Slik tar du den ultimate selfie!

Vi er generasjon selfie. Mobilene våre er stappfulle med bilder av oss selv. Vi knipser hundrevis av bilder av oss selv, hver eneste dag, for å legge ut på Facebook, Instagram og Snapchat. Men hvordan tar man den ultimate selfie? Etter snart 5 år som blogger, der jeg har tatt tusenvis av bilder av meg selv, ett år på medieinformasjonskunnskap der jeg analyserte bildebruk i medier og fikk 5 i faget, og med over 33’000 følgere på instagram, føler jeg at jeg har noen gode råd å gi. 

Den 27. februar 2012 publiserte jeg mitt første bilde på instagram. Siden den gang har jeg lært så utrolig mye om hvordan man tar selfies. Selv om jeg vanligvis pleier å ta flest bilder der jeg har kameraet på et stativ, er det mange av “reglene” man kan videreføre til selfies. 

 

– Bad side / Good Side – 

Vi har alle en god og en dårlig kameraside. Bli bevisst over hvilken som er din gode og hvilken som er din dårlige. Selv er min dårlige side til venstre i bildet under, og min gode til høyre. Selv om jeg fortsatt ser ut som meg selv fra min dårlige side. Så liker jeg ikke vibben den siden gir, i tillegg har jeg sideskillen til å passe til min gode side. Som gjør at når jeg tar bilder fra min dårlige side får jeg mye hår i ansiktet, og jeg mister mye av kjevepartiet mitt. 

– Bakgrunn – 

Vi har vel alle sett meme bilder av jenter som tar selfies i speilet på badet, og som har glemt å trekke opp i do? Det er kjempe viktig å alltid være bevisst på hva som er i bakgunnen, og huske å trekke opp i do når man har gjort sitt fornødne, tihi! På bildene under er jeg i samme rom, og har mye av den samme bakgrunnen.

Forskjellen er at på bildet til venstre er det masse rot i bakgrunnen. Ikke nødvendigvis rot-rot. Men det er mye som skjer i bakgrunnen, og oppmerksomheten blir trukket vekk fra personen på bildet. På bildet til høyre har jeg vridd kameraet litt, sånn at klesstativet og skoene ikke lengre er i bakgrunnen. Bildet virker mye mer harmonisk, og jeg blir i fokus.


– Vinkling; Fugleperspektiv vs Froskeperspektiv – 

Når man tar bilder i fugleperspektiv tar man bildene ovenifra. Det kan være smart å gjøre når man tar en selfie. Øynene blir større, man ser slankere ut fordi kroppen virker mindre og man unngår dobbelthake. Man ser også mer hyggelig, siden man ser opp til den som ser på bildet.

Dersom du tar bilder i froskeperspektiv, altså nedenifra, blir alt jeg nettopp nevnte om fugleperspektiv motsatt. Altså; i froskeperspektiv kan man fort få dobbelthake og man kan se overlegen ut, siden man ser ned på den som ser på bildet. 

– Unngå disse tabbene – 

For mye arm: Når man tar en selfie er det fort gjort at det blir mye arm i bildet. Prøv å vinkle kameraet sånn at så lite som mulig av armen kommer meg.

Duckface og peacetegn: Etter et par drinker på byen har jeg selv lett for å vise disse to tingene litt vel mye. Men til vanlig pleier jeg alltid å droppe det. Hvorfor? Det har gått ganske ut av moten, og mange ser på det som umodent. 

Speil: Å ta bilder i speilet kan være greit å gjøre når man skal ta en selfie. Men prøv å varier mellom speilbilder og tradisjonelle selfies. Det blir kjedelig for de som ser på bildene dine, hvis du kun tar selfies hele tiden. Så sleng gjerne med et par speilbilder!

Lys: Alle bildene i dette innlegget, med unntak av bildet under til høyre, er tatt forran et stort vindu. Hvorfor? Fordi naturlig lys er desidert det beste lyset. Naturlig lys bringer frem fargen i øynene, viser den hudfargen du faktisk har, og rett og slett gjør at du får et fint og lyst bilde.Bildet som ikke er tatt forran vinduet er tatt i stua i kollektivet der jeg bor. Der er det kun taklys og ingen vinduer. Dette gjør at bildet blir ganske mørkt, jeg ser oransje ut i ansiktet, det ser ut som om jeg har svarte øynene og kvaliteten på bildet blir dårlig. 

 

Til slutt vil jeg bare si; ha det gøy med kamera og prøv deg frem. Se igjennom bilder du tar, og tenk over hvilke feil og riktige ting du har gjort. Øvelse gjør mester, så knips i vei! Håper du likte dette innlegget og lærte noe nytt. Følg meg gjerne på instagram om du ønsker, der heter jeg @stinablogg ♥

 

38 kommentarer

Siste innlegg