Nysgjerrige pengegriske nordmenn

I natt kom skattelistene ut. En dag som mange nysgjerrige nordmenn har ventet lenge på. Nå kan du endelig luske på hva naboen din tjener, og se hva favorittbloggeren din tjener. Jeg vil tippe at mange av dere allerede har søkt opp diverse mennesker og lusket rundt på skatteetatens sider, for å se hva andre tjener. Jeg logget inn selv i stad, ikke for å søke på andre, for det har jeg rett og slett ingen interesse av, men for å se hvem som hadde søkt på meg. Og da jeg så at en ganske god venninne av meg hadde søkt på meg, ble jeg ganske satt ut. Det er en ting at tilfeldige mennesker jeg ikke kjenner søker på meg. For det driter jeg i. Om du vil titte på hva jeg tjente de siste månedene av 2014 året, da jeg faktisk hadde inntekt, be my fucking guest. Men at en venninne søker meg opp. Det syns jeg bare blir rart. Er det greit å gjøre det liksom? Jeg syns virkelig ikke det. Og det kleineste av alt, er jo at man ser hvem som søker på deg. Så om du snusker rundt, så ser folk det. En faktisk tommel opp for den funksjonen skatteetaten. 

Når det kommer til det at vi lever i et land der vi er så pengegriske, og misunnelige på hverandre, at vi ender opp med en stat som legger ut inntekten vår på nettet, syns jeg at er ganske drøyt. Til nå har jeg til gode å høre om andre land som har samme ordning. Jeg skjønner liksom ikke greia. Selv snakker jeg aldri om økonomi med noen som helst. Ikke engang foreldrene mine. Rett og slett fordi jeg syns sånt er privat, og fordi at sånt endrer alt. Sier man at man har tjent mye penger en måned, forventer folk at du skal spandere på dem på byen. Forteller du folk at du har tjent dårlig en måned, regner folk at du tjener det beløpet hele året, og de ser nesten ned på deg fordi du ikke tjener fett. Greit, nå er kanskje ikke alle sååå pengegriske. Men fy fader, hver eneste gang jeg er så dum at jeg uttaler meg om økonomi med noen som helst, så endrer det alltid alt.

Jeg syns det er idiotisk at vi skal bry oss så sinnsykt mye om penger. Klikker du deg innom vg, dagbladet og nettavisen er det artikler om hva kjendiser tjener. Når de skriver om bloggere er det lett at mange blir sinte, fordi de ser de ekstreme summene mange bloggere tjener. Men det som ikke står der er hvor mye bloggerne jobber for de pengene. At de jobber hver eneste dag, året rundt, og blottlegger seg totalt på nett. Nei, det står ikke der. Så derfor er det mange som elsker å lese artiklene, og hate på oss bloggere fordi vi tjener mer enn brannmenn og sykepleiere. 

Brannmenn og sykepleiere er jo yrker som virkelig hjelper folk. Men det gjør også bloggere. Ja, det finnes utallige bloggere som er totalt rosa og aldri skriver noe deep shit. Men de hjelper andre også. Vi bloggere gir mange der ute et lite avbrekk i hverdagen. Hele målet med min blogg har alltid å kunne gjøre hverdagen til unge jenter litt lettere. Ha et sted der man kan koble ut og drømme seg bort mens man ser på antrekk og cafèbesøk. Få et ekstra dytt i rumpa til å komme igang med treningen, og se på videoer hvor man kan lære nye sminketips. Lese innlegg med samfunnsdebatter om alt ifra feminisme til utestengelse blant venner. Mitt mål med denne bloggen har alltid vært å kunne gjøre deres hverdag bedre og lettere, og ha en good feel på det hele! 

Uansett. Det jeg vil med dette innlegget, er å be dere tenke mindre på andre sine penger. Ikke døm de andre jentene i klassen etter hva foreldrene dems tjener. Og ikke bli så sinte på rosabloggere fordi mange av oss tjener en del penger. In the end of the day, så er det bare penger. Penger kjøper hverken lykke eller et snillere hjerte! 

Folkens, det er bare penger! 

27 kommentarer
    1. Hei, Stina! Er så enig! Mener at det staten gjør med å legge ut info om alles penger er å gå over en grense. Hva kan være grunnen til at de har gjort sånn?! Har du noen anelse?😏
      Utrolig bra blogg forresten😀 Leser hver dag😀
      Hilsen Tone😀

    2. Jeg syns det er veldig positivt at de nå har kommet med den funksjonen at man nå faktisk kan se hvem som søker på hvem. Og, søkene har jo tydeligvis også avtatt, så vidt jeg forsto på radioen, nå når den funksjonen har kommet også, fordi ingen vil avsløre hvor nysgjerrige de er. Ha ha- jeg kjenner jeg blir flau på veldig mange sine vegne. Jeg mener, hva pokker spiller det for noen rolle hva naboen tjener liksom? Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre, for å si det sånn.
      Og, jeg hadde nok blitt paff jeg også, hvis jeg var deg og oppdaget at venninner hadde søkt på meg- det er jo litt merkelig, syns jeg. Jeg har aldri vært inne å sjekket meg selv, men tviler på at noen er interessert i hva jeg tjener på å sitte på et kontor dagen lang 😛 he he

    3. Er så ufattelig enig med deg! Alt du sa i det innlegget! Er 100% enig med deg! Proud! Stå på videre Stina!

    4. Å sammenligne blogging med et faktisk yrke er helt latterlig. Man skal være ganske naiv for å tro på at du blogger for å hjelpe andre, og kun derfor. At folk er nysgjerrige på hvor mye du egentlig tjener på å sminke deg foran kameraet er ikke mye rart. Dette blir rett og slett for dumt.

    5. Den sammenligningen du drar om sykepleier/brannmenn og bloggere er så feil at det ikke burde vært mulig. Sykepleiere og brannmenn har et så stort ansvar liggende over hodet at lønnen dems burde vært mye høyere enn den er. Greit, dere bloggere legger ned mye jobb i blogginga deres, men det i seg selv burde ikke bety at dere har “rett” på den svinhøya lønna noen av dere har. Dere selger dere selv bra, det skal dere ha! Men, lønna er ikke fortjent. Hvertfall ikke i forhold til andre yrker som for eksempel brannmenn og sykepleiere. Men det er min mening, og er ikke rettet mot deg personlig eller andre bloggere sånt sett 🙂
      Liker bloggen din veldig godt og respekterer deg for at du faktisk ytrer dine meninger når du vet du vil møte kraftig motstand. Bare fordi man ikke har den “riktige” meningen så betyr ikke at man skal holde munnen kjeft.

    6. Helt eni med deg Stina. Jeg kan selv være litt små nysgjerrig en sjelden gang men jeg prøver å la være med å bry meg. Ingen har noe med hva man har i inntekt hva nå enn man jobber med om det er blogg, barnehage eller om du får støtte fra nav eller hva nå enn det måtte være. Merker jeg blir irritert. Verden har blitt rar.

    7. Det er så feil å si at penger er bare penger. Uten penger er det i dag vanskelig å overleve. For å bo et sted, trenger du penger, for å få mat, trenger du penger, for å være frisk trenger du penger, for å være sosial, trenger du penger, for å ha det gøy, trenger du penger. Jeg skjønner selvfølgelig poenget ditt, og er for det meste enig. Men penger er livet. Du jobber for penger for å kunne bruke pengene til å leve. Det er helt sykt at verden er sånn, syns jeg. Og jeg blir frustrert når noen som tjener bra, sier at penger ikke er så viktig. Jeg vet ikke hva du tjener, men jeg tipper det er mer en nok.

    8. Helt enig! Det viktigste er at alle har nok til å klare seg. Hva i all verden skal jeg med et tall på hvor mye for eks. du tjener?!? Det blir bare for dumt! På grunn av interessen av dette Blandt folk vet jeg at bloggere tjener godt, men hvorfor skal vi vite helt nøyaktig hva noen tjener? For meg blir det rett og slett latterlig! Jeg er helt enig i det du skriver, Stina!

    9. Er helt uenig i sammenligningen din om brannmenn og sykepleiere! Derfor lurte jeg på hvilke måter du hat hjulpet andre i lik grad som sykepleiere?

    10. Denne venninnen som søkte det opp i listene er nå din eks venninne håper jeg. Penger kan kjøpe lykke, man må ha et sted å bo, klær, mat og penger til å betale lån m.m Det er en form for lykke å være uavhengig av andre, derfor er det å ha penger viktig for oss alle 🙂

    11. Hvis du er så opptatt av at det “bare er penger” hvorfor liker du ikke at venninna di sjekker hva du tjener da? Skulle ikke det være likegyldig for deg? Og, haha, å sammenligne bloggere med brannmenn og andre yrker som redder liv er kanskje litt i drøyeste laget?
      Men ja, jeg er enig i at penger er likegyldig. Problemet er bare at de som sier det, ofte er de som har mer enn nok penger sjøl.

    12. Jeg er veldig enig i at skattelistene ikke bør være offentlige for ja, penger er en privatsak! Men jo penger kan gi lykke! Hvis sminke, shopping, å reise eller mat/drikke gjør deg lykkelig så gir jo penger lykke. For det koster jo penger! Det er ikke alltid kjærlighet gjør deg lykkelig heller! Det er ikke alltid en person kan gjøre deg lykkelig selvom du er glad i personen! Hverken kjæreste, venner eller familie! Så jo penger kan gjøre deg lykkelig hvis du blir lykkelig av det! Det kommer jo helt an på personen. Og uansett kan en person du er glad i bruke deg, såre deg, lyve til deg, svikte deg osv. Men det kan ikke en ny kjole du har ønsket deg i flere uker! 😉

    13. Så ekstremt lett for deg å si at det er bare penger. Se for deg å være en vanlig person, med lav inntekt. Da hadde du kanskje vært litt mer nysgjerrig på hva søkkrike bloggere tjener:) Lett å si at penger ikke betyr noe når du har masse av det.

    14. Synes det er helt latterlig av deg og sammenligne blogging med yrker som brannmenn og sykepleiere! Er enig i hele innlegget ditt, men jeg fikk en vond smak i munn når du påstår at du hjelper folk på lik linje som branmenn og sykepleiere! Nei vet du hva, det synes jeg du burde skamme deg over

    15. Litt paradoksalt at du må påpeke at skattelistene kun har bokføring fra de siste månedene i 2014, da du hadde inntekt. Altså, hadde du behov for å meddele at du tjente mer enn hva man kunne lese i skattelistene.. Men det er jo “bare” penger, hehe.

    16. Det blir litt feil og sammenligne bloggere med sykepleiere og brannmenn. De redder jo liv!! De skulle jo egentlig hatt bedre lønn enn bloggere syns no jeg da.
      Og en ting til, penger er ikke “bare” penger.

    17. hmm, er ikke enig med deg når det kommer til sammenligningen av sykepleiere/brannmenn og bloggere, så kunne du være så snill og forklare den litt bedre? hvorfor mener du at bloggere hjelper folk? bloggere trenger man jo egentlig ikke i samfunnet, de er morsomme å lese men de er absolutt ikke nødvendige for samfunnet! hadde fint klart oss uten dem. Så hvis du ikke har en god forklaring på hvordan de hjelper folk, ikke sammenlign dem med sykepleiere og brannmenn.

    18. jeg kan med hånden på hjertet fortelle at jeg aldri har søkt opp noen som helst i skattelistene. og jeg er virkelig ikke nysgjerrig på hva andre tjener, det bryr meg ikke. jeg sverger. men jeg hadde en nerdete guttevenn som søkte opp foreldrene mine på skattelistene, og det syns jeg var skikkelig ubehagelig! greit nok å søke opp vennen din, men FORELDRENE DERES??? da blir det ekkelt ja…

    19. Til de spørsmål om hvorfor skattelistene er offentlige:
      Det er fordi skatt er offentlig anliggende siden det er hvor mye man bidrar til samfunnets goder og plikter. Og da skatt er relativt i henhold til inntekt er også inntekten et offentlig anliggende. Rent personlig er jeg ikke enig i hverken skattenivået, mange av statens kostnader og at verdiproduserende mennesker må nødvendigvis betale så ekstremt mye mer skatt enn andre mennesker. Men du trenger ikke å være trist for at du ikke klarte å reflektere så langt, det kommer med alderen.
      Når det gjelder ellers; blogging en hard jobb? 9/10 blogger på topplister er jo rosablogger (slik som din, der jobben er å se bra ut, noe som du forøvrig er flink til) der det er snakk om 4-5 bilder og maks 200 ord. At man ellers er med på sosiale tilstelninger vil jeg ikke kalle en jobb. Og sammenligne det med jobben til sykepleiere og brannmenn er i mine øyne en seriøst oppsiktsvekkende kommentar.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg