Slik trener jeg!

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra en styrkeøkt. Det er så deilig å endelig være ordentlig tilbake på gymmet, etter at jeg måtte ta en pause etter natt til 1 mai. Da jeg var så smart å gå med shorts og sandaler, og endte opp med feber. Haha, jeg har mine øyeblikk! Siden noen av dere har spurt meg om hva jeg gjør når jeg er på gymmet, så tenkte jeg at jeg kunne dele styrkeprogrammet mitt med dere. 

Oppvarming

Utfall med rotasjon – 5 reps per ben

Strekk til bøy – 5 reps

Setehev – 5 reps per ben

Skulderbladarmhevinger – 10 reps

 

Styrkeøkt 

Knebøy – 8 reps * 3 sett

Brystpress på skråbenk – 8 reps * 3 sett 

Roing med manual – 8 reps * 3 sett 

Bicepscurl – 8 reps * 3 sett

Arnold press – 8 reps * 3 sett

Programmet mitt er ganske kort, og har ikke så mange øvelser. Men det er rett og slett fordi jeg løfter veldig tungt i hver øvelse, og dermed trenger jeg ikke å stå på gymmet i 3 timer og løfte vekter.  Hvis du lurer på hvordan de forskjellige øvelsene utføres har jeg laget en video der jeg viser alle øvelsene. 

 

Hva trener du?

14 kommentarer
    1. Hvorfor trener du ikke splitt program med mange flere øvelser? Blir du ikke lei de samme øvelsene? Hvor ofte øker du kilo i knebøy ?
      -klem

    2. Gøyal video, kjenner det kribler i kroppen til jeg kan begynne å trene normalt igjen. Har blitt tatt av en senebetennelse, veldig kjipt. Men kos deg videre idag <3

    3. Elsker bloggen din! men kan du lage et sånnt innlegg som dette bare at det handler om hvordan du trener hjemme og eventuelt hvor mange rep du tar hjemme??

    4. Kjempebra innlegg!
      Har lest bloggen din en stund, og synes du fortjener å være mye lengre opp på topplisten over hele Norge!

    5. Veldig fint at du legger ut slike innlegg hvor andre kan inspireres til trening og aktivitet, men anbefaler at du tar deg en pt time med fokus på teknikk. Anbefaler deg å lese deg opp på “olympiatoppen” sin hjemmeside. Flere av øvelsene hadde veldig dårlig teknikk – bl.a. knebøy og bulgarske utfall. Dette er heller IKKE tung styrketrening, da du tar altfor mange repetisjoner og for lette vekter. På videoen trener du utholden styrke. Tung styrke er 1-4 repetisjoner (helst 4 eller fler sett) på 95-97 prosent av 1RM (din realive/maks styrke i øvelsen).
      Selv bruker jeg over to timer KUN på beinøkta (trener 3 beinøkter i uka, og kun bein, ikke overkropp – dette kommer de 3 andre dagene – samt en dag med kun core og cardio i form av kortintervaller). Dette er for å få riktig mengde pause mellom øvelsene (kjører mellom 4-5 øvelser pr. beinøkt). Her kjører jeg gjerne 4×4 (4reps x 4sett) med 72,5 kilo på knebøy, og 85 kilo på markløft.
      Stå på videre 🙂

    6. Altså om noe er tung styrke er vel avhengig av hva 1RM, og etter alt jeg har lært(ikke at jeg er noen ekspert) er 8 reps ganske bra. Hva med at dere i steden for å sitte der å si at hun har dårlig teknikk kan gi henne(og andre) tips ti l å forbedre seg!

    7. Som jeg sa er tung styrke 1-4 reps av 95-97 prosent av 1RM. Skal man løfte 95-97 prosent av 1RM klarer man faktisk ikke løfte mer enn 4 reps! 🙂 Dette er ment som konstruktiv kritikk, og jeg er selv PT 🙂 8 reps og ikke fler enn 3 sett er faktisk utholdenhet styrketreningjeg ga også tips om å gå innom Olympiatoppen sin hjemmeside, for der står øvelsene beskrevet i detalj (av profesjonelle – samarbeid mellom leger, fysioterapauter PT’er osv). Teknikken er faktisk det viktigste man kan lære, og selv som PT får jeg hjelp av andre PT’er når jeg skal lære inn nye bevegelser, eller bare må forbedre en teknikk:-) tro meg som har opplevd det – skader kommer ved dårlig teknikk (spesielt korsryggen er utsatt ;-)) ha ellers videre enn flott dag!

    8. Jeg ville anbefalt deg å filme med ett kamera med innebygd bildestabilisator, det ville hjulpet mye på skjelvingen til personen som filmer.
      Ellers, super video, gøy å se deg trene, hahah!

    9. Har du mulighet å vise hvordan kroppen din var før? hadde vært fint hvis vi kan se hvordan magen og rumpen din var før du begynte å trene 🙂 trenger motivasjon.. Og jeg tror ikke trening hjelper, lang i fra squats.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg