Min erfaring med piercing i navel!

Veldig ofte får jeg spørsmål angående piercingen jeg har i navlen. “Var det vondt?” “Hvor gammel må man være?” osv. Derfor tenkte jeg å lage et lite innlegg med mine erfaringer og litt faktainformasjon om dette. Nå er det snart 7 år siden jeg tok min piercing, så jeg har hatt min veldig lenge. Selv syns jeg at en piercing i navlen gir en fin liten ekstra detalj når man går med magetopper eller i bikini på stranda. Det pynter liksom litt opp! Og siden man alltid må ha den i, trenger man ikke å huske på å ta den på seg. Selv er jeg veldig dårlig til å huske smykker, så da er piercing genialt om sommeren, og på bilder om vinteren.  

Selv om det er snart 7 år siden jeg tok piercingen husker jeg opplevelsen veldig godt. Jeg tok samtidig som en venninne på et profesjonelt piercing studio i Drammen (leading light). Hun tok piercingen først, og fikk ikke vondt i det hele tatt. Derimot da jeg tok fikk jeg veldig vondt, og hadde vondt i et par timer etterpå. Så det er forskjellig fra person til person hvor vondt det gjør.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når man skal ta piercing velger piercingartisten hvordan piercing du bør ha. Venninnen min fikk vanlig piercing med en gang. Mens jeg fikk en ring. Så dette er også forskjellig fra person til person, og kommer ann på hvordan navelen din ser ut. Får du ring er det viktig å vri den litt frem og tilbake når du renser piercingen. Alt med renserutiner får du vite på studioet, så det kommer jeg ikke til å gå inn på her. Men det er viktig at du er obs på å kun bade i rent vann frem til piercingen har grodd (pass på basseng, boblebad osv). Hullet gror ganske sakte og det tar som regel 3-12 måneder før det er helt grodd. Tar du ut piercingen gror det fort igjen, så vær obs på dette. Selv om jeg har hatt min i 7 år merker jeg det fort hvis jeg har tatt ut min i et par dager. 

 

Det er også viktig at du er obs på kontakt mot piercingen. Driver du med idrett hvor du kan få slag mot piercingen vil jeg anbefale deg å ikke ta piercing, eventuelt ta pause fra idretten. Å få en fotball rett på piercingen før den har grodd, gjør ekstremt vondt. Til og med den dag i dag må jeg ta ut piercingen hvis jeg skal bruke rokkering (som har 0,5 kg vekt) til trening. Situps og slike mageøvelser kan også gjøre vondt den første tiden. 

 

Siden det er ganske lang grotid vil jeg anbefale deg å ta piercing om våren hvis du vil ha den klar for bading til sommeren. Man kan selvfølgelig også ta den midt på sommeren og hoppe rett i bassenget, men da kan man få infeksjoner og mye problemer. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er veldig viktig at du ikke går til en frisør for å gjøre dette. En annen venninne av meg gjorde dette, og fikk beskjed om å gå med plasterlapp i flere dager etterpå. Dette er ikke riktig. Da får ikke hullet luft og man kan få problemer. Derfor er det viktig å gå til et studio som vet hva de driver med, og som gjør dette på heltid og ikke bare mellom klippinger. Det er også helt ekstremt viktig at du ikke får en venninne til å gjøre det på deg selv hjemme. Da kan du ende opp med skeivt hull og infeksjoner. Ikke bra! 

 

Når det kommer til alder er aldersgrensen er det som regel 16 eller 18 årsgrense på de fleste studioer. I syden tviler jeg på at det er noen aldersgrenser. Men da igjen kan det være ganske sketchy når det kommer til hygiene på studioene. 

 

Når det kommer til hvor man kjøpe piercing kommer dette litt ann på. Den første piercingen man bruker er ekstremt viktig at er fra studio, så du vet at du ikke får noe billigdritt inn i et åpent sår. Helt frem til såret har grodd er det viktig å passe på dette. Etter såret har grodd kan du velge litt selv. Personlig har jeg kjøpt piercing i alt ifra butikker i syden, ebay og til gateboder i Norge. Det billigste og letteste stedet er vel på ebay. Skal du ha noe finere og dyrere må du nesten google litt selv, for det har ikke jeg peiling på. 

 

Så alt i alt er det en del ting du bør være obs på helt i starten. Men så fort hullet har grodd er det null problem, og du får en fin liten pynt som gir det lille ekstra på badestranda!

 

Håper dette ga dere svar på ting dere lurte på angående piercing.
Spør gjerne i kommentarfeltet om det er noe du lurer på, så skal jeg legge det til i innlegget. 

 

43 kommentarer

Siste innlegg