Hvordan få bedre selvtillit

Utrolig mange av dere leserne mine kommer til meg og spør hvordan dere kan få bedre selvtillit. Så nå tenkte jeg at jeg kunne lage ett innlegg med ting som har fungert for meg. Jeg har ikke alltid hatt selvtilliten på topp, men nå har jeg klart å bli så trygg på meg selv at jeg kan si at jeg har en god selvtillit. Å få en god selvtillit er som regel ikke noe som kommer over natten. Man må ta hardt tak i seg selv, siden det faktisk kun er du selv som kan gjøre selvtilliten din bedre.


♥ Aldri la negative mennesker ødelegge deg. 

Dette er vel noe av det viktigste som finnes. Hvis noen sier noe stygt til deg, aldri bry deg om det. Ikke bruk energien, tiden og kreftene dine på mennesker som ikke vil deg godt. Har du venner som ikke behandler deg bra og som snakker stygt om deg så fort du snur ryggen til, bør du kvitte deg med de.

 ♥ Vit at du er best
Dette er ett råd som de fleste syns er teit første gang de hører det. Men tro meg, dette virker! Still deg forran speilet 10 minutter hver dag, hvor du sier 10-15 positive ting om deg selv. Enten om det er at du er flink til å tegne, eller ser bra ut på håret, så er det viktig å si til deg selv at det er noe bra ved deg.

 ♥ Tren, tren, tren!
Trening vil ikke bare gjøre deg slankere/sterkere, men trening utløser endorfiner. Som gjør at du får en type “lykkerus”. Dette gjør at du blir glad. Man vil også få bedre selvtillit når man mestrer ting. Så sett deg mål som for eksempel å løpe 3000 meter’n på ett visst anntall minutter. Når man klarer det, får man en herlig mestringsfølelse. Som gjør at man blir glad og føler at man kan klare ting. 

 ♥ Ikke la deg selv bli påvirket av media
Alltid tenk at det du ser i media aldri er ekte. Man bør ikke sammenligne seg selv med sylslanke forsidepiker som har en perfekt hud og kropp. Det er helt lov å synes at disse menneskene er utrolig vakre. Men aldri sammenlign deg selv med de. Husk at det er jobben dems å se bra ut, så de vier virkelig hele tiden sin til å se ut som de gjør. Hvis du blir påvirket av mediene er det bedre å kaste vekk bladene, skru av TV’en og kryss vekk internettsidene som viser disse menneskene. 

♥ Finn en jobb/hobby som gjør deg glad
Det er utrolig viktig å gjøre ting som gjør deg glad. Om du jobber som kokk, advokat eller lege er det viktig at jobben din gjør deg glad. Jobb med noe du trives godt med. Det er tross alt der du er 8 timer hver eneste dag i uken. Finn gjerne en hobby som også gjør deg glad. Personlig har jeg bloggen min som gjør meg glad. Jeg har verdens søteste lesere, og jeg føler at jeg kan hjelpe andre. Både med innlegg som dette og innlegg om hvordan dere for eksempel kan sminke dere. Bloggen min har også gjort at jeg ikke er redd for noe lenger. Jeg er ikke redd for å vise meg selv frem og er heller ikke reff for å drite meg ut lenger. 

♥ Bli komfortabel med deg selv
Noe som er utrolig viktig er å kunne være komfortabel med seg selv. Om det er når man dasser rundt i joggebukse eller når man kler seg i sine fineste klær er helt opp til deg. Ingen kan velge hva du liker, det er kun du selv som kan velge. Det er kanskje vanskelig å tørre å ha en klesstil som skiller seg litt ut, men så fort du har prøvd det noen ganger, føles det mye enklere å kle seg slik som du selv vil. Personlig legger jeg mye av min selvtillit i utseendet. Jeg føler meg som regel aldri bra hvis jeg ikke har på meg klær som jeg virkelig liker. Så uansett hva andre sier om klesstilen din, så er det din stil og det er kun du som får lov til å velge den.  

♥ Ikke klag over noe, fiks det.
Det værste jeg vet er når jenter/gutter sitter forran pc’en hele dagen og spiser godteri, og klager over at de er feite. Det blir virkelig for dumt. Hvis det er noe du ikke liker ved deg selv, så gjør noe med det. Ikke la det ødelegge deg og livet ditt. Har du kviser kan du alltids fikse det. Er du feit er det bare å starte å trene og spise sunt. Hvis du har for små pupper kan man trene opp brystmusklen eller ta silikon. Men tenk veldig nøye over det før du legger deg under kniven.

♥ Ta vare på deg selv.
Du vil føle deg så mye bedre om du bare setter av litt tid til deg selv. Så sett av en deg i uken som er meg-dag. Denne dagen kan man kose seg med ett varmt bad, ansiktsmaske, manikyr, pedikyr, en god middag, osv. Alle fortjener en dag i uken som man vier til seg selv. Det er også viktig å spise sunt. Når man spiser sunt får man god samvittighet og man føler seg mye bedre. Hvordan du spiser vil også reflektere på hvordan du ser ut. 

 

Så til slutt, tenk over dette; Vil du være en den personen ingen husker hvem er, som er en grå liten trist mus, og som aldri tørr å gjøre noe. Eller vil du være den personen som som har en utrolig fin utstrålig, som alltid er blid og positiv, og har en god selvtillit. Hvis du føler du er førstnevnte, ta i bruk rådene jeg ga ovenfor. De vil hjelpe deg!

 

Har du god selvtillit?

 

Love Stina <3

52 kommentarer
    1. veldig gode tips, hvordan trener man brystmuskelen, og har du noen andre gode treningsøvelser? kan du lage video? 🙂

    2. Det varierer fra dag til dag, en dag synes jeg at jeg ser helt grusom ut mens andre dager synes jeg faktisk at jeg er fin:-)
      Kjempe fine tips, digger bloggen din å deg! <3

    3. Selvtilitten min er på helt på bånd, men dette flotte innlegget ga meg håpet på at jeg skal klare å jobbe meg oppover! 🙂 takk for fine tips du er skikkelig fin fin fin! <3

    4. Jeg har selvtillit som ligger på bunn, men disse avsnittene med tekst fikk meg til å tenke og jeg skal virkelig skjerpe meg !!! Helt serriøst. Jeg har nå bestemt meg for å gjøre det jeg vil, gå meg det jeg vil, leve som jeg selv vil. Jeg skal sette små gledesmål for hver dag og jeg skal trene myyyyye mer. Det er ikke lenge siden jeg sluttet på håndball og all trening uten om gymmen på skolen, så NÅ skal alt forandres !!! 😀 TUSEN TAKK !

    5. Jeg har ganske dårlig selvtillit eller jeg vet egentlig ikke, for jeg synes jeg noen ganger er pen ogsånt og jeg elsker å posere foran kameraet! Og min store drøm er jo bli modell, sånn som deg! Men jeg er redd for hvis jeg sier det til noen vil dem bare si ”Du, modell?” ”Modell ja….” Eller noe sånt..
      Tips om hva jeg kan gjør utenat tipsene i innlegget?
      Btw. Innlegget hjelper veldig mye og du er flink til å skrive hva du mener♥
      Klem <33 ; **

    6. hvor mange kalorier spiser du hver dag? og hvor mange dager i uken trener du? 🙂 du er så slank og pen!

    7. Flotte tips! Hadde helt ræææva selvtillit før, og jeg brukte selv å gjøre noen av disse tingene på den tiden:-) Nå trives jeg mye bedre med meg selv! 😀

    8. Kan du si på hvilke måter/hvordan man kan trene opp bryst muskelen får jeg har kjempe små bryst og går på ungdomsskolen alle har så store så når vi skal dusje etter gym eller noe så ser alle på meg og ler litt og jeg blir kjempe lei meg så jeg gjør ALLT får og få større bryster
      Btw det var kjempe bra :))

    9. Kjempebra skrevet!
      Jeg har samme problem som hun over. Min aller største drøm innen yrkesmuligheter er å bli modell. Jeg sa det en gang på skolen når læreren spurte hva vi ville bli, da begynte ganske mange å le av meg. Det hørtes til og med ut som om læreren synes det var helt latterlig. Søsteren min rakker ned på meg og sier at jeg ALDRI kommer til å bli det, og at man må være pen for å bli modell. Jeg leste et tips om hvordan man kunne få bedre selvtillit i Topp. Det er et kjempebra tips som jeg synes alle burde begynne med! Skriv ned ALLE de positive kommentarene du får i fra venner, lesere på bloggen din, lærere, foreldre og andre folk. Når du føler at du ikke er pen nok eller flink nok til ditt og datt, ta fram det du har skrevet ned, og det vil få opp humøret. Det vil gradvis hjelpe deg med bedre selvtillit. Jeg leste også et annet tips for en stund siden. Hver morgen når du står opp stiller du deg foran speilet og sier “Hei søta” eller noe lignende. I starten høres det helt idiotisk ut, men det hjelper faktisk! 🙂

    10. Hei :), eg har hatt dårlig sjølvtilitt i 4 år no ;S. Fordi eg føler noen ganger at eg er stygg. Siden noen har sagt stygge ting til meg. Eg prøver og ikkje bry meg men det er ganske vanskelig for meg :C. Så synest eg at ser bare rar ut :C. Dei tipsene du hadde var ganske viktige for meg tusen takk. Eg skal prøve dei ogs e kordan det blir. 🙂 Men eg kan si at selvtilitten min er ganske nede. Men med tipsene dine kan selvtilitten kansje bli bedre. Unsett fin blogg. :), Kunne du lage video kordan man glatter håret :)?

    11. ops ops! jeg har veldig, og da mener jeg veldig, lav selvtilitt… men jeg prøver å stå på! har et spørsmål, min tanke om selvtilitt folk rundt meg og meg selv er: når jeg er stille og står i bakrunden er alle glade og fornøyde, jeg tar mot til meg og kommer fram i lyset, snakker og smiler men da blir de sinte, sure, arrogante og pusher meg lett tilbake til begynnelsen.. hvor jeg blir stående en stund til jeg prøver pånytt, med samme utfall. Er det bare meg? Hva skal jeg gjøre? Har du tips, andre enn de i innlegget?
      <3

    12. Kjempegode tips!
      Selvtilitten min ligger faktisk litt sånn på bunnen akkurat nå 🙁
      Men dette skal det bli endringer i! 😉
      Det varierer litt også egentlig, fra dag til dag..

    13. Jeg er kanskje midt på treet når det gjelder selvtillit! Prøver å “vise” andre at jeg har en god selvtillit, men egentlig er det bare juks eller hva jeg skal si. Jeg har endel kviser i ansiktet og på ryggen som ikke vil bort, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det, men lever i troen på at det går bort om ikke så lenge 🙂
      Jeg likte tipsene dine veldig godt! Etter det jeg har lest tidligere på bloggen din , har jeg forstått det sånn at du blir både gladere og mer fornøyd med deg selv når du trener, så min plan er å begynne å trene 🙂
      Hvis du trenger bloggtips kan du skrive om trening :’D haha.

    14. Anonym: Så lenge du har troen på deg selv, kan du klare det du vil! ikke la noen andre si at du ikke kan bli modell 🙂
      Det var ett utrolig bra tips fra Topp! 😀

    15. Known As Me: Hmm, kanskje det er bare noe du føler at de gjør? Som regel er man sin egen verste fiende, og tror at alle er mye verre mot enn selv enn det de egentlig er. Men ett smart tips er å kanskje bli venn med 1-2 av de du snakket om. Også kan du bli en del av gjengen etterhvert? 🙂

    16. Fint innlegg 🙂 Jeg har ganske grei selvtillit og jobber med å få enda bedre gjennom å trene/ endre livsstil og ta grep om de tingene jeg vil endre i livet mitt 🙂

    17. Nja. Har ikke såå bra selvtillit egentlig, men det er ikke sånn kjempedårlig heller. Jeg er ikke så veldig glad i utseendet mitt, og synes alle er så mye penere enn meg. Men jeg har alltid både ignorert og hatet haterne som har mobbet meg vennene mine og stått for mine meninger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg