Blogging er en fulltidsjobb

De fleste som leser blogger, eller har blogget en kort stund tenker at blogging er en hobby. Man tar kanskje noen raske bilder av hva man har på seg, eller hva man har spist, også havner man på førsteplass på blogg.no. Null stress!

 

Men det de fleste ikke vet er at det er en fulltidsjobb. Det er så mye mer man må gjøre, enn det som syns på bloggen. Bare for å ta antrekksbilder må man gjøre en rekke ting; sminke seg, fikse håret, finne et kult antrekk, finne en bra location til å ta bilder, stille inn kamera så lyset blir riktig, ta 150 bilder hvor 10 stk. blir bra, redigere bildene, laste de opp og skrive ned hvor alle klærne er fra, publisere på facebook/instagram/twitter/, osv. Altså; mye jobb! Dette er et av de innleggene som faktisk tar kortest tid. Da kan man tenke seg hvor mye tid som faktisk blir lagt ned i en blogg.

Selvfølgelig finnes det de bloggerne som har ligget på topplista i lang tid, og gir totalt f*** i bloggen. Men ikke tro et sekund at de ikke har jobbet hardt for å komme dit de er. Jeg skjønner de faktisk veldig godt at de gjerne vil ta det med ro, nå som de endelig har nådd “målet” sitt. 

Men de fleste bloggerne som ligger på topplisten tar bloggen sin seriøst. Og når man tar bloggen seriøst, følger det mye jobb med. Det er mange ting som leserne ikke ser, blant annet; mailer man må svare på fra fans som lurer på seriøst alt mellom himmel og jord. Gjerne ting som ikke har noe med deg eller bloggen din å gjøre, men du må svare det fordet. Hvis ikke er du er dårlig forbilde, og 3.verdens krig starter. Spesielt hvis du forteller leseren at hun/han må google det. Jeg har blitt spurt om alt mulig rare ting som; hvordan man skrur på en vanlig bil-gps til hvordan man bygger et design. Ser det her ut som en design blogg kanskje? Nei.. For tusende gang, jeg kan ikke lage en header en gang.
 

Når man er ute i det offentlige må man hele tiden passe seg. Hvem hører hva du sier? Kan det du sier støte noen? Stirrer den personen på meg fordi den leser bloggen min, eller har jeg verdens dårligste sminkedag? Og hvis man skulle tabbe seg ut en eneste liten gang havner man rett på toppsladring. Gud forby, hvis man er ute på date med en gutt, så havner man sikkert der også. Man blir rett og slett veldig paranoid. Jeg tørr ikke å sove på bussen lenger engang. Fordi jeg flere ganger har fått kommentarer på bloggen hvor lesere som har sett meg sove på bussen. Creepy much. 

Man må hele tiden se ut som man er klar for et moteshow. For hvis man har en dårlig hårdag, og noen som leser bloggen din ser deg. Får de et inntrykk av at du kun ser fin ut på bloggen. Mens du i virkeligheten ser helt jævlig ut. Dette sprer seg også veldig fort inn på toppsladring. 

 

I tillegg til disse tingene kommer de standard tingene man må gjøre med bloggen som; finne inspirasjon, følge med på trender innenfor mote og skjønnhet, trene, ta bilder og dokumentere absolutt alt du gjør og spiser, redigere bilder, skrive innlegg, svare lesere, svare og sende mailer med sponsorer, hente pakker på posten (favorite-moment!), teste nye produkter, skrive om produktene, lage videoer, redigere videoer, føre regnskap, oppdatere instagram/twitter/facebook med det nyeste om bloggen, promotere bloggen, osv. Listen kunne fortsatt i det nesten uendelige. Så igjen, blogging er mye mer jobb enn hva man tror! 

 

Poenget mitt er: Ikke sleng med leppa og si at bloggere sitter på ræva hele dagen og håver inn pengene. Det er mye jobb bak det, og man må være en sterk person om man skal takle all kritikken (for til og med den mest perfekte blogger får kritikk). Selv elsker jeg å blogge, og klarer ikke å se for meg et liv uten blogging. Jeg har verdens skjønneste og snilleste lesere som har støttet meg gjennom vonde tider, og som hver dag minner meg på hvorfor jeg har verdens beste jobb. 

49 kommentarer
    1. Så utrolig bra skrevet Stina.Kunne ikke vært mer enig med deg.Enkelte folk tror at bloggere bare sitter på ræven,blogger litt og tar noen bilder de tar helt feil.Selv jeg bruker opp til 3-4 timer om dagen på og finne ut hva jeg skal blogge om,ta bilder,sminke meg litt på nytt for at ikke folk skal tro at jeg går sann på skolen osv.Elsker bloggen din! Stå på videre Stina og forsett med de gode innleggene dine! <3

    2. Er både enig og uenig med deg.
      Kaskje dum av meg å “henge” ut noen, men feks ANNEK (som har bloggkrig med kjæresten), hun kan jobber garantert ikke like mye med bloggen som feks Sophie, eller Hedda gjør.
      Så NOEN av bloggerene gjør faktisk ingenting (annet enn å slenge dritt), for å komme på topplista.

    3. Jeg syns det er urettferdig og gå i mot bloggere som tjener penger på bloggen sin UANSETT om de kun sitter på ræva eller ikke. Det er overhodet ikke deres feil at de har den muligheten til og kunne tjene penger på blogg. Jeg skjønner ikke hvorfor folk raser mot de som tjener penger på blogg. Er det bloggeren sin feil? Nei, det er det overhodet ikke. Det er blitt slik at blogg er så stort, og at de med mange lesere kan tjene gode penger på det. Om jeg, eller alle de andre som er så sinna på grunn av det hadde hatt samme muligheten, ja, da tror jeg ikke de hadde latt den sjansen løpe fra seg!
      Alle fortjener de leserne de har. Alle fortjener og ligge der de ligger på topplista. Alle de som tjener penger på bloggen sin fortjener også det, nettopp fordi de har så mange som leser bloggen sin, og gjør at en blogger har mulighet til det. Og man må ikke glemme hvor mye en blogger faktisk må jobbe for og holde en blogg oppe. Jeg tror ingen som ikke er i samme situasjon klarer og forestille seg hvor mye jobb det er.
      Syns innlegget ditt var utrolig flott, og det er bra du skriver dette! 🙂

    4. Helt enig med deg. Og bra skrevet!:)
      Man ser godt hvem som virkelig jobber med bloggen og hvem som blogger som en hobby. Det er så stor forskjell.
      Jeg syns du er utrolig flink, man ser at du jobber masse med bloggen og det gir resultater. Noe du absolutt fortjener:)
      Ha en fin kveld:)

    5. Er både enig og litt uenig i det du skriver,men selv er jeg ingen toppblogger,men legger jo en del tid i bra innlegg,men det jeg er litt uenig med deg i er at man må legge så mye i og se bra ut på bloggen.Jeg syns man skal være som man er og det er absolutt greit og helt ærlig og ikke alltid se ut som en toppmodell på bildene.I virkligheten har man dårlige og gode dagen med sitt utseende,sånn er det bare.
      Stå på videre,du fortjener en plass på topplisten 🙂

    6. Det var kjempe bra skrevet! Er så bra du tar opp sånne ting. De fleste blogger jeg leser som fakisk er på mere topp
      100 på blogg.no, der trossalt du er.. har mye jobb i seg. Det er jo utrolig mange som har blogg bare her i lille Norge. Også ser jeg det er mange som bruker god tid på bilder, for å finne rett lys, klær og sånt. Du klarer det perfekt, og får bloggen din til å se strålende ut! ♥

    7. og det står at du jobber som servitør, hvorfor legger du aldri ut innlegg der du er på jobb feks??

    8. Helt enig! 🙂
      Syns du fortjener en god plass på topplisten, du skriver alltid så fornuftig, legger mye tid på bloggen (ser det ut som), tar flotte bilder og skriver virkelig de riktige tingene. Bare digger bloggen din!<3

    9. Ååh elsker bloggen din!! Men jeg har et spørsmål som er utrolig viktig for meg, og tenkte å spørre deg siden du er super med alt som har med skjønnhet å gjøre. Og hvis du har sjansen til å svare på denne kommentaren blir jeg overlykkelig, siden det er noe som har plaget meg i år nå, og som jeg merker senker selvtilliten mer og mer, og gjør vondt psykisk. Det høres sikkert veldig dumt ut, men du vet hvor viktig det er for oss jenter å føle seg vel. Det kan virkelig skade en psykisk. Spessielt når jeg har problemer fra før, og ender da opp med å gråte over dette hver dag. Jeg skriver ikke denne kommentaren for oppmerksomhet, eller hva folk skulle tro. Jeg skriver den for hjelp. Fra deg.Saken er, at jeg sminker meg før jeg drar på skolen, og fikser meg. Jeg ender opp med å bli kjempefornøyd ( det kan jeg ærlig si, hehe). Men så kommer jeg på skolen, ser meg i speilet der. Det jeg ser, er ujevn hud, foundation som er “borte” og rett og slett fæl sminke! alle andre jeg har snakket med om det sier at det er bare noe jeg “føler” eller “innbiller” meg (vet ikke helt åssen jeg skal forklare det) men jeg selv vet at det ikke har noe med det å gjøre. Værsåsnill, jeg vet at det ikke er det, men at sminken min blir helt forferdelig. Og sånn er det med en gang jeg kommer på skolen, selvom jeg bruker primer osv. Jeg har prøvd meg frem med forskjellige belysninger osv når jeg legger sminken, men det hjelper ikke. Mange sier det kan ha noe med lyset eller speilet på skolen å gjøre, men det endrer ikke det faktum at sminken min ser forferdelig ut. Jeg kan mye om sminke, og har søkt meg fram på masse på nettet, ingenting hjelper. Jeg legger hudsminken sånn den skal legges. Noen sier også blått lys/dagslys. ?? Men jeg har jo sminket meg i dagslys, uten forandring. Så når jeg ser meg i speilet hjemme, ser jeg fin ut. Når jeg kommer på skolen, eller også på feks. Kjøpesentre ser det ille ut.Dette hørtes sikkert idiotisk ut, men det ødelegger virkelig hele dagen min, hver dag. Å føle meg stygg. Uff, og jeg vet ikke om det var forståelig.. vanskelig for meg å forklare dette.Og værsåsnill, ikke si at dette er tankene mine, for jeg ser det i speilet. Hudsminke som enten er sykt fæl, eller så har jeg nesten ingenting. Sminken er ødelagt rett og slett. Håper virkelig på et ordentlig svar, fordi jeg har prøvd alt. uansett hvor du svarer, vil bare ha hjelp i en eller annen form:) Du er så sykt flink, og du er inspirasjonen min, hjelp meg (vel, selvom jeg vet at folk står i kø for å få svar på kommentarene sine…)<33 men svarer du ikke, respekterer jeg det. Vil ikke dette skal bli en kommentar der jeg forlanger svar, men det høres vel sånn ut uansett, på måten jeg skrev på. Excuse moii.

    10. Enig med deg! Et annet poeng er det at man faktisk blir sliten av blogging, fordi du har får time-off. Du må jo konstant tenke ut nye innlegg, og alt det andre du nevnte, du får aldri pause fordi bloggen er jo “livet”!

    11. Toppsladring minner meg om Gossip Girls. Helt sykt hvor mye rart de finner på å skrive om ! Kjempe bra skrevet. Du gjør i allefall en kjempe bra jobb, Stina 🙂

    12. Syns du fortjener mer oppmerksomhet, derfor laget jeg en anbefaling på min blogg, håper det var greit at jeg lånte ett bilde 🙂
      Du kan godt lese det, og vis du vil at jeg skal ta det vekk, bare å si ifra 🙂
      Bare se selv på bloggen min du!

    13. Noen ganger når jeg lager video kan det hende jeg bruker 3-4 dager å få den ferdig :O
      Heldigvis så har jeg ikke noen forventning hos folk. Men ser at det kan være slitsomt når man må levere innlegg så og si hver dag!

    14. Hadde jeg møtt på deg i Drammen eller noe og du hadde hatt en “ba hair day”, så hadde jeg ikke tenkt over det, men blitt drit nervøs for å ha bare sett forbildet mitt! Kaaaasnskje jeg hadde titt å si hei hvis jeg gikk forbi :S

    15. Utrolig bra skrevet og tatt opp 🙂 Selv er jeg ingen moteblogger, og går stort sett i thights eller joggebukse om dagen. Men igjen – jeg er ingen moteblogger. Jeg studerer idrett, og det er idrett og trening som pryder min blogg og mitt liv. Det er kanskje en veldig vag unskyldning til å ikke dra på seg jeans eller sånt, men jaja, når du gjerne har trening før teori på skolen og en økt etter skolen eller på kvelden blir det lett sånn 🙂 Men, allikevel, jeg har selv lagt ut treningsprogrammer på min blogg, og det er ikke bare bare det heller som mange tenker. Det er mye en skal tenke på da også. For det første – hvem er målgruppen. Jo det kan være alt fra rutinerte mennesker som har trent i mange år, og til de som ikke har trent en dag i sitt liv. Så er det da å sette opp et program som kan treffe begge målgruppene på samme økt, og gi motivasjon og progresjon. I tillegg ofte teste ut øktene selv, da det blir satt pris på om man har egne erfaringer man kan komme med også! Så jeg vil nå si at alle som har en blogg, som jobber med den og bryr seg om hva en skriver her og der, de har en fulltidsjobb. 🙂 Mange starter opp med blogg som en hobby, og noen tar steget fram mot toppen – det er et valg en tar og erfarer 🙂

    16. Bra skrevet! Det er fint å se at du får gode resultater av alt arbeidet du legger i bloggen din! Stå på videre, du er en FANTASTISK blogger! ^^

    17. Eg håper verkeleg det her innlegget er laga på faenskap…? Kunne verkeleg ikkje blitt meir ueinig med deg. Kanskje det ser fint ut og sånn viss du gjer det slik du har ramsa opp, MEN: Då ser det fort jævlig fakskt ut. For eksempel på ditt øverste bilde i det innlegget; skjer med trutmunnen? Uansett. Ein blogger er eit menneske – synd for lesarane viss dei henger seg så jævlig opp i at ein toppbloggar sov på bussen eller gjekk uten sminke på butikken, hadde på seg joggebukse og så vidare.
      Ein god bloggar er ein bloggar som TØR å vere seg sjølv. Ein god bloggar er ein bloggar som skriver godt og ikkje har mange skrivefeil. Benedicte Haugaard vil eg seie er ein slik blogger, som faktisk tør å vere seg sjølv, og tør å legge ut bilder av seg sjølv utan sminke.
      Du skriver at man må alltid sjå ut som man er klar for eit moteshow: Kven i svarte er det som alltid ser ut som ho er klar for eit moteshow? Ikkje ein gong Paris Hilton, skal eg seie deg.
      Man er seg sjølv best!

    18. Madeleine: Hei 🙂 Skjønner problemet ditt. Noe som kan hjelpe er å bruke en litt fet hudkrem først. For huden spiser opp sminken, hvis du ikke har hatt på hudkrem først. Så det kan hende det er grunnen.
      Eller så kan det være at du bruker for mørk/lys sminke. Og at den fungerer i lyset du sminkrer deg i, men ikke andre lyssettinger 🙂

    19. Bra skrevet, helt enig! Auroramohn får jo HELE tiden kritikk for at hun ikke blogger ofte, men det er jo hennes liv og hun får blogge når hun vil! Også er det jo ikke hennes skyld at folk går inn på bloggen hennes! Du fortjener virkelig å være på topplista Stina!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg