Ikke OK å ha god selvtillit.

I Norge har vi alltid hatt en jantelov som har sagt til oss at vi skal føle oss verdiløse, vi skal føle at ingen elsker oss og vi skal føle at vi er stygge.  I Norge har vi på en måte ikke lov til å føle oss bra. Uansett hva vi gjør så er det alltid noen som skal stå bak ryggen våres og si at det vi gjør er feil. Dersom vi føler oss bra, og faktisk sier at vi liker vårt eget utseendet, vi liker den vi er, at vi liker dette vi har oppnådd så blir vi beskyldt for å skryte. Og i dagens samfunn er det verste du kan gjøre å skryte av deg selv. Alle har oppnådd noe, alle har noe man kan være stolt av. Enten det er om du ser bra ut, eller at du har fått en sekser på en prøve.

Så kanskje den jenta som legger ut bilde av seg selv i bikini på facebook, rett og slett er sykt stolt av kroppen sin. Endelig har hun klart å jobbe seg frem til drømmekroppen. Endelig kan hun vise seg frem til vennene sine. Men hva blir hun møtt med? En hel haug sjalue mennesker som slenger dritt og kaller henne hore, fordi hun “skryter” av sin egen kropp. Er det greit? Skal samfunnet vårt være sånn? 

Selv elsker jeg mitt eget utseende. Og jeg er ikke redd for å si det. Selvfølgelig kan jeg sitte å pirke på ting ved med selv som jeg ikke liker. Men jeg har lært meg å elske de tingene jeg pleide å hate, ved meg selv. Det syns jeg også at andre burde gjøre. 

Derfor utfordrer jeg alle som leser dette innlegget til å skrive tre (gjerne flere!) ting de liker ved seg selv i kommentarfeltet. 

158 kommentarer
    1. Øynene, Øyevippene og Munnen. Ikke noe mer en det dessverre, kroppen min ser ut som en boble. Men takket være deg, har jeg begynt å trene hver dag og lagt om kostholdet mitt. Så nå er jeg på vei mot drømmekroppen. Takk Stina, elsker bloggen din 😀

    2. Er helt enig med det du sier! Føler aldri jeg kan si noe bra om meg selv til andre, da det bare blir oppfattet som skryt. Det jeg liker best ved meg selv er at jeg er omteksom, lojal og imøtekommende. 🙂

    3. Er helt enig! Syns det er merkelig at man ikke skal “få lov” til å like seg selv.
      Jeg er veldig fornøyd med håret mitt, øynene mine og rumpa kanskje? hahaha jeg vet ikke jeg 🙂

    4. Jeg liker øynene mine.
      Jeg liker leppeområdet mitt.
      Jeg elsker hudfargen min.
      Dette var veldig vanskelig å velge synes jeg. Bra du tar på dette her 🙂

    5. Jeg elsker også mitt eget utseende! til tider hater jeg det, men til vanlig synes jeg at jeg ser fantastisk og fabolous ut. det gjør du og! synes det er kjempebra at du sier det rett ut 🙂 det tørr ikke jeg…

    6. Jeg liker at jeg er omtenksom
      At jeg er snill med andre
      Er stolt over meg selv
      Stolt over at jeg klarer å sminke meg bra
      At folk ser opp til meg
      At jeg er stolt over utseende mitt
      <3

    7. Det føles så godt at noen endelig tar dette opp. For det du skriver her er så sant som det går ann å bli! :33
      Eg liker øynene mine.
      Eg elsker håret mitt.
      Eg liker brystene mine. . .

    8. Eg har ikkje så god selvtilit. Og eg veit at det er kroppen min som gjer det. Siden eg er litt overvektig. Har ein midels mage, store lår og ja. Har du nokon tips til kva eg kan gjere for og få “bedre” kropp?? (går på fotball 2 ganger i uka og håndball 1 + hallidrett)

    9. Jeg liker øynene mine, liker hårfargen min og liker at jeg har fort for å bli brun ( viss det er en ting? )
      Du er nydelig Stina:)

    10. Jeg liker ikke kroppen min, men jeg har et mål om å forandre det jeg ikke liker, å heller fokusere på det jeg liker! Tre ting jeg liker ved meg selv: Ansiktet mitt, øynene og hvis det er lov personligheten. Jeg må ærlig få innrømme at hver gang jeg ser meg i speilet tenker jeg ikke “Å fy så stygg jeg er”, men heller “Wow, når jeg smilte nå så jeg ganske pen ut”. Og for noen måneder siden, har jeg fjernet alt av falskhet, og heller fokusert på meg selv. Jeg er meg selv hele tiden, og det er så deilig! Ja, noen liker meg litt mindre, fordi jeg kanskje gjør dem flaue, men vet du hva? Nå sitter jeg igjen med mange gode venner som like meg for akkurat den jeg er! Disse månedene har bare vært helt supre! Jeg håper alle kan ta seg tid til å se de fine tingene med seg selv, og heller lære seg å godta de dårlige, eller gjøre noe med dem!

    11. Sinnsykt bra innlegg!! Det når jeg si!! Vi tenker ikke sånn over det lenger, siden samfunnet bare har blitt sånn! Og hvis vi virkelig er stolt av noe eller liker noe ved en selv, så sier man det sjeldent høyt ;o. Syns dette var et veldig bra innlegg :)).
      Eh, hva jeg liker ved meg selv.. Jeg liker den nye hårfrisyren min :). Jeg liker rumpa mi, den har alltid fått spesielle komplimenter som har løftet mitt syn på den. Og jeg klarer dessverre ikke finne en tredje ting jeg liker ved meg selv..

    12. Jeg liker at jeg er ganske høy, 177 cm!
      Jeg liker at øyenbrynene mine er fyldige og veldig like, det gjør at jeg ikke må tegne/fylle dem inn hver dag!
      Jeg liker at jeg har naturlige lange øyenvipper!

    13. Jeg synes det er forskjeller på “selvtilliten” til folk. Altså noen mennesker kan sitte å skryte seg selv opp i skyene. “Jeg bruker xs, eeeendelig!!” mens ei som bruker L sitter vesiden av. De påpeker gjerne hvor populære de er blant motsatt kjønn, og hvor fine de er. Typisk paradise deltaker, om du forstår.
      De andre som har god selvtillit, men som ikke er arrogante bitcher, de liker jeg 😉

    14. Øynene
      smile
      Ansiktet
      Forresten har veldig store lår, jeg hater dem! Finner nesten aldri bukser som passer. Jeg er ikke overvektig, men har store lår. Har du noen tips til hvordan jeg kan få dem litt tynnere? Ikke sånn at jeg vil slanke meg, men bare finne bukser som passer!
      Plis hjelp meg!

    15. Utrolig bra skrevet! 🙂 Jeg er helt enig med deg om det du sa om Norge osv.
      De tre tingene jeg liker best ved meg selv; jeg tør å være meg selv uansett hva andre sier om det og si hva jeg selv mener og diverse tinger, jeg har fine øyner og hår som jeg er stolt over og jeg er en trofast person som alltid stiller opp for venner og familie uansett hva osv. 🙂

    16. Jeg er veldig fornøyd med øyenvippene mine, trenger ikke å bruke maskara 😀
      Er generelt fornøyd med musklene mine, er veldig sterk!
      Også tilslutt er jeg fornøyd med selve annsiktet mitt, spessielt leppene! 😀

    17. Bra skrevet!
      øynene, hårfargen og leppene (de er ikke så store å viser seg noe særlig, men mer små og er ikke så tydlige).. 🙂

    18. Digger bloggen din !! Leser flere ganger hver dag 😛 (haha)
      Helt enig i inlegget 🙂
      Liker nok mest øynene og øyenbrynene mine + håret ved meg selv 🙂

    19. Jeg er veldig fornøyd med håret (en haug med krøller), øynene mine (de skifter farger fra krystallblå – grønn – gråblå) også er jeg faktisk fornøyd med smilet mitt 🙂 Veldig fint innlegg, god påske!

    20. Jeg er mest fornøyd med overkroppen, smilet og huden min.. tror jeg 🙂
      Du kan med stor selvsikkerhet være fornøyd med deg selv.. du ser aweesome ut 🙂

    21. armene, puppene, neglene, knærne og leggene, håret, også liker jeg egentlig annsiktet, men liker ikke øynene, nesen og leppene… hehe, hver av dem er ikke så pene, men samtidig synst jeg at jeg ikke har så stygt annsikt i helheten!

    22. Jeg er egentlig fornøyd. Hadde sykt store komplekser før, men selvtilliten min har vokst og jeg har lært meg å akseptere hvem jeg er. Jeg er stolt av meg selv, av det jeg har fått til, og jeg syns ikke selv jeg er den styggeste i verden. Jeg er meg, og det er sånn det er. Det jeg er mest fornøyd med er neglene mine, figuren min, og hendene.

    23. Utrolig bra skrevet. Kunne ikke vert mer enig; det skal være greit å like seg selv, og å vere stolt for ting en har oppnådd! 🙂
      Jeg elsker håret, ansiktet og puppene mine 🙂

    24. Du har rett! Før likte jeg ikke øynene mine, men jeg elsker dem nå! <3
      Jeg liker øynene, lårene, leggene, ansikte, fregnene, håret og armene. Men rompa og magen er ikke så ille de heller! 😉
      På innsiden er det vell at jeg er sta, positiv og glad! 😀
      Elsker bare bloggen din!

    25. Oh, vanskelig. Har utrolig lav selvtillit, så får vel si at det jeg liker med meg selv er at jeg elsker å skjemme bort vennene mine, at jeg endelig har fått 6ere på skolen og, for å ta noe på utseende, ørene mine. Haha.

    26. øynene, øyevippenne, armene, leppene og magen. 🙂
      Stina, kjempe bra innlegg! Du er bare verdens beste blogger! ♥ Du fortjener helt klart 1.plass på topplista, og en dag SKAL du være der! ♥:)

    27. Kjempe bra skrevet! 🙂
      Jeg har alltid hatt dårlig selvtillit, men det begynner å ta seg opp nå, blitt bedre.
      Så det jeg liker ved meg selv er puppene, rompa, øynene mine og nå øyebryna mine 🙂 Jeg begynner også og like hele kroppen min bedre og utseendet. Jeg er veldig stolt av meg selv som har klart og bygge opp selvtilliten, for det er veldig vanskelig. Selvfølgelig har jeg enda en lang vei og gå, men alt nå er den mye bedre 🙂

    28. Rompa, øynene og formen på kroppen min 🙂 er ganske fyldig, men jeg har former som jeg er stolt av! 🙂

    29. Utrolig bra skrevet, du gir utrolig mange god selvtillit når du skriver dette, og jeg elsker når du skriver innlegg som dette! 🙂

    30. Hvis jeg skal velge 3 ting må jeg si håret, øynene og jeg har begynt og like magen min ganske mye egentlig xD Siden etter jeg leste bloggen din har jeg begynt og intrisere meg mer om kosthold osv. Jeg må innrømme at jeg er ganske usunn, men jeg er såpass mye ute og gjør andre ting så det skal nok gå bra:)

    31. Åh sorri at jeg sier det… men jeg elsker deg! Takk for at du lyser opp dagen min!
      Jeg er faktisk fornøyd med meg selv. Takk for at du har lært meg å si det, har aldri sagt det før. Jeg er fornøyd med mitt naturlig blonde hår, mine grønne øyne og at jeg har litt magemuskler. Jeg kan faktisk gå så langt som å si at livet mitt er nesten perfekt nå. Det er alltid noe å pirke i, men nesten perfekt er superbra. Og takk og pris for at vi har komplimenter som trøkker ned jente… unnskyld, janteloven. Men jeg digger sånn jeg lever akuratt nå. Det er ferie. Jeg får snille kommentarer på bloggen. Jeg har gjort masse bra i dag. Jeg har en familie som elsker meg. Jeg har masse gode venner. Jeg har fått høre fra min 7 år gamle kusine at jeg er så pen. Og mye mer. Takk for meg.

    32. Hvorfor kan ikke flere være engler? 😉 nydelig innlegg!
      Med meg selv liker jeg at jeg er en sann dyrevern og naturfan, kroppen min og høyden 🙂

    33. Så fint innlegg! Skulle ønske alle klarte å tenke slik hele tiden, men janteloven preger samfunnet vårt for sterkt…
      Jeg liker at jeg er flink til å jobbe mot målet mitt, at jeg er optimistisk og at jeg er flink med klær og sminke:)

    34. Sykt bra skrevet Stina! Du er så flink med ord.
      Jeg liker kroppen min, personligheten min og øynene mine. Jeg liker også ting med meg selv nå, som jeg pleide å hate før.

    35. Superfint innlegg! At jenter ikke får lov til å føle seg bra eller like seg selv er idiotisk.
      Jeg elsker øyene mine, at huden min er glatt og myk, og nesen min fordi den er liten, ikke stor som en potet :p

    36. Du må bare vite at du virkelig fortjener å ligge på førsteplass på topplisten! Det er helt sykt hvor flink du er. Du skriver utrolig bra, tar masse bra bilder, videoblogger osv. Og jeg elsker at du kommer med tips innen skjønnhet og andre ting. Du virker som er utrolig herlig og hyggelig person! Har ikke lest denne bloggen på en liten stund nå , men så tok jeg meg en tur innom og nå er jeg helt hekta på den! er inne å sjekker om du har blogget 4-5 ganger om dagen. Haha. Men du fortjener virkelig å ligge lenger oppe på topplisten enn det du gjør. Du ligger på en veldig bra plass, men du fortjener å ligge høyere.
      Du bruker utrolig lang tid på det du legger ut på bloggen og skriver, i forhold til de andre bloggerne på topplisten, som bare skriver om hverdagen og outfits. Men, du blogger om alt. Fra nå av er du min favoritt blogger!! Stå på, vakre deg! Du kan kommer UTROLIG langt med det du holder på med!

    37. Hei, kjempeflott innlegg jeg er helt enig!!! Jeg er fornøyd med håret mitt, øynene mine og
      2-pakken min Hehe.
      Jeg har faktisk begynt å trene vær dag pga. Jeg ser hvor fin kropp du har:) jeg ser store resultater.
      Uansett elsker jeg bloggen din!!!!

    38. Elsker tekstene dine! Inspirerende.
      Jeg liker best øynene mine, håret og at jeg fortsatt holder motet oppe med å fortsette å jobbe mot målet mitt! Jeg liker også at jeg faktisk kan si noe jeg liker med meg selv! Det får meg til å tenke: Wow! jeg er kanskje ikke helt 100% perfekt, men jeg er heller ikke 100% “ikke-perfekt”.
      Du er virkelig en inspirasjon, Stina!

    39. Jeg elsker kroppen min, at jeg er tynn og veltrent. Spesielt beina mine,ribbe beina, magen og rompa mi. Noe jeg har trent/trener hardt for.
      Jeg elsker håret mitt, det er naturlig stritt, lang og blondt.
      Jeg elsker øyen fargen min, blå.
      Jeg elsker høyden min , 178cm

    40. Øynene mine.
      Øyevippene mine, fordi de er så lange.
      Leppene mine, fordi de er ganske fyldige, naturlig.
      Håret mitt, fordi det vokser utrolig fort.
      Også både elsker og hater jeg fallet i håret.
      Rompa mi.

    41. Ögonen, håret och benen! och så älskar jag att jag inte är så lång, och inte så kort, är 1.67 🙂

    42. Rompa, øynene og magen 🙂 Må bare si at du har god grunn til å syns du selv har bra utseende. Du er utrolig pen, og uansett om du har falske øyevipper og ”falskt” hår, så er du likevell naturlig pen. Ansiktet, kroppen, klesstilen og alt! Lovee it

    43. Kommer ikke over hvor bra innlegg du skriver! og virker som du mener det og så det gjør det godt å lese bloggen din! Er så deilig å lese blogger som mener det de skriver og ikke slike typiske rosa bloggere som bare blogger for pengene og statusen!
      men skal jeg si tre ting jeg liker med meg selv er det først evnen min til å sette ord på det jeg mener! er ikke redd for å si det heller, men er nok litt sjenert! det andre er magen min. Har en ganske flat mage med anntydning til muskler. får ofte kommentarer på den så:)
      det tredje er øynene mine. Har brun/gule øyne som lyser opp:)

    44. Øynene, øyenbrynene, vippene og LITT leggene og leppeområdet… 🙂
      Det er dessverre småtingene jeg er mest fornøyd med ;/ Skulle ønske jeg var mer fornøyd med større ting :p
      Men jeg kan hvertfall si at jeg er fornøyd med noe :p

    45. Hei!
      Utrolig fint at du tar opp dette her! Jeg synes det er veldig vanskelig å svare når noen av vennene mine spør hva jeg liker best ed meg selv. Jeg tenker: “Hvis jeg svarer ærlig nå, kanskje de ser rart på meg fordi de ikke er enige?”. Så ender det rett og slett i at jeg sier: “Jeg vet ikke, ikke noe spesielt sikkert.” Jeg har begynt å være mer med noen venninner som har gitt meg utrolig mye mer selvtillit. Nå liker jeg meg selv faktisk litt, jeg ser meg i speilet og tenker: “Jeg så jo faktisk bra ut idag!”. Jeg er så utrolig takknemlig for at de venninne mine har gjort dette for meg.
      Jeg må ikke glemme deg Stina! Jeg blir så utrolig glad av å lese bloggen din, du er så flink. Du gir meg god selvtillit, takk skal du ha!
      Hilsen Anonym 123

    46. Jeg glemte også å si hva jeg likte ved meg selv, hehe!
      Jeg liker veldig godt beina mine, håret mitt, øynene mine, at jeg er tynn og leppene mine.
      Før hatet jeg alt dette, men nå er jeg ganske glad i dette!

    47. Hvis noen har gitt uttrykk for at du har for mye selvtillitt, så er det fordi:
      a) du har selvtillitt, og det er bra, men du oppfører deg på en måte som irriterer eller sårer andre.
      b) personen som klager er en tulling. Kanskje misunnelig.

    48. har alltid vært den høyeste jenta i klassen. Noe jeg aldri har likt. Jeg er rundt 170-172 og de andre jentene i klassen er rundt 160 og alle guttene digger jo lave jenter og kommenterer høyden min og kaller meg en kjempe. Men nå har jeg begynt å like høyden min og driter rett og slett i kommentarene. Det er jo positivt å være høy (selvfølgelig lav også).
      Så her er ting jeg liker med meg selv:
      Høyden, Rumpa, Magen, Øynene og Lårene!

    49. Janteloven er en dum ting i samfunnet,
      Men det med bikini bilde, er det fornuften hennes som sa at hun skulle legge ut det bilde, eller er det følelsene. Mange av de som legger ut sånne bilder, er fordi følelsene godtok det. Men da er man ikke seg selv, for ville fornuften sagt det samme? For man vet jo om konsekvensene av og legge ut et sånt bilde.
      MAN SKAL VÆRE STOLT AV SEG SELV, UTEN OG ÅPNE SEG FOR HVERANDRE! LA ikke andre definere deg, la deg være den som er stolt! For du er alt for god til og dele om ditt private liv!

    50. Det jeg liker ved meg selv må nok være at jeg tørr å gå uten sminke, at jeg står for det jeg sier og rumpa mi! 🙂

    51. Jeg liker øynene mine best!
      Jeg liker rompa mi.
      Jeg liker bena mine som de er!
      Jeg liker at jeg er flink i det meste!
      Jeg er stolt av at jeg er god på skolen!
      Bra skrevet innlegg! Jeg tror alle, jenter hvertfall, burde sette seg ned å skrive en liste med hva de liker med seg selv en gang iblandt! Utrolig hvor mye dette hjalp meg akkurat nå 🙂

    52. Dakkar…
      Men bare så det er sagt: Det er ikke noe annerledes i andre land. Og det er bare tull at man ikke kan være fornøyd med seg selv i Norge. Herregud – vi lever jo i et land hvor ingen gidder å jobbe men bare ønsker å ¨nyte livet” og forbruke mest mulig. Da blir jo dette bare helt latterlige påstander.

    53. Jeg er så glad for at en så flink og smart blogger vil snakke om sånne ting, for de fleste tror at livet til toppbloggerne er perfekt men det er jo ikke slik alle har sine gode og dårlige dager og jeg er glad for at flere og flere begynner å snakke om sånne ting <3

    54. – Jeg er fornøyd med at jeg kan å spille to instrumenter
      – Jeg er fornøyd med at jeg har brunt hår
      – Jeg er fornøyd med at jeg har så lange svarte øyevipper.

    55. Tenkt det samme menge ganger!
      Selv er jeg veldig stolt og fornøyd med at jeg har klart å gå dypt inn i meg selv og forandre meg fra å være dømmende og negativ til det meste, til å bli en positiv, sprudlende og lykkelig person.

    56. Bra å kunne like sin egen kropp. Altfor mange kjenter og kvinner er usikre på seg selv og føler seg enten for tynne, for tykke, for flatbrystet, oellerfor eksempel synes de har altfor store bryster. Så selvtillit er viktig. Og ihvertfall hvis man skal søke jobb, arbeidsgivere velger gjerne bort usikre søkere. Ellers så vil jeg si at du og andre her nne får fortsette å stå på. Vi trenger folk med guts og ikke mennesker som bare unnskylder seg og ikke kommer noen som helst vei.

    57. Synes personlig jenter med god selvtillit er utrolig sexy!
      Armene, leggene, øynene(selv om jeg er sånn ca blind :P) og at jeg er i så god stand til å bry meg om folk! 😀

    58. For å være helt ærlig så har jante loven ingenting med dagens samfunn å gjøre.
      Jeg selv er en kar på 26 uten noe utdanning utenom grunnskole og jeg har hele tiden hatt tro på meg selv, selv som mobbeoffer i nesten 8 år.
      Det har ført meg til en jobb som butikksjef!
      Mange nevner janteloven i dag, men dagens ungdom tror jeg ikke tenker så mye på det, men det er heller alt det at folk. “les” foreldre, lærere og foresatte prakker ned holdninger som vær forsiktig og ikke gjør noe uten å tenke godt gjennom det.
      Livet består av å prøve og feile.
      Det er derfor Norge sliter med å få flere store gründere i dag en for 20 år siden. (F.eks K.I Røkke, Stordalen og Spetalen)

    59. Jeg liker best ved meg selv at jeg gjør som jeg vil, bryr meg ikke om at andre mener det bør jeg ikke. Så liker jeg at jeg er omtenksom men setter meg selv først for uten mine barn. Jeg følger ikke strømmen av andre kvinner i min egen alder. Jeg er voksen og vil bestemme selv hvordan jeg vil leve dette livet. Jeg er fornøyd med mitt utseende,men føler meg noen cm for høy. Jeg utforsker verden, vil ikke bare oppleve Norge. Mange mener jeg er gal fordi jeg bor mange månder i andre land langt borte. Men jeg vil dette og hører da ikke på andre. Så jeg er nok mest fornøyd med min vilje styrke.

    60. Jeg liker at jeg ikke preges av jantelovens eksistens, at jeg ikke er så veldig opptatt av utseende mitt (eller hvilken kroppsdel jeg liker best) og det faktum at jeg har forståelse for at ikke alle har noe de er stolt over. Å ha god selvtillit er definitivt lov, men for mange så går det etterhvert en grense for hvor mye man kan ytre seg om egen suksess/utseende. Du tilhører enkelt og greit en gruppe som er sterkt i mot janteloven, mens mange andre syns den er en god motpol å ha til alt det andre.

    61. Kunne ikke vært mer enig med deg! Jeg kan helt ærlig si at jeg er fornøyd med utseendet mitt, jeg pirker litt på ting av og til, men er stortsett fornøyd, egentlig så er det ikke så mye jeg kan gjøre med det, jeg er trossalt skapt sånn av mine foreldre, .. kunne så klart blitt helt fake osv, men det ville jeg aldri gjort mot meg selv ELLER mine foreldre.

    62. Må begynne med å si at jeg aldri har lest bloggen din før, og siden du heller ikke viser til noen eksempler på hvordan du får kritikk for å si at du er fornøyd med deg selv, blir dette bare et tilsvar på hva du faktisk har skrevet i dette ene innlegget.
      Selv om janteloven ble skrevet på norsk, var den et forsøk på å beskrive en iboende ondskap hos alle mennesker, ikke bare nordmenn.
      Du skriver blant annet “Dersom vi føler oss bra, og faktisk sier at vi liker vårt eget utseendet, vi liker den vi er, at vi liker dette vi har oppnådd så blir vi beskyldt for å skryte”. Her blander du sammen veldig mange forskjellige ting, og sånn som det står skrevet kan man ikke anta annet enn at du likestiller det å føle seg bra med det å like sitt eget utseende. For meg er dette to vidt forskjellige ting. Man kan være fornøyd med utseende uten å ha det bra, og man kan føle seg bra uten å være fornøyd med utseende.
      Videre må jeg si at jeg aldri har hørt om noen som ble beskyldt for å skryte fordi de sa at de “følte seg bra” eller “likte den de var”. Det å legge ut på facebook/blogg utsagn som “Jeg fikk A på eksamen”, eller “Jeg er dritsexy”, uavhengig om de er sann eller ikke, er derimot faktisk skryt. Ikke at det nødvendigvis er noe negativt med å skryte av seg selv, men det kommer litt an på hva man faktisk skryter av.
      Forskjellen på de to eksemplene er dog meget stor. Det første, “Jeg fikk A på eksamen” kan tolkes som om du sier “Jeg er smartere enn alle de som ikke fikk A” og dermed “Jeg er bedre enn/mer verdt enn alle de som ikke fikk A”, noe som jo er det samme som janteloven, du sier til de som ikke fikk A at de ikke skal tro de er noe.
      Mye mer sannsynlig er det nok at utsagnet tolkes, og var ment som, mer i retning av “Jeg er stolt av meg selv.
      Jeg satte meg et mål, jobbet hardt og målrettet og klarte å stå løpet ut.” Dette er nok et utsagn de fleste ikke ville hatt noen problemer med.
      Det andre eksempelet, “Jeg er dritsexy!”, kan også tolkes på flere måter. Det kan tolkes som “Jeg er stolt av meg selv. Jeg satte meg et mål, jeg viste viljestyrke ved å klare å legge om kostholdet mitt, trene regelmessig, og dermed gå ned 40kg”. Igjen et utsagn jeg tror de fleste ikke ville hatt noe problem med. Men mye mer sannsynlig er det nok at det ville tolkes som “Jeg vant det genetiske lotteriet, jeg har gener som gir meg en kropp som passer godt med hva som ansees som attraktivt i vårt samfunn. De fleste gutter/jenter har lyst på meg. Jeg er mer verdt enn dere pga. en genetisk fordel som jeg fikk i fanget ved fødselen og ikke måtte gjøre noe for å oppnå”.
      Poenget er at det, etter mitt syn, ikke er noe galt med selvskryt i utgangspunktet. Utsagn som “Jeg har det bra”, eller “jeg er fornøyd med utseende mitt”, anser jeg ikke som skryt i det hele tatt. Det er bare en “statement of fact”. Det er ingen som er stolt over å ha det bra, hvis man da ikke har hatt det dårlig over langt tid, og da er det vel heller det man har gjort for å få det bra man er stolt over.
      Problemet oppstår når man skryter over, viser stolthet over, noe som man ikke har jobbet for, slitt for. Noe som ikke var vanskelig, eller hvis man skryter å ha oppnådd noe som man kanskje ikke burde ha prøvd på i utgangspunktet. Det er ikke vanskelig å være pen (ikke skryt av det altså), det kan være vanskelig å legge om kostholdet, opparbeide seg en treningsruting og dermed komme seg i bedre form/slanke seg (det er det da greit å skryte av).

    63. Kommentaren min ble vist for lang, så her kommer andre del.
      Hvis vi da ser på ditt eksempel, det å legge ut et bilde av seg selv i bikini på Facebook, med den hensikt å vise frem hvor fin kropp man har, så kommer det for min del veldig an på hva som er konteksten. Hvis bildeteksten er “Har nå gått ned 20 kilo og er endelig komfortabel med å gå i bikini på stranden med barna” ville jeg ikke hatt noen problemer med bildet. Hvis det derimot er mer i retning av “Har kjøpt ny bikini for å kunne vise meg frem og få gutter til å sikle etter meg. Er jeg ikke deilig?”, blir fokuset totalt annerledes, og jeg ville nok uten annet å gå etter ha tenkt at denne personen var ganske grunn. En annen stor forskjell her at den første personen sannsynligvis allerede er fornøyd med det hun har oppnådd, og eventuelle positive tilbakemeldinger er bare “icing on the cake”, mens den siste personen kan virke som om hun er avhengig av positive tilbakemeldinger for at hun skal kunne føle seg bra med hvordan hun ser ut. Det er ikke sunt, og da er kanskje ikke bikini-bilde på facebook veien å gå, men heller skaffe seg en ordentlig mann som kan fortelle henne hvor deilig hun egentlig er. Alle damer er nemlig deilig på sin egen måte.
      Er selvfølgelig enig med deg i at man ikke skal slenge dritt til folk, uansett. Det er bare tapere som har behov for å trykke andre ned for å få seg selv til å føle seg bedre. Problemet er at selv-skryt også kan tolkes som forsøk på å trykke andre ned. Relativt sett er det ikke noen forskjell på å trykke andre ned eller løfte seg selv over andre. Spiller liten rolle om man sier “du er dummere enn meg” eller “jeg er smartere enn deg”. Resultatet blir det samme.
      Og som svar på din forespørsel: Utseendemessig er jeg mest fornøyd med
      – Smilehull
      – Ansiktet
      – Skuldre/brystkasse
      Men siden jeg, som du sikker har skjønt, ikke er så opptatt av utseende er jeg egentlig mest fornøyd med
      – Humor, at jeg er flink til å få folk til å le
      – At jeg snill/omtenksom og alltid klar for å hjelpe andre
      – At jeg i forrige uke fullførte mitt første maraton 🙂

    64. Åh, jeg er så enig. Jeg gir meg ende over folk som ikke klarer å glede seg litt med andre!! Faktum er jo at vi er forskjellige og vakre på forskjellige måter – hvorfor kan vi da ikke bare glede oss over det? Aldri skal jeg hige etter et skjønnhetsideal jeg aldri kan bli, men jeg kan hige etter å bli den beste versjonen av meg selv både utvendig – men også innvendig! Og det må jeg da få lov til å være stolt av 🙂 Jeg liker magen min, rumpa mi og håret mitt – men aller best liker jeg at jeg er omtenksom. Bra skrevet!

    65. Helt greit å ha bra selvtilit men man trenger ikke å tråkke på andre som har dårlig selvtilit for å føle seg ennå bedre . i min jobb møter jeg mange mennesker vær dag å mange av de verste tror de er så my bedre en andre at det blir ukoselig å gjøre jobben når man møter på dem. så ha go selvtilit men tenk at man bor i et samfun der andre har like rett å gå.

    66. Det er fint med innlegg som peker på all kritikken man får hvis en våger å hevde seg selv på noen måte. Nå er ikke janteloven et typisk norsk fenomen som det til stadighet blir hevdet, samme type kritikk forekommer blandt de fleste mennesker. Selvfølgelig utifra hvem vi omgåes, og hvilke miljøer vi vanker i. Janteloven er misforstått, også en del tilbakemeldinger mener jeg. Det handler om å peke på noe som oppfattes som hovmod, dvs det å heve seg over andre og å ikke likestille seg med sine medmennesker. Det vil alltid være noen dårligere og noen bedre, men det skal på et vis ikke føre til fordømming eller krenking av disse. Så, janteloven kan sees som det motsatte av hva mange tror, dvs. det å lære seg å ikke heve seg selv på bekostning av andre. Janteloven kan også tolkes som en ironisk regle der ingen skal skille seg ut ifra massen, der vi alle skal være main stream og en del av flokken. I dagens samfunn er det i mine øyne alt for mye fokus på utseende, det brukes som et maktmiddel der indre kvaliteter ikke blir like mye vektlagt. Jeg vil også gjerne seg bra ut og føle meg vel, men det er veldig gledelig å se at enkelte i kommentarfeltet vektlegger personlige egenskaper mer enn ytre skjønnhet (Jeg er omsorgsfull, snill osv.). Mange blir så opptatt av utseende og føler seg så flotte at forakten for andre lyser, og da er ikke det utseende mye verdt synes jeg. Negativ egoisme og selvopptatthet er ikke gode egenskaper, de gir ikke mye rom for å tenke på andre og ta hensyn. Og det er vel det enkelte vil til livs når de gir krasse tilbakemeldinger. Selvopptatthet er også en skjør egenskap der det svinger litt for fort andre veien, derfor er det bedre å bygge en god selvfølelse i tillegg selvtillit. Og la den selvfølelsen være basert på hvem vi er som mennesker og ikke bare på hvordan vi ser ut. Så er det vel også noe i ordtaket “haters gone hate”. God påske til alle

    67. Helt enig med deg, det verste er at det er familien, kjæresten som er de verste på å kritisere

    68. Jeg liker at jeg alltid ser noe godt i alle.
      Jeg dømmer ikke folk uten å kjenne dem.
      Jeg liker å gjøre andre glade, så om de er glade, blir jeg automatisk glad.

    69. Det er typisk at alle som kommenterer forteller hva de er fornøyde med når det kommer til utseende og kroppen sin. Det er tydeligvis det som betyr alle mest for de fleste av oss. Det er ingen som snakker positivt om personligheten sin og slike ting.

    70. Jeg liker magen min, øynene mine og leppene mine 🙂
      Dette var et bra innlegg, det er fort gjort å bare sette fokus på det som er dårlig ved seg selv! Men dette må vi slutte med!
      Stå på!

    71. Jeg skjønner hvorfor du har så god selvtillit, eller hvorfor du liker utseende ditt! Du er virkelig nydelig 🙂
      Jeg liker veldig godt øynene mine, de har en sånn knall, mørk blåfarge. Også liker jeg håret mitt, det er kjempefint! Også liker jeg neglene mine, hahah.

    72. Teksten din er helt grei og det skal være lov å digge seg selv, men det som ikke er bra er når man griner i mediene etterpå når bildene blir misbrukt av andre som ikke har de samme målene med bildene som deg. Du skal også være klar over at man utleverer sin egen identitet på en negativ måte, spesielt i jobbsøkerprosesser.
      Det bør du tenke på.

    73. hmm hele 3 ting?
      1. At jeg er snill
      2. Jeg driter I hva andre syns
      3. At dette er mitt første og siste inlegg på en blogg…

    74. Superbra innlegg!
      Jeg er mest fornøyd med det at jeg tenker på andre, gjerne før meg selv. Jeg liker at jeg tør være meg selv (på godt og vondt). Jeg liker spesielt at jeg kan la latteren ta overhånd, det smitter gjerne over på andre 🙂
      God Påske

    75. Ja! Herlig! Du har helt rett! Jeg er fra Bergen. Da jeg kom til Norge, oppdaget jeg hvor sure og sutrete alle østlendingene ble fordi jeg ikke var slik som de – og gikk krumbøyd og skjemtes over meg selv, sånn som de liker! 🙂 Du burde flytte til Bergen. Vi er ikke som de norske, misunnelige og sutrete !:) I Bergen er det helt vanlig og være pen og interllligent. Ingen sier noe på det! Kast ikke bort ungommen din blandt sutrekopper, som ikke liker en som er smartere og penere enn de ! 🙂

    76. Selvtillit blir ofte forveksla med arroganse. Folk med selvtillit kan bry seg om andre og respektere at andre er forskjellige. Arrogante folk har ikke den evnen…

    77. Da jeg begynnte i 8. klasse hadde jeg veldig dårlig selvtillit. Jentene i klassen gikk rundt til alle og sutret over hvor tykke deg var, når det hadde helt flat mage. Jeg er ikke sånn veldig tynn, derfor fikk det meg til å føle meg ekstra feit. Vi skal bare ha 2 svømme timer med klassen i hele 8. klasse. Og da vi skulle ha svømming den første gangen hadde jeg ikke lyst. Kveldene før la jeg og gren! “Hva skal jeg gjøre?” “Alle kommer til å stirre på meg” “De kommer til å le av meg” Var det eneste som gikk oppi hode på meg. Jeg ville ikke vise meg i bikini/badedrekt. Så jeg skulket. Jeg sa til alle at jeg var syk. Jeg hadde veldig dårlig selvtillit. Da jeg på en eller annen måte, som jeg ikke huser, klikket meg inn på bloggen din, så ble jeg veldig intressert. Jeg begynnte å lese bloggen din, og litt hver dag steg selvtilliten min. Jeg lærte at sånn du ser på deg selv, er sånn andre også ser på deg. Så da vi andre gang skulle ha svømming, tenkte jeg på alt jeg lærte av deg, og hev på meg bikinien, og gikk inn i svømmesalen med et smil på munnen.
      Tusen, tusen takk for alt du lærer meg Stina, Du motiverer meg også til å trene, du viser meg hvor bra resultatet kan bli 🙂 <3

    78. Well said!
      Ikke mange blogger jeg er innom, men de gangene jeg er innom her gir det meg faktisk inspirasjon. Takk for det 🙂
      Fortsett å vær deg selv, du er flink!

    79. DU er en super blogger! det du gjør får meg til å føle meg bedre over meg selv ! jeg ser nok ikke så veldig bra ut… jeg er jo ikke verdens tynneste mest pene jente….
      jeg har egentlig aldri vært helt fornøyd med hvordan jeg ser ut… men jeg har klart å forstå at det viktikste i livet ikke er å være pen, men å være selvsikker smart og hyggelig!
      om jeg må velge tre ting jeg er fornøyd med meg selv så må det nok være at jeg er: smart, morsom og omsorgsfull<33 jeg er glad i den jeg er og jeg syns at andre også skal være det <33

    80. Hei! Eg har ikkje lest bloggen så lenge, men du er allerede blitt ein stor inspirasjon for meg!<3 det eg liker best med meg sjøl er augene, håret og smilet mitt 🙂

    81. Kjempebra skrevet, elsker bloggen din spesielt Tabu-siden din.
      -Jeg er alltid posetiv. Jeg klarer å gå å tenke på at viss noe dumt skjer, så kommer det noe bedre!
      -Jeg kan vere den jeg er, og er ikke redd for å vise verden det!
      -Den siste tingen jeg liker ved meg selv at jeg alltid har et smil om munden og alltid en latter som verker etter å komme ut. Eller “alltid og alltid” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg