Stinas proteinpannekaker

Proteinpannekaker er perfekt om du er på utkikk etter en enkel måte å øke proteininntaket og spise noe sunt som metter lenge. Samtidig smaker det utrolig godt og er lett å ta med seg på skole, jobb og andre steder det ikke er så lett å få tak i sunn og god mat. 

Man kan variere smaken veldig lett ved å tilsette ulike smaker på proteinpulveret eller ved å endre litt på mengdene som er i oppskriften. Det er også utrolig godt å ha ulike typer pålegg på, en av mine favoritter er noen tynne skiver med brunost oppå når pannekaken fremdeles er rykende fersk.

I dag spiste jeg to medium store pannekaker med jordber og blåbær oppå, oppskriften finner dere her:

Oppskrifta er for 4 medium pannekaker:

Start med våte ingrediensene. 

– 4 store ss (ca 100 gram) med vanlig cottage cheese 

– 2 ss kesam (ca 50 gram)

– 0,5 dl laktosefri melk (prøver å unngå mest mulig laktose fordi det kan ha negative konsekvenser på hud, fordi mange nordiske mennesker har laktoseintoleranse). 

– 1 liten banan (ca 80 gram)

– 2 egg 

Miks alt sammen, og bland inn det tørre.

– 1 ts fiberfin (for å øke fiberinnholdet) 

– 50 gram glutenfri kakemiks (ikke raffinert sukker, inneholder hevemiddell så pannekakene blir luftige, men de trenger litt hviletid etter steking.) ( 30 gram karbs, 3 gram proteiner, 30 gram sukker) 

– 1 ts steviosa (kan erstattes med sukrin eller vanlig sukker)

– 3 ss sanmalt spelt grovt (ca 20 gram) 

– 25 gram prozyme proteinpulver, vaniljesmak (her kan du selvfølgelig velge smak selv) kan kjøpes HER


Smak til med:

– 1 klype salt

– 1 ts kanel

– 1 ts kardemomme

 

Stek pannekakene på middels varme. Proteinpannekaker bruker noe lengre tid på å steke enn vanlige pannekaker, så vær obs på det!
 

Denne blandingen gir næringsinnhold på ca: 595 kcal, 65 g proteiner, 55 g karbohydrater og 12 g fett (dette er for HELE røren totalt). 

21 kommentarer
    1. Ser du har glutenfri melblanding men hvorfor bruker du da speltmel? 🙂 Er jo gluten i det også 🙂 Bare nysgjerrig

    2. jo mer du unngår laktose, jo mer intolerant blir du. Om du ikke vet at du er intolerant, så burde du for alldel ikke unngå laktose produkter, da maaaaasse inneholder laktose, og jeg tviler på at du ikke vil gjøre deg selv intolerant? var i sør amerika et år, og drakk selvfølgelig ikke melk, og fikk i meg mindre mengder laktose, jeg utviklet laktose intoleranse, men begynte gradvis å drikke vanlig melk, og spise produkter med laktose etter jeg kom hjem, og er ikke intolerant lenger.

    3. Hei du!
      Jeg er ei jente på 18 år som lurer på hvor mange merker man kan gå med samtidig? Jeg har MK veske, Daniel W klokke og mange Gant skjorter. Kan jeg ha på alt samtidig eller blir det litt mye?
      Lag gjerne et eget innlegg om dette, du som har så mye dyre merkeklær 🙂

    4. sophie: Jeg kjenner ikke til noen studier som viser til at man kan utvikle en intoleranse ved å unngå et produkt over en liten tidsperiode (heller ikke etter en lang periode). Det er en genforandring for over 10000år siden som har gitt noen av oss evnen til å kunne fordøye laktose, selv etter at vi ikke lenger er barn og er avhengig av morsmelk. Tenk hvordan mennesket hadde fungert om man ble inntollerant mot alle matvarer man ikke hadde inntatt på en liten stund. Kanskje du hadde noe som vi kaller for “sekundær laktoseintoleranse”? Det er noe som oftest går over etter en liten periode.

    5. Det er sant det med at du kan gradvis øke laktoseinntaket og bli mindre intolerant. Og intoleranse har ikke så mye å si for huden. Det går mer på magen. Melkeallergi derimot, får veldig mange utslett og prikker i ansiktet av.

    6. Ææ leste tilfeldigvis kommentarene her, men jeg har blitt nokså intolerant ved å unngå melk 🙁 kan bygge det opp igjen sakte men sikkert da, men det er sant faktisk! Derfor jeg ikke “tåler” det buhu<3

    7. Jeg unngår melkeprodukter av etiske grunner, så kan virkelig anbefale plantemelk i stedet. Naturlig fritt for både melkeprotein og laktose. Mandelmelk er det beste, men det selges så få steder.. Så jeg bruker som regel soyamelk med vanilje hvis jeg skal drikke det rent, og ofte havremelk i matlaging.. Men soya er mest proteinrikt, så bruk det om du er opptatt av proteininnholdet. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg