Usikker

Det siste året har jeg vært fast bestemt på at det er journalist jeg skal bli. Jeg har ikke engang sett på andre yrker, fordi jeg var så bestemt på at var dette som jeg ville bli. Men nå i det siste har jeg blitt så usikker. Jeg er så drittlei av skolen at jeg nesten  spyr. Påbygg er hardt, og det suger enda hardere. Kjedelige fag, mye prøver og altfor mye å lære har gjort at jeg er sykt skolelei.

Jeg har lyst til å starte på skolen til høsten. Få livet mitt igang. Komme igang med utdanning så jeg etterhvert kan få meg et hus og en jobb, og bli voken. Selv om jeg mest føler for å ha et friår hvor jeg gjør noe jeg vil. Det forrige friåret jeg hadde var 3 måneder som kokkelærling og 5 måneder hvor jeg lå syk i senga. Ikke akkurat yolo og reising. Jeg har vært gjennom altfor mye dritt de siste to årene; bestefaren min døde, jeg fikk kyssesyken og måtte holde senga i 5 måneder, jeg gikk gjennom et hardt forhold hvor gutten var verdens største drittsekk, jeg fant ut at drømmejobben min absolutt ikke var drømmejobben, jeg flyttet for meg selv men måtte flytte hjem igjen siden det var mugg i leiligheten og jeg ble syk av det, jeg fant ut at bestevenninden min absolutt ikke var den jeg trodde hun var, og mye mer. Jeg sitter med en tung klump i halsen mens jeg tenker over alt jeg har gått gjennom de siste to årene.  Jeg trenger å føle meg bra igjen. Jeg vil at livet mitt skal være litt lett igjen. Ikke så forbanna hardt hele tiden

 

Jeg har rett og slett lyst til å ha et år hvor jeg slapper av, og gjør det jeg elsker, nemlig å blogge. Det er den eneste jobben jeg faktisk har lyst til å ha. Da kan jeg styre hva jeg selv  gjør. Hvordan jeg gjør det. Og når jeg gjør det. I tillegg til at jeg får verdens beste respons fra nydelige lesere. Rett og slett et år  hvor jeg kan konsentrere meg om bloggen, og bygge opp den. Jeg elsker å skrive, formidle følelser, gi ut tips og leve i en rosa boble. Det er derfor blogging er perfekt for meg. 

 

Men jeg vil ikke ha enda et år hvor jeg bor hjemme. Hokksund har aldri vært, og kommer aldri til å bli stedet for meg. Folkene som bor i Hokksund er helt annerledes enn hva jeg er. I tillegg til at de fleste vennene mine bor i Oslo og Drammen. Jeg vil ut og utforske verdenen. Se hva den har å tilby. Ikke sitte hjemme i Hokksund og råtne. Det er kanskje det jeg kan bruke et friår på? Reise rundt og utforske verden? Og når det året har gått så er jeg kanskje klar for skolebenken igjen? Og kanskje jeg har funnet ut yrket jeg vil ha, innen da?

37 kommentarer
    1. Har faktisk akkurat samme planer som deg ser det ut som! Jeg går helse og sosial nå, neste år skal jeg gå helseservice bare for å ha et andre år, og siste året på vgs skal jeg gå påbygg for så å ta journalistutdanning! Men tenker å ta et friår før jeg begynner for å få en liten pause fra skole. Høres ut som du ikke har hatt det så altfor bra, så jeg håper det går bedre med deg nå og at det kommer til å gå bra om ikke 🙂 Du er en super blogger! Stå på, Stina!

    2. Jeg skjønner hvis du velger å ta friår, men du skal vite at livet i alle fall snur seg om når du begynner å studere!
      Jeg var lei av skolen, men tenkte i grunn aldri på friår, siden jeg i alle fall har 8 år med utdanning foran meg 😉
      Stedet jeg er fra og bodde ble kjedelig, og jeg hadde i grunn ingen venner der.
      Etter at jeg har flyttet til Trondheim og har begynt studiene har alt blitt så utroolig mye bedre! Deilig å bo for seg selv (med kjæresten da ^^). Flotte studier og en flott by. Bare på et halvt år har jeg fått et kjempestort nettverk her og masse nye venner. Ting er rett og slett bra.
      Studier er hardt, men på en helt annen måte enn vgs. På universitetet har du en helt annen frihet. Det lønner seg å gå på forelesninger (som forøvrig gjerne ikke er så mange i uka), men ingen sjekker om du er der. Du må bare lese og jobbe en del på egenhånd. Men du velger selv hvordan dagene dine skal se ut 🙂
      Du må selvfølgelig velge det du vil, men du skal i alle fall vite at studietilværelsen er som dag og natt fra vgs 😉

    3. Tror det er bedre å ta et friår og finne ut av hva du vil i steden for å kaste bort tid og penger på å studere noe du ikke er sikker på at du vil bli. Tror det er viktig å vite hva du vil når en skal begynne å studere, og ikke bare studere for å studere. Viss blogg er det du vil drive med i et år mens du reiser og gjør det du vil så synes jeg du skal gjøre det 🙂 Whatever makes you happy 🙂 Finn ut hva drømmen din er, og følg den 🙂

    4. Jeg skjønner hvordan du har det! Syntes det er utrolig vanskelig å ta valg av utdanning selv. Det er mange valg men allikevel vanskelig å velge deg rette som du mest sannsynlig skal drive med resten av livet. Jeg elsker å reise! Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt et år bare på å reise å oppleve mest mulig! Og tenke litt over hva du vil senere. Det hadde jeg gjort 🙂

    5. Jeg tror nok ikke du er den eneste som er inne på tanken om friår etter siste året på videregående, spesielt ikke når du går påbygg, det er intenst! Selv gikk jeg bare vanlig studieforbredende linje, men det var nok til å bli lei, spesielt siste semester. Likevel ville jeg begynne på noe annet, og det angrer jeg ikke på.
      Jeg begynte først på det jeg trodde jeg ville drive med, men fant fort ut at det ikke var noe for meg. Jeg er ikke den som bruker halve livet mitt på å sitte innendørs å lese side opp og side ned til det svir i øynene, så jeg ville bort. Ikke nødvendigvis reise, men vekk fra det kjedelige skolesystemet. Jeg hoppet av studie etter bare noen måneder og fant fort ut at jeg heller skulle følge hjertet. Jeg bestemte meg for at det var fotograf jeg ønsket å bli, fant fort ut hvilken skole jeg ville søke på og begynte å jobbe med opptaksprøven. Det er det lureste jeg har gjort noen gang. Angrer ikke ett sekund.
      I dag går jeg på Norges Kreative Fagskole i Stavanger og har det helt toppers. Fordi dette er en fagskole og ikke en høyskole eller universitet er det mye mer praksis enn teori. Vi prøver ut tingene i stede for å lese oss til kunnskap. Skolehverdagen er mye mer spennende og man opplever noe nytt hver eneste dag. i tillegg er det en helt annen måte å jobbe på enn det kjedelige vi lærer i grunnskolen.
      Hvis det er journalist du vil bli anbefaler jeg deg å ta NKF med i betraktningen. Det er en topp skole med kjempebra miljø og retningslinjer. Skolen finnes i alle de store byene i Norge, så om du vil prøve ut en ny by har du muligheten til det. Selvom NKF er privatskole og koster endel er det virkelig verdt pengene! Jeg studerer jo til å bli fotograf, men har for tiden et sammarbeid med journalistikk-klassen og de sier det samme som oss, NKF er helt toppers!
      Føler jeg reklamerte litt vel mye nå, men NKF er en topp skole. Jeg vet ikke hvordan den i Oslo er siden den er mye større enn Stavanger, men som sagt har de jo samme retningslinjer så jeg tviler på det er så mye som er anderledes annet enn klassestørrelsen.
      Håper du finner ut hva du vil, og ikke mister helt motet. Er veldig fan av bloggen din og liker positiviteten din 🙂 Gleder meg allerede til neste innlegg!

    6. Å ta en journalistutdannelse i 2013 vil jeg se på som bortkastet. Journalistrollen er mer eller mindre faset ut av nyhetene, byttet ut av reportere som smiler pent, men fy f for noen idioter de er. Har lyst til å blåse av meg skallen hver gang jeg ser en pressekonferanse bli dekket. Og de trykte mediene er på ingen måte bedre. Etter at de har kuttet ut fact-checkere i avisene så er det så mange feil, og idiotisk skrevet setningener, at jeg ikke klarer å lese aviser lenger.
      Så med mindre du har tenkt til å prøve å bringe investigative journalism tilbake til liv, så er en journalistutdannelse ikke annet enn noe som kommer til å koste deg fem år av livet ditt og fryktelig mye penger. De som studerer journalistikk allerede i dag blir fortalt av lærerne at det de lærer kommer til å være utdatert før de er ferdig med utdannelsen sin. vil du bli journalist så tar du deg noen kurs i skriving, kjøper noen bøker om journalistikk, og starter et nyhetsnettsted. evt kan du begynne å skrive for lokalavis og bygge deg opp derifra. at du trenger en fem års utdannelse etter at du har er ferdig med 13 års skolegang er en av de største hoaxene du blir fortalt mens du går på skolen. sure, det kan hjelpe, men det er så absolutt ikke nødvendig.

    7. Hvis du fortsatt var modell kunne du jo reist rundt i verden? Pluss at da hadde du tjent penger på det i tillegg 😀

    8. Håper du finner ut hva du vil. Du skriver utrolig bra!!, så journalist tror jeg du skal klare å bli. Ellers så kan du jo prøve å skrive en bok?

    9. Du skriver så utrolig bra! Du virker som en så ordenlig og bra person, så kommer nok til å ordne seg for deg uansett hva du bestemmer deg for å gjøre! 🙂
      Tenker det samme som deg, for er rett og slett så lei jeg også nå at jeg fristes så av å ta et friår etter videregående!
      Men som sagt, det ordner seg nok for deg og å blogge, det kan du! leser bloggen din hver dag og du skriver som sagt så bra, og får virkelig formidla det du mener 🙂
      Fortsett å stå på jente og du har så mange i ryggen din, det vet du nok! 🙂

    10. Jeg synes at du burde ta deg et friår, og reise litt rundt i verden. Når du er blitt skolelei, er det vanskelig å konsentrere seg om skolen,og da går det bare nedover.. hehe:)

    11. Ærlig og viktig innlegg. Tror det er veldig mange som er usikker på dette, for det er jo et veldig stort valg å ta. Kjedleig å kaste bort tid på noe som ikke er riktig også, så jeg synes du gjør helt rett i å tenke friår. Tenk på hva som er best for deg nå, og ikke hva du tenkte var best. Jeg vet du er ei fantastisk jente og jeg er helt sikker på at du kommer til å nå veldig langt i livet <3

    12. Stina du er DEN bloggeren jeg ser opp til, du er DEN hyggelige personen, du er DEN jeg håper blir norges toppbogger. jeg har aldri komentert bloggen din før, følte bare å skrive de ut nå.. du fortjener mye mer enn det du tror du gjør, du er en ærlig (så langt jeg har sett), en vakker og selvstendig kvinne. jeg er bare 15 å ser opp til deg som om du var mount everest^^ du har nettopp fylt 20, du trenger ikke å tenke på alt det negative, som opera sa; you usually explore, and find who you are in the 20’s of your life, don’t have a rush to grow up and get married and all that stuff… do something good with your life, don’t throw it away! jeg føler du kommer til å ta de rette avgjørelsene:)

    13. Sv: Det var fint 🙂 Jeg kan ikke si at det ikke er hardt, men det er som sagt på en annen måte 🙂 Det føles ikke så hardt fordi man har en helt annen frihet! Også er det så deilig å komme i et miljø der folk faktisk er interessert i det man driver med. Det har ekstremt mye å si 🙂

    14. Nå er ikke jeg en ekspert eller noe, men hvis du har lyst til å reise og ta et fri år, så er kaknskje sånn turistguide noe for deg? Da får du i alle fall reist en del og sett mye + tjene penger:)
      Jeg kjenner deg jo ikke, så jeg vet ikke om dette er noe for deg, og du velger jo så klart helt selv hva du vil, men var bare et lite tips!
      Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til, og jeg tror du kommer til å finne ut hva som er rett/best for deg:)

    15. Jeg ønsker deg masse lykke til og håper du finner ut av det! Støtter deg uansett hva. Stå på og ikke gi opp, jeg vet du klarer å finne ut av det! <3

    16. tror du vil angre om du ikke tar ett friår! Men selvfølgelig er det jo greit å bare komme i gang også 🙂 gleder meg til å høre hva du bestemmer deg for 🙂

    17. Jeg kjenner meg utrolig godt igjen i mye av det du skriver! Selv kunne jeg også tenke meg å bli journalist etterhvert, men jeg er så utrolig lei av skole at jeg vet rett og slett ikke om jeg orker. Et friår må det hvertfall bli før! Da skal jeg reise og oppleve verden. Stedet jeg bor på nå er ikke mitt sted i det hele tatt, det har jeg vel alltid visst egentlig. Blir det til at jeg studerer journalistikk så tviler jeg på at det kommer til å skje i Norge også, da tror jeg at jeg reiser til utlandet et sted.

    18. Njåå, skjønne deg vældi godt. Eg jikk 3P ifjor, hadde sååå løst å slutte tell jul men holdt ut, fy faen.. værste eg har vært me på sånn fagmæssi og slitsomt.
      Men har du ikke løst å bli kokkelærling ijænn da? 🙂

    19. Hadde det akkurat likt da jeg skulle søke på studier. Var helt bombesikker på at det var journalist jeg ville bli, men etter å ha tenkt meg om lenge bestemte jeg meg som å la være. Derfor studerer jeg Media, IKT og design i Volda nå. Syns det passer ganske fint når man interesserer seg for blogging, man får prøvd alt mulig innenfor media. Samtidig som at det ikke er verdens tyngste studie.
      Det kan være veldig lurt å ta et friår, jeg gjorde det selv da jeg var usikker. Håper du finner ut hva du vil gjøre, og at du tar det rette valget! Lykke til 🙂

    20. Jeg kjenner meg igjen i hva du skriver.. Jeg trodde jeg visste hva min drømmejobb var og endte opp med å finne ut at den absolutt ikke var noe for meg. 1 år er snart gått siden jeg slutta lærlingetiden min nå, da hadde jeg bare et halvt år igjen..
      I høst dro jeg til militæret, klar for en helt ny start og et år som kom til å bli lærerrikt og fylt av spenning… 6 uker klarte jeg, og jeg dro hjem… Men jeg fikk værtfall prøve! Jeg fikk prøve det jeg ville prøve i militæret, og jeg er stolt!
      Tunge år på baken er du heller ikke alene om.. Mistet farfar for ca. 5 år siden, mormor ble syk med kreft, mistet stebror på utøya… og.. fant ut min egen far ikke ville ha meg lenger slik at han kuttet all kontakt! MEN.. Jeg vet jeg har et mye bedre liv nå, og jeg er påtur oppover igjen! Jeg skal begynne på skolen til høsten av igjen(VGS pånytt igjen!) og jeg GLEDER meg til å begynne! Jeg var skolelei da jeg gikk skole jeg og, så et friår kan jeg definitivt anbefale. Du vokser opp og ser virkelig alvoret i å gå skole. Værtfall jeg gjorde det..
      Stå på Stina! Livet er ikke en dans på roser. Som jeg fant på nettet:
      *Enjoy your life, no matter how hard it may seem. When life gives you a thousand reasons to cry, show the world you have a million reasons to Smile”

    21. Eit friår er utruleg smart. Folk har godt av å prøve forskjellige ting, og sjølv om ein ikkje reiser verda rundt men heller blir heime og gjer noko heilt kvardagsleg, lerar ein utruleg mykje. Nye perspektiv, meir erfaring, ein sjanse til å finn eut kva som finnest der ute og korleis ein kan gjere ting. Eg vil så absolutt tilrå å gjere noko heilt anna enn å studere i eit år før du bestem deg.
      Sjølv er eg no ferdig master og er i ein posisjon der eg ansetter folk. At dei som søkjer har gjort noko anna enn berre standarden skule-vgs-universitet-jobb er veldig, veldig positivt for det viser sjølvstende, initiativ, interesse og mykje meir. Eit år er ikkje lenge av livet, men du kan få heilt utruleg mykje bra ut av det.
      PS: vil du bli journalist er det vel så greit å studere det du vil. skrive om og skrive i studentavisa. Då veit du både kva du skriver om, og du får jobberfaring.

    22. PPS: Nesten alle avisane og mediahusane sparkar store deler av sine tilsette for tida, og skaffar seg nyhende via færre kjelder. Journalist no er ikkje det det var før. For deg er det kanskje ikkje så farleg siden du har bloggen å skrive på, men det er verdt å undersøkje markedet før du begynn på noko.

    23. Du er så flink til å skrive og formidle, Stina!!:) Ser for meg at du kunne jobbet i et stort magasin! Har du vurdert folkehøgskole i ett år? Det er seriøst det beste man kan oppleve! Jeg hadde virkelig ingen forhåpninger for mitt år på fhs, og trodde at alle som går på fhs er merkelige og rare. (noen var selvfølgelig det men) Er mange forskjellige linjer blant annet reiseliv, media, forfatterlinje, TV produksjonslinje osv 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg