Uten selvtillit er du intet

 

“Hvis ikke du tror på deg selv, hvordan kan du forvente at andre skal ha troen på deg da?”

 

Det mest triste jeg ser er mennesker med dårlig selvtillit. Kanskje de har blitt mobbet. Eller føler at de ikke er gode nok. Det at vi bor her i Norge, hvor janteloven fortsatt finnes, gjør ikke saken bedre. Vi blir rett og slett redde for å ha god selvtillit. For hvis vi har god selvtillit blir vi sett på som “cocky” og arrogante. 

Selv hadde jeg ikke verdens beste selvtillit før. Men jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. De tingene jeg ikke likte ved meg selv; de fikset jeg. De tingene jeg ikke kunne endre, de lærte jeg meg å leve med. Jeg har alltid blitt ertet fordi jeg er lav. Høyden min er faktisk ikke noe jeg kan gjøre noe med. Tro meg, jeg har prøvd. Jeg gikk til legen for å få piller som gjorde at jeg kunne bli høyere. Men innen jeg kom til legen var jeg ferdig med å vokse, og pillene hadde ikke fungert på meg, enda jeg fortsatt var ganske ung da. Istedet for å sette meg ned å grine over det, bestemte jeg meg for å like høyden min. Det var vanskelig, men jeg klarte det. Den dag i dag elsker jeg faktisk å være lav. 

Utseendet er viktig for meg og så mange andre. Selv om man kanskje ikke vil innrømme det i all offentlighet så betyr utseendet mye. Det er det første man blir dømt etter. Det er trist, men det er realiteten. Det er mange venner som har fortalt meg at første gangen de møtte meg, trodde de at jeg var dum som et brød, og at jeg ikke brydde meg om andre. Men da de ble kjent med meg fant de ut at det ikke stemte. Utseendet kan dømme deg i alle forskjellige retninger. Men det viktigste er at du er deg selv. Om du vil kle deg i svarte rocka klær, gjør det. Om du vil se ut som en barbie, se ut som barbie da vel. Det er ditt valg, og ingen kan ta det vekk fra deg.

Men for å tørre å være seg selv, må man ha selvtillit.

Selvtillit er ikke noe som kommer av seg selv. Det er ikke en fe som pluselig kommer og strør tryllestøv over deg mens du sover, også våkner du opp dagen etterpå med god selvtilit. Så absolutt ikke. Det er noe man må bygge opp helt på egenhånd. Man kan bruke årevis på å bygge opp en god selvtillit, men den kan fort bli rivd ned igjen. Derfor er det viktig å virkelig jobbe hardt med seg selv. Jeg gjorde det. Derfor ønsker jeg å dele noen av tipsene mine til dere. Så dere kan få bedre selvtillit. Disse tipsene hjalp veldig på meg, og derfor håper jeg at de hjelper på dere også.

 

Tren mer! 
– Når man trener får man en følelse av suksess. Kanskje ikke i starten, men etterhvert. Husk å sette deg mål og når du klarer de, vil du føle deg veldig bra. Men konkurrer mot deg selv, ingen andre.

 

Ikke sammenlign deg selv med kjendiser
– Jentene som jobber i Victorias secret har det som jobb å være pen. Det er det de lever og ånder for. De trener utallige timer i uken kun for å se ut som de gjør. Derfor er det dumt å sammenligne seg selv med andre som lever for utseendet sitt.  

 

Gi komplimenter til andre
– Det høres kanskje rart ut at man skal få bedre selvtillit av å gi andre komplimenter. Men det hjelper faktisk. Man blir glad på andres vegne, og kanskje får man et snilt kompliment tilbake? Men pass på å ikke “jakt” på komplimenter fra de du komplimenterer. Det kan fort bli kleint og ubehagelig. 

 

Ikke bry deg om andres negative meninger
– Om folk har et problem med deg, så er det de som har et problem, ikke du. Kanskje personen kaller deg stygge ting for å føle seg bedre? Kanskje personen egentlig er sykt missunelig fordi du har oppnådd noe den personen aldri vil oppnå? 

 

Bruk sminke og dra på shopping
– Når man bruker sminke føler man seg så utrolig mye bedre. Hvis man i tillegg drar på shopping iblant og kjøper seg noen nye klær, føler man seg ekstra fin. Man trenger ikke har den nyeste Gucci vesken for å føle seg fin. Men en søt ny topp fram H&M kan kanskje gjøre susen? Personlig er shopping som terapi for meg. Jeg elsker virkelig klær, men jeg bryr meg ikke om prisen eller merke. En topp fra Cubus kan være finere enn en topp fra Versace. 

 

Håper virkelig disse tipsene hjelper flere enn meg. Gjerne kom med dine egne tips til hvordan man kan få bedre selvtilit.

 

Husk; livet er for kort til å ha det kjipt. YOLO ♥ 

 

 

– Har du god selvtillit?

 

47 kommentarer
    1. Kjempebra skrevet og digger bloggen din!
      For å vere ærlig, så har eg ikkje så god selvtillit. Den har blitt bedre i det siste men den går veldig opp og ned. Eg har tenkt av og til at eg kanskje kan trene litt for å sjå om eg får bedre selvtillit av det men har aldri kommet så langt! Det med å bruke sminke, det er ikkje alle gutter som liker at jenter bruker sminke til å skjule fjeset. Eg har bestemt meg for lenge siden at eg skal tørre å vise kem eg eigentlig er uten å ta på meg sminke. Eg er ikkje redd for å skille meg ut, av og til kan du faktisk øke litt på selvtilliten med å skille seg ut i folkemengden for då tørr du virkelig å vise kem du er.

    2. Nei, har ikke god selvtillit.. Men kan ikke slutte å være meg selv fordi! Var godt å lese dette innlegget<3

    3. Jeg har faktisk fått bedre selvtillit og føler meg mye sunnere og friskere etter at jeg startet å trene mer og spise rett! Så det hjelper så absolutt!

    4. Virkelig bra skrevet! Personlig er selvtilliten min som en berg og dal bane, opp og ned. Ene dagen er den på topp og neste på bunn. Men igjen, kjempe bra skrevet<3:)

    5. Helt enig, jeg får SKIKKELIG god selvtillit når folk kaller meg pen, de skjønner det kanskje ikke sjøl engang at det gjør meg så glad 😀

    6. Det var kjempe bra du tok det opp! Jeg skal virkelig prøøve det!
      Snakket med noen av bestevenninnene mine om akkurat at jeg trenger bedre selvtillit, så de skal
      hjelpe. Siden hun ene har utrolig bra selvtillit, så jeg prøver da dine råd ♥ Håper det hjelper, for jeg
      syntes det er skikkelig dumt uten god selvtillit, så elsker jeg shopping ! 😉

    7. Nei, ikke i det hele tatt. Jeg klarer ikke å se noe positivt eller bra med meg selv. Men noen dager ‘er jeg fornøyd med meg selv, sånn som du sa, foreksempel når jeg har kjøpt nye klær o.s.v.

    8. Så enig med deg Stina! Mennesker med selvtillitt er også herlig å være med, det å stråle og føle seg vel gjør at man ser bedre ut også. Enig i alle punktene!

    9. veldig bra innlegg. Min selvtillit går veldig opp og ned, noe jeg ikke liker i det hele tatt. Plutselig kan humøret endre seg, og da synger selvtilliten betydelig 🙁

    10. Virkelig bra skrevet. Jeg elsker smilet ditt <3
      Men nopp. jeg har IKKE god selvtillit. Blir jo mobba en del, da.
      Men jeg føler det er for lite for å gå å klage 😉 Men irriterende er
      det, da...

    11. kan ikke akkurat si at jeg har kjempe god selvtillit…hver dag får jeg vite at jeg er liten og alle kommenterer det ”herregud så lav du er” og ”har du slutta å vokse?” så jeg skjønner hvordan du har hatt det når folk sa til deg at du er lav, men jeg syns du er helt ”normal” i størrelse! <3 jeg er 1.58 og er 14 år og fornøyd med det!

    12. Kjempe fint innlegg, utrolig bra skrevet! Jeg har egentlig helt grei selvtillit. Jeg er meg selv, og er glad for det! Gir helt faen i hva folk tenker om meg egentlig 🙂 <3

    13. Bra skrevet! Og du har en nydelig blogg<3
      Jeg sliter veldig med selvtillgitten jeg klarer ikke og forstå hvor stygg jeg er.. Jeg klarer ikke å andre på det eneste jeg tenker om meg selv er se hvor stygg ser du det! ;((

    14. om jeg har god selvtilit? jeg eier ikke selvtillit. Kan ha noe med enkelte personer som kan endre humøret mitt, men nå liker ikke jeg heller å være rundt mange ukjente folk heller da. Det er kanskje bra tips, men tviler på at de funker på meg…

    15. Veldig bra skrevet Stina. 🙂
      Gjør stort sett alt som står i tipsene dine! Holder på med å jobbe med meg selv og trene meg bedre. Har ikke så høye mål nå, tar uke etter uke så blir det nok høyere mål for meg selv etterhvert. 🙂

    16. Ja, jeg føler jeg har god selvtillit, noe jeg er veldig glad for. Det tar tid å bygge opp, men med tid oppnår man det man vil, og det er virkelig verdt det. 🙂
      Ha en super dag videre, Stina!<3

    17. Utrolig bra skrevet! <3
      Jeg sliter så utrolig masse med selvtilitten min.Bygger den opp men den blir så fort revet ned.Det er ikke alltid lett!

    18. Fine tips!
      Men du som er så pen og har så innflytselse med bloggen din.. hvorfor oppfordrer du jenter til å sminke seg for å føle seg bedre… altså er jeg enig at det kan hjelpe, men noen tar det hintet litt for langt og prøver å skjule sitt naturlige utseende med altfor mye sminke, noe som er lite pent. Jeg mener god selvtillit kommer når man greier å akseptere den man er, med eller uten sminke.

    19. Utrolig bra skrevet! Jeg sliter virkelig med selvtilliten min og har grått i mange timer pga det, men jeg føler at den har blitt litt bedre den siste tiden etter at jeg har prøvd alle disse tipsene, inkludert alle de skjønnhets tipsene du innimellom legger ut! Jeg er veldig takknemlig for at du tar deg tid til å skrive slike innlegg og gjerne forsett med det!
      Jeg kjenner meg igjen med hva du skriver. Jeg har også opplevd at mange sagt til meg at de trodde jeg var kjempe dum bare fordi jeg bruker extensions, en del sminke og har blondt hår. Kanskje det er fordi jeg har så dårlig selvtillit at jeg prøver å gjemme meg bak en maske av sminke og blond hår og alt det der..?
      Stå på videre! Jeg elsker bloggen din! 😀

    20. Jeg er veldig ufornøyd med meg selv , men det har jeg faktisk også ganske god grunn til jeg synes jeg er veldig feit! Jeg er 11 år gammel , og veier 56 kg , er 1.58 høy. Har litt lengere enn mellomlangt hår , er nersynt , og bruker briller (Slike som man finner i fake også)
      Men jeg synes jeg er så feit og overvektig , og lårene mine er så tykke 🙁
      Klarer liksom ikke og være fårnøyd med den jeg er , når jeg hele tiden bare føler meg overvektig og stygg 🙁

    21. Men jeg likte veldig godt tipsene dine , men liksom ja , klarer liksom ikke og ha bra selvtillit med meg selv. Ja , jeg gir ofte komplimenter til andre , sier de har fine klær osv.

    22. jeg har aldri hatt en god selvtillitt jeg går i 7 ene klasse så det er ikke så gammel jeg er… jeg har blitt mobbet p.g.a. noen sier at jeg er “for smart”. jeg er drittlei av at folk sier til meg at jeg er “for smart”! selv syns jeg det er en bra ting men HALLO!! det syns tydeligvis ikke de… og når jeg er med dem og prøver å bli en del av “gjengen” og jeg sier noe som virker litt rart ja fordi jeg er rar! så er de liksom sånn “HALLO” så ler de og himler med øyene……. jeg blir bare så lei!! jeg har lyst å gå på en skole der folk liker deg for den du er! jeg har vanligvis god selvtillitt men ikke når jeg er med dem …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg