Å være et forbilde

I går fikk jeg en melding av en ung leser, som virkelig gjorde et inntrykk på meg. Meldingen kom fra en jente på 14 år, som ville takke meg. Hvorfor? For noen måneder siden la jeg ut en video der jeg snakket om farene ved overvekt og høyt innhold av sukker. Jeg oppfordret alle til å teste ut 30 dager uten sukker, hvor man kuttet ut godteri og brus. Det var på ingen måte en ekstrem slankekur, men heller en wake up call som gjorde at mange forstod hvor mye alt dette sukkeret ødela helsen dems. 

Denne jenta som kontaktet meg hadde lenge vært misfornøyd med sin egen kropp, og “glemte” ofte badetøyet hjemme så hun ikke trengte å være med på svømming. Hun og mange av leserne mine, var med på 30 dager uten sukker utfordringen min, og hun har allerede gått ned 8 kilo siden utfordringen startet. Hun er endelig fornøyd med sin egen kropp, blir mer enn gjerne med på svømming med venninnene sine fordi hun nå tørr å vise seg i bikini, og har ikke lengre et sug etter søtsaker. 

Jeg har fått utallige meldinger fra andre lesere, som også har vært med på utfordringen. Som er evig takknemlige for at jeg inspirerte de til å bli med. Ikke bare fordi de har gått ned i vekt, men også fordi at det å kutte ut alt det unødvendige sukkeret har gitt dem mye mer energi og overskudd i hverdagen.

Det er når man får slike meldinger, at man skjønner virkeligheten av ordet “forbilde”. 

For ja, tro det eller ei. Men for mange av de som leser bloggen min, er jeg et forbilde. Ikke bare innen trening og kosthold, men også fordi jeg tørr å åpne meg og skrive om andre ting. Selv om det har til tider vært vanskelig for meg å være åpen om mine egne psykiske problemer, har jeg alltid tenkt at det å være åpen om slikt kan hjelpe andre som sliter med det samme. 

Jeg ønsker at bloggen min skal være et fristed for alle mennesker. Et sted hvor man føler seg godtatt for den man er, og et sted man finner inspirasjon. Et sted man kan klikke seg inn og lese blogginnlegg, drømme seg bort i sminketips og treningsvideoer, mens man glemmer alt det vonde som skjer i verden. Glemme at man blir mobbet på skolen, glemme at foreldrene går igjennom en skilsmisse, glemme at man har kranglet med bestevenninna si, glemme at man ikke har råd til like dyr veske som de andre jentene på skolen, glemme at gutten man liker nettopp dumpet deg, glemme at man er syk. Glemme alle problemer man har. 

Så når jeg får spørsmål om hvorfor jeg elsker å jobbe som blogger. Er svaret enkelt, fordi jeg elsker å gi leserne mine et fristed. 

42 kommentarer
    1. Så utrolig bra innlegg! skal prøve meg på utfordringen. Har drevet med eksamen de siste dagene og har tydd til enkle løsninger i snop. Men nå er det slutt. Nå skal jeg prøve 30 dagers utfordringen, ha en kjempefin kveld 🙂

    2. Jeg likte så godt videoen hvor du ga råd, som en storesøster! Du virker så lett og god å prate med 🙂 Kan du legge ut flere videoer og innlegg hvor du gir “storesøster” råd? Var så fint og godt å ha en å på en måte prate med! Så tusen takk for det 🙂

    3. Du er så utrolig vakker Stina! Det er sikkert veldig hyggelig og få gode tilbakemeldinger! Huset ditt er så fint og lyst! Bare ett spørsmål har du tenkt på et dyr eller en samboer? Bare lurer!

    4. Ååå du er virkelig herlig!!
      Kan du væær så snill arangere en sånn 30 dager uten sukker igjen? Nå snart! Hadde blitt kjempeglaad! Har veldig lyst til å være med, men det er mye lettere når det er en som arrangerer det og en som gjør det med oss<33 Hadde blitt veldig glad om du ville gjøre det, og du fikk jo i tillegg så mye ros for det sist gang! Og så kan du lage videoer om tips<33

    5. Keep up the good work. Elsker personer som er åpne og ærlige. Som ikke er redde for hva de har å si. For sånn er jeg også og det er dessverre ikke alltid like akseptabelt. Jeg vet at du har slitt med depresjon. Selv har jeg diagnosen dystymi. Det er nesten det samme som depresjon, men det er mer sammensatt og man må ha vært nedfor i mer enn to år. Så lurer på om du kan lage en video hvordan du kom deg gjennom det og hva man kan gjøre for å føle seg bedre. Få et bedre humør generelt.

    6. Kjempe fin og inspirerende innlegg 🙂 Jeg synes du er utrolig flink til å blogge og jeg har fulgt med på bloggen din i mange år 🙂 Ha en fin kveld videre og en kjempe fin uke videre 🙂

    7. Til ukens spørsmål: Kan du gi eks på matvarer uten sukker? Jeg har veldig lyst å prøve 30 dager uten sukket, men vet virkelig ingenting om sånt…

    8. Når kan du vise flere bilder av alle rommene i leiligheten 🙂 er så spent på å se hvor fint du har det 😀

    9. Kan med hånda på hjertet si at du har hjulpet meg og! Du er et flott forbilde for spesielt yngre lesere da du sier sannheten, og at din definasjon av “sunn” ikke er så ekstremt!
      Så all creds til deg, Stina 🙂

    10. Det jeg liker så godt med deg, er at du er så realistisk! Du tar deg tid til å svare leserne dine og virkelig vise at du bryr deg om dem, fremfor å kun sole seg i glansen som noen andre gjør. Du er helt klart et stort forbilde for mange, så stå på videre! 🙂

    11. Du er herlig, Stina 🙂 Selvom du kun mener dette godt, så er en alder av 13-14-15 år den typiske alderen til å promotere spiseforstyrrelser. Jeg sier ikke at du gjør det – men når en 14 år gammel jente er gått ned 8 kilo, så høres ikke dette sunt ut.
      Ei ung jente på den alderen burde kunne spise et normalt sunt kosthold, men kos i helgen uten å måtte tenke på at dette er “ja” og “nei” mat.

    12. Elsker “storesøster” tipsene dine Stina, de inspirerer meg veldig. Jeg tar også utfordringen. Bloggen din er den beste jeg vet om❤️❤️ Stå på Stina, jeg heier på deg💕

    13. Så utrolig morsomt å få slike tilbakemeldinger, Stina! Du inspirerer mange hver eneste dag 🙂 Har sagt det tidligere, du er så utrolig flink i det du driver med. Du legger ned mye tid og hardt arbeid i dette, noe vi setter så stor pris på. Utrolig flott at du føler du får så mye igjen for det du gjør, for vi setter like stor pris på deg også 🙂 Stå på videre!!

    14. Åh, du er helt fantastisk Stina! Du er virkelig inspirerende! Stå på Stina, heier på deg!!

    15. du inspirerer ikke bare meg, men også mange av vennene mine. Du er liksom den storesøsteren jeg aldri fikk, haha. Men uansett fortsett å blogge å ikke stopp (: digger deg

    16. Jeg synes egentlig at du er litt teit.
      Ikke frekt ment, du har et nydelig utseende og en fin utstråling, men etter at jeg så videobloggene dine fikk jeg et litt annet inntrykk. Du virket ganske bitchy, rett og slett. Og noen ganger synes jeg det du skriver virker litt dumt. Som om du prøver å være en slags mor eller storesøster for leserne dine. Det irriterer meg litt, og er grunnen til at jeg ikke leser bloggen din fast.
      Jeg ville bare si ifra. Men er det sånn du er, så må du bare fortsette som du gjør uten at det er my business … 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg