Slik vasker jeg sminkekostene mine!

I dag vil jeg snakke litt med dere om sminkekoster. Vi jenter som bruker mye sminke, må bli flinkere til å vaske sminkekostene våres. Selv har jeg vært litt vel slurvete på det den siste tiden, og jeg kjenner jeg grøsser bare tanken på alle de bakteriene som har fest i sminkekostene mine. Når det kommer til koster og svamper man bruker til foundation er det så ekstremt viktig å vaske de regelmessig. Helst er par ganger i uken.

Siden det er fuktig er det veldig mye lettere for bakterier å formere seg, og resultatet kan bli ganske kjipt. Man kan ende opp med ille hudutslett og mer kviser. I tillegg fungerer ikke kostene like bare når de er fulle av produkter. Så jenter! Vask sminkekostene deres oftere! (og ja, dette er en lite note to myself også!). Pudderkoster holder det forresten å vaske 1 gang i uken, eller hver 14. dag. Det kommer litt ann på hvor mye produkt du bruker, og om de er i kontakt med fuktighet. Den pudderkosten du bruker rett etter foundationen for eksempel, den får mye fuktighet. Så den kan være smart å vaske oftere enn øyenskyggekosten.

Hvis du lurer på hvordan du skal vaske sminkekostene dine, kan du se videoen under. Det er en video jeg laget for noen år tilbake, men jeg bruker enda metoden. Har prøvd å bruke shampo til å vaske kostene. Men føler aldri de blir rene nok. Derfor bruker jeg heller zalo (som er bakteriedrepende) og olje (som gir fuktighet til kostene). Når jeg er ferdig med å vaske kostene lar jeg de tørke på en klut eller to. Også er det viktig å ha en flaske eller noe du kan lene de inntil, sånn at de ligger i en oppoverbakke. Se på bildet så skjønner du hva jeg mener. Grunnen til det er fordi at hvis det kommer masse vann ned i kosten, kan det løsne opp limet og da er kosten ødelagt. 

– Hvor ofte vasker du sminkekostene dine? 

43 kommentarer
    1. Takk får tipset! Jeg ante ikke når det var lurt og vaske sminkekostene mine, men nå gjør jeg det, takket være deg <3 Så nå vasker jeg dem mye oftere. Elsker bloggen din!

    2. 1 gang i uka.. Hver søndag, sliter med kviser så da… Ja❤️ Vasker dem som du gjør, fikk ideen fra deg❤️❤️

    3. du har en kjempe fin blogg Stina, ov jeg digger deg:) jeg abonnerer på kanalen din også:D jeg vasker sminke kostene hverdag til annen hverdag:)
      Elsker deg<3

    4. Jeg vasker kosten jeg bruker til concealer ca hver 3 dag. Den andre som jeg bruker til pudder vasker jeg en gang i uken. Det var litt morsomt du skrev innlegg om det i dag fordi jeg snakket med en venninne om det. Hun sa jeg vasket mine for mye. Er det for mye?

    5. Jeg så den videoen selv får noen år til bake, og den metoden bruker jeg enda.❤️
      Når jeg så vedioen fåt første gang løp jeg ned får og hente zalo og olije👍🏼
      Hjertelig hilsen malene😃

    6. Hei:)JEg pleier ikke sminke meg. Trenger jeg og vaske sminke kostene mine da? Jeg bruker bare litt maskara og leppestift trenger jeg bruke noe mere da? jeg er liksom bare 13 og alle har på seg øyen skygge og konsiler og allt? og jeg lurer på svarer du på kommentarer på tidligere innleg?

    7. Hei jeg elsker bloggen din men ser mest på videoene dine siden jeg ikke liker å lese….men det er ikke fordi innleggene dine er kjedelig assa. Skulle ønske jeg kunne abonnere men jeg har ikke en yt kanal/bruker. Elsker deg!!!
      Hilsen Ida

    8. Hei vasker kostene mine 1 gang i uken er det for lite ?
      Elsker bloggen din kan du ha flere sminke videoer 💚
      Hilsen Emilie

    9. Dette høres veldig ut som skryt men jeg vasker sminkekostene min etter hver gang. Tåler ikke tanken på skittene koster i fjeset. Vet ikke om det er bra men kostene mine er like fine enda.

    10. Jeg bruker ikke sjeldent sminke så jeg har jo egentlig ingen sminkekost å vaske.. som oftest låner jeg fra storesøs, så det er henne som vasker dem.. hehe 😀

    11. Stina! Jeg trenger virkelig hjelp! Jeg kommer nylig fra en klassetur hvor jeg og en gutt holdt hender og masse sånn. Men jeg liker han utrolig godt men det føles som om han ikke lenger er interessert, selvom en venn av meg som er gutt har snakka med han. Da sa han han likte meg men i dag snakka vi ikke sammen i det hele tatt. Vær så snill å hjelp meg!🙏🏻

    12. Det var en kjempe bra innlegg!😀 I Norge pleier jeg å vaske Kostene mine som F.eks consealerkost, foundationkost og øyenskyggekost 1. Gang i uka. Og de andre Kostene mine pleier jeg å vaske tredje uken! Men jeg bruker ikke sminke nå lenger fordi jeg bor i Vietnam nå og det er ganske varmt her, så når jeg bruker sminke, kommer sminken til å flasse ut fra huden min. Og jeg får bare mer kviser enn det jeg hadde! Så det blir litt lurt å bruke sminke en eller 2 ganger i året på fester og sånt her. Men jeg pleier å være i rommet å sminke meg som på tull, ellers er jeg bare hjemme og bruker mascara;-). Elsker bloggen din forresten:-). Kanskje denne kommentaren er litt lang, men jeg tror du orker å lese mere enn det jeg gjør.
      Lisa

    13. Tips: Mac sin vask for børster er veldig bra – for de litt dyrere merkene og flasken holder mange mnd!

    14. Husker før da jeg var HELT IMOT sminke, så skjønte ikke hvorfor man skulle vaske sminkekostene sine liksom.
      Da jeg starta med litt foundation i 8.ende for å prøve meg frem, så vasket jeg så å si aldri sminkekosten min og det ble vanskeligere å vanskeligere å påføre, så endte opp med et stygt kviseutbrudd i starten av 9.ende.
      Heldigvis så kasta jeg den raskt etterpå, og nå er jeg helt sånn vaskefreak når det kommer til kostene mine. Varierer litt fra når jeg vasker foundation kostene mine ettersom hvor mye jeg har brukt de, men vasker de 2 ganger i uken som oftest og pudderkostene, øyeskygge,etc. 1 gang i uken hver lørdag/søndag.
      – Lurte på en kjapp ting. Jeg pleier å ha en kopp med vann der det er både shampoo og balsam blanda inn, så står kostene der i 2 minutter. Etterpå så tar jeg på litt zalo, men greia er at denne metoden funker på ALLE sminkekostene mine, bortsett fra en. Dette er en foundation kost (strippling brush fra real teqniuces) og den har på slutten enda en liten oransje farge fra foundationen. Hva gjør jeg? Jeg jobber masse med kosten, men ingenting funker…

    15. Lurte på en kjapp ting. Jeg pleier å ha en kopp med vann der det er både shampoo og balsam blanda inn, så står kostene der i 2 minutter. Etterpå så tar jeg på litt zalo, men greia er at denne metoden funker på ALLE sminkekostene mine, bortsett fra en. Dette er en foundation kost (strippling brush fra real teqniuces) og den har på slutten enda en liten oransje farge fra foundationen. Hva gjør jeg? Jeg jobber masse med kosten, men ingenting funker…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg