Slik får du bedre karakterer på skolen!

Selv om det er noen år siden jeg selv gikk på skolen, har jeg fortsatt en del triks og tips på lager om hvordan man kan få bedre karakterer på skolen. Selv fikk jeg veldig gode karakterer, til tross for at jeg la veldig lite ekstra tid utenfor skoletid ned i jobbingen. Det er nemlig ikke sånn at man er nødt til å sitte med 5 timer etter skolen hver dag for å studere. Det viktigste er at du jobber riktig de timene du jobber med skolearbeid. For å gjøre ting litt lettere for dere, har jeg laget en liste med ting som hjalp meg igjennom studietiden. 

Legg vekk distraksjoner
– En mobil som plinger hver gang det kommer en snap, eller noen liker bildet ditt på instagram kan være veldig distraherende. Derfor anbefaler jeg deg å skru mobilen helt av og lukke alle internettfaner du ikke må bruke til skolearbeid, frem til du er ferdig med å studere. Å bli distrahert hele tiden gjør at hjernen virkelig ikke klarer å fokusere på hva du holder på med, og til slutt ender du opp med å bruke dobbelt så lang tid på leksene. 

 

Oppsummer for deg selv
– En teknikk jeg alltid brukte, var at jeg leste ca en halv side av gangen, og når jeg hadde lest den, oppsummerte jeg alt for meg selv. I tillegg pleide jeg også å skrive ned noen stikkord, så jeg kunne gå igjennom alt etter jeg var helt ferdig med å lese. Nå kan ikke jeg snakke for noen andre enn meg selv, men personlig merker jeg ofte at hvis jeg leser mye rett etter hverandre får jeg ikke med meg noe som helst. Altså, jeg kan lese sikkert 10 sider uten at jeg egentlig aner noe om hva jeg leste. Derfor er det veldig viktig å ta pauser, og oppsummere for seg selv hva man har lest. 

Interesser deg
– Å lære algebra eller om vikingertiden, kan ofte være gørr kjedelig. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har tenkt “hvorfor må jeg lære meg dette?”. Også har jeg endt opp med å ikke lære det ordentlig, fordi det interesserte meg ikke. Derfor kan det være smart å gi seg selv en grunn til hvorfor man skal lære om ting. Engelsk for eksempel har vært veldig avgjørende for meg, og jeg hadde aldri vært der jeg er i dag om jeg ikke kunne engelsk. Bare man skal til syden må man kunne engelsk. Prøv også å gjøre det samme med andre ting. Kriger fra 1850 til nå for eksempel er jeg supernerd på, rett og slett fordi jeg syns det er sykt interessant å se hvordan samfunnet fungerer i dag på grunn av tidligere ting som har skjedd.

 

Whitenoise
– Når du skal studere er det viktig at du ikke hører på vanlig musikk. Da begynner man ofte å nynne og synge med, og vips så er hjernen på et helt annet sted. Derfor anbefaler jeg deg å heller høre på white noise, eller andre bakgrunnslyder. Selv bruker jeg appen “white noise” og hører ofte på lyden av bølger fra et hav mens jeg jobber. Det høres kanskje litt rart ut, men det fungerer veldig bra!

Snacks
– Når du studerer er det viktig å ha noe snacks som du kan spise, sånn at blodsukkeret holder seg stabilt. Hvis blodsukkeret blir for lavt kan det bli vanskelig å konsentrere seg, og man blir ofte trøtt og slapp. Derfor vil jeg anbefale å ha litt frisk frukt eller grønnsaker som du kan spise mens du studerer. 

 

Følg med i timen
– Er det en ting jeg har vunnet veldig mye på, så er det å faktisk følge med i timen. Ikke sitte på facebook, ikke tegne i kladdeboka, ikke se ut av vinduet, men faktisk høre på læreren. Har du en god lærer i tillegg, er mye av jobben gjort. Prøv å ta notater, og vær med å svare på spørsmål når læreren spør. Personlig var jeg kanskje litt vel klassens bedreviter, så jeg rakk alltid opp hånda og svarte når læreren spurte om ting. Haha, fikk til og med et diplom av klassekameratene mine om at jeg var klassens bedreviter, så det sier vel sitt. Men poenget er at fordi jeg faktisk fulgte godt med i timen, endte jeg opp med å slippe og studere noe hjemme, og jeg fikk gode karakterer. 

 

Har du noen gode studieteknikker?

 

33 kommentarer

Siste innlegg