hits

3 Effektive treningsvelser!

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg elsker mandager! Det er virkelig en perfekt mte starte med blanke ark og nye ml. Man trenger ikke vente helt til nyttr eller den 1. i mneden. Bruk en mandag til f en fresh start! Denne mandagen kickstartet jeg uken med tre veldig effektive hjemmevelser. Fikk virkelig trent hele kroppen godt. Vil du ogs kickstarte uken? Da br du prve ut disse velsene s fort du kommer hjem fra jobb eller skole!

Jeg gjorde kten slik i dag: 15 repetisjoner av hver velse * 3 sett * 2 runder.



Hoftestrekk med byd kne
Muskler du trener: Setemuskler, bakside lr, skr bukmuskler.

Hvordan utfre: St p alle fire, s hendene er under skuldrene og knrne er under hoftene. Finn din nytrale ryggstilling herifra, og behold denne gjennom hele velsen. Fra denne stillingen skal du strekke ut i hofteleddet p ett ben mens kneet holdes byd i ca 90 grader. Hold gjerne topposisjonen noen sekunder og kjenn at du klemmer setemusklene for holde benet der, og unngr svaie i ryggen.

Pushups

Muskler du trener: Brystmuskler,triceps, fremside skulder, muskler rundt skuldeblader og kjernemuskulatur.

Hvordan utfre: St med fttene eller knrne i hoftebredde og armene plassert litt bredere enn skulderbredden din. Start med trekke sammen skulderbladene og tenk at du drar deg ned til gulvet i stedet for falle ned. Hold spenn i kjernemuskler og setemuskler under hele velesn. Bunnposisjonen er nr brystet treffer bakken. Om noen del av ansiktet treffer bakken fr brystet kan du forske trekke inn haken og lage dobbelthake under velsen. Armene skal danne omtrent 45 grader vinkel ifra kroppen gjennom velsen. Trykk deg opp igjen og pass p at du presser deg s langt ifra gulvet du klarer, s du skyver frem skulderbladene p toppen av velsen.



Ettbens glutebridge
Muskler du trener: Setemuskler, bakside lr og kjernemuskler

Hvordan utfre: Hold ett ben byd 90 grader i hoften, og lft hoften opp s langt du klarer ved stramme rumpa. Unng svaie korsryggen, og unng rotere hoften. Hold gjerne topposisjonen i 10 sekunder for f maksimalt utbytte av velsen.



Lykke til med treningen!

19 kommentarer

Hei. Har lagt merke til at du trener gangske s mye, men et sprsml. kten dom du hadde i dag, besto den kun av disse tre velsene som du har skrevet om? Eller er det mer til det? Hres egentlig litt ut som at du skryter p deg mengden trening du gjr...

Noe jeg egentlig tror er at du ikke trenger trene s mye for du har jo muskler. Sliter bare med tro at du tenker at 3 velser er en hel treningskt.

Klem

Liker veldig godt disse velsene, og det er gy f trent s mye av kroppen med s f velser! :)

Rebekka: Hei :) i dag trente jeg disse 3 velsene 3*15*2 S det ble en ganske grei morgenkt :) pleier vanligvis ikke ha s korte treningskter. Men denne kten er veldig grei om man ikke har s mye tid til overs. Muskler kommer virkelig ikke av seg selv. S selvflge m jeg trene mye for opprettholde de og for bygge mer :)

Haley B: helt enig der! :)

Herlige velser! Tusen takk for tips :)

En treningsbh er en BH, ikke en topp....

Gode tips! Tror jeg skal prve de i neste treningskt :-)

Armene dine under pushup'en er plassert for langt fram, dvs at du belaster skuldrene mer :-) det er ogs bedre st p knrne (heller holde hendene p en hyde som en kasse, bord, trappetrinn etc), for f riktig holdning under velsen... Nr man str p knrne blir ikke kjrnen (coremuskulaturen) aktivert. For trene den viktigste muskulaturen (kjrne/-coremuskulatur) anbefaler jeg deg trene med slynger (TRX) og catslide :-) sk opp p youtube og se fagfolk gjre det! Kjempe effektivt! :-D

Hei Stina :) en utrolig fin blogg du har! fast leser ;) har et lite sprsml til deg, jeg sliter litt med korsryggen, om det er det det heter, hvertfall helt nederst i ryggen, og tenkte du hadde noen tips til hvordan jeg kan trene den opp? :)

takk for innlegget. du kommer alltid med snne gye innlegg :)

Linda Beathe: Hvis du sliter med korsryggen br du kanskje oppske en kiropraktor/fysioterapeut i tilfelle det er noe alvorlig. Da kan de ogs hjelpe deg med velser som er bra for styrke korsryggen din :)

Du ser alltid nydelig ut du! Jeg er misunnelig... :P

Takk for gode velser Stina :) Hper du fr en fin uke :)

S bra treningstips :) bra f tips der man ikke trenger treningssenter eller utstyr for utfre! :)

Therese: Takk :) ja ikke sant? Er jo ikke alle som har det. S da liker jeg tipse om litt snne velser :)

Siden du trener s mye som du gjr, s er det veldig rart du tar push ups p knrne? Jeg har ikke tent p flere r, men klarer alikevel ta vanlige push ups. Du burde pushe deg selv til ta vanlige. Frst klarer du kanskje bare en, men det kommer seg kjempe fort :D

Stine: Pleier vanligvis ikke trene s mye pushups. S er derfor ikke s veldig sterk p det! Men klarte ganske mange "vanlige" pushups fr :-)

Sigrid Mannes

Sigrid Mannes

Prv ikke ha armene s langt foran kroppen under push-ups. Tenk at de skal rett under skuldrene, da fr du brukt mye flere muskler p en gang! :) Ligg med brystet i bakken og plasser hendene rett ved siden av puppene, litt utenfor kroppen :)

Skriv en ny kommentar