Q&A: Tape extensions

Når jeg hadde spørsmålsrunde nå sist, fikk jeg mange spørsmål angående håret mitt. Så istedenfor å svare på de under spørsmålsrunden, svarer jeg på de i dette innlegget. Jeg har skrevet mye om håret mitt før, men nå er det lenge siden sist. Så dere som er nye lesere vet sikkert ikke så mye om det enda! 

Jeg har brukt hair extensions helt siden jeg gikk i 10. klasse på ungdomsskolen. Jeg begynte på clip on fra luxushair.no, men de siste 2,5 årene har jeg kun brukt hår fra locksandbonds.com. Jeg har også prøvd ut hår fra ebay og mange andre steder. Men locks and bonds (L&B) er aller best! De bruker europeisk hår av veldig god kvalitet. Er det èn ting jeg har lært når det kommer til extensions, så er det at man får det man betaler for. Så hvis man kjøper hår for 400,- kr på ebay (ja, det har jeg faktisk gjort) så er kvaliteten mye, mye værre enn hvis man kjøper dyrere hår fra en god side. Håret som jeg bruker fra L&B er dyrere enn billigkjedene, men det er rett og slett fordi det har utrolig god kvalitet. Og man kan bruke håret mye lengre, så egentlig sparer man på det! 

Når det kommer til extensions så har jeg prøvd ut clip on, micro ringer og tape hair. Sistnevnte har jeg brukt i over 1 år, og jeg er helt forelsket i det! Det kjennes og ser så utrolig naturlig ut. I tillegg til at det er utrolig skånsomt mot ditt eget hår. Både clip on og keratin (keratin er punktfester man fester med lim) er veldig skadelig for håret, og man mister mange hårstrå. Med clip on legger man ikke så godt merke til det fordi man tar håret av og på hver kveld. Mens keratin ser man det veldig godt når man skal ta av håret etter å ha hatt det på i noen måneder. Da er det ofte at ditt eget hår blir sinnsykt skadet. Selvfølgelig kan du være heldig og slippe unna med få skader, men de fleste opplever å få veldig slitt og ødelagt hår.

Derfor anbefaler jeg alltid tape extensions til både venner og lesere. Det siste året da jeg har brukt det, har mitt eget hår blitt tykkere og lengre, og fått minimalt med skader fra extensionet. 

Så til litt fakta om håret jeg bruker. De festene jeg bruker er 56 cm lange, men jeg har klipt de litt for å få riktig form på frisyren min. Så mine er kanskje 50 cm lange nå. Jeg syns det er veldig fin og naturlig lengde. Noe lengre enn dette ser som regel ikke så ekte ut på de fleste. Jeg bruker ca 280 gram med hår, det vil si 7 pakker fra L&B. Når man skal bruke extensions er det sinnsykt viktig å bruke nok hår, så det blir ordentlig tykt. Det er så altfor mange frisører, og extensions selgere, som anbefaler mindre hår enn det man faktisk trenger. De fleste anbefaler ca 150-200 gram hvis man skal ha hårforlengelse (altså: bruke extensions som er lengre enn ditt eget hår). Men av erfaring syns jeg dette er altfor lite. Man bør ha 250-280 gram med hår, dersom man vil at det skal se naturlig og fint ut. 

Hair extensionet fra L&B pleier å vare i ca. 6 måneder dersom man behandler det noenlunde bra. Jeg brukte rettetang hver eneste dag, og vasket det annenhver dag, og kuret det ca 1 gang i uken. Og da holdt det seg fint i 6 måneder. Så det tåler mye varmebehandling! Hver 2. måned må man ta av og på håret, og heise det opp. Dette er fordi at ditt eget hår vokser ut, og limet holder seg ikke 100% sterkt i lengre enn dette. Det jeg pleier gjøre når jeg skal ta av håret er at jeg dusjer håret i varmt vann, og dynker på med masse balsam (her kan du kjøpe en billig balsam og bruke den!). Pass på å få masse balsam inni festene, sånn at teipen glir av håret. La det være i ca 15 minutter, før du veldig forsiktig tar av festene. Hvis noe teip sitter igjen i håret kan du godt bruke “pure adhesive remover” (kan kjøpes hos locksandbonds.com). Den fjerner alt av teip rester. 

Så pleier jeg å ta av all teip fra festene, før jeg fester på ny teip (bruke super tape, som også kan kjøpes hos L&B). Det er viktig og også sette på ny teip første gang når du får extensionene, siden den teipen som sitter på fra før av ikke er god nok. Det er også kjempe viktig (!!!!) å vente minst 72 timer før man vasker håret, etter å ha satt på festene. Sånn at limet rekker å tørke ordentlig. 

På bildet under kan du se hvordan festene ser ut! 

Når det kommer til daglig vasking er det viktig å aldri vaske håret i varmt vann. Alltid bruk lunkent vann. Hvis du bruker varmt vann blir limet i festene varmet opp, og festene detter av. Bruk sjampo øverst på hodet, og mellom alle festene, men ikke i lengdene. Bruk så en hårkur i lengdene og la den være i 5-15 minutter (hårkur trenger man bare å bruke hver 2-3 gang man vasker håret). Avslutt med en balsam som du kun har i lengdene på håret. Det er veldig viktig å aldri ha hårkur eller balsam inntil festene, fordi det løsner opp limet. Så vær obs på dette når du vasker håret!

Jeg bruker shampo, hårkur og balsam fra Redken i extreme serien. Den er absolutt best når det kommer til extensions, og til slitt og skadet hår. Sjampo (kan kjøpes her), hårkur (kan kjøpes her), balsam (kan kjøpes her). 

Det ble et litt langt innlegg det her! Men nå tror jeg at jeg har fått med all fakta og ting som er kjekke å vite om extensions. Hvis det er noe dere lurer på så er det bare å spørre meg i kommentarfeltet, så skal jeg svare så godt jeg kan 🙂 Vet selv hvor vanskelig det er å finne frem i jungelen av extensions, så det er grunnen til at jeg skriver et så utfyllende innlegg. Har selv gjort mange feil, og jeg har absolutt lært av de! Så derfor ønsker jeg å hjelpe dere så mye som mulig! 

19 kommentarer
    1. Det var smart med tape! Jeg bruker mikroringer, og er egentlig veldig fornøyd med det, men synes tape ser mer skånsomt ut. Jeg begynte med 5 fester, men det ble for tynt.. Har 7 fester nå, og håret ser utrolig bra og naturlig ut! Ingen som tror jeg har extentions før jeg viser festet! Elsker det! Så får mitt eget hår vokse seg langt mens jeg har extentions 😉

    2. Vi har omtrent like lang lengde uten extensions. Er det enklere å skjule sin egen lengde med tape? Jeg har flere ganger prøvd extensions, men trives ikke med det da det ser uekte ut, clips får jeg ikke til å blande seg inn i håret.. Setter du på det selv, eller anbefaler du frisør? 🙂 kan du skrive egent innlegg om den extreme serien? 🙂 ute etter noe som kan gjøre håret sterkere og ikke minst sundere 🙂 Du har nydelig hår 🙂

    3. Hei! Du har en utrolig bra blogg! Jeg lærer kjempe mye, jeg blir inspirert og du har utrolig kul stil! ELSKER bloggen. 😉

    4. Jeg får alltid lim rester i håret etter jeg tar av extensionet,selv om jeg bruker lim oppløser. Har dette hendt med deg? Hvordan får du ut alt limen?

    5. jeg har virkelig lyst til å bestille hår der i fra men er litt usikker på hvordan det er med frakt og toll? og hvor lang tid tar det sånn ca til man får håret? Lurer også litt på sånn ca pris du betalet tottalt for håret, du nevte at det var litt dyrere enn de andre ¨billig¨ kjedene, men sånn ca bare 🙂 lyst på nytt hår til jul og har veldig lyst til å prøve tape siden jeg bruker clips ver dag uansett!!
      flott innlegg

    6. Mari: Tape extensions gjør det veldig lett å skjule at man bruker extensions. Man får ikke det “hakket” man ofte får når man bruker andre type extensions. Hvis du ser på bildet bakfra i innlegget her, så ser du hvor godt håret blender seg sammen. Det er helt utrolig hvor bra det er! 🙂
      Jeg har en venninne som setter det på. På locks and bonds sin side ligger det en video som viser veldig godt hvordan man setter det på 🙂

      Kan skrive mer om extreme serien etterhvert 🙂

    7. Hei hei! Lurer litt på noen spørsmål! Hvordan er det og feste på disse selv? Eller må man gå til em frisør og gjøre det?
      Lurer også litt på hvordan det er med toll og frakt på denne siden? Siden alt står på engelsk ! og hvor mye kommer hele håret på sånn ca? Du nevnte at det var litt dyrere enn billig kjedene i Norge 🙂 håret ser bare superfengende og ekte ut! Du stråler

    8. Kan du si hvilken farge extensions du bestiller? vil ha mørke brunt, noe lunde som deg, men er redd jeg velger en for mørk farge. veit jo aldri hvordan det ser ut i virkeligheten :/

    9. jeg har brukt tape hår fra luxushair..skulle ta de ut,men det var ikke lett..dro selfølgelig endel av mitt eget hår av å ble veldig deppa!!! har lyst å sette på hår igjen,men skal jeg bare la den gamle tapen stå på eller sette på ny?tok det av om Fredag og skal sette på nytt til Torsdag..men håret mitt er blitt tynnere,har du noen gode råd?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg