Guide: Paris

Hei dere!

I forrige uke besøkte jeg Paris for første gang i mitt liv. I Paris er det veldig mye man burde få med seg. Men da må man være flink til å planlegge godt. Hvis man er der kun en weekend anbefaler jeg dere å skrive opp et program for hva man skal gjøre hver dag. Da får man med seg mest mulig. For tro meg, tiden går så altfor raskt i vakre Paris ♥

Paris er for meg en plass jeg kun kommer til å dra til den ene gangen jeg var der nå. Siden det er veldig mye å se på, men ikke så mye å gjøre. Hvis dere skjønner? Når jeg var i London tidligere i år var det masse ting man kunne gjøre, og en helt fantastisk shopping gate. Mens det å være i Paris er litt som å dra på et museum. Hehe! 

Men selv om Paris er litt som et museum, er det veldig koselig å være der med sin kjæreste, og ikke minst veldig romantisk! Anbefales virkelig til alle kjærestepar der ute!

Eiffeltårnet
Dette er must no. 1 å få med seg i Paris. Eiffeltårnet ble bygget i 1887 og siden det har det vært et symbol for Paris. Hvis du har tenkt deg opp i tårnet må du regne med å stå i kø i flere timer, med mindre du vil gå 1665 trappetrinn. Ved Eiffeltårnet er det mange små kiosker hvor man kan kjøpe Crepè som man kan kose seg med i parken forran tårnet. 

 


Notre Dame
Dette var et av de store høydepunktene på min reise. Notre Dame er så spektakulært og stort at det kan ikke beskrives. Det er helt merkelig å tenke på at dette ble bygget 1163 og de brukte 200 år på å bygge katedralen. Selv om jeg er langt ifra religiøs satt jeg veldig stor pris på denne katedralen. Anbefaler dere å gå en tur i parken som ligger inntil Notre Dame og bare se på alle de flotte utsmykningene som er rundt på bygningen. 

 

Triumfbuen
Triumfbuen ble bygger under Napoleon for å feire han selv og den franske armèen. Man kan gå på toppen av buen for å få god utsikt over shoppinggaten Champs Elysee. 

 

Spise på en fortauskafè
Litt av tingen med Paris er at man vil få litt følelsen av byen. En bra måte å få det på er å spise på en av de mange fortauskafeene som er rundt i hele byen.  

 

Konditori
Det franske kjøkkenet er veldig dominert av flotte konditori desserter og bakeri. Makroner, terter, croissanter og baguetter er noe man virkelig bør smake på når man er i Paris. 

 

Disneyland Paris
Uansett alder og kjønn er Disneyland veldig morsomt. Jeg fikk tilbake så mange gode barndomsminner når jeg gikk i selve hovedparken “Disneyland park”. Hvis du vil lese mer utfyllende om Disneyland Paris har jeg laget en guide du kan lese HER. Der står alt du trenger å vite 🙂  

 

Shopping: Champs Elysee og Rue de Rivoli
Hvis du ønsker å shoppe i Paris har de to gater du bør sjekke ut. I Champs Elysee ligger det mange dyre merkebutikker og noen vanlig butikker. Her finner du det meste du trenger. Er du mer sulten på shopping kan du sjekke ut Rue de Rivoli. Der har de mest rimelige butikker som passer for de aller fleste. Selv syntes jeg ikke shoppingen i Paris var noe spesielt bra. Jeg foretrekker London når det kommer til shopping.  

Pont de l’archevêché eller kjærlighetsbroen som den blir kalt på norsk.
På denne broen kan kjærestepar henge en lås med initialene sine for å erklære evig kjærlighet. Det henger tusenvis av låser på broen og det er et virkelig romantisk syn! Dessverre tenkte ikke vi på å kjøpe lås i Norge før vi dro ned, så vi fikk ikke hengt opp lås på broen. Det var nemlig helt umulig å få tak i låser i hele Paris.. Så hvis du og kjæresten din skal ned til Paris anbefaler jeg dere å kjøpe med lås på forhånd og henge den sammen på broen. 

 

Timhotel – Hotel i Paris
Når man skal booke hotell i Paris er det veldig viktig å booke et som ligger nærme metroen. Man tar alltid metroen overalt hvor man skal, så det er prioritet nummer 1. Vi bodde på Timhotel som hadde veldig fint soverom med alt man kunne trenge. Men hotellet var mest for de som kun trengte et rom. Det var mulighet til å spise frokost der, men det var ingen god frokost og den var veldig dyr. Men når man er i Paris anbefaler jeg dere å heller spise frokosten i en park eller på en fortauskafè. Så mye koseligere!

 

Noen tips: 

– Når dere er i Paris bør dere virkelig lære dere metroen godt. Skaff dere et kart hvor alt dere trenger å vite står. Disse finner dere på hotell og på metroen

– Det er ekstremt mye asiatere i Paris, ikke helt sikker hvorfor. Men 80% av turistene er asiatere. Så bli vandt til masse asiatere som flyr rundt og tar bilder av absolutt alt! Alle informasjonsting som blir sagt på høytalere blir sagt på fransk, engelsk, japansk og kinesisk. Så det sier vel sitt!

– Franskmenn er kjent for å ikke være så flinke i engelsk, og dette har jeg litt delte meninger om. Noen steder er de veldig flinke og lette å få hjelp av, mens andre steder ser de bare stygt på deg hvis du spør om hjelp. Så ikke regn med at du bare kan spørre noen på gaten etter hjelpe for å komme deg rundt.

 

Ellers håper jeg dere som skal til Paris i sommer eller senere koser dere masse. Paris er en by som har masse å by på!

20 kommentarer
    1. Du er så utrolig pen!! Og de makronene såg helt fantastiske ut! :O synd dere ikke fikk hengt opp lås, men da har dere en grunn til å reise tilbake, hihi 🙂

    2. Så utrolig hjelpsomt og en veldig god guide! Kjæresten og jeg tenkte oss en Paristur senere til høsten, så dette innlegget passet utmerket! 🙂

    3. Elsker bloggen din. Du inspirerer meg så mykje!!
      Kan du lage et innlegg, om hvordan man klarer å ikkje spise snop i ukedagene? 🙂

    4. Synes det er litt synd at dette var inntrykket du fikk av Paris siden det virkelig er en fantastisk by, med så mye mere å by på enn det du opplevde. Selvfølgelig blir det jo til at man gjør “turist” tingene når man er der første gangen slik jeg ser du var,, siden man ikke rekker å gjøre alt det som gjør denne byen. Men hver sin smak og hver sin mening.

    5. Åh, Paris er så herlig! Var der en gang for en del år siden, men kunne faktisk tenkt meg tilbake en gang nå som jeg er litt eldre 🙂 likevel skjønner jeg godt hva du mener med at det er litt som et museum, er ikke dit man drar for å oppleve og gjøre mye gøy. Selv om Paris er en opplevelse i seg selv da, hehe. Kjempefin guide. Er så gøy når folk tar seg tid til å lage slike gjennomførte innlegg 🙂

    6. åj det var mange låser! Var i vigelandsparken og der er det en slik bru, la ut bilde på bloggen etter jeg hadde vært i danmark, men det er jobare småtteri i forhold til det der! 🙂

    7. Har så lyst til Paris, eller Frankrike generelt. Syns det er utrolig fint der. Vi får ta oss ei langhelg når lillesnuppa har blitt stor nok.

    8. Jeg var der også forrige uke! Herregud hvor dårlig de er i engelsk. Altså jeg skulle bestille big mac meny på mækkern og fikk noe helt annet ahhaha. jaja. Men alle programmer er oversatt til fransk. tilogmed keeping up with the kardashians. Rart.

    9. Har vært i Paris sju ganger de siste to åra, og har fortsatt ikke opplevd hele byen. Blir helt feil å si at det er “lite” å se der 😉 De plassene du har utforsket er i mine øyne det kjedeligste med hele Paris, det er sjelen til byen man må utforske ikke turistfellene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg