Slik unngår du søtsug!

Ok jenter. Hvor ofte kjenner vi ikke på søtsuget? Noen ganger er det såvidt jeg klarer å gå forbi en butikk uten å kjøpe 15 snickers, som jeg spiser opp med en gang. Spesielt rundt den tiden i måneden er søtsuget ekstra sterkt. Og personlig blir jeg som regel helt ekstremt trøtt og slapp etter at jeg har spist godteri, for ikke å snakke om hvor dårlig det er for helsa og utseendet. Og siden jeg vil tippe at jeg ikke er den eneste jenta har som sliter med søtsug, skal jeg gi dere noen av mine beste tips, som hjelper når søtsuget er på sitt verste.

– Spis hver 3 – 4 time. Da holder du blodsukkeret stabilt, og unngår å dra på butikken skrubb sulten. Som vi alle vet at ender opp med altfor mye godteri om man gjør det.

– Ha smarte snacks tilgjengelig. En boks druer, et eple, noen nøtter, en skyr, you name it! Da slipper du å ty til godteriskåla.

– Tving hjernen til å tenke på noe annet. Gjør det motsatte av det du gjør nå. Sitter du – begynn å gå. 

– Gjør en aktivitet som gjør deg glad, som igjen vil gi deg endorfiner, som er akkurat det du ofte craver etter når du vil ha godteri. 

– Drikk vann. Ofte er det vanskelig å skille om man er fysen eller om man er tørst. 

– Spis smarte mellommåltider. Det hjelper å holde blodsukkeret stabilt, og øker forbrenningen

– Lytt til kroppen; Hvorfor har jeg søtsug? Trist, stressa, sulten, kjedsomhet? Prøv å ordne opp i følelsen ved å bruke andre virkemidler enn sukker. 

– Spis godteri en dag i uka. Da slipper du å hige etter det forbudte.

– Spis sunn snacks i situasjoner der du vanligvis ville spist godteri; kino, tv, selskap, osv. 

Sliter du med søtsug?

 

32 kommentarer
    1. Ja jeg sitter egentlig å gomler meg det hver dag hehe, det er ikke så bra men er veldig vanskelig å holde meg unna når familien spiser det hver dag også. Så jeg håper noen av tipsa dine funker litt hos meg, og ha en strålene kveld videre Stina! 🙂

    2. Åhh perfekt innlegg for meg! Jeg har søt sug hele tia! Men jeg har begynnt med tabletter, mot søtsuge. Jeg begynnte i dag med di, å jeg har ikke hatt søt sug idag! 😀

    3. Er frukt et godt mellommåltid? tenker på at det innholder en del sukker.. Spiser frukt som mellommåltid veldig ofte på jobb/skole 🙂

    4. Alltid vært glad i godteri og spiste det ikke ofte, men de gangene jeg hadde det så ble det gansle mye. Etter at jeg fikk diabetes i desember i fjor, har jeg ikke spist noe som er innenfor kategorien “godis”. Følte det var letter å slutte når jeg ikke kan spise, enn det hadde vært om jeg ikke burde 🙂

    5. Hei, innlegget passer perfekt får meg!! jeg får søtsug ofte men jeg har ikke godteri hjemme så får ikke spist noe!
      Og en annen ting: jeg er ikke så god til og trene men jeg får mer lyst når jeg ser på treninga vidioene dine!
      Stor fan!!<3

    6. Søtsug er jo i grunn ikke noe man skal prøve å ignorere ved å f.eks gå en tur, så der er jeg uenig. Mennesker er jo drevet av sukker, det er derfor vi får søtsug, og ikke f.eks proteinsug(haha). Som du sier, spis en banan! Om man har søtsug, TRENGER man sukker. Man skal selvfølgelig ikke spise godteri, men søt frukt, som du sier. Om man alltid har nok glukose eller fruktose i kroppen får man ikke søtsug. Jeg prøver hvertfall å spise banan, druer, mm til hvert eneste måltid, så får jeg ikke sukkersug med mindre jeg glemmer det. 🙂
      Kudos for at du oppfordrer til å spise og trene :-)! Spiser selv vegant, så slipper jeg å tenke på vekta, og spiser gjerne oppmot 300 kcal daglig(trener selvfølgelig).

    7. Takk for gode tips! Sliter utrolig mye med det. Har gått så langt at jeg sliter med å konsentrere meg hvis jeg ikke har godteri😁 Ikke bra!

    8. Anonym: Hmm.. Her er jeg ganske uenig. Mange får søtsug fordi kroppen blir vandt til godteri (sukker). Det er faktisk bevist at sukker er mer avhengighetsskapende enn flere narkotiske stoffer. Derfor skal man faktisk ikke bare gi etter for alt søtsuget. Spiser man frukt til hvert eneste måltid, om man spiser 5 spiser måltider, blir det fort for mye frukt. Anbefalt dagsdose av frukt er bare 2 never, så da anbefaler jeg deg å holde deg til det.

    9. Beste metoden for min del er bare å la være å kjøpe det. Funker for meg i hvertfall. Har blitt så glad i druer og blåbær, pluss jordbær og epler, så er sjeldent jeg overspiser godis.
      Men skal jo sies at når mensen kommer er det vanskelig å la være, for da trenger kroppen MER kalorier og energi på grunn av alt blodet vi mister.
      Gjør ikke akkurat så godt for huden og energien da, men men. Noe kos må man jo ha når man har så vondt den uka. 😉

    10. Dette var en supert tips jeg har ofte søtsug sånn rett før mensen og samtidig untat det sliter jeg ikke veldig❤️ Elsker deg og innleggene dine😍

    11. Jeg har kun godteri på Lørdager. På skolen har jeg alltid sunne måltider. Og jeg liker bloggen din, bare de sminke videoene e4 kjedelig.
      Jeg vet jeg heter Leo men jeg er en jente.

    12. Snakket om frukt og grønnsaker, kunne kanskje fremhevet det. Dessuten er det ikke dokumentert at to never er en anbefaling, dette kommer bare fra noen ernæringsfysiologer/leger. Her er alle forskjellige.
      Hva jeg prøver å si at det er bedre å gi etter for søtsuget enn å undertrykke det. Om man undertrykker et søtsug er det lettere å “binge”, så for meg er det bedre å spise en banan/druer, i stedet for å risikere å bøtte nedpå med Oreo noen timer senere fordi jeg ikke ville gi kroppen. 🙂

    13. Krom regulerer blodsukkeret og demper søtsuget 🙂 100 tabletter koster ca kr 150,- og kjøpes på apoteket, reseptfritt. Holder med 1 tablett om dagen 🙂

    14. Kjære Stina leser bloggen din og følger deg på snapchat Instagram og youtube jeg lurte på om du kunne skrive litt mer om hva produktene heter og ca hvor mye de koster. Forresten elsker deg!❤️ Jeg er på bloggen din hver dag også lurte jeg på om du kanskje kunne lage youtube videoer litt oftere jeg sitter hver mandag og sjekker alltid bloggen din og youtube takk for all hjelpen. ❤️

    15. Jeg spiste en halv smultring og har dårlig samvittighet. Blir jeg feit sv det? Er det greit med bare BITTElitt sukker om dagen?

    16. Hei Stina, digger deg å bloggen din!
      Jeg lurer på om du har tips for å gå opp i vekt på bena og alt egnt. Sliter veldig med å gå opp i vekt siden har så høy forbrenning. Men eg er så lei av å bli kalt stilk, fyrstikk og “du e altfor tynn” ogsånn. Hører det daglig, og det går veldig inn på meg, og vet isje Ka eg skal gjøre..
      Mvh jente på 15 år

    17. Hei lurer på om du kan lage en night routine video. Hadde blitt gøy å se på. Iallefall tror jeg da;)
      ps! gode tips

    18. Hei stina. Jeg lurer på om du kan lage flere vlogger. Liker veldig godt å se på de for de er så morsomme og artige. Og ikke minst spennende for min del. Hadde vært gøy med flere vlogger. Liker bloggen din og din personlighet veldig godt.
      KLEM fra en jente på 13

    19. Du er drit kul og eg sliter faktisk
      Med søtsug. Skal kjøpe meir frukt
      Og grønt! Takk for tipset! Såg
      Det på Snapchat og måtte bare skjekke
      Det ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg