Så mye sukker er det i drikken din!

Da jeg var 17 år fikk jeg beskjed av tannlegen min at jeg hadde 9 hull i tennene (samtidig). Tidligere hadde jeg hatt en del hull, og nå var det enda flere. Han ga meg en streng beskjed om at jeg måtte slutte med brus, juice og saft med en gang. Tennene mine var helt ødelagte, og det endte med at jeg måtte borre alle hullene, sette på forlengelse på fortennene mine fordi all brusen og juicen hadde etset igjennom og gjort de kortere, på min 21 årsdag måtte jeg rotfylle en tann jeg allerede hadde borret i 3 ganger. Tennene mine ble også veldig gule, som gjorde at jeg måtte bleke de gjentatte ganger, og jeg kan nesten ikke drikke et glass brus eller spise knekkebrød uten å gråte av smerte fra tennene mine. Hvorfor skjedde alt dette? Jo, fordi jeg kun drakk brus, juice og saft fra jeg var veldig ung og frem til jeg var 17. 

Det er èn ting å drikke en brus en gang iblant. Men når man drikker dette hver eneste dag, og gjerne igjennom hele dagen, ødelegger det tennene så sinnsykt mye. Det er ikke bare tennene som må gjennomgå. Man får hodepine, humørsvingninger, man klarer ikke å konsentrere seg, osv. Listen er lang, og det er på tide å få opp øynene sine. Da jeg var yngre tenkte jeg ikke over hvor mye skade alt dette gjorde med kroppen min. Jeg var heller ikke klar over hvor mye sukker og dritt som er puttet oppi drikken din, for at den skal smake godt. For å faktisk se hvor mye sukker det er i forskjellige drikkevarer, skal jeg nå vise dere hvor mange sukkerbiter det er i de forskjellige drikkene. Dere kommer til å bli sjokkert! 

 

(hver sukkerbit er 2,1 g sukker)

At det er mye sukker i Coca Cola og Redbull er jeg virkelig ikke sjokkert over. Det er en grunn til at Coca Cola alltid blir satt i et dårlig lys når det kommer til helse. Men at det var 25 (!!!) sukkerbiter en halvliter Cola er helt absurd!

 


At det skulle være hele 13 sukkerbiter i en “Proteinrik drikkeyoghurt” ble jeg ganske sjokkert av. Man tenker jo at denne drikken skal være ganske sunn, siden det står at den både er proteinrik, og den skal drikkes før trening. Men neida, bare et salgstriks fra Tine, så de kan selge enda mer drikke til deg!

 

Ble du også lurt av den grønne fargen, bildet av en lime, og håpet om at den skulle være sunn? Der tok du feil! Med hele 21 sukkerbiter i en halvliter, er plutselig denne grønne teen ikke så sunn. 

Når man se vitamin vann, tenker man ikke akkurat på sukker. Gjør man? Selv om denne har mye mindre sukker enn de andre drikkevarene, er det forsatt hele 10 sukkerbiter i den. Altfor mye når de reklamerer på en måte som får deg til å tro at dette vannet er sunt, og bra for deg!

Redd du ikke skal få i deg nok melk, og derfor er litago en god løsning? Tvert imot! Med hele 20 sukkerbiter i en halvliter, er denne nesten like ille som en Coca Cola.. 

14 Sukkerbiter i barnedrikken Solrik. Det er jo helt vilt! Noe å tenke på neste gang du er ute med barna dine, og har lyst til å kjøpe drikke til dem!

 

Frister det fortsatt med en brus?

85 kommentarer
    1. Har kuttet ut brus og sånne ting helt👌 Et tips til de som MÅÅ ha noe som er søtere enn vann, ta bitte litt Stevia oppi (ikke en ts, men en klype i et glass). Smak til og ikke plent en hel boks i.
      Ja Stevia er dyrt men utrolig mye å gjøre med det:
      Søtner vann
      Bitre bjørnebær, Stevia ordner opp
      Pleier du å bruke masse sukker på grøten? Stevia er like godt om ikke bedre😋
      Er ikke alle som er glad i Stevia, selv elsker jeg det😍

    2. Bra skrevet. Er så sant det her. Selv har jeg har nesten kuttet ut brus og annet helt. Nå drikker jeg det kun ved spesielle anledninger som bursdager, jul, påske osv. Vann er nå førstevalg når jeg skal drikke noe.
      For å være ærlig har jeg drukket så mye brus og spist så mye snop at jeg ikke bare har blitt veldig overvektig, jeg har også hatt så mye tannproblemer at jeg har måttet trekke flere tenner.

    3. Du er så rå Stina, jeg bare digger disse innleggene! Du er bare så ufattelig pen også. Jeg digger denne typen innlegg for det bare roper ut sannheten!

    4. Hei stina, først må jeg si at jeg bare elsker bloggen din!💗 men jeg lurte på en ting (vet ikke om du har noe greie på det men) jeg blir 13 i år er 1.60 og veier 50 kg. Er dette for mye? Jeg har ikke lagt på meg på to år heller, men er jeg overvektig? Kan du væresåsnill å svare?❤️❤️Er innom bloggen din vær eneste dag, og gleder meg til videoen i morgen😘

    5. Veldig bra innlegg! Fikk virkelig opp øynene nå.tror du du kan lage en video/innlegg på sunne matrette/mellomåltider? Stå på stina, elsker bloggen❤️

    6. Hei! Har du et forslag til sunne drikker man kan kjøpe på butikken?😊 ble litt sjokkert over hvor mye sukker det var i yt! Hvilken farris/bris vil du anbefale å kjøpe hvis man ikke liker farris/bris så godt? Elsker bloggen din!!
      Mvh Malin!

    7. Hei stina!💗
      Jeg bare elsker bloggen din!! Jeg gleder meg alltid til onsdag😍 men jeg har et spørsmål: jeg blir 13 i år, er 160 høy og veier 50 kg er det mye? Det er ikke sikkert du kan noe om dette temaet.. Men jeg lurer veldig☺️ Takk om svarer!😍😍 du er fantastisk!!!❤️❤️❤️❤️

    8. Har kuttet ut det for lenge siden 3 året mitt nå hvor jeg ikke har drukket brus osv. Og 2 året mitt hvor jeg ikke har spist godteri

    9. Bra at du skaper oppmerksomhet rundt innholdet i slike drikkevarer.. Kaloribomber til tusen som vi ofte heller i oss uten å tenke noe særlig over innholdet. Men er ikke sukkeret i Vitamin Well foressten fruktsukker? Det er vel i såfall i små mengder bedre enn vanlig sukker 🙂 Likte dette innlegget veldig godt, og fint med bildene som gir en praktisk illustrasjon av mengen sukker. Tror det er lettere å ta det på alvor da! Klem:)

    10. Lurte på et spørsmål angående tannbleiking. Siden jeg har også fikset på den ene framtanna mi, funker tannbleikinga der det er fiksa også da? Slik at det ikke blir forskjellige farger? Eventuelt hvilken tannbleiking brukte du? 🙂

    11. Er selv trent som en toppidrettsutøver (pensjonert), og drikker både brus og spiser sjokolade når jeg vil (bortsett fra få timer før trening) sjokolade spiser jeg absolutt når som helst, og så mye jeg orker, brus drikker jeg kanskje et par dager i uka. Spiser god gammeldags norsk mat hver dag med alle de fem viktigste næringskildene; katbohydrater, fett, frukt -og grønt, kalsium og vitaminer/mineraler. Ikke farlig å spise og drikke slike ting, så lenge man får i seg de fem viktige – og er i aktivitet. Tannlegen min sa i tillegg at juice er mer skadelig for tennene (pga syre), enn hva brus er

    12. Er det pga tannblekningrn at du har så hvite tenner? Jeg spiser sundt, drikker sundt og pusser tenna, men hva skal til for å få hvite tenner?

    13. Ojda, har ikke ord. Jeg som trodde noen av disse drikkene var sunne så ser man hvor mange sukkerbiter hver av drikkene innholder..har rett og slett ikke ord..

    14. Hei stina fina😂😋 jeg har ikke drukket saft på ca. 2 år nå! Det er pga. At jeg smakte den fun saften… Den smakte så kunstig! Så har ikke drukket noe annet en vann og noen ganger juice
      På 2 år😇😏😂
      Jeg har heller ikke vært på Mac Donalds på 6 år så jeg er litt fornøyd😳😂
      Hahah😊
      😘

    15. Liker veldig godt at du er ærlig å forteller hvilke tannproblemer du har hatt! Tennene mine er noe jeg ser på som utrolig viktig, å ønsker så absolutt ikke å skade de på noen som helst måte. Etter å ha lest dette vil jeg virkelig bli flinkere på hva jeg spiser og drikker, det verste jeg vet er å borre! Super bra innlegg!

    16. Et tips som jeg fikk av tannlegen min er å drikke med sugerør. Da får du drikken i munnen uten å skade fortennene så mye 🙂 jeg drikker alltid med sugerør når jeg drikker brus eller energidrikke (dersom jeg har sugerør tilgjengelig, og det har jeg alltid hjemme)

    17. Jeg greier ikke se det formeg så det er like godt. Men jeg drikker det egentlig ikke så mye. Nesten alle de tingene som er der liker jeg ikke så det er ikke så stort problem liker veldig godt soldrikk da. Men drikker det bare 2 ganger i året

    18. det er den eneste bloggen jeg liker og lese av alle andre. Du er ei fantastisk jente og er sykt imponert av deg og stolt over dine vegner 🙂

    19. Ja, en gang i blant frister det med en brus:) Unner meg gjerne en brus en gang i måneden for eksempel.. Man trenger ikke bli helt hysterisk. Må da kunne gå an å kose seg en gang i blant ? :/

    20. Jeg drakk brus så å si hver dag siden jeg var veldig liten Til jeg var 12-13. Da begynnte jeg å drikke mindre brus og mer farris og iste. Jeg har ikke hatt hull i tennene siden jeg var 6-7 år gammel. Men så er det jo forskjell på tenner også. Noen har sterke og noen har svakere som ikke tåler så mye. Men er enig med deg, for mye sukker er ikke bra for tennene. Fin blogg du har forresten 🙂

    21. Jeg drikker bare brus i helgene og juice drikker jeg en veldig sjelden gang 🙂 Men saft derimot drikker jeg ganske mye av :/

    22. Takk 😁😁😁 du åpna yene mine også fikk jeg vite litt mer da… Har ikke hatt hull i tenna mine .. ( 👌☺️😂😂 ) og jeg håper at jeg aldri får det heller… Men jeg skal slutte å kjøpe / drikke brus så “ofte” .. Takk Stina 👍 for at du er så motiverene og gir tips ogv ❤️❤️

    23. Uff, dette var sjokkerende! Vitamin vann og yt drikk er noe jeg drikker ofte i håp om et det er et sunnere alternativ, veldig dumt!
      Må legge til at du er en kjempe god blogger! Du har en kjempe fin blogg, og gode budskap.Har lært mye, og blitt mye sunnere på grunn av akkurat deg 🙂

    24. Vet. Endelig en som tokk tak i det!! Elsker blogger din!! Men kan du lage et kort innlegg om hva man burde pakke hvis man skal på en 1 dags tur i skogen?? Med overnatting og hele greia

    25. Dette var et utrolig bra innlegg! Nå er jeg i helt sjokktilstand over hvor mye sukker det er i drikkene. Jeg viste jo at det var mye sukker, men ikke så mye… Stemmer det at gomorgen yougert inneholder mer sukker enn hva en halv liter med cola gjør?

    26. Har en fordel der, liker ikke brus! Pleier bare å drikke vann 🙂 Og oooom jeg skal drikke juice drikker jeg en sånn som ikke er fra konsentrat og ikke tilsatt noe annet enn appelsinene liksom hahah

    27. Vil gjerne svare til Cathrine her lenger oppe, selv om du kanskje ikke ser dette. Men vekten din er helt normal i forhold til høyden og alderen din, det er absolutt ingenting å bekymre seg over. Har akkurat samme høyde og vekt selv faktisk 🙂
      Ellers, et supert innlegg fra deg Stina!

    28. Nå er vel strengt tatt syren (kullsyre) i colaen som er den mest skadelige for tennene. Det er jo bortimot like skadelig for tennene å spise en appelsin uten å skylle tennene etterpå. Det er viktig å få skylt syren og sukkeret av tennene etter slike drikker, for å minimere skade på tennene.
      Dessuten vil jeg bare komme med en tanke: Om man drikker 6 litago av typen du har vist frem her. Da vil du få i deg 1860 kcal hvorav 255g karbohydrater, 102g protein og 45g fett. Helt ålreite tall for en jente på 55-70 kilo alt etter aktivitetsnivå, eller hva?… Hvis man slenger på en multivitamin her, så får man jo strengt tatt i seg det man trenger.
      Hva jeg prøver å si er at litago ikke er en usunn vare. Som oftest er det mengden, valgene og/eller forbrukeren som er usunn.

    29. Veldig fint innlegg og viktig å rette fokus på hvor usunt ting faktisk er. Men litt dumt måten du stiller fram YT på. Ja, det er en del sukker i det, men det er et produkt utviklet sammen med en ernæringsfysiolog som skal drikkes før trening eller som et mellommåltid – og da er det nødt til  å være de mengdene med sukker det inneholder for at man skal få maksimal utbytte. Greit å informere om sukkerinnholde, men synes også du skal få med hvorfor, og ikke skrive det er fordi Tine gjør det for å få solgt mer.
      🙂

    30. Dette er et viktig tema du tar opp !!! Selv digger jeg vann med appelsin i for tiden 🙂 eller min vitaminbombe !!!

    31. Hvor mange sukkerbiter det er i Solrik er det siste jeg skal tenke på neste gang barna mine får drikke det. Greit at det er mye, men det som er viktig er hvor ofte og hvor mye de får av det, ikke nødvendigvis sukkerinnholdet.
      Neste gang du gir barna dine Solrik foreslår jeg at du heller tenker hvor godt de synes det er og hvor koselig det er at mamma en gang i blant lar dem smake😊

    32. Har aldri likt brus, heldigvis. Jeg har brukt å drukket solrik i helgene, men det har jeg sluttet med. Hvis vi har Capri Sonne så drikker jeg kanskje det (i helgen). I ukedagene drikker jeg mest vann, men noen ganger tar jeg et dumt valg og drikker saft eller juice. Jeg har nettopp vært til tannlegen (i dag faktisk) og rotfylt en tann fordi jeg hadde et så stort hull. Jeg har nettopp hatt tannregulering, så da er sjansen større for å få hull. Jeg skal nå bli flinkere til å drikke bare vann i ukedagene og drikke saft i helgene. Det som er dumt med appelsinjuice er at det er bra for kroppen, men ikke for tennene… Liker forresten veldig godt sånne type innlegg:)

    33. Er det virkelig sjokkerende at det er mye sukker i brus ?
      Kommer det som et sjokk nå i 2015 ?
      Brus er digg.. et stort glass cola, pepsi eller urge.
      Brus er ikke skadelig så lenge man drikker moderat.
      Begrens deg til helgene.

    34. Du burde lese deg opp før du legger ut innlegg som dette. Det å si at sjokolademelk nesten er like ille som cola er feil, ettersom det er mye gode næringsstoffer, da spesielt mye protein, som du ikke finner i colaen. Det er også vitamin D og kalsium.

    35. Jeg har sluttet å drikke brus og lignende av akkurat samme grunn… Bra du tar opp dette Stina, tror det er viktig at vi blir mer bevist på hva vi faktisk tar inn i kroppen vår. Huff… Dette tjener folk store penger på..

    36. Visste godt at det var mange sukkerbiter i cola, men jeg ble like sjokkert over alt
      det andre. Jeg er glad for at jeg aldri har vært noe særlig glad i å drikke cola.
      Er også sjeldent jeg drikke de andre drikkene over.
      Men av og til når det er lenge siden man har hatt sjokomelk, er det så godt!
      Bra innlegg! Og virkelig en tankevekker som man alle burde bli mer bevisste på!
      Ikke mye gøy å få ødelagt helsa i en ung alder liksom. 🙂

    37. Ååh, så bra at du skriver et sånt innlegg! Har også hatt problemer med tennene, pga brus / juice osv. Måtte legge på “plastikk” elns på fortennene mine, siden de var så skadet. Jeg har heldigvis bare hatt et hull i hele livet mitt, 9 hull var kjempe mye! Stakkars, det må jo ha gjort litt vondt. Drakk mye Cola før, men har heldigvis sluttet nå, for noen mnd siden:-) Er egentlig litt vanskelig å slutte med brus, siden har drukket det veldig lenge nå. Drikker mye mer sitronvann fra bonaqua, så det er jo mye bedre enn brus, hahaha. Hvordan klarte du å slutte? Og hvorfor har du så fine og hvite tenner? Btw, digger bloggen din! 🙂

    38. Igjen en blogger som mener bra, men som bommer litt.
      Det er bra å opplyse om sukkerinnhold, men som flere har vært inne på; dette avhenger av aktivitetsnivå.
      Å henge ut enkelte merker og produsenter uten å gå mere i detalj og sette seg inn i hva man faktisk legger ut er så rosa blogger at jeg noenganger blir litt småkvalm.
      Hva med salt? Vi får i oss nok salt per dag ved å spise 2 brødskiver. Det er like ille som sukker.
      Hva med yougert? Sjekk sukkerinnholdet der, så får du sjokk.
      Jeg tror vi om 50 år vil se tilbake på denne tiden som den store uopplyste mat alderen. Det kommer stadig frem nye opplysninger som viser at det man trodde bare for noen år tilbake ikke er riktig. Blandt annet alle lett produktene man tar vekk noe for å tilsette noe annet, mye verre. Og all produsert mat, som ferdig pizza og lignende, er skikkelig usunt.
      Vi må tilbake til den tiden da vi faktisk lagde mat fra bunnen av og kjøpte kortreist mat fra gårder i nærheten. Bare spis kjøtt med flesk på, spis meieri smør og drikk hel melk. Det er ikke der problemene ligger!

    39. Det er sykt hvor mye sukker det er i drikke. Spesielt de såkalte “sunne” drikkene. Så det beste er nokk og drikke vann i stede, og kanskje vann med frukt eller noe.

    40. Jeg var klar over hvor mye sukker det er i de ulike drikkene, men å se bilde av sukkerbitene gjør jo sitt da… Herregud, det er helt sykt. Var ikke klar over den Tine-drikken, det er jo ganske dumt. Å få folk til å tro at den er sunn, når halve greia er sukker.. Derfor man bør drikke en slik max 1-2 ganger i måneden! Veldig bra at du laget dette innlegget! 🙂

    41. wow, overrasket over hvor mye sukker det er i vitamin vann. Prøver å kutte ned på sukkeret og etter å ha lest igjennom dette innlegget gir det meg enda mer motivasjon til å kutte ut i hvertfall sukkerholdige drikker som cola f.eks. får så mye kviser av det, pluss at jeg føler meg veldig rar etterpå.

    42. Veldig bra at du kommer med slike innlegg som bevisstgjør folk om hva de faktisk får i seg. Tror veldig mange trenger det. Få tenker over hva de faktisk dytter i kroppen sin. Men det skal også sies at det er forskjell på sukkeret som er i juice og brus. I juice kommer sukkeret fra naturlig fruktsukker. Dette er ikke tilsatt og fører også med seg sunne og viktige vitaminer. I brus er det bare tilsatt sukker og gir tomme kalorier. Dette er det stor forskjell på!

    43. Sonn seriøst var jeg ikke klar over det! Jeg bare ga faen sorry språk bruke👍 takk Stina digger bloggen og ideene dine, bloggen din er utrolig bra i just love ittt✌️

    44. Du får det til å høres ut som dette er ny kunnskap. Dette har da vært kjent veldig lenge.
      Dette gjelder mer enn bare drikkevarer. Se på varedeklerasjonen for å finne ut hvor mye sukker produkter inneholder. Det er ikke verre enn det….

    45. Det er ikke først og fremst sukkeret i brus og juice som ødelegger tennene, det er syren som etser bort emaljen. Det gjelder også tannbleking..

    46. Jeg har visst dette veldig lenge, men det er mange som ikke vet det eller ikke bryr seg noe særlig. Men det verste jeg vet er egentlig skoleungdum som drikker redbull, brus eller sjokolademelk, bolle, og gjerne sjokolade til lunsj på skolen. Det må være forferdelig vanskelig for hjernen å fungere skikkelig med så mye sukker i kroppen? Og så lite vann og skikkelig næring.

    47. Frister ikke veldig med en iste nå.Ganske ille at det er så mye sukker i vitamin vann :O Sjokkert!!

    48. jeg har drukket brus/saft/juice flere ganger i uken siden jeg var liten og har bare hatt to begynnerhull i tennene og er når 16:) tror du har litt svakere tenner enn meg. Jeg er mer bekymret for å legge på meg av det.

    49. Hei det var et kjempebra innlegg. Men det jeg skulle si er at det hadde vært veldig bra hvis du kunne legge ut et innlegg om hvilken drikker vi kan drikke istede for disse.
      PS elsker bloggen din den hjelper meg mye ❤️😊

    50. Hei kjempebra innlegg. Men det jeg skulle si er at jeg syns det hadde vært kjempefint om du kunne lage et innlegg om hvilken drikker vi kan drikke istede for disse. Og om du kunne gi noen tips om hvordan du kanskje får litt annen smak.
      PS elsker bloggen din den hjelper meg veldig ❤️😊

    51. Kan du lage et innlegg med noen drikker som er sunnere, eller en bedre løsning enn disse produktene?

    52. Kjempebra innlegg! Hadde vært supert om du kunne kommet med noen forslag til sunnere drikker til erstatning.

    53. Kunne du skrevet noe om fremgangsmåten du brukte for å komme frem til sukkerinnholdet?
      Jeg ser du skriver “bak på embalasjen”, men jeg får liksom ikke tallene dine til å stemme.
      Ta drikkeyoghurten fra tine som ett eksempel;
      Du skriver der at det er 13 sukkerbiter á 2,1 gram, altså 27,3g sukker.
      Nettoinnholdet i den er 300g, og på ingredienslista står det at den inneholder 4% sukker. Med litt enkel kalkulatortrykking får jeg det til å bli 12g sukker (300*0,04), noe som tilsvarer 5,7 sukkerbiter (12/2,1).
      Lurer derfor på hvordan du kom frem til dine resultater? =)

    54. Mye sukker er ikke bra, men for tenna er syra omtrent like negativ. Dvs. at light brus heller ikke er bra de den også er veldig sur.
      For tenna sin del er det også negativt å småspise ofte slik at syrebalansen ofte er utafor normalen. Epler og appelsiner og slikt er også surt.
      Har mye syreskader på tenna mine. Gruer meg til dagen jeg må gjøre noe med det.

    55. Hei! Bra å informere om slike ting, og flott at du er ærlig med din egen bakgrunn rundt det. Jeg skulle likevel ønsket at du hadde med kilder. 🙂
      Men et salgstriks fra Tine pga mye sukker? Den tviler jeg på. Drikkeyoghurten der er ment for å tas før trening, altså den skal fylle opp lagrene dine og gi deg energi før du skal på trening. Toppidrettsutøvere blir anbefalt å drikke blant annet produkter fra YT før/etter trening.
      Men uansett – liker at du kommer med slike innlegg og tips, bare husk å tenk over det du skriver. Stå på videre, ha en god dag! 🙂

    56. Så kult om du kunne svare😄 Eller noe😂😄 det er veldig interessant å høre om innholdet til mat varene som er i butikken! Kan du lage en video på you tube har abonert deg😃😄❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg