Slik får du rosene til å vare lenge!

I dag tenkte jeg at jeg kunne gi dere noen tips til hvordan dere kan få rosene til å vare lengre. Dere som har fulgt bloggen min en stund, vet godt at jeg elsker roser. Jeg syns det er så utrolig viktig med friske roser i hjemmet. Ikke bare dufter det godt, men det ser så utrolig fint ut også! Da jeg fikk denne vanen med å kjøpe roser, hadde jeg null peiling på hvordan jeg skulle få rosene til å holde seg fine over lengre tid. Men ettersom tiden gikk har jeg lært et par triks, og de skal jeg lære dere nå! Vil bare si at jeg ikke er noe gartner, men disse triksene har fungert veldig godt for meg, så da funker de nok for deg også!

– Når du kjøper roser er det viktig å kjenne på selve rosene. Kjenn at de er faste og harde når du kjøper de. Da er de ferskest. 

– Det varierer veldig hvor jeg kjøper roser. Men det stedet jeg syns at rosene har best kvalitet er på Mester Grønn.

– Når du har kjøpt roser er det ekstremt viktig at du bruker en snittekniv og snitter av ca 1-2 cm nederst på rosen. Husk å snitte skrått sånn at rosene suger opp mest mulig vann.

– Alltid bruk blomsternæring i vannet til rosene. Jeg pleier som regel å kjøpe to buketter med roser. Så da bruker jeg den første posen med blomsternæring når jeg snitter rosene den første gangen. Etter 4-7 dager snitter jeg rosene på nytt og har i den andre posen med blomsternæring.

– Pass på at du fjerner rosebladene som er lengre ned på rosen, så bladene ikke kommer ned i vannet til rosene. Bladene er fulle av bakterier og kan gjøre at rosene dør mye fortere. 

– Hvis du har mulighet bør du sette rosene kaldt på natten. Sett de gjerne i et kaldt rom eller ute på verandaen. Da holder de seg fine så mye lengre! OBS: blomster tåler ikke minusgrader, så hvis det er minusgrader ute kan du ikke sette de ut.

– Når rosene begynner å henge litt, kan du snitte stilken så det kun er igjen 5-7 cm og sette de i en lavere vase. Siden stilken er kortere trekker rosene vannet og næringen til seg mye bedre. 

– Ikke la rosene stå i vinduskarmen eller andre steder der de kan bli utsatt for direkte sollys. Da dør de veldig fort.

Det var alle tipsene jeg hadde! Fortell meg gjerne dine beste blomstertips! 

21 kommentarer

Siste innlegg