Derfor fungerer ikke dietten

Hvis du spør en overvektig person, om de har vært på slankekur/diett før, vil du mest sannsynligvis få et ja som svar. Det som skjer med veldig mange er at de fristes av dietter som lover at du skal gå ned et visst antall kilo på kort tid. Desto mer ekstrem dietten er, desto mer populær blir den som regel. Klarer man å holde seg på disse ekstreme diettene raser man som regel ned noen kilo, men så fort man sprekker, kommer kiloene rett tilbake, og de har gjerne med seg noen ekstra kilo. Hvorfor kom kiloene rett tilbake? Hva gikk galt?

Det som skjer når du kutter kaloriene, er at forbrenningen din går ned. La oss si at du går på diett i tre uker. I begynnelsen kommer du til å rase ned i vekt, du kommer til å bli veldig glad fordi du ser resultater så fort. Etterhvert kjenner du at du orker mindre, humøret blir dårligere og du blir stadig mer og mer sulten. Etter tre uker sprekker du, og du går rett tilbake til gamle spisevaner. Fordi du har vært ekstremt sulten i tre uker, og fordi du ofte føler et nederlag fordi ikke klarte å holde dietten, ender man gjerne opp med å trøstespise, og man spiser enda mer enn før dietten begynte. Vekten din blir enda høyere enn før du startet dietten, og etter en stund begynner du på en ny diett i håp om å gå ned i vekt igjen “fordi du gikk så mye ned sist”. I denne runden går ikke dietten som du vil. Fordi forbrenningen din har blitt lavere, enn sist du gikk på diett. Derfor kutter du kaloriene ytterligere, og ender opp med å kjøre forbrenningen enda lavere ned. 

Noen som kjenner seg igjen i denne syklusen?

Enden på visa er at dietter kan gjøre deg slankere på kortsiktig plan. Men over tid, vil dietter gjøre at du legger på deg mer fett. Derfor bør du holde deg langt unna dietter. Alle endringer du gjør i kostholdet, bør alltid være endringer som DU klarer å leve med. 

Når lesere spør meg om hvordan de raskt kan gå ned i vekt, eller hvordan de kan få mindre lår på to uker, får jeg vondt inne i meg. Å gå på diett vil ikke bare ødelegge kroppen din, men det vil også ødelegge psyken din. Jeg ville aldri oppfordret noen av mine lesere til å gå på “juice detox, 900 kalori dietten, babymat dietten, osv”. Hvorfor? Fordi jeg ikke vil ødelegge leserne mines fremtid. 

For min del handler sunnhet om å ha en god balanse mellom kosthold, trening og mental helse. Det handler ikke om å sulte seg, bli skuffet over at man ikke klarte slankekuren, og trøstespising. Det handler om å være aktiv i hverdagen, dra på trening et par dager i uka for å få en sterk kropp, spise proteinrik mat som hjelper kroppen å bygge muskler, spise en sjokolade eller to iblant, men holde seg unna den verste drittmaten i hverdagen.

Å legge til seg sunne vaner er ikke gjort over natta. Men hvis du bruker god tid på å komme inn i gode vaner, holder vanene seg over lengre tid også. Selv kuttet jeg ut alt av brus, juice og energidrikker da jeg var 17 år. Etterhvert kuttet jeg ut å kjøpe ting som boller, vafler og sjokolade i ukedagene. Da jeg hadde blitt vandt med dette, begynte jeg å jogge en til to ganger i uken. Senere byttet jeg gradvis ut joggingen med styrketrening. Da jeg begynte med styrke, ble jeg også mer bevisst på å spise mer proteiner og satt meg som tommelfinger regel at i hvert måltid måtte det alltid være en proteinkilde, gjerne i form av kjøtt (siden det har høyt innhold av proteiner). Alle disse endringene skjedde over en tidsperiode på 5 år. Men alle vanene, er kommet for å bli. Selvfølgelig tar jeg meg en sjokolade, eller hopper over en trening en gang iblant, men det hører sjeldenhetene til.

Grunnen til at jeg brukte så lang tid på å gjøre disse endringene, var fordi at jeg alltid ventet helt til jeg var komfortabel med en endring, før jeg gjorde en ny endring. Man trenger absolutt ikke å bruke like lang tid som jeg brukte på å gjøre slike endringer. Men ikke gjør den feilen hvor alt skal skje over natta. For da blir det altfor mye nye endringer, og man klarer ikke å holde ut over tid. Prøv alltid å tenk at de endringene du gjør, skal du klare å holde de neste 10 årene. Så det å kun spise babymat, eller trene 5 ganger i uka, er kanskje ikke noe du klarer å holde de neste 10 årene.

For å summere opp. Bruk den tiden DU trenger til å endre kostholdet ditt, og legge til deg sunnere vaner. 

 

Helt til slutt vil jeg bare si at jeg ønsker ikke å lage noe slankepress med dette innlegget. Tvert imot. Jeg ønsker at alle dere som leser dette innlegget, får gode og sunne vaner, og et liv der dere ikke trenger å sulte dere, eller trene dere halvt ihjel. 

 

Hvis du ønsker å lære mer om hvordan forbrenningen fungerer under dietter, og hvorfor forbrenningen blir ødelagt av dietter, har Layne Norton laget en veldig bra video du kan se HER. Layne Norton har en doktorgrad i ernæring. 

23 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg, fint du informerer om det til folk som kanskje ikke vet, eller tenker over konsekvensene.
      En av dine bedre blogginnlegg synes jeg😊😊

    2. Må si det provoserer meg at du skriver om du spør en overvektig person om de noen gang har gått på diett, får du mest sannsynlig “ja” til svar
      Det er faktisk en del overvektige mennesker som er fornøyd med den de er. Er ikke alle som vil være slanke.

    3. Hei, jeg er ei jente på 15 år som skal konfirmeres nå i mai. Jeg drikker ikke brus og saft og vil helst unngå bris og farris, men lurte på om du hadde noen tips til hva jeg kan ha som drikke. Gjestene skal få servert brus, men siden jeg ikke drikker det tenker jeg og ha noe annet også.

    4. Utrolig godt skrevet! Dette er det samme jeg har sagt, og begynt å leve etter, og selv om det går sakte, så vet jeg ihvertfall at det funker, og det er noe jeg kan leve med! 🙂 skal man gå ned i vekt, må man foreta en livsstilsendring, ikke begynne på shaker eller diett. Flott at du tar opp temaet 🙂

    5. Hei! Jeg har en venninne som drikker Herbalife-shaker til hvert måltid. Hun startet med dette i dag, og skal drikke KUN shaker(herbalife) i TO UKER! Dette synes jeg er sykt, og jeg prøver å fraråde henne, men jeg kan ikke nok om dette til å komme med gode argumenter. Kan du noe om dette? Det kan umulig være bra for kroppen..

    6. ENDELIG! Noen som har litt innflytelse, som skriver om hvordan dietter egentlig bare ender opp i “jojo-slanking” som min mor kaller det(hun har nemlig prøvd ut mye…)
      Det er så sant det du sier, at skal du gå på diett, lag din egen som du klarer å holde i mange år, ikke en som skal gjøre underverker etter en måned 🙂

    7. For et fint innlegg! Det er akkurat slik jeg gjør det selv, heller gradvise, gode endringer enn raske som egentlig bare roter alt til 🙂

    8. Bra innlegg!
      Selv synes jeg det er lettere å fokusere på ting jeg bør spise mer av enn ting jeg bør spise mindre av. Hvis jeg fokuserer på å spise fisk, kylling og rent kjøtt et visst antall ganger i uka, blir det liksom ikke plass til den ferdigpizzaen eller McDonalds-burgeren. Eller at jeg skal spise en frukt eller en gulrot som mellommåltid, da blir det ikke plass til muffins… Og dette har jeg holdt på med siden før Meny baserte reklamene sine på det 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg