Tegnene en voldtektsmann ser etter

For litt siden leste jeg en artikkel med forskjellige tegn voldtektsmenn ser etter. Dette skremte meg veldig! I Norge er det veldig mange voldtekter, og det er kun under 1% av antatte voldtekter som blir dømt for voldtekt, og av de få som blir dømt, er ikke straffen på langt nær så lang som den burde vært. Det som er veldig skummelt er at flertallet av de som blir voldtatt, blir voldtatt av noen de kjenner. Men hva kan man gjøre for å unngå og bli voldtatt?

Først og fremst vil jeg understreke veldig sterkt, at det ikke er den som blir voldtatt, som er skyldig i å bli voldtatt. Det er kun overgriperen sin skyld. Det er noen forhåndsregler man kan følge, for å gjøre det vanskeligere for en overgriper å voldta deg. 

 

Ikke ta imot drinker – Og ikke bli full
– Når du er ute på byen eller på fest, er det mange ting du bør være forsiktig med. Nr 1, er å aldri ta imot en drink, uansett om du får den av en dritkjekk gutt som du har flørtet med den siste halvtimen. Skal du ta imot en drink bør du alltid være med til baren og se at bartenderen lager drinken, og gir den direkte til deg. Tar du imot en drink som en gutt kommer med, kan ha veldig enkelt ha puttet dop i den. 

En annen ting du også burde gjøre som vane er å alltid kjøpe flasker, istedenfor drinker. Hvis du drikker fra en flaske er det mye lettere å holde tommelen over toppen av flasken når du ikke drikker, sånn at ingen får puttet noe oppi drinken din mens du ser en annen vei. Aldri la drinken din stå igjen på bordet mens du henter noe eller skal på do. Det å putte dop i drinken til noen er ekstremt mye mer vanlig enn man tror, så man må faktisk være litt paranoid når det kommer til dette.

Hvis en gutt får dopet deg ned, er det ekstremt lett for han å få deg med inn i en taxi, hjem til seg selv og voldta deg. Eller han kan dra deg med inn på doen på utestedet, eller i en bakgate rett ved utestedet. Mulighetene er mange, og derfor er det viktig å heller ikke bli for full på byen, sånn at man har full kontroll over seg selv. 

 

 

Alltid dra på byen / fest med venninner som du stoler på
– Hvis du skulle være så uheldig at du blir litt for full, eller noen putter noe i drinken din. Er det viktig at du har venninner rundt deg som passer på deg. Jeg har selv blitt full på fest før, og jeg har alltid hatt veldig gode venninner som har passet på meg, og fått meg trygt hjem til meg selv. Men tenk om jeg hadde dratt på byen med venninner som hadde stukket så fort de fant seg en kjekk gutt? Så står du der helt alene, full eller dopa. Da er det veldig enkelt for en gutt å dra deg med inn på doen eller ut i en bakgate. 

 

 

Ikke gå på do alene!
– Når du er på fest eller på byen, bør du aldri gå på do alene. Vi som er jenter er heldigvis veldig flinke til å gå sammen. Men vær veldig obs på dette! Det er veldig enkelt for en gutt å dra deg med inn på doen og voldta deg.

 

Ikke bli med på nach
– Etter en god kveld på byen er det alltid mange som drar på nach, for å fortsette festen. Guttene som har nachspielet kommer med drinker, og det er god stemning. Plutselig føler du deg veldig trøtt, og det neste som skjer er at du våkner opp naken i senga til en gutt dagen derpå. Hva har skjedd? Mest sannsynlig har guttene puttet voldtektsdop i drinkene de kom med, og det har gjort at du har blitt bevisstløs, og de har kunnet gjort akkurat hva de vil med deg. Plutselig var ikke de hyggelige og ordentlige guttene, så “good guys” allikevel.

 

 

Aldri gå alene!
– Dette punktet gjelder uansett om du har vært på byen eller ikke. Når det kommer til overfallsvoldtekter, har mesteparten av dem skjedd når en jente har gått alene. Går du alene på kvelden, gjerne mens du fikler med mobilen eller leter nede i vesken for å finne nøklene, er det veldig lett for en overgriper å overfalle deg. 

 

 

Alltid ha med voldtekstspray og alarm.
– Uansett om du har vært på byen, eller om du skal på et møte, bør du alltid ha en overfallsalarm og spray i vesken. Gjør det til en vane at du alltid har den lett tilgjengelig, med at du enten holder den i hånda eller har den i jakkelomma. Du vet aldri når noen angriper deg. Det er ikke lengre enn et par uker siden en jente holdt på å angripe meg midt på lyse dagen i Oslo sentrum. Da skulle jeg ønske at jeg hadde hatt sprayen, i tilfelle hun hadde begynt å slå meg. 

Clas Ohlson har en to-i-en alarm, som både sprayer og piper. Så hvis noen angriper deg og du får sprayet de i øynene, piper alarmen også sånn at andre rundt deg kan høre det, og hjelpe deg. Alarmen finner du HER

 

Med kjole og fletter er man mer utsatt
– En annen ting som voldtektsmenn ser etter er hvordan man er kledd. Har man på seg skjørt eller kjole, er det lettere for voldtektsmannen å voldta. Har man på seg en stram lang jeans, må voldtektsmannen jobbe mer for å få av buksa, og det blir større sjanse for at du klarer å komme deg unna. Har du i tillegg håret i en hestehale eller fletter,  som er lettere å ta tak i, enn hva løst eller kort hår er, blir det lettere for overgriperen å holde tak i deg. Selvfølgelig burde det ikke være slik at man ikke kan gå med kjole og hestehale, fordi man er redd for å bli voldtatt. Men det er noe som man burde huske på. 

 

 

Til slutt. Hva gjør du hvis du blir voldtatt? Det viktigste du kan gjøre er å dra rett til politiet for å legge inn en anmeldelse, og til en helsestasjon/legesenter for å sikre bevis. Der kan de samle viktige bevis, for at personen som har voldtatt deg kan bli dømt. Det at en person blir dømt for voldtekt, er ekstremt viktig for å forebygge at personen gjør det flere ganger. Har denne personen blitt beskyldt for voldtekt av flere personer, er det også større sjanse for at han blir dømt. 

 

 

 

Håper disse rådene kan hjelpe deg! Har du noen flere råd, eller erfaringer du vil dele, er du hjertelig velkommen til å dele det i kommentarfeltet. 

35 kommentarer
    1. Hei, takk for gode tips! Men jeg lurer på en ting; spiser du alltid etter trening (kondisjonstrening)? Isåfall hva? Drikker du mye proteinshakes? Takk på forhånd for svar! 🙂

    2. Jeg må Si jeg blir provosert av å lese dette…dette er råd som i ett nøtteskall sier “ikke gå ut, ikke lev” det å gå råd til folk for hvordan man ikke skal bli voldtatt er absurd, når vi heller burde lære folk å ikke voldta. For om noen ønsker å voldta deg, så stopper det dem ikke at du har kort hår og jeans på deg.
      Skjønner hvor du kommer fra, men å få slike råd er utrolig provoserende mot voldtektsoffere, siden de sier i seg selv “om du hadde gjort dette så kunne du sluppet å bli voldtatt” noe som også oppfordrer til voldtektskultur som sier at det e jenta sitt ansvar å ikke bli voldtatt…
      No hate, må bare si i fra.
      Mvh malin

    3. Det er også lurt å ha med paraply! Voldtektsmenn overfaller så og si aldri jenter med paraply, da de kan stikke han forskjellige steder og det blir vanskeligere å voldta! 🙂
      Er veldig glad i å lese om sånne tips, så dette likte jeg!

    4. åh! Jeg syntes det er så bra du gir oss tips til hvordan vi kan være tryggere, jeg vet du bryr deg om leserene dine <3

    5. synes det er rart/vanskelig å tenke på hvor mye voldtekt som skjer! Tenker ikke over at det er blitt så vanlig! En veninne av meg fortalte meg for noen mnd siden at hun ble voldtatt for to år siden og at det snart var tid for rettsak! Det er bra siden hun ikke var den eneste han hadde gjort det mot! De er 6 jenter i alderen 15-18 han har gjort det mot! Må være tøft å ha gått gjennom noe sånt og om gjerningsmannen ikke blir tatt! Håper jeg slipper å komme utfor en slik situasjon! Håper alt endrer seg og at det blir slutt med voldtekt! Jeg skal gjøre det jeg kan for å hindre dette! Ett flott innlegg!

    6. Hvis man går alene kan man ringe noen å prate med, eventuelt late som om man prater i telefonen. Er det noen som går bak deg som du er mistenksom på burde du si høyt og tydelig i telefonen hvor du er, hvor du skal og nårtid du forventer å være hjemme. Er du veldig mistenksom kan du snu deg og se på personen som går bak deg, eventuelt smile. Da vet vedkommende at du har lagt merke til dem og sett hvordan de ser ut. Hold godt rundt en nøkkel i lomma, skulle de prøve seg på noe så sikter du med nøkkelen mot øyet.
      Og skulle du være så uheldig å bli voldtatt, IKKE dusj før du har vært på overfallsmottaket og fått tatt prøver. Ta med deg klærne du hadde på deg når det skjedde, de tar prøver av bl.a undertøy og sånt også.

    7. Kjempe flott at du legger ut slike innlegg Stina. Dessverre er det slik at de fleste voldtekt saker ikke blir tatt seriøst på grunn av at det finnes folk som mener at det ikke er en voldtekt når det ikke er vold innblandet. Noe jeg mener er helt feil. Et nei er et nei.

    8. vi hadde om akkurat dette på skolen for ikke så lenge siden. Det er ikke rart at jenter blir voldtatt heller, når Norge tar inn alt av innvandrere. Tenk de som har som religion at kvinner må kle seg med tykke laken og kun kan gå med menn. Der det er lov å forgripe seg på kvinner og de kommer til Norge og ikke kan noen ting om regelverket her + at de får se hud og ansikt til kvinner. Som læreren min mente så hadde ikke Norge gått rundt uten dem, men jeg tror Norge hadde vært så mye bedre uten dem!
      PS: jeg er ikke rasist!

    9. Et godt innlegg med gode intensjoner, men jeg må si meg litt enig i Malin (kommentar nr 3 fra toppen) om at det lett kan oppfattes som at du sier til jenter at de for all del ikke må leve eller ha det gøy på byen for da kan de bli voldtatt. Er nok ikke sikkert det er sånn du mente det, men det virker som om det er så mange som er av oppfatningen at dersom jenta bare hadde hatt på seg en lengre kjole eller ikke vært full så hadde hun ikke blitt voldtatt. Og det blir så feil! Det er alltid overgriperens feil – aldri offeret! Alt i alt et godt innlegg og med et par gode tips som det er verdt å ta med seg 🙂

    10. Dette er spesielt viktig i utlandet. Der kan selv bartendere putte ting i drinken din..
      HVIS du absolutt må gå alene, lat som du prater i tlf!

    11. jeg ble rett og slett fryktelig provosert av dette innlegget. Vet ikke helt hvorfor du skrev disse tipsene, eller sammenhengen, men synes du burde være klar over hvordan det kan oppfattes for voldtektsofre. Selv har jeg blitt utnyttet på fest, hvor jeg var så full at jeg så vidt skjønte hva som skjedde. Selvfølgelig er det viktig å oppfordre unge jenter til å ta ansvar og passe på seg selv og venner når de er ute på byen eller fest, men dette ble rett og slett for dumt. Man skal ikke se på en hver gutt som en potensiell voldtektsmann og slutte å leve et normalt liv i frykten for å bli voldtatt. Det former en usunn kultur, hvor det er jentenes ansvar å sørge for at de ikke blir voldtatt. Det å lage en slags “guide” til “Hvordan å ikke bli voldtatt” blir i mine øyne feil. Hvorfor skal jenter gå med skinny-jeans når de vil ha på kjole, eller dra til frisøren å klippe av de lange lokkene for å unngå å bli voldtatt. Vi må heller oppfordre til å la vær å voldta og utnytte både gutter og jenter. Slik som du skriver det virker det som at offeret har ansvaret dersom det blir voldtatt fordi det ikke har fulgt diverse forhåndsregler og er derfor skyld i det selv. Dette innlegget ble veldig støtende for meg og helt sikkert andre som har opplevd noe lignende.

    12. Jeg skal si meg enig mange i at jeg ble litt provosert. Det mange ikke tenker på når det gjelder voldtekt er at utrolig mange voldtekter skjer av noen man stoler på, og da hjelper det uansett ikke å ha på seg jeans. De få tipsa som egentlig er viktige å huske om man er ute er å prøve å passe på så man ikke drikker seg stupfull, lykkerusen hvor man har det koseligst er tross alt på 0,6, eller da gjerne to glass vin. Man må også passe på hverandre.
      Men det viktigste tipset er å si ifra. Man kan ha en onkel som oppfører seg ubehagelig, eller noen andre i nær krets. Si ifra til noen du stoler på. Trekk dem fram i lyset. Og de fleste sentre/sykehus kan oppbevare prøver en viss tid så man kan bestemme seg om man vil anmelde. Man MÅ ikke anmelde en voldtekt, men man bør få tatt prøver så man har muligheten.
      //Karianne

    13. har du selv blitt voldtatt? Syns dette er litt sinnsykt å skrive..
      Akkurat som jeg skulle satt meg ned med stejenta mi på tolv år og si..
      Du må holde drg hjemme hele tiden, ikke se på folk ikke lev livet . Osv fordi jeg ble voldtatt som 13 åring av min EGEN ONKEL!!
      Er det riktig? Er mange unge som leser blogger som denne og syns okke dette er riktig å skrive..
      Som sagt så ble jeg voldtatt av min egen onkel når jef var 13 år.. Men jeg kan ikke slutte å leve av den grunn.. Og det skal ikke resten av verden slutte med heller..

    14. Stina skriver ingenting om å slutte å leve, hun skriver om at du kan gå ut på byen, sammen med venner, og kjøpe deg drinker osv, bare du passer på. Hun har ikke skrevet noen sted at du skal sitte hjemme aleine på en lørdagskveld. Slutt å dikt opp ting som ikke en gang står i innlegget!

    15. Hei Stina
      Jeg synes at det er kjempefint at du skriver om slike viktige ting. Det er nok mange som har kunne fått bruk for disse tipsene. Du er et godt forbilde og jeg er veldig glad for at du “passer på oss”.

    16. Vet ikke hvem du er men jeg satt i en stua med min kusine og så på tv i joggeklær og ikke noe synlig av min kropp når jeg ble voldtatt av onkelen min. Kusina mi som er yngre enn meg skjønte ingenting .. Det har ingenting å si hva du har på deg!!!
      Vis en som vil voldta et annet menneske så gjør ek det! Fordi da er man syk i hode! I mitt tilfelle så fikk han under tre måneder inne.. Og jeg som mange andre syns dette blir litt sårende å lese.. Ihvertfall av folk som ikke har peil på hva de snakke om..

    17. This is wrong. Jeg har selv gjort alle de “rådene” som du har sagt her, men det stoppet ikke mannen som voldtok meg.

    18. Bra innlegg , Stina, enda bedre at det kommer fra en ung jenta og ikke fra en bekymret mor. Forberedt betyr “bevæpnet” i vår moderne verden. Advarsel er en del av vårt liv. På sigarettpakke står det – at dråpe av nikotin dreper en hest. I bussen, på flyplassen advarer de offentlige instanser mot tyveri og om at vi må passe på vår bagage. Tobakk, tyvere og voldtektsmenn eksisterte alltid i alle hundretallene og ikke forsvinner med en gang. Så følg noen råd… Pass på deg selv. Følg overlevelse instinkt. Helst løp. Bruk disse beskyttende elementer fra clas Olsen. Ikke drakk seg fult uansett hvilket klær har du på deg og med tanke på din helse og kanskje livet, og pass på drinken sin. Og ikke la deg lure av tanke : at det skjer ikke med meg. Det kan skje med hvem som helst uansett alder, klesstil, utseende eller sted. Kaster du deg i dypt vann, hvis du kan ikke svømme? Nei. Gud, Allah, beskyttende engel hjelper deg ikke, selve mamma eller kjæreste hjelper ikke deg, hvis de er ikke i nærheten. Samme regler gjelder her.

    19. Dette blir for dumt. “ikke dra på nach”?, “ikke bli full”?. Unnskyld meg, men jeg er en ung jente som ikke har noen planer om å begrense meg selv i livet i frykt for å bli voldtatt. hvis JEG vil bli full og dra på nachspiel, så gjør jeg det. Voldtekter skjer, ta heller tak i hva man kan gjøre for å unngå at folk VOLDTAR.

    20. Ikke for å virke frekk, og jeg skjønner at du bare vil hjelpe folk men dette ble bare rart. Du burde heller kanskje skive noe som “Forehåndsregler og ting man bør være obs på når man er ute” eller noe i den rettningen. Blir litt feil å skrive “Her har dere noen tips om hvordan man ikke blir voldtatt”. Jeg er helt enig i at man skal være forsiktig, men jeg kan ikke sitte ute på byen som en nervevrak og passe på at jeg ikke blir voldtatt. Det er ikke min jobb å oppføre meg så jeg ikke blir voldtatt, men det er gutten/jenta som voldtar som må passe på å oppføre seg!

    21. Hun skrev ikke ”her har dere noen tips om hvordan man ikke blir voldtatt” hun skrev ”Det er noen forhåndsregler man kan følge, for å gjøre det vanskeligere for en overgriper å voldta deg”! les innlegget ordentlig før du kritiserer!

    22. Helt enig med Malin tidlig i kommentarene her. Jeg har blitt voldtatt på åpen gate i Trondheim. Jeg var helt edru, hadde trange jeans, ikke fletter osv osv.
      Gode råd er vel og bra og sikkert skrevet i beste mening. Men tro meg… har noen bestemt seg for å voldta deg så hjelper ikke noen av disse rådene dessverre!

    23. Hei Stina!
      Kjempebra innlegg. Men det er en ting jeg savner i innlegg som dette, og det er at du oppgir kildene dine. Link til den artikkelen du hadde lest, slik at vi også kan lese den, ikke bare oppgi de faktaene du får. Dette gir deg mer troverdighet, og du fremstår mye proffere. Kilder er viktige! Det illustrerer også bedre bakgrunnsarbeidet du gjør før et innlegg.
      Stå på videre 🙂

    24. OK mange kommenterer noe mange bloggere vil folk som leser bloggen gjør! MEN SLENGER DERE DRITT! Langt over grensa spørr du meg. Stina prøver å hjelpe! Ja kanskje ikke det hjelper så mye alt av det, men det som er hovedpoenget er at man iallfall kan prøve å være litt OBS! Ja hun har kanskje ikke blitt voldtatt selv. Ja mange kan se på det som provoserende. Men hvis vi da skal stoppe voldtekt, lurer jeg på hvordan vi skal stoppe voldtekt?! Det er alltid en eller annen idiot som ikke tenker riktig! Hvis disse rådene ikke hjelper, så får de ikke hjelpe da! Hu mener dere skal være OBS! Og hun sier til og med i innlegget at hun ikke mener at “dere skal slutte å dra på ditt og datt”! Hvis dere så mener at vi skal “sikte mot å stoppe voldtekt” så er ikke det veldig lett! Jeg sier takk til Stina jeg! Man kan da prøve å være litt OBS iallfall! Mvh Tonje✔️

    25. til alle dere som sier dette er provoserende. Verden er fucked up. Selv om skylden ikke ligger på voldtekstofferet er det ikke dumt å ha noen forholdsregler man kan følge. Det er ikke min feil at en tyv stjeler mobilen min, men det betyr ikke at jeg ikke gjør alt i min makt for å stoppe at det skjer. Sånn er det bare. så slapp nå av, og ta til dere hva hun sier. Fordi tipsene hun ga kan redde livet deres. Å tro at verden er et fantastisk sted er naivt som faen. Pass på dere selv. (Og som jeg sa. det er ikke din feil om du opplevde å bli misbrukt. du var ikke dum, du gjorde ikke noe feil. men å prøve å unngå at flere blir voldtatt er ikke noe å bli provosert over.)
      Voldtektsmenn/kvinner vil ALDRI forsvinne uansett hvor mange ganger du banker i huet på dem at det er deres feil. så ta vare!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg