Ok å snikfotografere fordi jeg er blogger?

På vei til kiropraktoren i dag, hendte det en litt morsom/klein/rar opplevelse. Jeg satt alene på trikken, og merket at et par jenter som satt med moren sin stirret veldig på meg. De hvisket imellom seg, og begynte å peke på meg. Litt ubehagelig, og kleint. Men jeg begynner å bli vandt med det at blogglesere stirrer, fordi de kjenner meg igjen fra bloggen. 

Men da de skulle til å gå av bussen, så jeg at den ene jenta fiklet veldig med mobilen sin. Plutselig gikk kameralyden av, og hun tok bilder av meg. Siden jeg satt rett ved utgangen der de stod sa jeg bare til henne “unnskyld, hvis du leser bloggen min kan jeg godt ta et bilde med deg, men å snikfotografere meg, syns jeg at er litt ubehagelig”. Mens jeg snakket merket jeg er kameralampen på mobilen hennes lyste, så hun filmet sikkert mens jeg snakket også. Istedenfor å svare meg, snudde hun seg bare til moren sin og begynte å snakke et språk jeg virkelig ikke skjønte, før de til slutt gikk av bussen.

Vet ikke helt hva jeg skal tenke om hele situasjonen.. Vet ikke om jeg skal le, eller blir irritert. For det er jo ganske frekt å snikfotografere noen. Og ikke minst kleint for min del. Er det ikke bedre å komme bort og si hei isteden? Jeg syns i alle fall det er så mye hyggeligere når dere kommer bort og sier hei, og heller spør om å få ta bilde med meg, istedenfor å snikfotografere meg..

Hmm. Merkelig og klein situasjon! Hva tenker dere? Syns dere det er greit å snikfotografere noen?

Sheinside  – Jakke

Nelly – Body og sko  (affiliatelinks) 

Bik Bok – Shorts og solbriller

50 kommentarer
    1. Hvis man er en tenåring så er jeg enig at man kan gå bort å si hei og høre om man kan ta bilde med deg og i stedet for å snikfotografere.. Samtidig når man blir litt berømt må man nesten bare bli vant til slikt også. For det finnes da papparazi som følger deg døgnet rundt og gjemmer seg bak busker etc for å få tatt ett bilde… Men er enig når du er tenåring synes jeg man kan gå bort å si hei i så fall.
      Likte antrekket ditt veldig godt, beundrer din jentete rocka stil 🙂

    2. Tenker at det kanskje er litt frekt. Usikker på hvor greit jeg syntes det er, men blir faktisk ikke sjokkert over at slikt skjer.. Er ikke så mye du kan gjøre med det, og regner med at det ikke er siste gangen det skjer. Men veldig greit at du skriver dette her, gjør kanskje at sjenerte blogglesere syntes det er lettere å komme bort å si hei, når de vet du syntes det er koselig 🙂

    3. Blir enkelt og greit bare for dumt, spesielt når du faktisk sier ifra at du ikke synes det er greit, også presterer hun å gjøre det igjen… Er veldig respektløst, og tror ikke hun ved det at det er ulovlig, og at man kan få en anmeldelse på seg for personkrenkelse.
      Får håpe hun leser bloggen, og at hun ser innlegget å føler på det og forhåpentlig vis sletter de bildene/videoen hun tok og heller kan komme å be om å få ta et sammen med deg.

    4. Tjaa altså. Greit eller ikke, du kommer nok ikke unna det. Men var jo uber kleint da :/ Du får begynne å ta bilde av at de snik fotograferer 😀 Kjempe artig

    5. Jeg har opplevd å bli tatt snikbilder av flere ganger selv (er blogger selv og har vært med på noen serier) og synes det er ganske ubehagelig. Det er faktisk koselig når noen kommer bort, men man vet liksom ikke helt hva man skal gjøre. Det blir jo bare sånn rare bilder.. Så er helt enig med deg! Forresten bloggen din er kjempefin og er blitt avhengig av youtubevideoene dine<3

    6. Hehe, var ikke akkurat en veldig diskret måte å gjøre det på eller da! Men helt enig, det er ganske frekt.

    7. Moren burde jo ha tatt da ansvar syns jeg. Syns ikke det hadde vært greit hvis det var mine unger 🙂

    8. Jeg og samboeren min har vært i Oslo ofte nå på vår parten og han har sett deg begge gangene, mens jeg når jeg går i Oslo er jeg som en zombie!
      Har veldig lyst til å ta bilde med deg en gang Stina, ville aldri snikfotografert for 5 flate øre, det er det ingen som kommer godt ut av.

    9. Noen her som snakket om skillet til Stine…Kanskje Stine har samme som meg ? Noen av oss har faktisk mørkere farge i ansiktet enn feks på halsen. Da har man ca 2 valg da. Enten gå med en like lys foundation som på halsen,eller en like mørk som ansiktet. Siden Stine har mørkt hår som meg så ville hun sett rar ut med så lyst ansikt og så mørkt hår.
      Ser ut som Stine her heller har prøvd å gå for den beste løsningen.Den er å matche foundation med ansiktsfarge også forsøke å få litt farge på halsen også med en naturlig look. Noe hun har lyktes bra med for sistnevnte er ikke lett ! Jeg har selv prøvd mange ulike merker og farger på foundation,pudder og bruningskremer, men alle lager stort sett for skarpt skille mellom hals og ansikt. Mange skjolder /flasser av i tillegg. Så hva mener du anonyme liksom hun skulle gjort da ?
      Kjempeglad for at det finnes folk som Stine som viser litt naturlige fargeforskjeller på huden og ikke photoshopper seg falskt! Noe du anonym sikkert gjør—

    10. Jeg synes det er feil å snikfotografere. Selv ville jeg ha foretrukket å spørre om tillatelse først. Og da for eksempel å ta bilde sammen med deg.

    11. Jeg ville ikke ha likt det, men så er jeg ekstremt sjenert også da og føler meg alltid forlegen av kamera og mobilkamera sådan. Frekt å snikfotografere på den måten. Det blir bare for dumt.
      Ps. På nyåret planla du og noobwork en biltur i april/mai. Hvorfor ble det ikke noe av? Har ikke sett at du skriver mer om det så regner med at det ikke ble noe av?

    12. Jeg hadde nok selv blitt litt sur, så klart som blogger kan man ikke forvente så mye annet, men på en buss? haha, greit nok på en festival eller hvis man ser du er opptatt, men blir litt for dumt på en buss. Er sikkert kjekkere for både deg og dem som vil ha bildet når de kommer bort og faktisk snakker med deg.

    13. Jeg har selv opplevd i Kina at de tok haugevis med snikbilder i alle mulige vinkler, og det gjaldt ikke bare to unger men flere hundre voksne mennesker. Ubehagelig, ja. Men nå tar vel vi også “snikbilder” av andre mennesker vi finner litt “interessante”, om jeg ikke tar helt feil.
      Men, jeg tenker, som en “profilert” blogger, du poster flere bilder av deg selv hver dag ikke bare på bloggen, men gjerne instagram og andre sosiale medier, selv om du har rettigheter mister du dem samtidig mens du poster så mange bilder? Du utsetter jo seg selv for oppmerksomhet, og vanligvis vil mennesker kanskje tro at kjente fjes liker å få credz og ære for det de strider med i sine hverdager. Jeg mener, hadde du blitt like fornærmet hvis en annen profilert blogger hadde tatt et screenshot av deg og publisert det på deres offentlige forum, uten å ha spurt om din godkjennelse og uavhengig av hva innlegget handler om, ville du tolket det som frekt eller ubehagelig da? Kanskje du ville tenkt at det var frekt å gjøre det uten din tillatelse, men når det kommer til stykket så har det jo fått leserstatistikken din til å øke betydelig, og hva betyr det? More cash, beautiful money.
      Jeg tenker at, som en blogger setter du seg selv i et rampelys, du “reklamerer” for deg selv hver dag, og mener da at du også leter litt etter den oppmerksomheten? Tenk at den ungen kanskje ikke turte å svare deg, rett og slett fordi i hennes øyne er du “kjendis”, så derfor blir du også automatisk litt skummel, som mange andre ukjente mennesker.

    14. Jeg syntes det ikke er greit å snikfotografere!! Vi alle vet at det ikke er like morsomt å bli tatt bilde av. Jeg pleier ofte å si nei når venner spør om bilde sammen. Fordi jeg ikke føler meg like vel til tider

    15. SÅ fin du er! Og det med snikfotograferinen må jeg si er barnslig og teit. Du skriver jo gjentatte ganger på bloggen din at du synes det er koselig når folk kommer bort og vil ta bilder med deg. Jeg tror nok dere alle hadde hatt en mye koseligere opplevelse om disse jentene hadde gjort dette 🙂 Så hadde nok bildene blitt hakket bedre også! 😛

    16. Hehe da har du ivertfall fans stina ; ) nei, men skjønner det kan være litt ubehagelig.. Jeg vet ikke, Jeg syns kanskje d blir litt feil
      Kjempe fint antrekk på bildet 🙂

    17. Det er bare frekt å snikfotografere! Hvis man vil ha et bilde av deg så kan man jo bare spørre:) Så er jeg sikker på at du svarer ja hvis du ikke har dårlig til eller noe sånt <3 Du har en sykt bra blogg foresten! Favoritt bloggen min <3

    18. Sånt hadde freaket meg helt ut. Skikkelig ekkelt å drive å ta bilder av folk i skjul, ikke greit i det hele tatt. Skjønner du syns det blei litt rart, ja!

    19. Hei stina:) lurer på om du har noen anbeflaning på en plass i oslo hvor man kan få nappet og formet bryn til en innafor pris? Vet ikke om du gjør det selv eller hos en salong, men jeg viste ikke hvem andre jeg kunne spørre:) om du vet om en plass, kan du si hva adressen er og hva det heter?

    20. Uff da! Det er absolutt ikke greit, uansett om man er kjent eller ikke!
      Jeg har opplevd veldig mye av det, da jeg var på utveksling i Japan i fjor (vgs). Ser så lite asiatisk ut som det går an, med blek hud, blå øyne og blondt hår. Opplevde mange ganger at menn tok bilder av meg, filmet og stirret åpenbart. Jeg skjønner at de blir overrasket over hvordan jeg ser ut (under 0,5 % europeere i Japan), men det er jo ikke greit selv om. Jeg er et menneske jeg og, uansett om jeg ser annerledes ut. Opplevde til og med menn som gikk etter meg, prøvde å ta på meg og spurte om jeg ville bli med dem.. ekkelt.

    21. Jeg synest ikke det er heilt greit å snik fotografere å jeg synest det er enda frekkere å snakke med moren på eit annet språk å så MENS hun FILMER, dette synest ikke jeg er heilt ok. Jeg tror i allefall at jeg hadde følt med skikkelig uvel

    22. Du er Best Stina! Helt enig snikgotografering er ikke særlig hyggelig virker mer barnslig og frekt. Dessuten så hvorfor kan de ikke bare spørre deg så får de et bilde med både deg å hun/han selv da har de jo bevis eller minne om at de FAKTISK så deg! ♡♡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg