Hva jeg egentlig mente..

Etter at jeg la ut videoen “Sannheten om maten du spiser” har det tatt helt av. Folk har kommet med mange positive kommentarer, og de har faktisk forstått budskapet mitt. Det er jeg så utrolig glad for. Mens jeg ser at det er en del forvirring og en del personer som ikke helt har skjønt hva jeg mente. I videoen gikk jeg helt ekstremt hardt ut mot mange ting, og derfor skjønner jeg at folk reagerer. Og jeg håper virkelig folk kan begynne å få opp øynene sine for tingene jeg snakket om. Har du ikke sett videoen enda, anbefaler jeg deg å se den HER, før du fortsetter å lese dette innlegget, hvis ikke vil dette innlegget fort bli veldig forvirrende.

Det som var mye av budskapet i videoen var å få folk til å faktisk se hvordan manipulerende matindustrien er, og når jeg sier matindustrien mener jeg de som selger usunne produkter. De som setter bilder av tegneseriefigurer på sine ekstremt usunne produkter, for å kunne selge mer av sitt usunne produkt til barn. Jeg syns det er ekstremt ondt og sykelig sleipt av de å gå så direkte frem til barn. 

Når jeg sa at man kunne feire bursdagen sin hos Mc Donalds, så mente jeg absolutt ikke at du dør av å spise der èn gang. Men Mc Donalds putter inn positive relasjoner i hodet ditt, for at du ikke skal forstå hvor usunn maten dems egentlig er. Det er det veldig mye av matindustrien gjør. De skaper positive relasjoner til produktet sitt. Tenk tilbake for mange år siden da tobakk var nytt på markedet. Da betalte tobakkindustrien store Hollywood filmer for at de kuleste skuespillerne skulle røyke sigaretter i filmen. Dermed fikk folk over hele verden positive relasjoner til tobakk, og vi fikk flere generasjoner med mennesker som begynte og røyke. Dette er akkurat den samme måten matindustrien gjør med sine usunne produkter. Skjønner dere poenget mitt? 

En annen ting som jeg også vil få frem er at sukkeret jeg ønsker at folk skal kutte ut er det sukkeret som kommer fra brus, energidrikker, is, smågodt, sjokolade, osv. Dette er produkter som man virkelig ikke har noe godt av. Ta denne #30DagerUtenSukkerUtfordring som en utfordring til å lære deg selv å spise sunt. Ja, selvfølgelig er det lov å unne seg litt godteri en gang i blant. Men det er porsjonene og hyppigheten som utgjør forskjellen. Jeg vet selv at så ekstremt mange mennesker drikke brus hver eneste dag og de spiser godteri flere ganger i uken. Hvis man kunne lært seg å droppe brusen, og spist en liten porsjon med godteri på lørdagene, hadde så ekstremt mange mennesker fått et bedre liv. 

Det jeg ønsket med videoen er å få flere mennesker til å få mer fokus på et sunt kosthold. Der man har et kosthold med en god balanse mellom proteiner, karbohydrater og fett. Uten å spise store mengder med sukker. Der man faktisk får i seg masse næringsrik mat som er bra for kroppen. 

33 kommentarer
    1. Syntes du er utrolig flink og det du sier har virkelig slått ned på meg med mcdonalds mat. Vil aldri spise der igjen! ALDRI

    2. Jeg skjønner poenget ditt, men kanskje du skulle snakket finere og sagt det du skrev nå istede for det du sa. Å unger skal ikke ha så mye press på hva man spiser og hvordan man ser ut.Ingen er perfekte, så når de ser bilde av deg sitter de sikkert å tenker at: ååå,kan ikke jeg også være like fin som henne: det jeg prøver å si er at vi må være fornøy med den man er og ja det er greit å være et forbilde, men noen ganger blir det for mye press for å se “perfekt ut:-)

    3. Bare lurte…. Er det greit å ha sukker på feks havregrøten til frokost? ⭐️ Hadde blitt utrolig glad hvis du svarte😊

    4. Jeg kommenterte tidligere på videoen din, men jeg ønsker bare å si at jeg forstår budskapet. Det mange kritiserte var måten du la frem budskapet 🙂

    5. du burde snakket mer saklig og faktaorientert rundt budskapet ditt. det kommer ganske feil ut og det er lett å misforså hva du mener. du har leser nede i 11-12 års alderen og jeg syns det blir feil å skulle fortelle dette til denne aldersgruppen. de skal ikke gå rundt å tenke på det og det er nettopp innlegg som dette som skaper enormt kroppspress.

    6. Jeg vil bare informere deg om at hvis folk kutter sukrose (som er det sukkeret du snakker om) og fortsetter å spise fruktose og andre karbohydrater med høy glykemisk indeks så vil det ikke ha noe så si for sunnheten. Pasta og en banan vil altså være like fetende som godteri!
      Du blir liksom med dette like fæl som ‘matindustrien’ selv der du kun forteller små små deler av sannheten!
      Karbohydrater er karbohydrater! De er rask energi som må enten brukes eller så vil de lagres! Alt gjøres om til monosakkarider før det fordøyes uansett! (Såklart untatt fiber og resistente karbohydrater)!
      Jeg er heller ingen tilhenger av sukrose, men om jeg trenger energi til trening om en halvtime og jeg ikke ønsker å forbrenne bort musklene i armene på å løpe så må jeg ha i meg rask energi! Sukrose/fruktose og lignende er da gode alternativer!

    7. kan du skrive ett innlegg om mat som ikke har sukker i seg? vil så gjerne vere med på denne utfordringen, men vet ikke hva jeg skal spise..

    8. Jeg skjønner veldig godt poenget og budskapet, synes synd på de som må slenge dritt, for de klarer ikke innse at dette er sannheten. Sannheten gjør vondt, men vi kan gjøre noe med det. Vi kan nok ikke få hele verden til å slutte å spise på mc’ern, men vi kan gjøre en forandring ved oss selv. Må innrømme at jeg fikk dårlig samvittighet da jeg så videoen samtidig som jeg var på min 4. Brødskive nugatti. Selv er jeg 170 høy og veier 45 kg. Men jeg skal med stolthet være med på utfordringen, noe jeg håper alle bør gi en sjanse. Stå på!

    9. Kutte ned på sukker er noe av det dummeste jeg har lest og noe av det dummeste man kan gjøre. Hver celle i kroppen vår trenger sukker, MEN hva slags sukker du putter i deg er heller hva folk er nødt til å tenkte over. Alle naturens produkter som tomat, ananas, banan, mais, salat, potet, ris, mango, epler osv, inneholder sukker, men dette er sunt sunt sukker som vi trenger for å fungere, og som vi absolutt ikke skal begrense (det er helt idiotisk). Det sukkeret som finnes i boller og brus er fremstilt og ikke naturlig og er helt unødvendig å putte i kroppen sin under noen omstendigheter.
      Jeg skjønner at du vil hjelpe, men jeg synes du bør skjekke det opp litt bedre selv 🙂 anbefaler alle som leser dette å skjekke ut en livsstil kalt High carb, raw vegan. Det går ut på å spise så mye som du absolutt orker og det er ingen form for diett, alt du spiser skal være så naturlig som mulig. Jeg garanterer at sukker er din venn og at du ikke legger på deg langsiktig.
      Vær så snill alle jenter og gutter der ute: ikke pin dere selv slanke

    10. Omg, stina …skjerpings. Man bestemmer hva faen ma skal spis, man elsker hamburger å chips men så kommer den forbanna vidoen din og snakker om maten du spiser?

    11. Hei Stina,
      Jeg har både sett videoen, og lest innlegget ditt. Jeg har også sett fed up 3 ganger, og er veldig enig i det du skriver. Jeg har fulgt bloggen din en stund, men ting du tidligere har skrevet er kanskje ikke helt det samme som i Fed Up. I filmen advarer de ganske sterkt mot light-produkter, alt fra meieriprodukter til cola. Light produkter er unaturlige produkter hvor det er tilsatt sukker og stoffer som skal få det til å smake godt, og kanskje se sunt ut. Når man fjerner fett fra et naturlig produkt, må man tilsette andre ting for å få det til å smake godt (I de aller fleste tilfeller: SUKKER)… Det eneste sukker gjør er å få blodsukkeret til å stige hvor kroppen pøser på med insulin, for å holde blodsukkeret i sjakk. Når blodsukkeret etter en stund har fått nok vil insulinproduksjonen svekkes, og dermed er man i faresone for å utvikle Diabetes type 2. Insulin er et livsviktig hormon som produseres i bukspyttkjertelen, og regulerer blodsukkeret. Synes du kanskje burde forklart dette litt nærmere, siden du nevner at man kan utvikle diabetes type 2 pga sukker osv, men kanskje ikke hvorfor og hva som faktisk skjer med kroppen. Jeg er type 1 diabetiker selv, og skal begynne å studere ernæring til neste år. Jeg er glad for at du motiverer andre til å spise sunt og kutte ned på snopet. Hvis jeg skal gi deg et lite råd er det i hvert fall å forstå forskjellen på lett produkter (rømme for eksempel) og naturlig produkter. Kroppen trenger faktisk fett for å forbrenne fett, og kutter man ned på karbohydratene og spiser fettrik mat vil man få et stabilt blodsukker og en frisk kropp. Jeg skjekker blodsukker 6 ganger om dagen, og har kuttet ut karbohydrater. Dette har ført til vektreduksjon, nesten insulinfri og jeg har aldri følt meg friskere.
      Hilsen en engasjert Camilla 🙂
      (Vi jobber forresten sammen på Fulfilment, vet ikke om du husker det) hehe

    12. Camilla: Veldig interessant å lese det du skriver! Hadde lyst til å forklare litt nærmere på sånne ting som du snakker om. Men da hadde videoen blitt altfor lang, og veldig kjedelig for mange. Det er grunnen til at jeg ba de som var interessert om å se filmen fed up.

      Husker selvfølgelig deg 😀

    13. Jeg syntes du fikk frem budskapet på en feil måte. Helt i begynnelsen av videoen, kommenterte du overvektige. Slik som jeg forsto, ble det framstilt slik at alle overvektige må skjerpe seg, spise mindre sukker og slanke seg. Dette var ikke det du sa ordrett, men det er det jeg sitter igjen med etter å ha sett videoen. Neste gang syntes jeg du skal få frem at alles kropper blir dårlige av sukker, tydeligere. Ellers syntes jeg det er veldig bra vi har slike som deg som engasjerer seg i samfunnet. Jeg vet at du vil det beste for alle, men i denne videoen kom budskapet frem utydelig. Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg tatt til meg konstruktiv kritikk og laget en ny og enda bedre video.

    14. veldig enig! gleder meg til challengen <3 <3
      Hva slags ting som man kutte ut, sett bort i fra de åpenbare tingene?
      Hva erstatter du sukker med?
      Er honninh lov?

    15. Vær så snill, bare la folk spise hva faen de vil også kan du gå på den jævla dietten din. Ikke oppford andre til å ha en slik diett. Hvis man vil gå på en diett så er det en avgjørelse man skal ta selv. Greit nok at du engasjerer deg i overvekt, men hallo – folk kan passe på seg selv. Og hvis det er noen som skal oppfordre noen til å spise sunnere og kutte ned på sukkeret, så er det foreldrene deres. Vær så snill, Stina – skjerp deg og pass på deg selv istedenfor alle andre. Det blir for dumt!

    16. Syns det er bra du belyser slike ting, og jeg er helt enig! Selv spiser jeg sunt og trene 3 ganger i uken. Det at folk skriver du må skjerpe deg å slutte å bry deg om hva andre spiser syns jeg blir feil. Det er din blogg og du bestemmer selv hva du vil skrive om! jeg syns bloggen din er inspirerende:D sjalu på magemusklene dine tho, men mine ligger under her et sted og snart skal de også komme frem!
      Stå på Stina, du er sykt flink 😀

    17. Stå på! Du er kjempe flink til å skrive og også formidle det du ønsker å ha fram.
      Er helt enig med deg at man burde kutte ut alt av brus og søtsaker og kun spise små mengder
      av det i helgene. Jeg selv er også nøye med det.

    18. Huff, jeg kommer ikke til å lese bloggen din mer! Du har begynt å gå meg på nervene med det der Miss Perfect opplegget ditt.

    19. Kanskje du burde ordlegge deg bedre, for meg kom budskapet ditt feil ut. Da jeg var 6 år var jeg helt vanlig, spiste for det meste grønnsaker og selvfølgelig tok jeg ned en kjekspakke fra hyllene. Tror ikke mamma tenkte “å nei, nå blir hun tjukk og dør i en alder av 40” Det eneste hun var bekymret for var tennene mine.
      Tror du virkelig en 6åring bryr seg om hva de spiser? Ikke noe feil eller vondt i din retning, dette er bare min mening:) og husk; sunnhet kan variere fra person til person

    20. Helt enig! Selv drikker jeg bare vann, ikke bare pga sukker men på grunn av tennene. Har ikke noe imot de som gjør det. Det er rett og slett en vane sak. Før var jeg glad i det, så bestemte jeg at nei dette vil jeg ikke. Tok ett par uker toppen så ble jeg ikke frista.

    21. jeg skjønner du vil informere om hvordan matindustrien oppererer. MEN nå er det jo faktisk sånn at de alle fleste oppegående mennesker skjønner dette fra før av! Alle skjønner at godteriposer med masse farger skaper en bedre assosiasjon. Jeg føler du ser på deg selv som bedrevitende, og det blir veldig feil. Og tar man alderen din i betraktning, eksempler du kom med og måten du fremstilte tema så ble det hele veldig useriøst og feil! Det som er synd er at dine yngre lesere ikke ser dette, man der klart og tydelig hvem som kommenterer at de likte videoen, det er jenter rundt 11-13 år. Du burde da forstå at unge og lett påvirkelige jenter ikke ser virkeligheten, men kunn din syke vridde mening om tema

    22. Er både enig og uenig med der her, for JA, det er veldig viktig å spise sunt. Men det er heller ikke bra å bare gå rundt å tenke at man ikke kan spise annet enn grønsaker og litt kjøtt. Og når du sier at matindustrien gå for å lage ting som frister barn – som Tom & Jerry kjeks – er sleipt så blir jeg litt skeptisk. For barn kan som regel ikke gå på butikken å handle snop og kjeks til vanlig. De er med foreldrene sine, og om de barna da får alt de peker på og er overvektige, så er det pga foreldrene. At de er litt overvektige, og lar barna sine få det de vil ha. Er man litt streng og lærer bara at sunn mat er bra i ukene, og snop og lignende saker er lov i helgene, kommer nok barna til å forsette med det når de blir eldre. Fordi det er en vane. Å kutte ut sukker helt er ikke nødvendig, og faktisk heller ikke sunt. Alt med måte, er det noe som heter, og gjelder faktisk alt. Sunn mat er bra, men det er ikke bra å bare leve på brokkoli heller.

    23. Du inspirerer 🙂 blir veldig glad om du kan lage et innlegg/video på sunn lunsj man kan ha med i matpakke!

    24. Jeg vil veldig gjerne være med men vet ikke hva sunn mat jeg bør spise. Og jeg føler meg litt overvektig og jeg vil veldig gjerne gå ned i vekt, om du hadde vært snill kunne du komme med tips og råd om hva mat og sån jeg bør spise for å gå ned i vekt å hvor mye en burde trene for å gå ned i vekt på en effektiv måte? Jeg hadde blitt så glad og det hadde hjulpet meg veldig mye.

    25. ABC: Spør en ernæringsfysiolog eller lege. Spør ALLTID fagfolk og godt utdannede om slike ting! Stina, jeg synes du virker som en kjempe kjekk jente, men dette hadde du virkelig ikke mye peiling på. Les akademiske tekster, ikke artikler på nett. Å gi lite vitenskaplige tips til så mange lesere kan heller skade enn å hjelpe, og dette kunne du faktisk altfor lite om. Det du sier om matindustrien stemmer lite. I Norge er matproduksjon og industri ekstremt strengt og du blander mye innland -og utland. Få deg nok kunnskap om emner gjennom fagutdanning, hvor du får utdelt akademisk, vitenskaplige tekster, som doktorer og professorer har forsket seg fram til.Hilsen medisinstudent.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg