Sannheten om Chiapudding og supermat!

I dag ønsker jeg å snakke om et tema, som burde vært snakket om for lengst her i bloggverdenen. Nemlig supermat. Og med supermat, mener jeg; Chiafrø, spirulina, gojibær, hampfrø, hvetefrø, inkabær, og hele sulamitten. Nesten daglig ser jeg bloggere som legger ut oppskrifter på chiapudding, eller shakes der de bruker spirulina, og selvfølgelig topper alt med litt gojibær. Du er ikke sunn før du gulper nedpå en stor shake med Spirulina og hvetegrøss. 

Eller?

Helt siden 2010 da den første supermat boken ble gitt ut av Trine Berge og Sara Chacko, har supermat vært veldig populært. Veldig mange hoppet rett på trenden, i håp om å få superhelse. De lovet anti aging, bedre sex, mer energi og lisvglede, rense giftstoffene ut av kroppen, leve lenger, og listen fortsetter. Dette høres jo fantastisk ut, eller hva? Hvem vil ikke ha superhelse?

Men holder supermaten det den lover, eller er alt bare en stor placebo effekt?  La oss gå igjenom to av de mest populære supermat produktene. 


Chiafrø
– Den hotte nye chiapuddingen. Rik på proteiner sier de. Men når det kun brukes 2-3 ss (ca 20-30 gram) tilsvarer dette kun 4-7 gram protein totalt. Det vil si ca 4% av en aktiv voksen dame sitt daglig behov for proteiner. Hadde hun isteden spist havregrøt til frokost (1 dl havregryn og 3 dl ekstra lettmelk) hadde hun fått i seg 18 gram protein. For ikke å snakke om prisen. For en kilo chiafrø må du punge ut med 650,- kr, mens for en kilo havregryn må du ut med ca 22,- kr. 

Spirulina – Spirulina lover å være rik på protein, betakaroten, vitamin a, jern, fosfor, osv. Listen fortsetter i det uendelige. På etiketten står det at man skal blande 1 måleskje (alà 3 gram) i et glass vann, juice eller smoothie og drikke det hver dag. Men problemet her, er at 3 gram er veldig lite. Til og med når det er i pulverform. Siden de skryter av at det er så mye protein, så kan vi jo snakke litt om det. En måleskje med 3 gram spirulina, inneholder 2 gram protein. Dette tilsvarer 1,44% av det daglige behovet av proteiner til en voksen aktiv kvinne. 

På programmet folkeopplysningen gjorde de om vanlig kål til pulver, for å sammenligne det med spirulina. Det som var morsomt var at kålen var mer rik på alfakaroten, betakaroten, vitamin a, vitamin c, fiber, fosfor og kalium enn spirulinaen. For å komme inn på pris igjen, så kan vi sammenligne hva spirulina og kål koster. 1 kg med spirulina koster 1600,- kr. På programmet sa de at 10 kg fersk kål, er det samme som 1 kg kål i pulverform. Per kilo kål på butikken koster ca 15 kr,- så for en kg i pulverform, ville det da kostet 150,- kr kiloen. Ganske stor forskjell? Spesielt med tanke på at kålen faktisk slår spirulinaen. 

Hmm.. Dette gjør at jeg sitter igjen med to tanker. Hvorfor fortsetter vi å velge supermat, fremfor maten vi finner på den vanlige matbutikken, og hvorfor er supermat så innmari dyrt? 

Disse to spørsmålene henger sammen. Det som er likheten mellom all supermat er at det er dyrt, kan kun fåes tak i i pulver/ekstrakt/tørket form, navnene høres mystiske og eksotiske ut, og alle produktene har en spennende historie. Ta for eksempel spirulina. Dette er hva som står på x-life.no sine sider om produktet; Spirulina forekommer naturlig i varme strøk i Afrika, Asia og Sør-Amerika. En av Cortes´soldater beskrev at både inkaene og aztekerne i Mexico brukte spirulina som en daglig matkilde. Også i andre deler av verden har spirulina blitt brukt som en kilde til mat. I dag brukes spirulina som et kosttilskudd over hele verden og med sitt høye innhold av proteiner kan det bli en viktig matkilde i fremtiden.

Spennende historie eller hva? Spesielt der de forteller at de høye innholdet av protein kan bli en viktig matkilde i fremtiden. Med tanke på at spirulina kun dekker 1,44% av det daglige behovet for protein, vil jeg ikke si meg enig med at de kan bli en viktig matkilde for fremtiden. 

La oss gå tilbake til det økonomiske igjen. En liten funfact som kanskje får deg til å tenke to ganger igjen på supermat, er at den ene av forfatterne til boken supermat (som introduserte norge til supermat) eide halvparten av firmaet Supernature, som solgte alt av supermat. Så det er ingen tvil om at hun satt igjen med en god dose penger, ved å gjøre supermat populært.

Men hvorfor er det så mange bloggere som skriver om supermat? En av tingene som er med supermat, er at det er så mystisk og helselovende, så når man skriver om supermat og legger ut oppskrifter om det, vil selvfølgelig folk lese om det. Folk blir lovet en superhelse hvis de spiser supermat. Og vi alle ser jo etter en quick fix, så dersom en blogger forteller deg at du kan få superhelse ved å følge hennes oppskrifter, gjør du jo selvfølgelig det, eller hva?

Men vet bloggerne at de selger en dyr løgn til leserne sine? Eller har de troen på produktene?

Personlig tror jeg det er en blanding. Bloggere (meg selv inkludert) lever av å få klikk inn på bloggen sin. Skriver man om noe som er populært, så går folk inn på bloggen. Så det er nok mange bloggere som skriver om det for å få klikk inn på sin blogg, og holde bloggen spennende. Jeg kunne godt starte å blogge om all denne supermaten selv, og fått mange flere klikk inn på bloggen, og fått mer penger inn på bankkontoen. Men selv syns jeg dette blir feil. Jeg ønsker å være ærlig mot dere som leser bloggen min, og det er også derfor jeg skriver dette innlegget. Rett og slett for å åpne øynene til mange av dere, når det kommer til supermat. 

Den “kjedelige” men veldig gode sannheten, er at et variert kosthold er det sunneste. En god blanding av grønnsaker, kjøtt, grovt kort, magre meieriprodukter, bønner og linser og fisk er det et sunt kosthold består av. Følg kostholdssirkelen du lærte da du gikk på skolen. Kanskje ikke så spennende og mystisk. Men det er rett og slett det som er sunt, både for deg, og lommeboka de. 

Håper dette innlegget hjalp dere ut av supermat jungelen, og inn på rett spor mot en sunt og godt kosthold. Vil også anbefale dere å se programmet “folkeopplysningen” på NRK (HER), for å lære mer om dette. 

 

Hva er dine tanker om supermat?

74 kommentarer
    1. Dette var ett innlegg jeg virkelig likte, har vært på supermat kjøret jeg også – men fant fort ut at variert sunt kosthold er det eneste riktige for meg. Ha en flott kveld 🙂

    2. Heisan! Hah! Dette var super lesing 🙂 Flott at du skriver om dette slik at vanlige folk slipper å ha dårlig samvittighet fordi de ikke har kastet seg på denne trenden, enten det er pga. dårlig økonomi eller at man heller velger å lære barna om vanlig sunt kosthold. Dagens beste innlegg 🙂

    3. Kjempe fint innlegg! Har sett en del om Chiafrø pudding, folk blogger om, men nå vet jeg det! (: Har laget liste over ting jeg må gjøre i livet mitt, en av punktene er å møte deg! <3

    4. Ja, din mening, og du har mye rett i det du skriver, men den noe negative holdningen ødelegger litt for troverdigheten føler jeg. Du er negativ til alt “du ikke driver med”, istedenfor å ha en nøytral holdning ihvertfall når man ikke har funnet alle effekter ved supermat enda. Bare et konstruktivt tips 🙂

    5. Utrolig bra du belyserer dette temaet!! Har mange venninner som spiser kun supermat, noe jeg synes er helt på jordet… Veldig bra at du som har et så stort publikum skriver om dette 🙂 Heier på deg fine Stina <3

    6. Ganske enig i det du sier altså, men syns du legger for mye vekt på proteiner. Spm spirulina inneholder masse annet enn proteiner, og det er kanskje nettopp derfor folk velger å ta det. Er som å begynne å snakke om næringsinnholdet til vitamin D og si at det ikke er vits å ta vitaminer fordi det veier 3 gram.
      En annen ting er chiapudding. Jeg spiser det for å få en variasjon fra for eksempel havregrøt, fordi det er godt og annerledes. Ikke nødvendigvis for proteinet sin skyld. Chiafrø er sunt, så hvorfor skal man stoppe med det selvom det finnes bedre proteinskilder?
      En proteinshake inneholder mye mer protein pr gram enn det havregrøt gjør, hvorfor ikke da slutte å spise havregrøt og leve på proteinshake i stedet? 🙂
      U see? 🙂

    7. Caroline: Men problemet med spirulina er at dosene blir så små, at derfor blir det ikke noe vits i å ta det.

      Dersom du spiser chiapudding fordi du vil ha det for variasjonen sin skyld er det helt i orden. Men her er også mye av problemet at man får i seg veldig lite, og derfor dekker det veldig lite av næringsbehovet.

    8. Supert innlegg, jeg har vært inne på samme tanke flere ganger før – og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har kjøpt et såkalt “superprodukt”. Til tross for at jeg ikke tviler på det du skriver, skulle jeg gjerne hatt kilde til tallene (prosentene) du nevner her. Tar du det med i slutten av innlegget ditt, vil nok flere supermat-entusiaster ta deg på alvor også 🙂

    9. Helt riktig Stina!! Et sunt kosthold er kortreiste produkter, grønnsaker, grove kornprodukter, frukt osv. Disse bloggerne må slutte å få det til å høres ut som at pulverisert, fabrikkasert mat er sunt.

    10. Hadde faktisk tenkt å kjøpe chia frø i dag, men det var litt dyrt, i og med man kan få like mye protein fra annen mat 🙂 Syns dette var et supert innlegg! Får tankene til å surre litt rundt i hodet om at ikke alt som postes på nettet er sant/helt riktig. 🙂

    11. Nå har det seg slik at både spirulina og chiafrø er sunt. Jeg har snakket med fastlegen min om såkalt supermat og disse to produktene fortalte hun meg er gode kilder til protein og vitaminer, og det faktum at det er sunt. Og jeg tror henne, hun er lege, jeg tror ikke på alt legen sier, men akkurat dette tror jeg henne på, så jeg fortsetter med chiafrø og spirulina og hører heller på henne, som faktisk kan noe om dette, hun kan mye om ernæring. Hun vet hva som er bra for kroppen og ikke. Hva er du? En blogger, og det er sjelden det er lurt å lese en blogg og tro at det som står der er sant, du er ikke utdannet innenfor noe som helst innenfor ernæring, du klipper og limer litt fra nettet og tror at det er kilden til sannhet. Det blir for dumt.

    12. Leser sjeldent og kommenterer aldri blogger….men her må jeg si AMEN!!
      Ennå godt å lese at det faktisk finnes oppegående folk der ute 😉
      Kunne ikke vært mer enig! Tipptopptommelopp 🙂

    13. Jeg tenker at chiapudding osv, er noe folk kun kjøper fordi det er populært, trendy og in.. Og fordi enkelte bloggere, med da god økonomi, ofte avbilder disse matvarene.. Tull og oppspinn, spør du meg :p

    14. Du er utrolig smart og du er sykt flink til å afvare oss om sånne ting! Ser verdig opp til deg, du er en av mine største motivasjoner til trening og kosthold. Stå på videre! Håper du vinner en vixen pris💕 har nominert deg💕

    15. Anonym: Enten så sier denne såkalte ‘legen’ bare det fordi da tjener de som selger ciafrø rått. Uansett, en blogger kan vite mere enn en lege? Tenkt på det?

    16. Syns det er veldig kult når du lager slike innlegg som dette. Du går på en måte mot strømmen og ikke med. Mange som ikke har motet til det. Akkurat som innlegget ditt “dritt lei ekte kropper” også. Det du skriver inneholder mye god fakta. Digger deg😚

    17. For et utrolig bra innlegg, er så bra du har en kritisk tankegang og ikke bare følger strømmen! Keep it up 😀

    18. For et bra og saklig innlegg! Pleier ikke å kommentere, men dette fortjene en kommentar synes jeg! Veldig bra at du opplyser om slikt, jeg har selv undret mye på den supermaten 🙂

    19. Jeg kjøper ikke supermat fordi det er supermat, men fordi det er godt. Selv liker jeg ikke havregryn og sliter med å få i meg frokost om jeg ikke lager chiapudding. Nå bor jeg i Australia så slike varer er heldigvis mye billigere her. Jeg er enig i at det er mange varer som er minst like bra som de som blir merket med supermat, men jeg inkluderer noen av de fordi jeg liker de 🙂

    20. Veldig tydelig at du har sett den dokumentaren på NRK ja! Hehe. Den var vel vinklet litt urettferdig synes jeg. Og de testa jo ikke f.eks langtidseffekten av supermat vs kål. Det er jo ofte der gevinsten av supermat ligger. Det er en grunn til at Nasa gir spirulina til astronautene sine. Det er så næringsrikt at man faktisk kan leve kun på det! Men det hadde nok blitt litt kjedelig i lengden 😉 Uansett så er jeg litt enig med deg i at de “anbefalte” dosene av supermat er litt for lave. Selvfølgelig går det an å være sunn uten supermat! Jeg tenker litt sånn at supermat er genialt for de som har en travel hverdag og kanskje ikke får i seg de “5 om dagen” etc. Da kan det være enkelt og greit å ta seg en super-shake istede. Selv om det jo blir en del dyrere i lengden.

    21. Hei Stina!
      Veit ikke om dette er rette innlegget å spørre på etter som at dette handler om supermat, men gjør det likevell😂
      Du er jo sunn, trener og alt det der, men hadde du hatt lyst å laget en sånn ” tasting American candy” video som en onsdagsvideo? Har fått helt dilla på sånne videoer(aner ikke hvorfor😂) og hadde vert så gøy med en sånn video fra favoritt blogger og youtuber❤️❤️

    22. Jeg har alltid hatt denne oppfatningen når det kommer til kosttilskudd også! Om man har et variert og sunt kosthold får man i seg nok vitaminer, mineraler osv.. Så det skal virkelig ikke være nødvendig å ta 10 forskjellige piller hver morgen med mindre man har fått beskjed av legen om at man har mangler.

    23. Så bra innlegg! Endelig en som faktisk sier sannheten.
      Godt at jeg leste dette innlegget før alle pengene gikk det til det overfladiske tullet ahahh.
      Tror jeg fortsetter med å trykke i meg havregrøt og kål.

    24. Dette er en fin påminner, håper flere får opp øynene for budskapet ditt. Husker “prosjekt perfekt”, hvor Ida Fladen spiste supermat i 3 mnd uten at blodverdiene ble bedret i særlig grad.

    25. Du kan få kjøpt amerikansk godteri på godteland, og trur du får kjøpt det på noen matvarebutikker også:)

    26. Du er helt super Stina! Tusen hjertelig takk for dette innlegget ❤ Tror det er mange som trenger å få vite dette.

    27. Jeg bruker chiafrø fordi det er omega 3 i de, siden jeg spiser plantebasert trenger jeg andre kilder som chiafrø, valnøtter osv. Men så er de hel plantemat. Jeg er ikke fan av alle pulverene som selges nå. Chiafrø har også en lang historie knyttet til seg. Taraumaraene, urfolk fra Mexico, som er kjent for å løpe 160 km i slengen har alltid hatt chiafrø som en del av kosten sin. Det er jo et veldig interessant og viktig tema. I det siste synes jeg slankepiller/pulver har tatt mer over, hvertfall på reklamefronten. Folk gjør dette med kosthold så vanskelig, tror alle er litt forvirret. Spis masse frukt og grønt, tren regelmessig og kjøp mindre ferdigmat. Vil anbefale deg og se Forks over Knives, tror den ligger på netflix.

    28. Jeg er enig med deg til en viss grad, men det er mye vi spiser som ikke gir oss “nok” av det vi trenger. Hvis du spiser et eple, så hvorfor ikke spise en porsjon havregrøt? Mer proteiner i det? Litt merkelig måte å sammenlikne et produkt med et annet på den måten.
      Jeg spiser kun plantebasert (HCLF) og chiafrø er en god kilde til omega 3 og proteiner.
      Det er også feil det du sier at man må ta masse kosttilskudd når man er vegetarianer. Når du er vegetarianer trenger du ikke kostilskudd i det hele tatt, er du veganer trenger man b12 eller mat som er tilsatt b12. (Forutsatter at man spiser riktig og variert)
      Det er flere måter å spise på, og jeg sier absolutt ikke at din måte er feil, men å feilinformere er jeg ikke noe særlig fan av.
      Som noen nevner over her, se Forks over Knives. Se også Cowspiracy, Milk og Earthling 🙂 De færreste gjør det, men jeg vil virkelig anbefale 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg