Hvordan unngå kviser

Jeg får ofte spørsmål av både gutter og jenter, agående kviser. Siden jeg har lært meg en del råd, som kan hjelpe de fleste, skal jeg dele de med dere. Hvis du har ekstremt mye kviser anbefaler jeg deg å gå til legen. Det er ikke sikkert du selv gjør noe feil, men at du har en hudsykdom. Vet om flere som har fått hjelp av leger. Men for alle dere andre (95% av dere som har kviser) kan disse rådene hjelpe. 

Hygiene:
Det er viktig å ha det rent rundt seg for å unngå kviser. Mange av de kvisene man får er fra bakterier.

– Vask mobiler, pc, fjernkontroller, osv med alcogel. Da får du vekk alle bakterier som fort smitter over til ansiktet.

– Skift sengetøy minst en gang i uken. Da unngår du å få bakterier i ansiktet ditt, som kan gi deg kviser. 

– Vask ansiktet hver morgen og kveld. Hvis du bruker sminke er det veldig viktig at den alltid blir fjernet før du legger deg på kvelden. Gjerne ta den av så fort du kommer hjem fra skole/jobb og vet at du ikke skal ut noe mer den kvelden. Da får huden litt mer “fri” til å puste.

–  Vask hendene dine ofte. Når du tar på mat eller andre ting, kan du få bakterier og fett i ansiktet. Det er ikke bra for huden. Derfor må du vaske hendene så ofte som det er mulig. Husk å bruke en mild såpe, så ikke hendene dine tørker helt ut.

– Vask sminkekoster og svamper ukentlig. Dersom du bruker flytende foundation er det viktig at det du bruker til å påføre den med, er helt rent. Vask det annenhver dag. De kostene du bruker til pudder bør vaskes en gang i uken.

Kosthold:
Hva vi drikker og spiser har mye å si på hvordan huden våres blir. 

– Alltid få i deg nok med vitaminer og mineraler. Jeg hater å ta piller, så jeg spiser vitaminbjørner og omega3 fisker hver morgen.

– Hold deg unna sukker og hvitt mel. Det mange kanskje ikke vet, er at hvitt mel blir omdannet til sukker i kroppen. Så dersom du spiser mye loff, boller, pizza, baguetter (lyse), osv får du i deg masse hvitt mel. Når vi tilfører kroppen sukker går hormonene i kroppen litt crazy, og man får kviser. Hvis du ikke tror på meg; prøv å gå 4 uker uten hvitt mel og sukker, så skal du fort se at huden din blir mye bedre.

– I stedet for å spise godteri som snacks, kan du spise grønnsaker og frukt (ikke altfor mye av frukt, siden det inneholder fruktsukker) med mager kesam og dipmix. Det inneholder også mye mindre kalorier (for dere som tenker på vekten!). 

– Alkohol er en killer. Hver gang jeg har vært på fylla kan jeg banne på at jeg alltid får en ny kvise. Siden alkohol er som en gift for kroppen, reagerer kroppen din med å gi deg kviser.

Andre råd:

– Trening er absolutt en god ting! Da går blodstrømmen mye bedre gjennom kroppen, og du får ikke så lett kviser. Men husk å fjerne sminken før du trener, og tørk av svetten ofte. 

– Dette er et råd som strider litt imot alle regler. Men det har fungert på meg og på mange andre. Når jeg få kviser lar jeg den ikke være gul og gå bort av seg selv, selv om dette er hva mange anbefaler. Jeg bruker en nål og “tømmer” den helt. Haha, dette høres ekkelt ut. Men grunnen til at vi får kviser er fordi at kroppen må kvitte seg med en del “dritt”. Så hvis man bare lar det være, har man lettere for å få veldig stygge arr. Jeg har hatt mange kviser gjennom ungdomstiden, man har ikke et eneste arr. Det er kun fordi jeg har gjort dette. Har sett mange venner som har latt kvisene være gule, og latt de gå bort av seg selv. Og de har fått dype og stygge arr. Grunnen til det er fordi at kviser “graver” seg ned i huden, og når den endelig blir borte, er det igjen en grop i huden. Det er selvfølgelig forskjell fra hudtype til hudtype. Men dette er et råd for dere som ikke ønsker å få arr etter kviser.

 

Sliter du mye med kviser?

42 kommentarer
    1. På tv-programmet “Brille” lærte jeg noe nytt om kviser. Der sier dem faktisk at kviser ikke har stort mye med kostholdet å gjøre – det har noe med at vi før hadde pels og utviklet fettkjertler som skulle smøre pelsen, men siden det ikke nå er tilfellet er det en betennelse som skjer i huden som forårsaker kviser 🙂

    2. Bra tips, men det siste er nok feil! Jeg har snakket mye med både hupleiere og hudleger om dette, og grunnen til arr er klemmingen. For hard klemming, rett og slett, noe som fører til arr 🙂 Å la de vokse er faktisk best for huden din, for da sprer ikke bakterier seg og du risikerer ikke arr. Men nålmetoden er mye bedre enn klemming, så lenge det er modne kviser, ja!

    3. Så bra tips! Kan du lage et innlegg om bryn? vet du om hvordan man kan få bryna til å vokse fort ut? Du skjønner, jeg har alt for tynne bryn og jeg tenkte og begynne og spare om en uke , for da har jeg tre uker til sammen ( sparer i juleferien, når jeg ikke er på skolen). Grunnen til at jeg sparer er fordi jeg vil lage anderledes form på bryna mine, men vet ikke hvor lang tid det tar før hårene vokser ut, har du noe peiling på det? siden du vet så mye om skjønnhet og alt det 🙂 er en grunn til at jeg spør akkurat deg! hehe

    4. Anonym: Akkurat der kan jeg ikke gi deg så mye råd. Har alltid hatt det makeup artister kaller “perfekte” øyebryn. Så har ikke hatt det som noe problem 😛

    5. Kjempebrae triks, bruker mange av de selv, men har ingen store problemer med kviser egentlig. Og GLAD er jeg for det! 🙂
      Eneste problemet med å ta av seg sminken rett etter skolen/jobb om man ikke skal ut er jo om man har en blogg, og tenker å ta bilder senere da.. Noe jeg ofte gjør på kvelden. Men som sakt så har jeg ikke stre problemer med kviser 🙂
      Liker virkelig når du blogger om slikt! Følger med og er innom for hvert nytt innlegg du skriver, mye bra inspirasjon! 🙂 Takk for at du er her i bloggverden, du er virkelig noe man kan kan kalle for ett forbilde 🙂 Stå på <3

    6. Til Annonym: Du kan jo tegne øyenbrynene i den perioden du sparer slik at det ikke ser så “dumt ut” med masse små stubber 🙂 Om du napper mye vokser de som regels ganske så fort ut igjen ^^ Du skla nokk klare det på 3 uker 😉

    7. Takk for tipsene! 🙂 Har ikke mange kviser, men noen. Hvilken såpe bruker du for å vaske kostene dine? Og anbefaler du den? Jeg tørr liksom ikke å vaske kostene mine, for jeg er redd for at de skal bli stive og stygge, miste formen sin og slik? ..

    8. Jeg har fet hud, og sliter veldig mye med kviser. Spesielt i pannen, og under leppa/på haka. Jeg vasker huden både morgen og kveld, og har fulgt ca alle tipsene du har skrevet om i ca, tja.. Over et år nå kanskje? Men allikavel er de der enda, og forsvinner ikke. Har du et tips?

    9. Jeg kan på hjertet si at jeg ikke følger noen av de her tipsene du skrev ned, eller jo, jeg vasker jo av meg sminken og vasker hendene ofte – men enda har jeg utrolig plettfri hud. Om det er noe så er det små nupper eller hudormer, thats it. 🙂 Tror kanskje det også kan ha noe med gener og gjøre hvordan huden til en person er.

    10. Kjempe fine råd! sliter faktisk ikke så mye med kviser, men når jeg kjenner at jeg begynner og få noen små ”nupper” i ansiktet som da kommer til å bli kviser, så tar jeg en ansikts rens fra Mary Kay! og den anbefaler jeg på det høyeste, blir kvitt nuppene over natta!:)
      Elsker bloggen din! stå på!♥

    11. Takk for råd. Skal begynne å vaske sminkekostene mine oftere 🙂
      Har ikke så veldig mye kviser men kommer vel en av og til. Har en del hudorm da, noe som kan bli betent og ikke særlig fint hvis jeg ikke klarer å holde hendene vekk. Utrolig irriterende! Du er herlig 🙂

    12. også at man ikke må gi opp etter bare noen dager med rensing osv! Siden det tar 28 dager for huden å fornye seg, er det lurt å jobbe skikkelig med huden de 28 dagene og så se resultater! Har ganske uren hud selv så jeg kan en del, veldig bra innlegg for de “uvitende” haha 🙂

    13. Fint at du gir tips, så absolutt! Det eneste jeg personlig har å utsette på dette er at kviser og uren hud har rimelig lite med kosthold å gjøre. Det er ikke vanskelig å finne mennesker med ganske så usunne livsstiler (med tanke på kosthold) som likevel har utrolig fin hud (ja, noen er bare heldige). Det er talg som hoper seg opp som lager kviser, ikke sukker o.l. som påvirker kroppen til å lage flere kviser. Selvfølgelig finnes det individuelle forskjeller når det gjelder hud så vel som mye annet, det kan ikke avvises. Ellers veldig bra råd!

    14. Hei , jeg er midt i tenårene, og har nettop fått mine første kviser (ork :c ) .. Kan du si hvordan du “tømmer” dem ? Det hadde hjelpt meg utrolig mye ! Jeg vil absolutt ikke ha arr ! Jeg trener 2 ganger i uken og spiser helt normalt for en tenåring ( tolvåring.. ) Håper du ser dette.
      Digger deg og bloggen din.
      ~ Elisabeth

    15. Ble veldig glad for det siste tipset! De fleste er veldig imot klemming av kviser siden vi har hørt at det fører til arr. Det er egentlig riktig, men også ikke riktig. Siden med en gang man får en kvise er den ganske hard og litt hvit, men hvis man venter et par dager til den er stor, gul og skikkelig moden, er det best å bare få den vekk! Men bruk rene fingre eller q-tips når man gjør det, og klem forsiktig! Det skal ikke være vanskelig å klemme kvisen ut om den er moden, men hvis den er vanskelig å klemme ut bør du nok vente.

    16. Når du spiser grønnsaker og dipmiks(kesam eller sånnt), hvilke produkter bruker du?
      Kan du ha et innlegg om sunn mat og hvordan man lager sånn? har smakt det men husker ikke den der dip-en hvordan man lager den.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg