hits

Slik velger du antall repetisjoner!

Nr det kommer til styrketrening er det mange av dere som har spurt meg, om hvor mange repetisjoner man burde gjre. Hvor lang pause man br ha mellom hvert sett, osv. Det skal jeg svare p n!

For velge antall repetisjoner m du frst finne ut hva som er mlet med styrketreningen. Hvis mlet ditt er lfte s tungt som mulig, m du lfte helt annerledes antall repetisjoner enn hvis du nsker ha utholdende muskler. For gjre det s enkelt som mulig har jeg delt inn i tre grupper:

- kt Maksstyrke -
Dersom du vil ke din maksstyrke br repetisjonene ligge p 1-5. Her tar du pauser s lenge du tror du trenger, og nr du fler du er klar, venter du enda et minutt.

- Strre muskler -
Dersom du vil at musklene skal bli strre, og ke selve volumet i musklene br antall repetisjoner ligge mellom 6-10. Mellom hvert sett tar du 1-2 minutters pause.

- kt utholdenhet i muskler -
Dersom du vil at musklene skal bli mer utholdende br du ligge p mer enn 15 repetisjoner. Mellom hvert sett tar du 30 sekunders pause.

Selv pleier jeg ligge p 8 repetisjoner per velse og 3 sett. Da ker jeg bde volumet i musklene, og jeg blir sterkere. Lykke til med treningen! Og husk jenter: ikke vr redd for trene styrke. Det gjr under for kropp og helse♥

13 kommentarer

Det er faktisk sant det du sier her :)

Selv nsker jeg bli strre f mer muskler, jeg har veldig lyst komme meg til bikinifitness bodybuilding men har enn en vei g :)

Nr du mener repetisjoner f.eks ved situps mener du da at du tar 8 situps og 3 sett vill da si at du tar de 3 ganger med 8?

fitgirl94: Lykke til :-D

Jegskriveromhverdag: Takk i lige mte :-)

Malin: Det vil si at jeg gjr 8 repetisjoner, tar en en pause, og gjr 8 repetisjoner, tar en pause, og tar 8 repetisjoner :-)

Det som er viktig tenke p er at skalt trening for "kt muskelstyrke" brukes av bl.a. toppidrettsutvere som EKSPLOSIV styrketrening (trening for f musklene til utvikle strre kraft). Og at du sier man kan ha pauser s lenge man trenger er ganske ungdomsskoleopplring - pausene skal vre p 3-5 minutter :) (Det samme gjelder under hurtighetstrening). Hva man trener kommer ogs an p hva man skal bruke kroppen til (eks. type idrett), og selvsagt hva slags muskelfibertype man har. Eks: Type IIA-fibere utvikler dobbelt s stor kraft som type I, mens type IIX utvikler fire ganger s mye kraft som type I. Dvs. at en person med stor andel type IIX (-og IIA) ikke vil ha stort utbytte av trene utholdene styrketrening.

(Kilder p dette finner man bl.a. i "Treningslre": Gjertset. A., "Styrketrening - teori og praksis" , Raastad. T m/fler, og mange andre akademiske bker man finner p bl.a. flere universiteter og hgskoler). :D

dat ass tho <3

Hvor kjpte du skoene? :)

Da vet jeg det, takk for hjelp!

Begynte p min tredje mned n med hjemmetrening og fikk startet med proteinshake og satt opp ett nytt program, men var litt usikker p hvor mange repetisjoner osv jeg burde ha for ke muskelvekst. S dette hjalp meg mye! :)

Cassandra Lysgrd: S koselig hre at innlegget hjalp deg :-D

Hei! Digger bloggen, garantert den beste p blogg.no!

Selv bor jeg p hybel og har egentlig plenty med tid til trene om jeg bare tar meg tid. Men jeg har ikke noe utstyr, vekter osv.. Jeg er ogs typen som er utrolig glad i kondisjon, men orker aldri nr det er stygt vr.. S jeg har lyst prve lage meg en vane ha styrketrening i hverdagen, men vet aldri hva jeg skal trene.. Har du noen tips til hvilke velser jeg kan gjre? Vil gjerne fjerne "sideflesket" til sommeren :)

Hva har du under for unng trusestreker? :)

Skriv en ny kommentar