Hvordan få lengre hår! Tips og triks!

Jeg har vært en ivrig fan av hair extensions i mange år. Mye fordi mitt eget hår alltid har vært veldig skjørt, og har vokst så sakte. Jeg husker når jeg hadde farget håret mitt svart for et par år tilbake. Da trengte jeg kun å ta etterveksten hver 3. måned. Det sier litt om hvor sakte håret mitt vokste!

Men de siste månedene har håret mitt virkelig begynt å vokse. Det er mye sunnere og det blir ikke slitt sånn som det ble før. Jeg tror mye av grunnen til dette er fordi jeg har blitt flinkere til å spise nok proteiner. Tidligere har jeg ikke vært så flink med det, men siden jeg trener mye styrke for tiden må jeg spise mye proteiner. Og da har håret og neglene mine virkelig begynte å vokse. Altså, det er jo ikke så rart at håret mitt har begynt å vokse mer nå som jeg spiser mer proteiner. Siden hår og negler faktisk er bygd opp av proteiner.

Men jeg tenkte fortsatt å tipse dere litt om det. For nesten uansett hvor jeg søker etter tips til hvordan man kan få lengre hår. Kommer det kun opp veldig ekstreme tips som: drikk ølgjær, spis masse b-vitamin piller, ta hestepiller, osv. Det er så mye rart av tips der ute, så man kan bli helt forvirret. Jeg må ærlig innrømme at jeg selv har blitt veldig forvirret over alle disse rådene selv. Og jeg har prøvd å ta b-vitamin piller før. Uten at det ga noe spesielt virkning/forskjell. Mulig det er fordi jeg faktisk fikk i meg nok b-vitaminer igjennom vanlig kosthold. Ikke vet jeg!

Men det jeg i alle fall vet er at det har hjulpet veldig på hårveksten å spise masse proteiner. Jeg spiser ca 1,5-2 g. protein per kilo kroppsvekt hver dag. Så det ender som regel på ca 80. gram protein hver dag. Mye av grunnen til at jeg spiser så mye protein er fordi jeg trener veldig tung styrke. Så dere som trener “vanlig” trenger ikke like mye proteiner 🙂

Vil også tipse dere om at det er veldig viktig å faktisk ta vare på håret sitt. Plei det godt og du vil se forbedringer! Noen tips:

♥ Vask håret maks annenhver dag, helst hver tredje dag. Siden vasking er ganske skadelig for håret, siden du vasker vekk en del fett og oljer bør hårvasken ikke gjøres så altfor ofte. Hvis du er vandt med å vaske håret hver dag, kan du begynne å vaske det annenhver dag og bruke litt tørrshampo de dagene du ikke vasker håret ditt.

♥ Ikke varmebehandle håret mer enn nødvendig. Bruk kun rettetang/krølltang når du trenger det. Hvis du vasker håret på kvelden kan du la det lufttørke før du legger deg, så slipper du å utsette det for skadelig føning. Bare pass på at håret er tørt før du legger deg.

♥ Når du skal varmebehandle håret ditt er det kjempe viktig å bruke en god varmebeskyttende før du starter. Jeg har prøvd en god del forskjellige opp igjennom tidende, og min favoritt er ghd style heat protect. Det gjør at håret blit silkemykt og glansfullt, samtidig som den beskytter håret. ghd sin heat protect spray kan kjøpes HER.

♥ Hvis håret ditt har lett for å splitte seg i tuppene anbefaler jeg deg å bruke en anti-snap leave-in kur. Jeg bruker Redken sin alltid rett etter at jeg har dusjet, når håret mitt har blitt håndkletørt. Da fordeler jeg ca. 3 pump i hele håret (jeg bruker veldig mye produkt siden jeg har såpass langt og tykt hår). Den forsterker håret, så det ikke brekker like lett. Redken anti-snap leave-in kur kan kjøpes HER.

♥ Bruk en hårkur som passer din hårtype, og ha i hårkuren 2 ganger i uken. Jeg pleier å ha i hårkuren mens jeg skrubber huden og barberer meg, så da får den vært i, i ca. 15 minutter. Det er selvfølgelig forskjellig fra hårkur til hårkur hvor lenge de skal være i. Men finn en rutine som passer deg, sånn at du får kuret håret ofte nok. Jeg liker veldig godt Redken sin extreme hårkur, har brukt den lenge og kan virkelig anbefale den! Den kan du kjøpe HER.

 

Håper du likte tipsene!

23 kommentarer
    1. Yay! 😀 Viste ikke det var mange som leter etter slike tips. Kanskje dette er noe jeg kan skrive lengre innlegg om senere, og hva jeg har brukt de siste månedene på mitt hår!
      Jobber i en salong hvor Redken her hovedproduktene, og jeg elsker mildt sagt produktene deres, og har forelsket meg i Extreme serien deres. Bruker også Anti-snapp. Synes den er meget god og bruke da en skal gre håret og føne på det. ( Synes den løsner opp floker og. ) Nå har jeg ikke fått prøvd kuren, men det kan ha noe med at jeg ikke har langt nok hår til det ennå.
      Vil også anbefale deg å prøve ut Redken Cerafil Defy serien, shampoo og balsam. Det er mer produkter for hodebunnen og bygger opp igjen hårsekkene og gjør de friske, gjør at håret vokser raskere! 😀

    2. tusentakk for tips, men når du snakker om proteinrik-mat, hvilken mat liker du å spise? Foreksempel egg er vel en god kilde hvis jeg ikke tar helt feil, men det er ikke akkurat favorittmaten min..

    3. Noe annet man kan gjøre for å få håret til å vokse fortere, er å gi seg selv en hodebunnsmassasje hver dag i 10-15min. På denne måten får man hjulpet blodsirkulasjonen i hodebunnen 🙂
      – frisørlærlig

    4. Jeg har mangel på B-vitamin, og etter jeg begynte å ta B-vitamin vokste håret mye fortere. Som du sier, det kan være det ikke funka for deg fordi du fikk nok B-vitaminer uten tilskudd. Synes å huske at B-vitamin er veldig viktig for at håret skal vokse.
      Jeg vasker håret mitt hver dag, men det er fordi jeg må det. For meg er det helt uaktuelt å gå med fett hår i hverdagen… Skulle veldig ønske jeg slapp det, men jeg må som sagt gjøre det.
      Ellers, takk for tips!

    5. Husk å alltid bruk balsam etter kurene fra redken, kurene lukker nemlig ikke skjelllaget uten balsam 🙂
      Fint innlegg foresten! Oooog hvor har du kjøpt toppen/bodyen? Den er så fin 🙂

    6. På meg gror hår og negler i ekspressfart 😀 Hadde en periode for 2 år siden hvor håret virket livløst og neglene brakk. Skulle ha sjekk hos legen og da tok han en blodprøve som heter B12 – og jeg hadde forlite av det pga mye trening og ‘dårlig’ kost, proteiner får du nok av i maten så lenge du ikke skal bygge masse muskler og det skal du vel ikke. Tar nå en TrioBe-tablett (på resept) hver dag – og de gjør susen 😀 Ha en fin dag :-)))

    7. Live: Ah, heldige du! 🙂 Men jeg er virkelig ikke enig med deg om at man får i seg nok proteiner igjennom kosten. De fleste får faktisk i seg altfor lite proteiner, fordi de ikke vet hvor mye proteiner de faktisk trenger. Proteiner er veldig viktig uansett om man trener eller ei.

    8. Hvordan ser en kostholdsplan ut for deg i løpet av en dag, ettersom du får i deg nok proteiner? Hva slags mat spiser du som innholder masse proteiner??

    9. Nei da Stine, enige behøver vi ikke være, men hva en kropp tar opp er individuelt 🙂 Jeg får i meg nok proteiner ved vanlig kost, spiser veldig allsidig. Har ernæringsfysiolog i familien og min PT er storfornøyd med muskelmassen jeg greier å bygge 😉 Er jo noen år eldre enn deg og har vel derfor mer erfaring med kroppen MIN 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg