Slik kommer du igang med treningen!

Jeg får ofte spørsmål om hvordan man skal komme igang med treningen. Dørstokkmila er dessverre altfor tung og lang for mange, og da ender det opp med at de fleste dropper treningen. Kanskje vet man ikke hva man skal trene, eller så har man ikke motivasjonen. Jeg har brukt veldig lang tid på å komme inn i en god treningsrutine, og veien dit har ikke vært lett. Derfor tenkte jeg å gi dere noen råd, så veien deres kan bli litt lettere.

 

Start rolig – 

De fleste av oss blir veldig ivrige når vi skal begynne å trene. Da skal vi plutselig trene 5 ganger i uka og spise supersunt. Men når det har gått en uke eller to, klarer vi ikke å holde ut lengre, og dropper treningen og kaster oss over potetgullposen. Hva er feilen? Man begynte for hardt. Har du ikke trent noe før, eller kun trent en gang iblant anbefaler jeg deg å starte med kun en trening i uken. Tren en gang i uken, til du føler du har kommet godt i rutine med det, også kan du øke til to treninger, og til slutt til tre. De fleste av oss trenger ikke mer enn tre treninger i uken, så det er mer enn nok. 

 

Kosthold –

Når man trener er det veldig viktig å spise rett. Få i deg masse proteiner for at musklene skal vokse ordentlig. Anbefalt dagsdose av proteiner er 1,5-2 gram per kilo kroppsvekt. Matvarer som inneholder mye proteiner er kjøtt, fisk, fugl, diverse meieriprodukter (skyr, lett gulost, kesam, cottage cheese, osv), egg, bønner, osv. Det er også veldig viktig at du spiser nok mat. Veldig mange jenter sulter seg, og spiser altfor lite, og da klarer ikke kroppen å bygge muskler. 

Å være flink med kostholdet er også veldig bra for treningsmotivasjonen. Når man spiser sunt føler man seg bedre, og får mer energi til trening. 

Faste dager i uka – 

Dette punktet er så utrolig viktig. Sett deg faste tider og dager i uka, der du skal trene. Skriv det ned i avtaleboken din, og ikke la noe komme i veien for disse treningene. Selv trener jeg mandag, onsdag og fredag hver uke, og prøver hardt å aldri droppe en trening. Grunnen til det er fordi at da får man en vane at man trener, og man blir vandt med den rutinen. Vaner og rutiner er alfa omega når det kommer til både trening og kosthold!

 

– Sett deg mål – 

Hva vil du ha ut av treningen? Sett opp 5 (gjerne flere) punkter som du skriver på et ark, og henger på veggen. Eksempler på mål kan være; løfte et visst antall kilo i knebøy, løpe 3000 meter’n på et visst antall minutter, få en sterkere kropp, gå opp/ned antall kilo, få bedre helse, osv. 

 

Tren noe du liker – 

For at du faktisk skal klarer å trene over tid, er det veldig viktig å trene noe du liker. Selv elsker jeg å løfte vekter, fordi jeg får fort resultater og jeg klarer å yte bedre i hverdagen. Det er gøy å se at man blir sterkere og det er super bra motivasjon for min del. Jeg elsker også å gå på ski og løpe ute i skogen, for da får jeg en skikkelig god time-out fra hverdagens mas og kjas, i tillegg får jeg trent kondisjonen og kroppen. 

Vet du ikke hva du liker å trene? Prøv ut forskjellige ting. Meld deg gjerne inn på treningssentre som har saltimer med alt fra yoga til dans, og test ut om noe av det er noe for deg. Ellers vil jeg anbefale å oppsøke en god personlig trener, som kan hjelpe deg å sette opp et styrke treningsprogram. 

Kunnskap er makt – 

Hvis du skal trene styrke vil jeg anbefale deg å lære litt om temaet. Da er det mye lettere å få resultater, og man kan unngå skader. Når jeg skulle begynne å trene styrke leste jeg en bok som heter “Styrkebibelen for jenter”. Den er perfekt for nybegynnere, og den forklarer litt om alt man trenger å vite. Boken kan du forresten få tak i HER. Ellers pleier også Shape Up å ha mange gode artikler om både trening og kosthold.

 

– Tålmodighet – 

Det er veldig viktig å smøre seg med god tålmodighet når man begynner å trene. Man må huske at resultater kommer ikke over natta, men over tid. Hold deg til treningsplanen din og et godt kosthold over tid, og du vil se resultater. Husk; man blir ikke 200 kg av å spise dritt en dag, men over tid. Akkurat som man blir ikke like fit som Jeff Seid av å spise en salat og dra på en trening. 

 

Lykke til med treningen og kostholdet. Ha det gøy, og fokuser på alt det positive som det gir deg!

15 kommentarer
    1. Elsker bloggen din Stina Jeg har blitt mobbet i 6 mnd og har lyst til å skrive om det, men tørr ikke itilfle mobberne reagerer på det også.
      Folk har tatt tingene mine, samlet seg rundt meg og sagt stygge ting til meg, kastet ting på meg, skrevet hore på skapet mitt og pulten min, lagt ut stygge bilder av meg på nettet og kommentert stygge ting, sendt trusler, tatt med folk på skolen for at de skal banke meg osv… Du kan ikke tenke deg.. Bloggen din har vært det som holder meg oppe, gleder meg alltid til nye innlegg!
      Håper å få bloggen min linket, så jeg kan få flere lesere å dele livet mitt og interessene mine med. Kanskje jeg ikke føler meg så alene da..

    2. Jeg lurer på en ting – blir du noen gang oppblåst? Selv trener jeg masse og spiser sunt og alt det! Og når jeg våkner om morgningen føler jeg meg tynn og fin, men med en gang jeg drikker et glass vann eller spiser frokost, eser magen ut og jeg er oppblåst resten av dagen.. Har du noe tips til det? Er det et problem for fler enn meg? Hehe 🙂

    3. du skrev 1,5-2 g pr kg kroppsvekt, vil det da si at om jeg satser på minst 1,5 g pr kgkroppsvekta mi som er 56, så skal jeg gange med to og få 84g proteiner hver dag? eller hvordan regner man det ut? hvor mye protein anbefaler du for meg å spise hver dag når jeg er 56kg, ikke spessielt kraftig, men mindre lubben ..
      TAKK OM DU SVARER<3

    4. Synes mye av det du skriver på bloggen din er ting som går igjen i magasiner, treningsblogger osv. Alle disse tipsene finnes jo allerede på andre lister 🙁

    5. Var på trening i går med en venninne, første gang på nesten ett år!! Vi trente styrkesirkel, på et senter med en trener. Fy søren så tungt! Men jeg er faktisk ikke så stiv som jeg hadde trodd… hahha 😀 Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg