Slik unngår du å bli støl

Det er en ting jeg hater ved å trene, og det er å bli støl. At det skal verke og gjøre vondt i kroppen, fordi man endelig har fått rumpa si på gymmet er som regel så tommel ned at man gruer seg så mye til neste økt, at man dropper det. Selv har jeg gått på den smellen mange ganger, at jeg har blitt støl, også får jeg ikke trent på noen dager, og havner helt ute av rutiner.

Jeg vil tippe jeg ikke er den eneste som hater å være støl, så derfor vil jeg gi dere noen tips til hvordan man skal unngå å bli støl, og hva som hjelper når man først har blitt støl. Selv om jeg vet at mange bruker det å bli støl, som en måling på om man har tatt i nok eller ikke, er det best å unngå og bli veldig støl. Litt støl er ok, men ekstremt støl kan sette deg tilbake treningsmessig da man må la kroppen restituere før man kan trene igjen. 

Rolig start: Har du hatt treningspause på en uke eller mer, bør du ta en rolig økt første gangen du trener. Kutt ned treningen til 40-60% av hva du vanligvis ligger på, både når det kommer til vekter og repetisjoner om du trener styrke. Da unngår du å kjøre ut musklene for mye, og de kommer på en måte inn i rytmen igjen.

Mat: Etter du har trent er det viktig at du får i deg nok mat. Spiser du for lite har ikke kroppen nok å gå på, for å restituere og bygge opp muskler, og du vil ende opp med å bli støl lengre. I tillegg vil kroppen ha mindre utbytte av treningen. Pass på så du spiser nok mat, og får i deg tilstrekkelig med proteiner.

Søvn: Når du trener er det ekstremt viktig med søvn. Kroppen trenger god restitusjon og det får den best når du sover. Pass på å sove minst 7, men helst 8 timer. Gjerne 9 om du trener ekstremt tungt. 

Tren regelmessig. Så lenge du holder deg i gode treningsrutiner, er sjansen for å bli støl veldig minimert. Prøv å ha minst et par økter med trening i uka, for å opprettholde en god styrke i kroppen. 

 

 

Blir du støl ofte?

 

23 kommentarer
    1. Stina du er så fin og søt ja jeg har blit støl ofte og når jeg er på gym så trener vi magen og mase andre ting så fik jeg vondt i magen og i hjerte jeg elsker deg jeg liker bloggen din stina håper du har det bra

    2. Hei Stina!
      Jeg lurte på om du kunne lage en ny video på hvordan du vasker sminkekostene dine. Bruker du fortsatt olje og salo?

    3. Var mye støl før, men er ikke det nå lengre. Hver gang jeg trener tenker jeg det at i morgen blir det et H! Men når jeg våkner og skal ut av senga så er jeg ikke støl i det hele tatt, gudene vet hva som skjedde. Men noe skjedde i alle fall 🙂

    4. Ja,trente i går (styrke) og jeg er så stiv og støl nå,at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg!😅

    5. Å være støl betyr bare at man får større muskler og det betyr at du har trent bra bruker trenerne mine og si og jeg tror de har rett der men jaja
      Elsker bloggen din Stina og du er så pen 😘

    6. Man blir ofte støl når man ikke har gjort noe på øengeeller prøver ut en ny øvelse eller øker vekt osv. Da “ødlegger” man musklene og man blir gjerne støl og etter det er vekke kan man føle øvelsen blir lettere og det at man blir støl reduseres. 🙂 mat og søvn har ikke noe med stølhet og gjøre. 🙂 å varme opp er alltid viktig, for å ikke få for eks. strekk døler skader.

    7. Hei Stina. Som regel er jeg ikke veldig støl, er avhengig av hvilken øvelser jeg fokuserer på og motstand på vektene.
      Har vell egentlig hele livet mitt slitt med de ekstra kiloene. Å har prøvd utallige ganger å fikse på det. Typ drastiske tiltak kostholdsmessig og på trening. Det endte opp med at jeg ga opp – fordi jeg sleit meg ut psykisk i fjor. Nå har jeg startet opp igjen! Har mye overskuddsenergi å alt føles bare bedre.
      Men jeg prøver å gjøre det til livsstilsendringer helr pakka. Med trening og kost. Har holdt på sida november, å tar meg selv i å tenke at nå må jeg gjøre noe drastisk! Siden vekten går ikke nedover.
      Vet man ikke skal se seg blind på den akkurat.. Men, nå føler jeg at jeg står litt fast.
      Treningsmessig så trener jeg styrke to til tre ganger i uka. Hele kroppen blir da kjørt igjennom iløpet av en uke. Stølheten kjenner jeg best og verst når jeg kjører utfall, knebøy eller markløft. De har jeg som.februar-mål og få inn ordentlig i treningsrutinen iløpet av den kommende mnd. Jeg har denne gangen valgt å kjøre på sakte. Men som nevnt tidligere, jeg begynner å stresse litt.
      Startet opp i november hvor det var mest bare tilvenning å være på gymmet igjen. Samt overvinne søtsuget i hverdagen.
      Jeg øker nesten ukentlig på en eller flere øvelser. Jeg har også nå bare lov av meg selv å ha en cheatmeal. Men prøver å ikke kjøre meg for hardt fordi jeg vil virkelig ikke føle det psykiske presset fra meg selv.
      Mine mål for februar:
      – utfall/knebøy og markløft skal trenes en gang i uken.
      – en kondisjons økt skal også inn.
      – mer fokus på armer.
      Samtidig som jeg skal jobbe bra med det andre jeg jobber med.
      Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg helt ærlig trenger å få høre noen andres mening eller korrigeringer/ tips.
      Så, hva tenker du om denne metoden? Hvordan unngå stresstankene? Missforstå meg rett, jeg stortrives med treningen og kosten nå! Men føler at det går uendelig sakte! Tips mottaes med stor takk!:)

    8. Vet dette ikke har noe med innlegget å gjøre,men jeg lurte på når den videoen fra da du var på Trysil kommer ut?:)

    9. Er vel kanskje best å nevne at det ikke hjelper å tøye ut, man blir støl likevel?
      Når man trener ødelegger man musklene, og de bygger seg opp og blir sterkere til neste gang, derfor er det viktig med restitusjon på de musklene man trener. Derfor er det også greit å trene “delt”, ha overkropp en dag, og bein en annen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg