Hvordan komme over en ekskjæreste

I mitt liv har jeg vært i forskjellige forhold med gutter. Et som varte lenge og ble til et samboerskap, og noen litt kortere. Noen av gangene har jeg vært den som gjorde det slutt, og andre ganger har jeg blitt dumpa. Å gå igjennom et brudd kan ofte være veldig tungt. Man kan ligge inne i senga i flere dager, og føle at verden går under. Men, etterhvert blir ting faktisk bedre. Tro det eller ei! 

Nå er ikke jeg noe samlivsekspert, men jeg har litt erfaring når det kommer til forhold. Både min egen erfaring, og igjennom venninner som har snakket mye med meg når de har gått igjennom et brudd. Derfor vil jeg skrive et innlegg for å gjøre bruddet litt lettere for deg.

 

Ikke drøm deg bort i de positive minnene
– Veldig ofte husker man ting som bedre enn det de faktisk var. Spesielt hvis man er midt i en kjærlighetssorg. Da blar man gjerne igjennom alle bildene på telefonen, man har tatt med eksen, og mimrer på alle de gode stundene. Man blir enda mer trist, og tenker at man aldri kan ha det så bra med noen, som man hadde det med den personen. Men, var egentlig de stundene så bra som du husker de? Kanskje kranglet dere mye, kanskje han løy til deg, var utro, var respektløs mot deg? Prøv å komme deg ut av boblen der du husker alt som perfekt. For hvis du spør meg, så er det som regel alltid en grunn til at forhold tar slutt. Og hvis forholdet hadde vært så bra som du husker det, hvorfor ble det da slutt?

Skriv ned en liste med alle de negative tingene i forholdet deres og grunner til hvorfor det ble slutt. Hver gang du havner i den tankegangen om at forholdet deres var perfekt, ser du på den listen. 

 

Ikke send han meldinger på fylla
– Klokken nærmer seg tre på natten, du er på byen og er ganske full. Plutselig får du den gode idèen at du skal sende han en melding eller ringe han, for å enten prøve å få han tilbake, eller fordi du skal kjefte på han. Det er så kleint dagen derpå da du våkner opp og skjønner at du har ringt opp eksen 34 ganger på fylla, og han ikke har svart en eneste gang. Mitt tips til deg; slett nummeret hans før du drar ut på byen!

 

Få en hobby
– Når man er i et forhold bruker man gjerne veldig mye tid sammen, og man sender gjerne hverandre mye meldinger. Når det da blir slutt, har man plutselig masse ekstra tid i hverdagen. Derfor anbefaler jeg deg å finne en ny hobby, for å dekke denne tiden. Har du for mye tid til overs kan du fort kjede deg, og bruke mye tid på å savne eksen. Da det ble slutt mellom meg og ekssamboeren min i oktober, valgte jeg å legge all min tid i blogg, trening og venner. Og det er jeg så utrolig glad for i dag at jeg gjorde. 

 Det er ok å gråte!
– Når det har blitt slutt, er det helt ok å gråte. Desto tidligere du får all gråtingen ut av systemet, desto fortere går kjærlighetssorgen over. Dra på butikken og kjøp en svær boks med is, masse godteri, og sett på den tristeste kjærlighetsfilmen du kan finne. Gråt til du blir hes og tom for tårer. 

  

Vær med venner
– Denne går litt hånd i hånd med å få seg en hobby. Når det blir slutt i et forhold er det veldig viktig å være sosial, så du ikke føler deg veldig ensom. For desto mer ensom du føler deg, desto vanskeligere blir det å komme over eksen. Og ikke minst. Snakk med venninnene dine om hvordan du føler deg. Ring de, eller be de hjem til deg og virkelig snakk om følelsene dine. Det hjelper så utrolig mye å snakke om ting, og før du vet ordet av det føles ting så mye lettere. Det er ikke uten grunn at jeg nesten kaller Nora for psykologen min, haha! Hver gang det alltid har skjedd noe i livet mitt, er hun den jeg går til. Og gud så utrolig mye det hjelper å snakke med henne! 

 

Ikke stalk han på facebook
– Jenter.. Bare innrøm det. Vi har alle gjort det. Men det å søke han opp på facebook og instagram, ender aldri godt. Det er ikke noe gøy å se at han er ute med venner og har det bra, mens du fortsatt ligger hjemme og gråter. 

 

Ta deg en tur på byen, og se på “menyen”
– Når man har vært i et forhold en god stund, glemmer man fort de andre kjekkasene som finnes der ute. Man tenker ofte “ah, jeg kommer aldri til å finne en så bra gutt igjen”. Men der tar du feil! Nå er kanskje ikke byen stedet å finne din neste kjæreste. Men du får i alle fall sett litt på hva som finnes der ute, og åpnet øynene for at det finnes noe bedre enn den dusten som dumpet deg! 

   

Hvem er du?
– Når man har vært i et forhold over lengre tid, er det viktig å finne ut av hvem man selv er. Hvem er du uten eksen din? Hva har du lyst til å gjøre med fremtiden din? Prøv å virkelig finn deg selv, før du kaster deg inn i et nytt forhold. 

 

Til slutt. Vær tålmodig, og la sårene gro. Forstå at ting kan ta tid. Men husk, det går alltid over til slutt 🙂 Håper disse tipsene kan hjelpe deg ut av kjærlighetssorgen. Del gjerne dine historier i kommentarfeltet hvis du vil, så kan jeg prøve å gi deg litt tips om du trenger! ♥

49 kommentarer
    1. Du har en veldig bra blogg elsker å lese den det hadde vært super duper kult og snilt om du vile lese min blogg 🙂 håper du har en fin dag veldig fin dag ♥♥♥

    2. Jeg har akkurat blitt dumpet og jeg er veldig lei meg😭 Nesten alle på trinnet vårt syntes vi passer sammen med så slår han opp fordi han liker en annen jente😔 hjelp!!!!!

    3. Har nettop blit dumpa av kjæresten 🙁
      Håper at noe av dette hjelper meg ❤️
      Elsker bloggen din❤️Du er en fantastisk person ❤️
      Eksen min slo opp på melding 🙊🙊

    4. Tusen takk for tipsene, Stina! Har prøvd nesten alle selv.
      Ble litt lei meg når jeg leste, da tenkte jeg tilbake på eksen min. Men jeg kom over det på neste tips! :-D❤️

    5. For et fint innlegg, Stina – og så godt du skriver! Jeg må si meg imponert 🙂
      Du var nydelig på bildene <3
      - May-Helén

    6. “The best way to get over someone, is to get under someone”
      – sitat: en av skjøgene fra sex and the city.

    7. Alle rådene var brae og hjelpsomme. Helt enig i at å snakke med venner hjelper, jeg var sammen med noen i ett år før han slo opp for to uker siden. Jeg snakket med vennene mine og vi hadde en kosekveld som de hadde stelt i stand til meg. Og nå tenker jeg ikke så mye på det etter at jeg snakket med de personene i livet mitt som betyr mest:)

    8. ble slutt for ca 3 måneder siden og jeg er enda trist, prøver å glemme han, men det er veldig vanskelig fordi vi går i samme klasse hehe og han holder på med ei av venninnene mine, ville bare si tusen takk for de gode rådene, trenger de<3

    9. Heldigvis trenger jeg ikke disse rådene, men uansett; veldig gode råd.
      Et generelt og svært viktig råd må være å faktisk vite hvem en er før en går inn i et forhold. Da er det lettere å utvikle seg selv også innad i forholdet, og kanskje også lettere å finne ut om en vil fungere sammen eller ikke.

    10. Gode tips! Har heldigvis aldri hatt problem av å komme over mine, fordi de har gjort en veldig god jobb selv til å ikke være verdt å huske på

    11. Supert innlegg for de som har slått opp med kjæresten eller akkurat har blitt dumpa. Jeg er heldig å har kjæresten min enda 🙂

    12. Så fine råd!
      For 3år siden gikk jeg gjennom tidenes hardeste breakup… Ble dratt med ut på byen av en god kompis, og historien kort… Han jeg møtte på byen den kvelden. Han er jeg gift med nå!! Hihi…
      Kjærligheten kan man finne overalt! 🙂
      Jeg er forresten 24år… Og joda… Noen synes nok det har gått fort med oss, men er det riktig, SÅ ER DET DET! 🙂
      Gå ut, nyt livet, jenter!! 🙂

    13. Flott blogg frøken , men noen ganger er det sånn at dere damer ikke er til å skjønne seg på overhode når det gjelder kjærlighetsforhold ,Man gjør gjerne sitt beste for å smigre eller sjarmere exc. så blir det ofte missoppfattet som resulterer i sur heter, gjerne akkurat den dagen man har planlagt eller sett frem til ,Jenter dere kjenner dere igjen når kjæresten spør : Er det noe galt? Dere svarer : Nei ikke no…., Mange ganger er det dere som gjør det slutt for så å angre etterpå ! WTF? Da hjelper det ikke å sitte hjemme å være deppa for at x`n ikke svarer på tlf . Eller se på “menyen” etter en ny mann . DERE MÅ GÅ I DERE SELV ! Å TENKE HVA FAEN GJORDE JEG FEIL ? Skaffe seg mer selvinnsikt så vill dere nok straks oppleve at neste forhold varer lenge kanskje livet ut .

    14. Takk for tipsene jeg fant ut for noen dager siden at min kjæreste var utro mot meg. Vi hadde kranglet litt og så ringte han meg får og si unnskyld han sa unnskyld Veronica, men jeg heter jo Maja hva skal jeg gjøre han driver og spammer meg på snap og det går ikke an og blokkere kan du hjelpe meg?

    15. jeg har en type, men vi er bare av å på å deg vill ikke jeg. Har du noen tips på hav jeg kan gjøre, for at han kan besteme seg. Ps elsker bloggen din 😊😊

    16. Kjærlighetssorg er det vanskeligste. Og de fleste avtaler å holde kontakten i begynnelsen for å så dappe mer og mer av. Dette pleier ikke å holde, pga at det kommer alltid en krangel fordi en har feks begynt å snakke med noen andre/like bilder fortere enn den andre. Det beste er bare å kutte all kontakt med en gang det er slutt, og heller avtale å være venner men ha en pause fra hverandres oppdateringer osv fra internett, slik dere får begge muligheter til å gjøre hva dere vil uten at den andre skal se/bli lei seg. Blokk hverandre ihvertfall 1mnd. Og heller behold heller nr slik dere kan sende noen “hvordan går det meldinger”. Dette er det beste tipset for å ikke bli haters etter ett break up. Respekter at den andre kommer over den andre før den andre. Hvis det blir slutt pga utroskap osv, er det beste å bare blokkere alt, og IKKE stalke. Si til venninner at du ikke vil høre ting om han/hun osv

    17. Hei stina !:) eg elsker å lese bloggen din:) eg er ei jente som setter store mål for trening, skriver ned masse eg skal jobbe med, så blir eg berre lei meg og frustrert når eg aldri klarer noe!:( eg går opp i vekt heile tida, Eg klarer ikkje å styre unna godteri:( HVA SKAL EG GJØRE, HAR DU NOEN RÅD TIL MEG! Plizzzzzz svar!!! Hilsen celine

    18. Jeg elsker bloggen din og snapchaten din og instagramen din men lurte på om du kunne lage en video der du ser alle snapene dine,pils

    19. Jeg har tenk på nå at jeg skal skrive til kjæresten min at vi må være mere sammen(siden det er vi aldri) og det vil jeg men. Da kan vi ikke være sammen
      Så hjelp Stina❤️😢

    20. Jeg har tenkt å skrive til kjæresten at vi må være mere sammen siden det er vi aldri.( og det har jeg lyst til) men hvis han skriver nei det kan vi ikke eller noe annet
      HVA SKAL JEG GJØRE DA❤️
      Hjelp meg Stina❤️😢

    21. eg var drit forelsket i en gutt i klassen som het Jonathan og det viste han og etter en måned ca. sendte han meg en DM på instagram og sa at han likte meg og ville bli sammen med meg,og da svarte jeg selfølgelig ja siden jeg var drit forelsket i han. og dagen etter får eg vite at bestevennen han og min (en gutt i klassen som heter Sebastian)liker meg og,og da hadde bestevennen min (Natalie) snakket med begge de på insta og pluss facetimet med meg,og da skrev Jonathan at Sebastian kunne få meg siden han fortjente meg mere enn det Jonathan gjør! og jeg likte jo Jonathan ikke Sebastian så eg ville jo ikke at han skulle skrive det! og så etter det skrev han til meg at han var en idiot av og at han aldri skulle gjort deg og spurte om en ny sjanse,og da sa jeg ja… og dagen etter så slår han opp med meg igjen og fant på en unskyldning at tanten og onkelen var døde og det hadde de ikke..😔også fortalte han meg at han hadde blitt betalt for å bli sammen med meg og såre meg av noen ungdommer(han fikk betalt 200kr) og dette kjedde for nesten en måned siden og eg greier ikke å komme over det😓han tror at eg har det men eg han ikke det….eg har snakket med venner og sånt men eg greier ikke å glemme han sien han flørtrer med meg på skolen og pluss han sa at han likte meg litt men jeg vet ikke om det e sant eller ikke…. jeg ignorerte han i 2 uker men han prøve å snakke med meg hele tiden men jeg snudde ryggen til han og gikk en annen vei,han smilte til meg og prøve å gjøre en samtale med meg men eg ville ikke snakke med han. i timen fikk eg høre at noe av dette og eg begynte å gråte sykt! læreren min tok meg ut på gangen så fortalte eg henne alt som hadde skjedd og var veldig lei meg den dagen😔det var dagen etter at eg fikk vite at han ble betalt

    22. Bestevennen min er. Sammen med den jeg er super forelsket i hva skal jeg gjøre plis svar så fort som mulig 💗💗💗💗💗💗💗elsker bloggen din!!

    23. Jeg var sammen med en gutt i nesten 4 måneder, jeg trodde vi var perfekte for hverandre. men han skulle jo snart flytte, så han dumpet meg å sa at det var fordi han skulle flytte, men 20 min etterpå fikk jeg vite at han var sammen med en annen jente i klassen!! Og han var “forelsket” i henne mens vi var sammen!! Og hun er den slemmeste jenta i klassen! Og tror hun er så kul!
      Hva skal jeg gjøre? hver gang jeg tenker på det blir jeg kjempelei meg og kjempesint på samme tid!! kan du hjelpe meg?
      Elsker bloggen din<3

    24. Hei Stina!! Jeg ble dumpa for et år siden på melding så prøver han seg på beste venninna mi rett etterpå og er kjempe glad for at han dumpa meg og han hadde blitt sammen med meg 2 dager før han slo opp igjen fordi han hadde slått opp en gang før og jeg sitter å gråter hver dag siden han slo opp og han ga meg en julegave selv om han hadde slått opp og beste venninna mi visste at jeg var lei meg og likevel ble hun sammen med han og snakka om han hele fuckings jævla tida!!!! Hater både den hora (beste venninna mi som ikke er det lenger) og den jævla jævelen (x-en min)

    25. Jeg ble dumpet i forje uke og klarer ikke og komme over det. Og jeg klarer ikke å ikke Være sur på han
      Hva skal jeg gjøre

    26. Jeg har vært bestevenn med en gutt i tre år.Han var forelsket i meg et helt år men jeg Likte han ikke på den måten.Så ble vi litt eldre og Vi ble sammen (da likte jeg han) Og slo vi opp fordi vi syntes det ødela vennskapet vårt..Så nå for noen mnd siden ble vi sammen i gjen og var sammen i 1 mnd så slo han opp..Jeg liker han fortsatt veldig godt og jeg klarer virkelig ikke komme over han og jeg har prøvd alt.Jeg ser han flørte eller være med andre jenter og jeg får bare lyst til og begynne og gråte.Han har vært drittsekk veldig mange ganger og han har knust meg veldig mange ganger…Han har sakt at han bruker meg og ikke haddebrydd seg vis jeg hadde dødd…og jeg sitter her og hadde gjort aaalt for han.. uanset hvor mye han han har såret meg kommer jeg ikke over han…Det gjør så utrolig vondt…Vi er fortsatt bestevenner btw men han vet ikke at jeg føler det sånn

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg