Hvordan bli kvitt kviser

Utrolig mange av dere spør meg hvordan dere skal bli kvitt kviser. Så da tenkte jeg at jeg kunne lage ett innlegg med mine tips. Jeg er ikke noe hudlege, så jeg er ikke noe ekspert. Men disse tipsene har hjulpet meg og mange andre. Det som er viktig å vite er at kviser går som regel ikke bort over natten. Det tar tid å behandle de og man må være tålmodig. 

 
1. Du er hva du spiser!
Hvis du spiser kebab, burger og godteri hele tiden er det ikke rart hvis du har mye kviser. Sukker og hvitt mel gjør at man kan få kviser. Kvisene man får i pannen kommer som regel fra hva man spiser. Så hvis man sliter mye med kviser i pannen, er dette på grunn av kostholdet. Prøv å hold deg hele unna hvitt mel og sukker i 2-3 uker. Hvis det blir bedre er mel og sukker grunnen til at du får kviser i pannen. 

2. Rens huden din!
Dette er noe jeg alltid har vært dårlig på. På kveldene satt jeg oppe veldig sent, og orket såvidt å gå opp for å pusse tennene. Når jeg var på fylla orket jeg heller aldri å ta vekk sminken. Men det er faktisk utrolig viktig å ta av seg sminken før du legger deg. Rens huden din både morgen og kveld. Da får du vekk alle bakterier, sminke og annet smuss som ligger på huden. Som ville gjort huden verre hvis det ikke hadde blitt renset vekk. 

3. Hold det rent!
Pcer, telefoner og sengetøy er ekstreme bakteriekilder. Huden din liker svært lite å få alle bakterier på seg. Når huden din får mye bakterier på seg kan du få kviser av det. Skift derfor sengetøy minst 1 gang i uken for å unngå at det blir for mye bakterier der. Ta litt antibac på en serviett og gni det over pc, telefon og andre ting du bruker mye. Vær også nøye med å vaske hendene ofte. 

4. Sminke 
Sminke er mye av grunnen til at man får kviser. Dersom man bruker en foundation som tetter igjen porene dine vil du få kviser. Hold deg også unna billig produktene. Jeg vet det frister veldig å spare penger når det kommer til sminke. Men jeg snakker av egen erfaring da jeg sier dette, hold deg unna H&M foundation og pudder. Jeg brukte pudderet fra H&M før og jeg fikk mye kviser fra det. 
Det er også utrolig viktig å holde sminkekoster rene. Koster/svamper man bruker til flytende sminke(foundation og concealer) bør man vaske hver gang man har brukt de. Pudderkoster bør man vaske 1 gang i uken. Trykk HER for å se hvordan du kan vaske sminkekostene dine. 

5. Finn ut hvordan hudtype du har. 
Jeg har alltid trodd at jeg har hatt fet hud. Og har derfor brukt sterke kvisekremer for å få ordnet opp i kvisene. Men egentlig hadde jeg blandingshud. Som betyr at jeg må bruke milde og skånsomme kvisemidler. Hadde jeg funnet ut dette tidligere hadde det spart huden min for mye kviser. Men nå er det på bedrigens vei! Thank god! Så dra til noen som kan hjelpe deg med huden din. Esthetique er veldig flinke! Gå dit uten noe sminke i ansiktet. De kan da se hvordan type hud du har, og hvilke produkter du trenger for å gjøre den bedre

6. Vitaminer
De færreste får i seg akkurat det de skal ha gjennom kostholdet sitt. Det er derfor kjekt å bruke vitamintilskudd. Ta B-Vitaminer hver eneste dag. B-Vitamin styrker hår, hud og negler. 

7. Er det for ille..
Hvis du har ekstremt mye kviser anbefaler jeg deg å gå til legen. Legen kan gi deg resept på midler som ordner opp i kvisene dine. 

8. Stress ned!
Hvis du har mye kviser på kinnene skyldes dette stress. Hvis du stresser for mye gjør dette at kroppen kommer i ubalanse og du får kviser. Pass også på at du får nok søvn. 

9. Hold deg unna alkoholen
En fyllekule kan gjøre så mangt når det kommer til utseendet. Ikke bare stopper alkoholen opp forbrenningen din. Men du spiser også mye drittmat når du er på fylla. Nattmunchen kan resultere i at det oppstår enda flere kviser. Selve alkholen er heller ikke bra for huden din. Så hvis du absolutt skal på fylla med jentegjengen; drikk minimalt med alkohol, hold deg unna fyllematen og rens huden din før du stuper i seng!

10. Drikk vann!
Dette er noe jeg har blitt veldig flink på. Jeg har alltid med meg en vannflaske når jeg skal ut. Så jeg lett kan drikke vann. Jeg har også minst 10 påfylte vannflasker på rommet mitt. Så jeg hele tiden kan drikke vann. Uten vann tørker huden din inn, og den sprekker opp. Når huden sprekker opp kommer det bakterier under huden og man får kviser.  

 

♥ Sliter du med kviser?

52 kommentarer
    1. Du er veldig flink til å tipse stina! Men det er ikke alt som kommer av at du spiser dritt mat eller snop… Lillesøsteren min er 13/14 år gammel og har fått en del kviser i pannen. Jeg tror hun er en av de mest sunneste personene jeg kjenner! Hun spiser aldri godteri, trener flere ganger i uken, bruker ikke sminke og renser huden hver kveld. Men likevel har hun kviser. Det er ikke bare maten som gjør dette. Det handler om PUBERTET 😉 seff er det noen som får når de blir eldre også, men thats life…

    2. det var mange gode tips uheldig for meg hjelper ingen av de. for på meg er det hormonelt må ta p piller spessielt for kviser:/ ikke nå jeg er gravid da men ellers.

    3. Kjempe fine tips! takk 🙂 Jeg slet veldig mye med sminker når jeg var litt mindre, sliter litt enda, men er ikke så gale som før. Jeg renser huden ofte 🙂 Håper bare jeg blir kvitt ALL urenheter og kviser i ansiktet snart 😉

    4. Kan vel ikke si at jeg sliter, men jeg har alltid kviser på haka! Alltid! 🙁 og, jeg vasker koster, skifter sengetøy, spiser lite sukker, drikker mye vann, og får i meg mye vitaminer! Jeg renser også huden med en kviserens fra simple som jeg vet fungerer, for den har bekjempet kvisene i panna og resten av ansiktet, men de på haka går aldri bort! Har hatt de over tre måneder nå 🙁 vet du hva dette kan komme av, og hvordan jeg kan bli kvitt det?

    5. Det har jeg hatt siden jeg var 10. Gikk tilogmed til lege for ett par år siden men hjalp lite. Såå jeg renser huden og kjører på med sminke for å i hvert fall late som om jeg ikke er pizza og så får de vel forsvinne med årene ^^

    6. nice.. Bra tips,funka bra 😀
      hvordan får du til ditta styre HER so nor vi trykke på so kjeme vi til ei ny side.
      hvordag får du eit hjerte rett oppom URL linja? kan du lage kvart innleg om det 🙂 ?? pliss?

    7. Hehe, gjør ingen av disse tingene. Ikke noe flink til å fjerne sminken om kveldene, spiser det jeg vil (hverken det sunneste eller usunneste), osv. Utrolig nok har jeg kanskje en kvise hver andre mnd. Og guud, det er jeg glad for. Hehe

    8. YEEEES! BLOGGEN DIN ER PÅ TOPPLISTEN SOM FORTJENT! Digger bloggen din,leser den ver dag!!
      Du burde havne på 1.PLASS! Bestebloggen! 😀 <3

    9. Er nok bedre å ta turen innom en hudklinikk hvor hudterapeutene har utdanning og ta en hudanalyse å få et skreddesydd program og anbef. av produkter 😉 Ansatte på parfymerier er sjeldent utdannet – snakker av erfaring 🙂

    10. da
      19.04.2013 kl.19:25
      Kan vel ikke si at jeg sliter, men jeg har alltid kviser på haka! Alltid! 🙁 og, jeg vasker koster, skifter sengetøy, spiser lite sukker, drikker mye vann, og får i meg mye vitaminer! Jeg renser også huden med en kviserens fra simple som jeg vet fungerer, for den har bekjempet kvisene i panna og resten av ansiktet, men de på haka går aldri bort! Har hatt de over tre måneder nå 🙁 vet du hva dette kan komme av, og hvordan jeg kan bli kvitt det?
      Er selv utdannet hudterapeut og tenkte derfor å komme med noen tips som jeg regner med kommer til å hjelpe deg mye.
      Nå vet jeg ikke hvor mye urenheter du har på haken, om de er fylt med puss eller ei – men som regel er det ikke nok med en god rens som beskjemper urenheter.
      Dersom kvisene verken er væskefylte eller betente, forsøk å bruke en god kornpeeling. Skrubb deg godt 2 ganger i uken. Deretter bruker du en maske som skal virke utrensende og regulere talgproduksjonen. Kjøp en krem som er rik på fuktighet – IKKE nærende! Dvs: gi huden mye fukt i form av vann og hold deg langt unna produkter som inneholder fett! Dette vil kun forverre situasjonen.
      Syre gjør også underverker, men dessverre er det ikke lurt å gå på en syrekur nå som sommeren nærmer seg. Isteden kan du bruke en peeling som inneholder en svak mengde AHA – syrer.
      Altså:
      En rens mot urenheter
      En god peeling
      Maske som regulerer talgproduksjonen og beskjemper urenheter
      Fuktighetskrem – som er rik på fukt og IKKE fett!
      Dersom du ønsker kan du også kjøpe et serum som vil regulere talgproduksjonen.
      Dersom du er i tvil, oppsøk en klinikk og de vil helt sikkert hjelpe deg. Et merke som baserer seg på “problemhud” er Nimue. Dette selges kun i salonger / hudklinikker.
      Håper dette hjalp litt 🙂 Lykke til!

    11. Har en del kviser, så takk for tipsene:) Digger bloggen din foresten, var innom for første gang i dag, og har bladd litt i arkivene! Er definitivt en ny fast leser!! Du er utrolig pen:)

    12. Gode tips. Jeg har brukt basiron som er reseptfritt på apoteket, de dagene jeg har skikkelig utbrudd av kviser. Men jeg har funnet ut en bedre løsning: ta solarium. Det hjelper. Ta av all sminken du har, ligg i10-18 minutter, spørs hvor vant du er med solarium. Ta solarium 2-4 ganger i uken. 20 kr for 6 minutt – dyrt ja, men heller solarium enn kremer som egentlig ikke virker. Hos meg funker det MYE bedre med solarium, enn sånne kremer som basiron (skal forresten aldri ta solarium hvis du bruker basiron!! Da huden blir ekstremt sensitivt mot UV stråler) Kvisene blir på en måte tørket ut til arr, i solarium. Og da går de fortere bort 😀 Hilsen ei som har lang erfaring fra kviseproblemer, hehe.. 🙂

    13. Må bare legge til at jeg får alltid det verte kviseutbryddet når jeg har spist sjokolade.. Men noen ganger så er det jo bare det mest naturlige: nemlig puberteten som har skylda! 🙂

    14. Stina, man får faktisk kviser uansett i noe som kalles pubertet sånn er det bare. Kanskje tipsene dine hjelper litt og sånn, men pubertet er pubertet.

    15. Tidligere hadde jeg ekstremt mye kviser, og testet ut alt som er av myter og den slags som skal hjelpe mot kviser. Alkohol gir flere kviser til de som sliter med det, og det er ekstremt viktig å rense huden, men ikke for ofte da huden trenger naturlig fettlag. Men det hjelper faktisk ikke i lengden. Etter mange år med vulkaner i panna, på brystet og på haka, dro jeg til en privatklinikk i Drammen og begynte på piller. Dersom en faktisk sliter med kviser så er det å anbefale å reise til legen og bli henvist til en hudspesialist. Gikk på disse pillene i et halvt år, og nå har jeg ikke hatt en eneste en på over ett år.

    16. Du er hva du spiser trur jeg faktisk ikke på. Nå har jeg flere ganger sett hvor de som faktisk jobber med hud osv som sier at mat har ikke noe å si. Jeg spiser ikke godter og om jeg gjør dt så er det 1 gang i året. Det samme gjelder med burger eller kebab. Å jeg renser alt som kan rensen, bruker krem osv, men sliter fortsatt.

    17. Jeg har kviser i pannen og på skinnet.. håper disse tipsene funker sånn at jeg ikke har så mangen kviser for håpe på ingen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg