7 Ting jeg har lært som blogger

Etter en del år som blogger har jeg lært veldig mye. Det meste har vært positivt. Men det har også vært en god del harde lærepenger igjennom tidende. Nå tenkte jeg at jeg kunne dele en del av tingene jeg har lært, så dere kan se en litt annen side av det å være blogger! 

 

Man lærer å tåle drittslenging

– At folk har slengt dritt til meg opp igjennom tidende her på bloggen, er virkelig ikke å stikke under en stol. Jeg har fått høre alt ifra “å herregud, på tide å legge ned fjortisbloggen og bli voksen?” til seksuelt trakasserende meldinger fra gamle ekle griser på 50 år. Heldigvis har jeg arvet bein i nesa etter min farmor, så jeg tåler en del drittslenging før det går inn på meg. Faktisk til dags dato har det vel ikke kommet inn en eneste kommentar som har gjort meg lei meg.

Altså, hvis jeg skriver et innlegg og får mye dritt, så kan jeg skjønne at jeg kanskje dreit meg litt ut når det kom til hva jeg har skrevet om. Men da er det konstruktiv kritikk. At fok kaller meg sykelig tynn eller oppmerksomhetssyk netthore kunne ikke gått mindre inn på meg. Jeg blir bare glad for at jeg har klart å vekke nok følelser i et menneske til at det faktisk gidder å slenge dritt.

Annonsører vil alltid prøve å lure deg 

– Hadde jeg fått en krone hver gang et firma hadde spurt om jeg ville reklamere for dem, i bytte mot produkter, hadde jeg nok vært ganske rik. Man betaler ikke en snekker med skruer, så hvorfor skal man betale en blogger med shampo og sminke? Pressebyråer er nok aller verst. De lokker deg inn og sier “hvis du bare gjør et innlegg for denne kunden, kan vi prøve å få til betalte innlegg etterhvert”.

Og hvis man er litt for godtroende og går på den smellen (jepp, har gjort det selv) kan du banne på at betalte innlegg aldri kommer. Er det en ting jeg er evig glad for er at jeg er hos Nettavisen. De gjør hele den jobben, og sponsorer vet at de kan ikke gå til et svært medieselskap og prøve å betale med nytt treningstøy. 

 

 

Bekjente behandler deg annerledes

– Plutselig skal alle du har gått på ungdomsskolen med, og som du egentlig ikke kjenner, komme bort og være bestevennen din på byen. Og selvfølgelig prøve å få deg til å legge ut bilde av dem på bloggen. Spesielt kleint er det når bekjente bare “legg ut bilde av oss på instagram a! Også må du følge meg og”.

Også står de der super forventningsfulle og er gira på dritmye nye følgere på instagram. Mens jeg ser rett igjennom det at de kun er ute etter følgere, og egentlig gir ganske blanke i meg. Alltid en ganske rar og klein situasjon. 

Man blir selvstendig og lærer mye

– En av de mange godene med å jobbe for seg selv, er at man lærer å bli veldig selvstendig. Her må alt ifra bildeknipsing til research gjøres på egenhånd. Så man lærer på en eller annen måte å gjøre alt selv, og det er en veldig god følelse! For ikke å snakke om hvor mye man lærer av å drive en blogg som jeg gjør. Her snakker vi fotografi, filming, journalistikk, makeup artist, frisør, og mye mer. 

 

 

Man lærer hvem de ekte vennene er

– Opp igjennom tidende har jeg på en hard måte funnet ut hvem som har vært ekte venner, og hvem som kun er der fordi de vil være på bloggen. Veldig ofte kan det være en hard og vond prosess å faktisk innse at en god venninne kun er der fordi hun vil ha goder fra bloggen din. En god indikator på at noen kun er der på grunn av bloggen, er hvis de blir sure hvis du ikke linker de. Eller de forventer å få sminke og hårprodukter av deg hvis du har vært på eventer og fått goodiebag. 

Aldri hør på noen som lover deg gull og grønne skoger

– Jeg aner ikke hvor mange bloggplattformer jeg har fått forespørsel om å bytte over til. De lover masse penger og at man skal få masse lesere. Men så skjønner jeg selv at det ikke kommer til å skje, så jeg sier nei. 3 måneder etter går en haug bloggere over til plattformen, mister et tonn av lesere og får aldri utbetalt det de skal ha. Jadda, dette er standarden for nesten alle bloggplattformer som har vært tidligere utenfor blogg.no.

Selvfølgelig er det sikker noen som har holdt det de lover. Men til dags dato vet jeg bokstavelig talt kun om en blogger som har hatt flere lesere utenfor blogg.no, og det er fotballfrue. Så når andre plattformer lover at man skal få masse lesere og man bytter over til de, burde man være rimelig skeptisk.

 

Ha trua på deg selv

– Jeg aner ikke hvor mange ganger venner / familie / bekjente / ukjente har satt spørsmålstegn ved min jobb. “Kan du leve av detta a?”, “Er det noe fremtid i detta a?”. Alle som ikke er langt inn i bloggverden har som regel aldri trua på deg. Aner ikke hvor mange ganger jeg har fått beskjed av foreldrene mine om at jeg må få meg en jobb.

Rett og slett fordi de ikke er i en generasjon hvor de forstår blogging. Men, heldigvis har jeg hatt trua på meg selv, og jobbet hardt så nå klarer jeg å leve godt av blogging og har planer om å gjøre det i lang tid fremover. 

Men, til tross for mange harde lærepenger har jeg verdens beste jobb. Det er virkelig takket være dere! Dere er så fantastiske og gjør virkelig min jobb til den aller beste. Dere skriver så mye koselig til meg hver eneste dag, så tusen takk for det dere! Jeg er veldig takknemlig for at dere gjør det mulig for meg å ha en jobb der jeg kan uttrykke meg kreativt og dele mine tanker og meninger! 

27 kommentarer
    1. Kjøre Stina☺️Nå har jeg lest det du har skrevet, det er flott😃Du har lært så mye, du er bare helt fantastisk🎀Når jeg blir stor, vil jeg bli blogger, da vil jeg si at det er du som er mitt forbilde💋Ja jeg driver med ski og fotball, men jeg har år og gå på, jeg kan leve, det er nettopp du som har lært meg det💖Jeg vil bare si Takk😊Tusen hjertelig takk😘

    2. Kjære Stina☺️Nå har jeg lest det du har skrevet, det er flott😃Du har lært så mye, du er bare helt fantastisk🎀Når jeg blir stor, vil jeg bli blogger, da vil jeg si at det er du som er mitt forbilde💋Ja jeg driver med ski og fotball, men jeg har år og gå på, jeg kan leve, det er nettopp du som har lært meg det💖Jeg vil bare si Takk😊Tusen hjertelig takk😘

    3. Likte innlegget 🙂
      Det er ikke lett å være blogger enten man er kjent eller ikke.
      Jeg har sluttet så mange ganger med blogging, fordi jeg fikk dritt kommentarer, det er kjipt men nå har jeg bestemt meg for og ikke bry meg 🙂

    4. Leste litt fort, så jeg trodde det sto “å ta på seg trusa selv”, haha! Unner ikke dere bloggere det dere får slengt etter dere, men sannheten er at uansett hva man gjør og sier så er det alltid noen som greier å vri det til å høres helt forferdelig ut i sitt hode og reagerer med å slenge dritt, i stedenfor å gi konstruktiv kritikk og spørre om hva man egentlig mente, for alle tolker ting forskjellig, noe som både er bra og veldig negativt! Men igjen, så virker du som en person som ikke tar drittslenging lett til deg, heldigvis!<3

    5. Kjempefint innlegg og veldig bra skrevet:) Jeg elsker bloggen din og har lest den i flere år for en grunn. Stå på Stina, du er fantastisk:))!

    6. Bra innlegg foresten ikke bry deg om andre slenger dritt til deg.
      Jeg har trua på deg<3 PS: kan du lage flere vloggvideoer og Night roitine plis😊
      Elsker bloggen din<3

    7. Kjære stina😀💐 jeg elsker alle youtube innleggene dine og de hjelper meg mye. Du er mitt aller største forbilde du er en av de beste bloggerne jeg har sett.❤️❤️❤️ Og blogginleggene dine er kjempekule jeg elsker dem! Jeg håper at du aldri slutter og blogge og jeg lurte på om du kunne lage en video der du har en konkurannse eller noe du er best❤️❤️.

    8. Hei stine jeg ville bare spørre om du kunne lage en video til om ebay tusen takk❤️❤️💐💐😃

    9. Hei! Jeg har tatt meg tid til å skrive denne kommentaren, fordi jeg ønsker at du skal se på det som konstruktiv kritikk. Jeg vil ikke fremstå som en som er ute etter å finne feil eller klage. Dette er altså bare min subjektive mening, etter å ha lest bloggen en god stund.
      Jeg henger meg rett og slett veldig opp i det faktum at jeg omtrent aldri ser deg i noe annet enn denne utringede magetoppen, eller eventulet en sports-bh.
      Jeg mener at det dessverre drar fokuset (eller seriøsiteten) bort fra teksten og innleggende dine, ettersom det forekommer omtrent hver dag.
      I bloggverden er det en kamp om oppmerksomhet, og jeg forstår at du føler et behov for å vise frem kroppen/din beste side. Den er fin, du ser bra ut. Men dette føles litt som en spoiler, dessverre..
      Jeg, som leser, har ikke behov for å se kløft, kløft og kløft i hvert eneste innlegg nedover. Selvsagt er det innafor av og til. Men jeg mener det blir i meste laget.
      Innleggene dine er gode, og du trenger ikke denne ”ekstra toppingen” for å få klikk. Du skriver såpass bra.
      Mvh Silje

    10. TUSEN TAKK for at du fikk øynene mine opp for Lava Art!! Det har virkelig hjulpet meg SÅ mye.!! Jeg har brukt det i noen uker og merker allerede at huden min har blitt bedre! Jeg vant produktet på instagram-konkurransen din, og er KJEMPEGLAD for det! Hvis ikke hadde jeg sannsynligvis ikke brukt det, men nå kan jeg ikke tenke meg et liv uten, haha! Elsker bloggen din, og er kjempeglad for at du kun går god for produkter du selv har testet, og vet er gode.

    11. dette innlegget likte jeg. Jeg har vært blogger en god stund, men begynner på nytt nå. Trenger virkelig å ta noe med meg videre for å klare å bli bedre. Men drittslenging, det vet jeg absolutt mye om. hahaha, flott skrevet!

    12. Hei Stina. Fint blogginnlegg! 😀 Jeg har en egen blogg, men jeg bruker wordpress og har derfor betalt for siden min. Du sier mye positivt om blogg.no. Jeg lurer på om du synes det er enklere å få lesere via denne plattformen? Og hvilke rettigheter har du til bloggen din? Jeg hadde et inntrykk av at blogg.no ikke nødvendigvis var det beste alternativet siden så mange bytter etter at de har fått enn del faste lesere. Og fordi det er gratis og starte blogg der. Setter pris på om du svarer på kommentaren min. 😀 Hilsen Julia

    13. Hei. Jeg så din ebey haul, jeg sytes det er ganske gøy å se på ebey generelt, men også å se va andre kjøper og vurderer👍🏼 liker bloggen din ganske godt. Også er det bare en ting jeg lurer på hvor lang tid det tar med frakt, jeg har kjøpt en klokke der så lurer jeg på hvor lang tid det tar😄😄

    14. Hei Stina!
      Eg er ein jente på 12 år og elsker og lese bloggen din og videoene, de lerer meg så mye om livet og alt man skulle vite. Du er nesten som ein Storesøster, ein GOD og FANTASTISK støresøster som gir meg MANGEN gode råd😘LoveU❤️
      Kan du lage mere GIRL TALK videoer, for det gir meg god nytte for veien min framover.
      Eg vet ikkje hvor eg skal men eg er nok på vei.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg