Ja, jeg spiser godteri!

Altfor mange jenter i dag sulter seg nesten til døde, og de får sykelig dårlig samvittighet om de spiser en liten sjokoladebit. På den andre siden har vi de som gir helt blanke i både kosthold og trening, og som trøkker i seg coca cola, burger og sjokolade til alle døgnets tider. For meg handler kosthold og trening om balanse. Så fort noe blir ekstremt er det usunt. Derfor prøver jeg alltid å spise noenlunde sunt. Men om jeg vil skeie ut så gjør jeg det.

Men når jeg skeier ut, spiser jeg gjerne en halv melkesjokoladeplate eller is med frukt, og drikker vann ved siden av / eventuelt juice. Sånn at jeg skeier ut, men ikke altfor ekstremt. Det er ikke sånn at jeg trøkker i meg en 1,5 liter coca cola, en hel potetgullpose, en hel melkesjokoladeplate, og en boks dipp. Gjør man som det sistnevnte eksempelet, blir det altfor ekstremt i størrelse på porsjon. 

For det er det som det hele handler om. Størrelse på porsjoner. Klarer du å skeie ut på et moderert plan slik som jeg gjør, så go for it! Det er det aller beste for kropp og sinn. For kroppen har nytte av å ha en dag i uka som den får litt mer kalorier, for å øke forbrenningen. I tillegg kan du slappe av litt mer oppe i ditt eget hode, om du vet at du kan spise favorittgodteriet ditt en gang i uka. De fleste som begynner på dietter og strenge kosthold går som regel på en smell der de kjører på altfor strengt, og ender opp med å feile totalt.

Kroppen blir stresset og man legger på seg, og man blir sint på seg selv fordi man ikke klarte dietten. Så enden på visa er at vondt ble mye verre. Derfor er det bedre å heller tenke at de endringene man skal gjøre, skal vare over tid. Ikke tenk totalt godteristopp i 3 måneder, for da kommer du til å stresse deg ihjel igjennom de 3 månedene. Tenk heller at du skal få spise en liten skål med godteri hver lødag, så blir det heller noe å glede seg til, og man klarer å opprettholde det over lengre tid. 

Da jeg var liten var det ikke normalt å spise godteri i uka. Hver lørdag handlet mamma inn 1,5 liter brus til mamma, pappa, storesøsteren min og meg, og den ble ikke engang drukket opp. Rett og slett fordi det ikke var normalt å ha så høyt sukkerinntak på den tiden. Lørdagsgodt var kun på lørdager, og hvis jeg så noen av de andre barna i klassen min spise en sjokolade etter skoletid, fikk jeg helt sjokk. 10 år senere og jeg ville aldri løftet et øyenbryn om jeg så et barn spise godteri i uka. Samfunnet vårt har blitt altfor sukkercrazy, og vi er på vei mot en epidemi av overvektige barn, og barn med spiseforstyrrelser.

Det virker som at hele Norge skilles i to grupper; de som sulter seg til døde, og de som spiser seg til døde. Derfor vil jeg heller anbefale alle dere som leser bloggen min, å heller gå tilbake til sånn som det var før. Hold godteriet til en dag i uka, og spis det med god samvittighet. Spis normalt og sunt, uten å henge deg opp i kalorier. Tren fordi det er morsomt og fordi du vil gjøre kroppen din en tjeneste. Ikke fordi du føler et press på å være sykelig godt trent. 

På slutten av dagen handler det om en ting, og det er at du har det bra med deg selv.
Både når det kommer til det fysiske og psykiske. 

 

Hvor ofte spiser du godteri?

 

59 kommentarer
    1. Syns d er fryktelig vanskelig å spise en liten skål med snop på kun lørdagen så har fredagen også med en liten skål snop… Går det greit? Kan jeg fremdeles gå ned i vekt? Jeg trener 4-5 timer i uka med cardio og styrke og spiser sunt ellers:))

    2. Jeg elsker at du ikke er en av de supermat og chiafrø og grønnkål bloggerne hahah! eg så deilig ånde at du spiser både kjøtt og godteri! veldig, veldig bra

    3. Hei!
      Sliter egt litt med godteri. Går ofte på butikken i friminuttene å kjøper godteri. Fra denne uken av skal jeg holde meg helt unna butikken og heller kanskje kjøpe en vepsebol pakke eller noe småtteri på fredager. Bortkastet penger. Mamma eller pappa kjøper godteri til meg på lørdag da. Vi pleier aldri å ha brus så vi drikker saft i helgen. Bare brus på bursdager

    4. Jeg holdt på å si at jeg spiser godteri når jeg vil, men det blir litt feil for det er flere ganger sjokoladehylla frister, men jeg bare går forbi. Ellers hadde det nok blitt overdose av sjokolade på meg, haha. Jeg gjør som deg, jeg. Holder meg så sunn jeg kan i uka, og unner meg noe godt en lørdag. Samtidig som at jeg ikke ser problemet med å unne seg noe godt midt i uka heller, om man føler for det. For er man sunn ellers, og, som du sa, holder porsjonene passelige, så synest jeg ikke det gjør noe. Litt sukker er bra! Synest det er fint at du legger vekt på at det er viktig med balanse – veldig sant og det er også noe jeg tror mange har glemt litt av, oppi alle disse diettene og lavkarbo oppstyret…
      Fint innlegg! Ha en super kveld videre 🙂 Klem!

    5. Kanskje teit å spørre om, men går dt greit med en hel sjokoladeplate (200gram) innblandt om man holder på med recovery av anoreksi?

    6. Hei
      Pleier bare og spise godteri på lørdager😃Jeg trener mye og prøver og holde meg i form så ja……. Hva er vel bedre enn og ikke spise mere godteri enn det du trenger🤗Kjære snille Stina☺️Kan du være så snill og lage flere Vlogger? Jeg er veldig glad i det💞💞

    7. Jeg spiser alltid i helgene og i uken hvis jeg får lyst på 🙂 Jeg har ikke noe særlig vekt på trening, men jeg er aktiv på jobb med barna i barnehagen 🙂
      Når det gjelder å spise godteri så spiser jeg nok litt mye, men det går fint 🙂
      Jeg har heldigvis høy forbrenning, noe som gjør at jeg kan tillate meg å spise mer usunt 🙂
      Ellers middags messig har jeg et sunt kosthold med mye kjøtt og fisk 🙂

    8. Før så spiste jeg veldig ofte! Men siden jeg leser bloggen din har jeg byttet godteri med frukt! Du er så inspererende så takk! Har gått så lang ned i vekt, og jeg trener 4 ganger i uke (Turn i tilegg). Så da vil jeg si en stor TAKK til deg😘

    9. hei. jeg har selv gått ned 15kg, jeg spiser kun godteri på lørdag(litt på søndag om det er en spesiell anledning) så jeg vet selv at det du skriver er et utrolig viktig budskap! du er fantastisk Stina, fortsett som du gjør❤️

    10. Jeg har slitt veldig med det og ha selvtillit og syns at jeg selv ser bra ut det klarer jeg bare ikke. Jeg har vært igjennom Det med og spise veldig lite osv. Har vært perioder der jeg har tenkt og kjøpe godteri men klarer ikke gå dit. For jeg tenker det er galt! Men nå tenker jeg at jeg føler meg tung og at jeg veier for mye. Er det for mye å veie 66kg når man er 16år?
      Jeg føler også at magen min blir større og større bare med at jeg spiser! Er veldig gla i mat. Og trener 3-4 ganger i uken:)

    11. Enig i at en balanse er det beste 🙂
      Selv spiser jeg ikke godteri annet enn selve Halloweenhelgen og i desember 🙂
      Men jeg drikker jo som nevnt tidligere Red Bull bort i mot hver dag- så jeg får i meg nok sukker. Ha ha.. Og jeg spiser kaker og boller og det som er når jeg er i bursdag, eller det blir servert 🙂 Jeg spiser i grunn ikke så veldig sunt, men jeg prøver 🙂

    12. Jeg har et veldig avslappet forhold til mat! Spiser kun snop på lørdager da hehe., men spiser når jeg er sulten og spiser meg sånn passe mett 😛
      Trener også 4 ganger i uka:)))
      Elsker bloggen din btw! Du gir meg motivasjon til å trene!!!

    13. Jeg drikker 1 til 2 1,5L med cola vær dag, mn jeg spiser egentlig ikke snop eller chips.
      Trener gjør jeg heller ikke, å er ikke så veldig aktiv heller.
      Men jeg er helt normal i vekt å er ikke tykk.
      Hvordan kan det ha seg, jeg som spiser også ganske så usunn mat?

    14. Eg ete godteri av og til i uka, men det er fordi at pappa slanker seg etter ei ulykke. Og derfor har vi ikkje godteri i helgene. Så blir litt i uka av og til 😉

    15. Hei Stina💕Jeg spiser bare godteri på lørdagene,men jeg klarer ikke å slutte og drikke brus jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.Elsker deg Stina💕👌

    16. Hei stina! Lurte på om du kunne teste extensions fra ebay en gang. Og si hva du synes osv. Hadde vært stilig

    17. Hei Stina💕Jeg spiser bare godteri på lørdagene men jeg klarer ikke å slutte og drikke brus,jeg vet ikke hva jeg skal gjøre😥
      ELSKER DEG STINA💕👌
      Hilsen Malin

    18. Jeg dytter i meg en hel potetgullpose og sikkert 1 liter brus hver helg, funker helt fint det, og jeg er det man kan kalle normalvektig/normaltynn.. Jeg trener også fire ganger i uka da, men det går helt fint liksom

    19. Super at du blogger slik Stina! Vi har alt for mange superbloggere som (i alle fall framstår) som de kun spiser chia frø, og alle andre hollywood trender…
      Det du gjør nå er så sunt for så mange unge øyne! (Ps er ikke 40 år gammel å bekymret for barnet mitt, selv om det hørtes litt sånn ut haha). Jeg har selv slitt med ekle tanker når jeg var mindre og reklamet og generel press uten i fra hjalp ikke en liten ung jente.
      Jeg kan si at jeg ikke er 100 % fornøyd den dag idag, men du inspirer så absolutt til å bli sunnere, uten å gjøre det på en unsunn måte!!
      Tusen takk, flere slike innlegg!!

    20. Jeg trener fotball 2 ganger i uken, styrketrening en gang i uken og gym(en time og 40 min) Jeg spiser noen ganger lørdagsgodt men det er skjeldent liker bedre bær og dipp😉🍓🤘🏻😎 PS: elsker den oppskriften med vanilje kesam, jordbær og blåbær!

    21. Men hvorfor hadde du challenge med flere måneder uten sukker før da? Og du er nok ikke fasiten her. Man kan og spise mer enn en halv melkesjokoladeplate når man skeier ut, såfremt det ikke er hver dag. Fult mulig:)

    22. Elsker bloggen din Stina. Jeg leser den vær dag. Gikk du på noe idrett etter skolen da du gikk på barneskolen?

    23. Jeg spiser godteri på lørdagene, men før pleide jeg å spise for mye godteri! Nå spiser jeg kunn på lørdagene, og spiser masse sunt i uken.😊 Jeg trener turn 4-5 ganger i uken også.❤️

    24. Jeg holder det i utgangspunktet til en gang i uka (ikke nødvendigvis lørdag), men for min del er det ingen problem.. Jeg kan få syke cravings og en sjelden gang og stappe i meg ALT for mye, men det er så sjeldent at jeg prøver å ta det med ro, for det hjelper ingenting å stresse over det etterpå… Jeg er veldig enig i det du skriver!! Også med trening.. Jeg trener ikke mer enn 1-2 ganger i uka, men er superfornøyd med det, siden jeg er aktiv utenom (måker snø osv.)…
      Jeg er fornøyd med kosthold og trening selv, og har det dermed bra med meg selv. Det er det viktigste!! Tusen takk for bra innlegg!!:-)

    25. Tror det også er viktig å huske at Stina ikke er ernæringsfysiolog, det som passer for henne passer kanskje ikke for andre..

    26. Hei😊 Stor fan😁
      Vet dette ikke har noe med dette å gjøre men jeg har ikke helt fortsatt det ennå…
      Så hær kommer det:Er du sammen med Pelle k (husker ikke hans egentlige navn🤓)
      Hilsen meg💜💚💙

    27. Jeg spiser dessverre godteri hver dag😁 Ikke bra, så jeg forsøker å begrense det til helga, men jeg er ganske heldig som ikke liker brus. Da slipper jeg i hvertfall å slite med å slutte med det. Det er et veldig bra og viktig tema du tar opp!

    28. Jeg lurer på hvordan jeg kan klare å bare spise snop på lørdager…? Jeg er utrolig usunn, men ikke overvektig elns. Trener rundt 5-8timer i uka men ønsker å bli sundere.. Men jg blir lett sulten og da lar det seg ofte friste av sjokoladw og ting:((( har du noen tips til sunde mellom måltider? Jeg prøver å spise mindre sukker å fett, men jeg syns det er veldig vanskelig.

    29. Jeg er ikke den som er skikkelig glad i godteri, men jeg kan bli fristet av sjokolade i uka. Jeg prøver å si nei til meg selv av å ta en sjokoladebit. Jeg spiser ikke godteri på fredager som mange sender snap om. (Det friste ikke meg engang) før så brukte jeg å drikke my Cola og energidrikker men nå vil jeg ta vare på tennene mine 😄😘

    30. Jeg synes at man skal spise godteri, burger og cola absolutt når man vil. Og jeg synes at folk skal slutte å bry seg om hva andre velger å gjøre.

    31. Har heldigvis aldri vært superfiksert over kosthold og diett osv. Spiser det jeg vil, når jeg vil. Selvfølgelig alt med måte. Lever etter “Det handler ikke om hva du propper i deg en Lørdagskveld, det som telles er det du spiser mellom Søndag og Fredag.” 🙂

    32. “de som sulter seg til døde, og de som spiser seg til døde. ” Really? Haha, du skriver mye rart, sånn egentlig.. Jeg spiser akkuratt det som passer meg og kan godt spise godteri på en mandag liksom. Ikke at jeg gjør det hver uke, for det er jo ikke alltid man har lyst på snop, men jeg har ingen problemer med det heller. Og jeg har en helt normal kropp som 18 åring. Veier 55 kg og blir egentlig regnet som undervektig (er ganske høy), men jeg har ingen spiseforstyrrelse og har heller aldri hatt det. Så vet du hva?? Jeg bor i Norge og hverken sulter eller spiser meg til døde:D Og er ganske sikker på at det fleste ikke gjør det heller. Du er ekstrem.

    33. Hei! Jeg har faktisk vært helt sukkerfri i år så langt. Bortsett fra en skål gelé i helga. Det går kjempefint, peiser på med røde druer og banan osv for at kroppen ikke skulle få helt “sjokk” av endringen. Jeg og 3 venninner ville teste et nyttårsforsett. Vi får se hvor lenge det varer haha!

    34. Hei,dette var sykt bra skrevet.
      Jeg elsker hvordan du utaler deg om
      Ting. Du snakker rett fra levera for
      Å si det sånn.❤
      Vi setter veldig stor pris på deg stina❤
      Jeg elsker deg❤

    35. Jeg blir i hverfall stressa når jeg må tenke at jeg bare kan spise god mat på lørdager!! Jeg gruer meg til hvert måltid i uken fordi det smaker pyton og når lørdagen først kommer har jeg plutselig ikke lyst på godteri. Da ender det heller opp med at jeg ikke vil spise og jeg får det psykisk vondt av å tenke på kosthold i det hele tatt. Uansett hva så er det å ha et sunt kosthold press for meg. Men bra at du skriver dette siden mange bør tenke over dette.

    36. Jeg spiser alt mulig, når jeg vil !
      Jeg prøver å gå opp i vekt, men går bare ned i vekt uansett hva jeg spiser eller gjør 🙂
      Jeg trener 6-7 dager i uka for å legge på med muskler å gå opp i vekt i stede siden jeg ikke kan spise meg opp i vekt eller komme opp i vekt på noen som helst måte!
      Men trening har det blitt så lite av, sist jeg trente var for 6 mnd siden å er har ennå ikke rikket meg på vekten! :/

    37. Over 70% av norsk ungdom ligger i kategorien “normalvektig” da.. Så at alle er sultefora eller overvektige er jo veldig feil.

    38. Veldig bra innlegg! Elsker og lese bloggen din, spesielt med tanke på dine syn på mat, kropp og trening. Alle kommer med meninger om hva man skal spise og når, er så herlig og lese et chill innlegg om det å ha balanse i kostholde å unne seg usunt for ikke å sprekke helt, i steden for 10 tips til og gå ned i vekt eller oppskrifter for å bli kvitt de siste kiloene. Elsker bloggen din!

    39. Du er så fantastisk! Det virker som at du er en flott jente. Du jobber hardt, og står på. Du er virkelig en flott blogger! Selv spiser jeg godteri ca. to ganger i uka, i små porsjoner. Brus drikker jeg ikke noe særlig.
      Love u!

    40. Jeg spiser godteri kun på lørdager og de andre dagene i uken lager jeg meg en smoothie for å få bort søtsuget! 🙂 synes jeg klarer meg ganske bra! Spiser ikke så mye godis på lørdag. Kanskje en liten sjokolade og litt potetgull som jeg oftest deler med kjæresten. Jeg trener ikke, men har god forbrenning så føler meg liksom ikke tykk, men jeg har aldri likt og trene men holder kroppen aktiv ved å gå en lang tur hver dag istedet 🙂

    41. Jeg spiser som regel bare på lørdager, men det hender jeg spiser noe få ganger i blant på fredager og kanskje en sjelden gang i uka💕😊

    42. Du er såååå vakker, eg ser på you tube videoene dine og bloggen din kvar dag:)❤️
      Kan du pliiiiiis sjekke ut min blogg?
      Du er mitt store forbilde🌺
      Eg hadde ALDRI begynt med blogg om venninnen min ikke hadde vist neg din bligg👍du topper alle👌eg vil bli sterk og sånn akkurat som deg🌺✌️håper du leser denne kommentaren💜💚😍eg er såååå glad i deg🌺eg skal legge meg i senga nå og se på you tube kanalen din😃✌️natta💖

    43. Jeg spiser godteri på lørdager! Noen ganger litt fredags kos og! Det er 2 uker siden jeg spiste godteri😊 Glad det er lørdag

    44. Spiser bare snop! Ingenting smaker bedre enn å skylle munnen med litt Litago etter å ha spist to poser Smash!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg