5 Enkle steg til drømmegarderobe!

 Er det èn ting vi jenter kan kjenne oss igjen i så er det tanken “jeg har aldri noe å ha på meg”, selv om man gjerne har skapet fullt av klær. Det å sette sammen et antrekk er en liten kunst i seg selv, og kan til tider være veldig vanskelig. For å gjøre ting litt lettere for dere, skal jeg nå gi dere noen av mine beste råd for hvordan dere kan skape deres egen drømmegarderobe! 

 

Finn ut hva du har

– Det første du bør begynne med er å tømme klesskapet helt. Ta ut absolutt alt, og da mener jeg alt! Finn deg et sted i huset der du har et fullfigur speil. Prøv alle klærne, og doner bort det som har blitt altfor stort/smått. Klær er en forbruksvare, så hvis jeansen har blitt veldig slitt eller toppen har blitt utvasket kaster du de. Legg vekk alle vinterklærne på loftet, så de ikke bruker opp plass i garderoben. Og siden du ikke ser de på en hel sesong føles klærne som nye da du pakker de opp igjen til vinteren.

 

Basic

– Å ha en god basis garderobe er viktig. Er det ett sted du bør spytte inn litt ekstra penger, så er det her. Basis garderoben inneholder de plaggene du kan matche med sesongens trender.

En god basis garderobe bør inneholde; svart jeans, mørk blå jeans, et par svarte pumps eventuelt sandaletter, en svart skinnjakke, den lille sorte (altså en sort enkel kjole), en hvit og en svart singlet til å ha under topper som er gjennomsiktige, en enkel svart blazer, en hvit enkel bluse, en svart veske i medium størrelse som det er plass nok til det du trenger, men som ikke er for stor til å ha med rundt. 

Èn skinnjakke – 6 antrekk. Fordi skinnjakken er svart og har et enkelt design, kan den matches med mange forskjellige antrekk, og den gir ikke noe statement, så man kan bruke den flere ganger uten at den blir “oppbrukt”.

Trender

– Jeg er veldig glad i å følge med på trender. Men, det er virkelig ikke noe poeng i å handle inn en hel garderobe full av trendy plagg. Da går det èn sesong, så må du skifte ut hele garderoben, fordi det kommer nye trender. Jeg pleier heller å kjøpe noen billige nøkkelplagg og accesories fra denne sesongens trender. For eksempel: denne sesongen er 70 tallet tilbake. Da kan du kjøpe et par 70 talls topper, som du kan kombinere med uendelig av jeans og skjørt i enkle farger. Dermed ser det ut som du har en ny topp, mens du egentlig bare har kombinert den med en annen bukse og jakke. 

 

Orden i garderoben

– Det hjelper ikke å ha verdens fineste klær hvis de ligger i en haug på gulvet, og man ikke aner hva som er hvor. Derfor er det viktig å ha et godt system på klærne, sånn at man lett kan sette sammen antrekk. Nå er det sikkert litt forskjellige på hvordan man liker å organisere garderoben. Men dette er slik jeg gjør det. Alle bukser har jeg lagt i en skuff, på den måten du kan se på bildet under. Da ser jeg alle buksene samtidig, og slipper å rote rundt for å finne den riktige buksen. 

Alle topper, jakker og kjoler henger sammen på stativ. Jeg har sortert etter farge og hva plagget er. Sånn går min rekkefølge; topper under ermer, tynne gensere, tykke gensere, inne-jakker, ute-jakker, kjoler. Fargene er sortert slik; hvit, beige, rosa,  rød, gul, grønn, blå, grå, svart. Når jeg har sortert så nøye er det veldig enkelt for meg å finne det riktig plagget. Og siden alle hvite topper henger sammen, er det lett å velge hvilken hvit topp jeg skal matche med den gule blazeren, for eksempel. 

 Det kan også være smart å gå til innkjøp av et fullfigur speil som du kan ha der du kler på deg. Da får du sett hele antrekket, og hvordan det ser ut på deg.

Passform

Når det kommer til klær er det viktig at de har riktig passform, for din kropp. Det som en venninne kler, er det ikke sikkert at du kler, og omvendt. Derfor er det viktig å tenke nøye over hvilke kroppsdeler du vil fremheve, og ikke fremheve. For eksempel; hvis du har en fin rumpe, bør du alltid bruke jeans som fremhever rumpa, og holde deg unna topper som er så lange at de dekker over rumpa. Er du som meg, og ikke er så altfor høy, kan det være smart å bruke kjoler som kun går ned til midten av låret, eller som går helt ned til bakken. Kjoler som går rett nedenfor knærne gjør at man ofte ser enda lavere ut enn man er. Man bør også holde seg unna tunikaer som går ned til knærne, da de gjør at bena ser veldig korte ut, og man ender opp med å se lav og uproporsjonert ut. Har du veldig lange ben, kan bukser med lavt liv hjelpe til å kompensere, og har du veldig korte ben hjelper en highwaist bukse til å kompensere. 

Jeg kunne skrivd om dette i det vide og det breie, men jeg regner med dere skjønner hva jeg mener nå? Det viktigste er at du finner klær som fremhever kroppen din på en bra måte. 

 

Ekstra tips

– Hver gang du har på deg et antrekk som du liker, og er fornøyd med. Ta en selfie i et fullfigurspeil, og lagre den i en mappe på telefonen. Hver gang du har det travelt, eller du ikke har peiling på hva du skal ha på deg, kan du titte i den mappen for inspirasjon. Det er ikke bare èn gang jeg har tittet tilbake i antrekksarkivet på bloggen, for å lete etter hva jeg skal ha på meg.

Lykke til med å skape din drømmegarderobe. Husk at en god garderobe blir ikke lagd på en dag. Og ikke vær en trendslave. Bruk de klærne du liker å gå i, og ha det gøy. Klær er så mye mer enn bare noe man har på seg. Klær er en fantastisk måte å uttrykke sin egen personlighet på! 

26 kommentarer
    1. Å så gøy og ikke minst inspirerende innlegg!
      Tusen takk for tips! Jeg selv sorterer også klær etter farger og har ryddet vekk vinterklærne for lenge siden. Nå er det kun sommerklærne som er oppe 😀
      Du har heldig som har plass til to stativer. Har kun ett og skulle gjerne hatt ett til for å få plass til alt tøyet. Nå har jeg også noe av tøyet mitt i skap. Jeg vil jo vise alt fram! hihi 😀
      Kan du lage flere slike innlegg hvor du viser et plagg og hvordan man kan kombinere det på flere forskjellige måter? 😀 elsker det <3

    2. Siv Renate: Så gøy å høre at du likte innlegget så godt 😀 Hadde egentlig bare plass til et stativ jeg også. Men det stativet jeg har fra IKEA gjør at jeg kan henge to i høyden. GENIALT 😀

      Kan prøve å lage flere innlegg om å kombinere antrekk ja 😀

    3. har egentlig aldri helt vist hvordan jeg skal organisere og bli fornøyd med både klesskapet mitt og hvordan klær jeg har. Dette innlegget hjalp meg veldig med hvordan jeg skal organisere klærne mine og kunne se de forskjellige plaggene jeg har og hvilke som passer for meg. Tusen takk for et supert innlegg! Trengte virkelig dette! Når det også er sommer er det så greit å kunne få se hva jeg faktisk også har og hva jeg mangler 🙂

    4. Jeg sliter veeeeldig med å finne antrekk ender alltid opp med det samme, er så redd for å få kommentarer for det jeg har på meg men dette innlegget hjalp meg veeeeldig😊 Elsker bloggen din😊

    5. Hei Stina
      Jeg har masse klær jeg ikke bruker men som jeg nå kan bruke😊
      Dette innlegget hjalp meg veeeldig er så redd for å fa kommentarer😕 men føler jeg at jeg bare kan ha på meg hva jeg vil😊 tuuusen takk😀

    6. Utrolig bra og utfyllende i innlegg med masse gode tips! Ser at dette er noe du har brukt tid på, og det setter vi lesere pris på<3 du blogger veldig bra for tiden, keep it up!:D

    7. Så fint innlegg! Likte spesielt godt det siste ekstra tipset, det er noe jeg aldri har tenkt på før, så det skal jeg begynne med 🙂

    8. Æ så dæ i går😱 på Oslo S!!! Æ va med fire eller fem folk! Sånn ca kl: halv 8 eller i 8 tia!… Æ trur du gikk ut av kjøpesenteret da! Men vi gikk på burger King… Æ hadde lyst å rope hei Stina kan æ ta bilde med dæ! Å vennan mine så ikke dæ å når æ sa det sa ho ene dumming! Du må jo si noe til ho! Haha du e yndglings bloggeren min å æ så dæ! Æ ble så stolt å lykkelig!❤️❤️

    9. Æ så dæ i går på Oslo S! Æ va med fire andre…. Sånn ca kl: 8 om kvelden! Å når så dæ ble æ SIKKELIG stolt å glad! Du e yndglings bloggeren min! Æ gikk med en blomster t-shorte åhhhh bil se dæ igjen kan ikke vi avtale en gang? Selvom ikke æ kjenner dæ men æ blir i Oslo til søndag så drar æ til finnmark😳 æ vil se å snakke med dæ! Æ trur du gikk ut av butikken når æ så dæ du gikk i hværtfall mot ingangen! Æ ble så glad!!!!! Håper du leser å svarer mæ…❤️
      Klæm Ylva❤️

    10. Det med møtinga trengs du ikke visst du ikke vil altså bare det st æ vil møte dæ å sånt… Men det e ikke viktig!😔

    11. Så utrolig bra innlegg! Jeg er virkelig imponert over jobben du gjør, og inspirasjonen du gir andre. Jeg har selv en liten blogg selv som jeg nesten aldri blogger på lengre pga det er så vanskelig å finne noe å blogge om. Masse creds til deg og det du får til på bloggen din 😀

    12. Supert innlegg! 😀
      Hva heter det stativet fra IKEA egentlig? Eller har de kanskje bare ét “dobbeltstativ”?:)

    13. Tusen takk for disse supre tipsene, skal ta ett godt tak i klærne mine når eksen har flyttet ut og så da passet det bra at du kom med disse tipsene nå. 😀

    14. Såå bra tips! Men hvilke garderobe har du? Vet den er fra ikea, men hvilken har du? Og hvor mye kostet den? Hadde vært veldig fint hvis du kunne linket til den<33

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg