Mine beste råd mot kviser

Nå er det lenge siden jeg har skrevet et innlegg med skjønnhetstips. Mange av dere har spurt meg om råd kviser. Derfor skal jeg skrive ned mine beste råd for å bekjempe akkurat dette. Jeg har slitt med kviser i mange år selv, og har prøvd ut mange forskjellige metoder. Noen har fungert, og noen har feilet. Nå skal jeg gi dere de tipsene som har fungert for meg, og som forhåpentligvis fungerer for dere!

♥ Sukker kan gjøre at du får flere kviser. Sukkeret øker insulin-nivået i kroppen. Økt insulin-nivå kan gi flere aknebakterier og høyere nivå av mannlige kjønnshormoner. Som kan føre til økt talgproduksjon og mer uren hud.

♥ Stress både psykisk og fysisk kan gjøre at man får kviser og uren hud. Stresshormonet kortisol øker sukkernivået i kroppen, noe som kan medføre økt risiko for betennelser. Kortisol kan også øke talgdannelsen i talgkjertlene.

♥ Dårlig personlig hygiene og feil sminke kan gi mer kviser. Du bør også unngå såper som tørker ut huden, overdreven skrubbing og kvise-skvising. Når du velger kosmetikk bør du holde deg unna oljebasert sminke. Du bør også unngå overdreven bruk av hårprodukter som hårspray.

♥ Hvis du har vært i et miljø med mye eksos, som for eksempel en by bør du rense huden. Det samme gjelder hvis du har vært på trening og svettet mye. 

♥ Å smøre tannkrem på en kvise er ikke en god idè. Dette er et gammelt kjerringråd som mange bruker. Men tannkrem har flere ingredienser som kan irritere huden, og problemet kan derfor bli enda verre.

♥ Hårvoks kan tette igjen porene i huden. Så hvis du har mye kviser oppe ved hårfestet kan voks være grunnen til kvisene. Prøv å gå uten voks en periode, for å teste om voksen er grunnen til kvisene.

♥ Vask sminkekoster minst 1 gang i uken. I sminkekoster vokser det veldig mye bakterier (spesielt i foundation koster!), og hvis man gnir disse mot ansiktet hver dag kan man få kviser av det.

♥ Unngå klorvann. Kvisetypen “klorakne” kan oppstå hvis huden kommer i kontakt med klorvann. Klorvann tørker i tillegg ut huden. 

♥ “Acne mechanica” forårsakes av varme, kontakt og friksjon mot huden som kan skyldes f.eks mobilen, syntetiske klær, skulderputer, hjelmer og luer. 

♥ Det er ingen ukjent sak at det er mye bakterier som florerer i sengetøyet, og for å unngå kviser bør man skifte på sengetøyet minst en gang i uken. Skift gjerne putetrekket oftere. 

♥ Unngå for mye sol. Selv om sol tørker ut kvisene er det en “quick fix” som du må betale for senere. Mye sol gjør også at man får rynker, tørr hud og i verste fall kan få hudkreft.

♥ Bruk mineralsminke. De fleste jenter (..og mange gutter) vil gjerne bruke sminke for å dekke over kvisene. Men mange havner ofte i en ond sirkel der de får mer kviser av sminken, men klarer ikke å slutte med sminke fordi de ikke liker kvisene sine. Jeg har selv havnet i denne onde sirkelen mange ganger! Men det som har hjulpet meg utrolig mye er å bruke mineralpudder. Jeg bruker pudder fra bareMinerals, det dekker utrolig bra og tetter ikke igjen porene dine. Pudderet kan du få tak i på blivakker.no 

♥ Hold deg unna alkohol. Hver eneste gang jeg har drukket våkner jeg alltid opp med flere kviser i panna. Alkoholen tørker ut huden din og da sprekker den lettere opp, og gjør at du får kviser. Det er også mye sukker i alkohol som jeg nevnte øverst i innlegget at kan forårsake kviser. 

♥ Dersom du sliter med sterk akne. Ikke bare noen småkviser, men ordentlig store og plagsomme aknekviser, bør du oppsøke en hudlege. De kan gi de piller som kan hjelpe akne problemene.

♥ Trening hjelper på kviser. Da blir blodomstrømmingen i kroppen bedre, og det kan gjøre at man får mindre kviser. Når du trener er det viktig at du ikke bruker sminke som blokkerer porene, også er det veldig viktig å rense huden etter trening. 

 

21 kommentarer

Siste innlegg