hits

Slik kutter du ut stsakene!

Jeg fr ofte sprsml av dere som leser bloggen min, om hvordan man kan kutte ut stsaker, og hva man kan bytte det imot. Jeg vet selv hvor vanskelig det er motst alle de gode fristelsene som er i matbutikken. Nr kvelden kommer pleier jeg alltid f veldig stsug, og da er det vanskelig unng godteri. Jeg syns det er helt greit unne seg litt ekstra iblant. De aller fleste unner seg litt ekstra i helgene. Men nr helgen plutselig blir fredag, lrdag og sndag kan det bli litt vel mye stsaker. Og jo mer stsaker man spiser, jo mer fr du lyst p det! S da blir plutselig godteri en del av hverdagen. Men hvordan kan vi f endret dette? Det skal dere lre n!


(nringsinnholdet er oppgitt etter hva hver enkelt ting totalt inneholder)

P fredager er det veldig vanlig kjpe inn godteri til helgen. Eksemplet over er hvordan det typiske helge godteriet for nordmenn ser ut. Masse godsaker, og ekstremt mye kalorier. En vanlig kvinne skal ha i seg ca 2000 kalorier per dgn, og en mann skal ha ca 2500 kalorier per dgn. Det er nesten skummelt se hvor mye kalorier det er i hver av tingene p eksemplet over. Bare i sjokoladeplaten er 1110 kalorier! Det er over halvparten av hva en kvinne skal f i seg i lpet av et dgn. I alle tingene som er over er det masse kalorier fra sukker, fett og salt. Ingen av varene har noe nring som vi faktisk trenger (bortsett fra noen usle proteiner i rmmen). Det som skjer med oss nr vi spiser alt dette er at vi fr en sukker rus, som vi blir avhengig av. Dagen etter er det vanlig at man blir slapp, fr vondt i hodet, osv. S da spr jeg dere; er lrdagsgodteriet deres "godt" for dere? 

 

(nringsinnholdet er oppgitt etter hva hver hele boks inneholder)

I hverdagen er det ogs mye "drlige" matvarer som sniker seg inn. Nr man er smsulten er det ofte at man kjper en yoghurt, som et mellommltid. Men jeg anbefaler dere faktisk se p nringdeklarasjonen fr dere gr i god tro om at maten deres kjper er "sunn". Det jeg legger i ordet sunn er at maten skal ha et lite innhold av kalorier, et hyt innhold av proteiner, fiber og vitaminer og mineraler. I go morgen yoghurten er det nesten 3 ganger s mye kalorier enn hva det er i en Skyr, nesten 4 ganger mer sukker og bare halvparten av protein innholdet. 

(nringsinnholdet er oppgitt i per 100 gram).

P kveldene i uken er det lett for at det blir litt ekstra godsaker. Jeg har selv veldig mye stsug, og pleier ofte spise litt frozen yoghurt med frukt og br p toppen. Kjempe godt, og ikke altfor mye kalorier. Hadde jeg derimot valgt vaniljeis, med sjokolade eller ntter p toppen, hadde det fort blitt veldig mye kalorier, fett og sukker. Selv om sukker innholdet i vaniljeisen og yoghurt isen er det sammen, er det mye mindre fett i yoghurt isen som gjr at den ender opp med mye mindre kalorier.


(nringsinnholdet er oppgitt per 100 gram)

Men hva br vi kose oss med p lrdagskveldene? Og de gangene vi har skikkelig stsug? Hva br vi drikke, og hva br vi spise?

Drikke: Drikk vann med isbiter og gjerne en skive med sitron eller lime oppi. Det smaker friskt, er bra for deg, har null kalorier, og ingen kunstige tilsetningstoffer. Alternativt: Lag en smoothie. Jeg pleier blande 2 appelsiner, 200 gram frosne jordbr og en spiseskje med mager vanilje kesam (75 kcal per 100 g.). 

Spis: Frukt, grnnsaker og br er proppfuller av vitaminer og mineraler som kroppen trenger, s disse kan du spise med god samvittighet. Lag deg gjerne et frukt fat med all din favoritt frukt; jordbr, blbr, appelsin, ananas, osv. Du kan ogs kutte opp litt grnnsaker (brokkoli, gulrtter, agurk, osv) og lage en dip med mager kesam (74 kcal per 100 g.) og holiday dipmix. Kjempegodt! 

(Frukt og grnt anbefaler jeg dere kjpe p Kiwi siden de har frukt og grnt garanti, og er veldig ppasselige med alltid ha god kvalitet p frukt og grnt)

 Under kan du se enda flere eksempler p sunne godsaker!


Oppskrift p denne fruktisen finner du HER

 


Amerikanske pannekaker. Oppskriften finner du HER.
 


Oppskrift p ananas smoothie finner du HER.

 

Likte du dette innlegget? Si ifra hvis du vil at jeg skal lage flere slike innlegg!

49 kommentarer

Ja! Til flere slike innlegg! :D Det er s utrolig viktig f kunnskap om at selv ting man tror er sunt, som go morgen yoghuten ikke er det i det hele tatt :) For det finnes jo mange av de fellene :D Helt supert at du legger ved alternativer til hva man kan spise og drikke istedenfor :D

Ha en kjempefin dag videre :-)

Herlig innlegg. Jeg vet alt s godt, men noen ganger m man bare f en liten boozt i motivasjonen noe som dette innlegget virkelig gjorde, tommel opp :-D

Veldig bra innlegg! Var klar over mye av det selv, men kan tenke meg at innlegget er veldig opplysende for de som ikke har s mye peiling p kosthold :)

Hei kunne du lagt ut noe om laktose fri mat eller soya mat for jeg tler ikke laktose det ville vrt kult❤️

Bra innlegg!

PS:Det heter FRUIT pop.

Cecilia Catharina: S gy at du likte det! Da blir det flere slike fremover :-D Helt sant det du sier!

Ha en fin dag videre du og :-)

Silje Helen: Helt sant det :-)

Victoria: Takk :-) Riktig det!

Veldig flott innlegg! Selv syns jeg Skyr er kvalmt, alt for tjukk konsistens. Og det er synd, jeg spiser masse yoghurt. Og frukt er boring, det er vel mange enig i. Men det jeg spiser er bringebr, herregud s godt! Gulrtter med dip er ogs godt. Om jeg fr lyst p chips, spiser jeg snack a jack rischips, det er bedre enn spise vanlig chips. Men alle liker jo forskjellig, syns det var fine alternativer fra deg :)

Oda: Har ikke s mye peiling p det. S tror det blir litt vanskelig!

Lene: Takk :-) Godt at du liker noen sunne alternativer da! :-D

Studerer idrett og jobber ogs innenfor trening og idrett, og mener det er viktig kunne unne seg litt godt av og til :) skal man telle kalorier og hele tiden tenke p usunt og ikke usunt kan dette for noen g over i en slags spiseforstyrrelse som F.eks ortoreksi :) alt med mte. Og det er bevist at de som spiser en LITEN og st dessert etter middag hver dag, har minimalt med stsug resten av tiden. Det er veldig viktig med en sunn og ikke minst VARIERT kost, men n og da kan det vre godt for bde sjel og sinn med en liten sjokolade bit :) igjen: alt med mte :)

Mange fine tips! :) Du er flink!

Jaa, skriv flere slike innlegg! Du har mange lesere, og 90 % av de er ungdommer som gr p skole, og ofte gr p butikken i skoletiden og kjper seg billig og drlig "drittmat", s det er fint at noen bevisstgjr de p hva de faktisk spiser! Jeg har mange venninner som kjper yoghurter og baguetter, og tror de er kjempesunne, men som ikke aner hva de putter i munnen...

Sorry, men jeg klarer ikke ta noe av det du skriver serist nr du har s mange orddelingsfeil (og skrivefeil)! Det heter for eksempel proteininnholdet, ikke protein innholdet. Yoghurtis, ikke yoghurt is. Nr bloggen din skal bli lest av s mange, burde du vre et godt forbilde og skrive riktig! Konstruktiv kritikk :)

Kjempefine tips! :)

kjempe smarte tips!

Faktisk ganske nyttig :)

S fint innlegg, dette skal jeg virkelig ta til meg. Allerede i dag har jeg spist en eller to kanelboller :o

Wow, dette innlegget var veldig lrerikt. :D Har i hvert fall ikke lyst p noe av den drit maten n. :l

takk hjelper p meg som har spiseforstyrrelse og skal opp i vekt.............. jeg m spise 3500-4000 kalorier om dagen. og n ble jeg red for spise usunt. hvordan kan jeg n s mange kalorier med de magre skyrene? bli inn i helsikkens mye mat p meg da

s bra innlegg! Lag snne eller lignende (mat/kosthold) innlegg gjerne oftere :))

Kjempebra innlegg! :)

S bra innlegg! Kjempebra og ikke minst gode alternativer til lrdagsgodteriet :)

Har vel aldri kommentert denne bloggen tror jeg, men n mtte jeg bare. Kjempebra innlegg og et stort JA til flere innlegg av denne typen! :)

Anonym: Enig med at man kan unne seg bittelitt hver dag. Spiser jo frozen yoghurt med frukt veldig ofte :-) Viktig ikke bli for streng med kosten, for da kan man havne i feil baner :-)

Drit bra innlegg!👏 flink

Hege: Det tror jeg p! Husker jeg gjorde det samme nr jeg gikk p skolen. Blir fort mye drittmat da :O

helene: Hvis du skal opp i vekt trenger du ikke holde tilbake p kaloriene. Spis det du selv vil, bare pass p f i deg nok kalorier :-)

Maia: S gy at du likte det! :-)

Julieeee: Tusen takk :-)

Linna: Tusen takk :-) skal prve f lagd flere slike innlegg!

Dette var et veldig bra innlegg! Selv om jeg er alt for glad i sjokolade, klarer jeg holde meg unna godteri i ukedagene. (:

For et bra innlegg! Fantastisk at du har med hvor mye kalorier det er i de ulike tingene :) Vedder p mange blir mer obs p hva de putter i munnen n. Stort JA til flere slike innlegg, om du har det p lur :) Ha en fin kveld!

Takk for tips! :) Elsker slike innlegg!

S bra innlegg! :-) Viktig ha et sunt fokus. Jeg selv spiser akkurat det jeg vil ha nr jeg vil ha det, men har et sunt fokus og da ender det som regel opp med at jeg kun spiser usunt i helgene (og kanskje en sjelden gang ellers). S lenge jeg har et sunt forhold til det, at jeg ikke begynner nekte meg selv ting jeg vil ha s gr det som regel veldig bra! :D

Og nr jeg frst spiser potetgull, s klarer jeg kanskje bare snn 15 flak s er jeg kvalm haha. S det handler nok litt om mengden man spiser ogs tenker n jeg :) Alt med mte, uansett om det er sunt eller usunt :)

Haley B: Tusen takk :-D Flere slike innlegg skal det bli!

Sunniva Elvevold: Godt hre at du har huet p rett sted! Det er som regel alltid mengden som har noe si. Det er jo helt greit unne seg potetgull og sjokolade. S lenge man ikke propper i seg altfor mye. Hehe! :-)

S masse gode tips og oppskrifter ! :)

Masse gode tips! tusen takk :-)) elsker slike innlegg

Kjempe bra innlegg! Dette likte jeg kjempe godt :-D

Flott innlegg!!! Flere slike! :-D

Jeg synes dette var et bra innlegg :) , men det skal litt til for at en person spiser en hel stor sjokolade, en hel pose med chips og en stor flaske med cola. S kan du skrive noe om at man ikke ndvendigvis spiser alt snt alene i senere innlegg. Kanskje skrive den totale mengden kalorier og dele den p tre eller noe.

Bra innlegg Stina - men jeg er ikke helt enig med deg i alt du skriver! Kroppen har faktisk godt av n dag i uken der den fr smaken p noe stt, da stiger ogs forbrenningen! Frukt og br er viktig, mye proteiner og et sunt kosthold hele ret, men man kan ikke bli fanatisk . Alt med mte! n dag i uken med litt godteri skader absolutt ikke noe i det hele tatt :)

herlig innlegg! lag gjerne flere innenfor det samme :)

Fint innlegg med mange kreative og fantastisk flotte tips! Eneste jeg reagerte litt p er at du oppgir kalorimengden i maten, dette er noe unge jenter uten spesielle kunnskaper innenfor kosthold og ernring fort kan henge seg for mye opp i, dessverre... Jeg mener det er bedre fokusere p nringsinnholdet (som for eksempel si at skyr yoghurten er bedre for deg fordi den er mer proteinrik og inneholder _frre_ kalorier enn en god morgen yoghurt, som i tillegg inneholder en god del sukker). Bare til ettertanke! :) Er jo mange yngre som leser bloggen. Kalorier er ikke s farlig, alt med mte selvsagt! Hper du tar dette til vurdering om du lager et nytt slikt innlegg!

Masse sunt og godt her! :D

Liker egentlig ikke snn *spper* godis, men er avhengig av det s gr og sm spiser hele tiden. Er flink til holde meg unna nr jeg frst stopper da, men m bare stoppe igjen frst. :P

Skriv en ny kommentar