning. Det er veldig få som liker å se på en film om kvaliteten suger ræva. Jeg ser aldri på filmer med dårlig kvalitet ihvertfall. Så jeg er helt enig i din påstand.
       
      Jeg ser at selve kameraet ditt ikke nødvendigvis er super bra. Men det viktigste er linsene dine og dine kunnskaper som fotograf. Det er til syvende og slutt resultatet som har noe og si. Og jeg kan se at med spesielt 50mm din får du veldig klare og fine bilder. Dette er noe alle lesere setter stor pris på. Og som en fotograf selv kan jeg se at du gjør en bra innsats og at du virkelig bryr deg om hvordan det ser ut. Utrolig bra Stina.
      Manuelle innstillinger er veldig viktig å kunne. Det er da det fremstår best resultater og selv bruker jeg BARE manuelle innstillinger.
       
      Et ?backup? eller ?ekstra? kamera er også alltid fint å ha. Enten om hoved kameraet blir ødelagt, eller om du bare skal reise eller ett eller annet hvor det lønner seg med ett litt mindre kamera. Jeg elsker at du alltid har med deg ett kamera. Plutselig skjer det noe spennende, og da er du klar med kameraet. Den fella har jeg gått i mange ganger å ikke ha med kameraet mitt. 
      Har selv en fjernutløser som jeg kjøpte på ebay, men den har aldri funket, hahah. Men den kan være nyttig til mye forskjellig.
       
      – Mvh.Jostein

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg