Når bør man få barn?

Nå for tiden er det mange jenter som blir såkalte “unge mødre”. Jenter får barn helt ned i 13 års alderen. På TV vises det jenter som er unge mødre. Både på FEM i “unge mødre” og MTV i “teen mom”. Det hele har utviklet seg til å bli en trend. 

På TV viser de at der helt greit å få barn når man er ung. Det er plutselig greit at jenter på 14 år har ubeskyttet sex og får barn. Jeg ser at flere og flere av vennindene mine får barn, og det i tidlig alder. Jeg får også høre om jenter som ikke har begynt på VGS, som er gravide. Som har blitt gravide med vilje. Som ønsker å stifte familie i en alder av 16 år.

Tenker de ikke på at de faktisk har ansvaret for barnet resten av sitt liv? At man kan ikke bare legge barnet sitt oppi en eske, slik som man kunne med dukkene sine når man var ferdig med å leke med de. Man må faktisk ta vare på barnet. Det å ta utdanning mens man er ung mor er veldig vanskelig, nesten umulig. Det er ikke sånn at når TV kameraene skrus av, slipper man alt ansvaret for barnet. Det er heller ikke gøy å ende opp med en jobb man hater, fordi man fikk barn i tidlig alder.

Jeg fikk høre om ei som hadde tenkt til å få barn  når hun var 16 år. Planen hennes var å la moren være hjemme med ungen, mens hun selv gikk på skole. Er det kun jeg som synes at dette blir for dumt? Er det kun jeg somsyns  at hun burde ta ansvar, og heller få barn da hun er gammel nok til å ta vare på det selv? Jeg håper i alle fall at jeg ikke er alene om å synes dette.

Jeg personlig syns at man skal få barn når man kan ta ansvar selv. Det holder ikke at man er flink til å sitte barnevakt for nabobarna. Man må være voksen, og være økonomisk sikret. Jeg syns at utdanningen skal være fullført og man skal ha funnet en man vil være sammen med resten av livet, før man får barn. Om dette skjer når man er 23 eller 33 er opp til enhver. Bottom line er: Skal man ha barn, kan man ikke være ett barn selv.

 

♥ Når syns du at man skal få barn?

 

Love Stina <3

62 kommentarer
    1. Helt enig i alt du sier. De som får barn i tidlig alder tror kanskje at de er i stand til å ta vare på barnet til barnet selv kan ta vare på seg selv, og selvfølgelig er det jo noen få som kan det, men som oftest er det ikke det. Det er koselig med barn, men blir mye koseligere når man har utdanning, en mann, et eget sted å bo og er psykisk klar for det. Jeg mener at noen ungdommer på 18 og litt over burde være de yngste som får barn. Min mor ble selv gravid som 18 år, og hun gjorde en fantastisk jobb. Men ellers synes jeg mange bør vente til de er 23-25 år (:

    2. Enig med deg egentlig 🙂 Det er opp til hver enkelt når de vil ha barn, men det jeg mener, er at en bør ha utdanning, hus og en mann du vet vil være der for deg! Det er usikkert med en alder, men rundt 25årsalderen kanskje..

    3. Jeg har planer om å få barn når jeg er ferdig med skole, har ordna meg et hjem eller leilighet og fått meg jobb 😉 Så kanskje når jeg er 23 : D
      FIIN blogg!! Håper du tar en tur innom min blogg, men må bare si…. Jeg er ikke flink til å blogge : S men ville blitt så glad om jeg ble ukens blogg eller om du tok en tur innom bloggen min! For jeg skal bli flinkere til å blogge!!
      Klemz meeg <3

    4. Jeg selv syns man burde vente til utdanningen er ferdig, men når den er ferdig og du begynner og jobbe, er det en rett tid for å få barn da? Er det noen gang rett tid å få barn?
      Jeg selv fikk vite at jeg ventet barn da jeg var 16, og jeg hadde bare gått tre måneder på VGS. Jeg fikk sjokk, og viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Jeg er veldig imot abort, og jeg diskuterte dette både med mamma og barnefaren. Begge støttet meg veldig i at jeg valgte og beholde henne. Familien og vennene mine støttet meg fult ut. Jeg klarte første året, og tok meg da et fri år.
      Jeg har et sitat som jeg bruker veldig ofte, og akkurat i dette synes jeg det passer : “If you wait to do everything until you’re sure it’s right, you’ll probably never do much of anything”
      Selv om jeg har et barn i alderen 17, går jeg ikke rundt å sier at andre burde det. Det er ikke lett, og man må forandre livet totalt. Vist man føler at man vill drikke og være sammen med venner hver helg, da burde personen ikke få barn. Jeg var en som var ute så og si hele tiden, og da jeg fikk vite at jeg var gravid måtte jeg skjerpe meg. Jeg fant ut at å sitte hjemme med en skjønnhet var bedre en å være ute og finne på mye rart. Jeg drikker selvfølgelig med hvert, men det er ikke alltid.
      Vist noen blir gravid, enten det er med vilje eller ikke, så burde de gå inn i seg selv og tenke godt igjennom om de virkelig er klar for alt som kommer når man får et barn.

    5. supert innlegg! er 100 % enig med deg! lyst til å ta opp dette på min blogg også.. det er rart hvordan det på en måte plutselig har blitt mer “vanlig” å få barn i en ung alder.. syns et på en måte er dumt.
      fin blogg du har, du er veldig pen:-)

    6. bra innlegg , jeg blir jo sjokket når jeg får høre at barn på min alder altså 13 får barn. De er jo ikke så veldig foksne da de er jo enda barn i hode kan man si

    7. Ser folk kommenterer over her at det er rart at det plutselig har blitt vanlig å bli ung mor -det har alltid vært vanlig, det er heller rart hvorfor det plutselig har blitt uvanlig og hvorfor man skal være så godt voksen nå og sånn. Kommer vel at flere kvinner skal ut i jobb osv.
      Synes man bør få barn når man føler seg klar for ansvaret, enten man er 18 eller 30 🙂

    8. Jeg syns det spørs fra person til person, selv føler jeg ikke at det er en fast alder man burde få barn. Det er vel når du føler det er riktig og når du selv klarer å ta vare på barnet!

    9. Jeg mener det at om man skal ha barn bør man være ferdig med utdanning og være klar til å ta ansvaret for barnet! Barnet fortjener ikke en dårlig/mindre bra fremtid fordi moren ville ha barn tidlig, og derfor ikke kunne ta en utdanning! Ungen skal tross alt ha mat, husly, kjærlighet og mye annet frem til h*n er 18! Man bør liksom ikke være et barn hvis man skal ha et barn…

    10. Jeg synes det er noe en person bør bestemme selv, men selvfølgelig- når jentene knapt nok har blitt tenåringer selv, synes jeg det blir helt feil. Hva “eldre” jenter gjøre, er helt opp til dem, selv om jeg selv ønsker å vente.
      Jeg har venninner som har fått barn tidlig, men de går glipp av så utrolig mye. Mødre vil gjerne argumentere mot dette ved å si at ingenting er som å ha et barn, at det er et eventyr osv., men det er et eventyr jeg selv synes kan vente. Nå har jeg mer enn nok med å finne ut av hva jeg vil med livet, hvem jeg er og oppdage verden og meg selv 🙂

    11. Jeg er så enig Stina 🙂 Jeg ambefaler sterkt og ikke få barn så tidlig. Jeg har faktisk familie som jobber med sånt. Tenk så dårlig jobb man får? Men jeg syntes heller ikke det er bra med abort heller da 🙁

    12. Jeg fikk barn som 16 åring, dette var langt ifra planlagt og ble for sen til abort. Jeg angrer ikke på det, men var ikke klar for det og mistet henne i BV, den dag i dag er jeg takknemmelig for det de gjorde, de redda ett barnsliv fra dårlig økonimi og en alt for ung mor som bodde på en dårlig plass. Når jeg ble 19 fikk jeg det samme svar på testen igjen, jeg gråt lenge for mine planer var utdanning og slikt men bestemte meg for å beholde. Den dag i dag er jeg en lykkelig mamma som skal begynne på skole for å få utdanning, hun blir 2 år i desember å er i barnehage, jeg har en mann som stiller opp. Men om noen spørr meg hva jeg mener som du gjør nå, så blir mitt svar: få utdanning, jobb å sikret økonimi. Gammel nokk til å skjønne at det er 18år i livet ditt som blir fastbundet, ikke ett spebarn som er koselig. MANGE tøffe dager i 18 år. En 13 åring ser på gravide damer og tenker, sånn vil jeg også ha det.. De tenker ikke gjennom det hele, de tenker ikke på at kansje blir det mange våkennetter meg kollikk og gråt eller en trassalder der de virkelig år kjenne på det å må ta valg og være streng. De tenker ikke på ungdomstiden de mister. Jeg måtte tenker slik med nr 2, tenke hardt gjennom det og tok det til meg, gjorde meg klar til det som skulle komme. Det gjør ikke de som ikke skjønner hva de går ut på..

    13. Noen er klare for å få barn når de er 20 og andre ikke før de er 30 😉 det varierer, men greit å ha en stabil inntekt og en mann å dele livet med. Det er ikke bare å være helt alene med ansvaret! Jeg var selv 25 år og gift når førstemann kom 😉 men jeg hadde ikke jobbet mer enn et år etter utdannelsen. Man er forskjellige, men å få barn når man er et barn er vel kanskje ikke det lureste 😉

    14. Jeg er enig i det du sier om jenter som er fra 13-16 og får barn med vilje:O
      Jeg synes når man har passert 35 så er det litt sent og at når man er 13 eller rundt 16 så er det altfor tidlig, men fra 18 til 34 er voksent nok:)

    15. Jeg er gravid selv, men i en alder av 18 snart 19 år, og jeg syntes det for meg selv er helt greit, men det er min mening. Jeg er lærling, og får fryst læretiden min når jeg kommer ut i permisjon, og får fortsette igjen som lærling når permisjonstiden er over, på samme arbeidsplass, min fordel er jo at jeg går lærling som barne og ungdomsarbeider, med andre ord, jobber med barn fra 0 til 6 år. Jeg har tenkt å ta vare på barnet selv, og tar den utfordringen. Og jeg får full støtte fra alle rundt meg – pluss faren til barnet er tilstede 100 % 🙂
      Når man faktisk er myndig og har en jobb, men når det går ned i en alder av 13 år og gjør det med vilje, så blir det helt feil. Det er bare uansvarlig.
      Men ja, enig i den kommentaren til Lena, at man er ansvarlig og voksen nok når man er fra alderen 18 til 34.
      Hvert fall hvis man er den personen som aldri har vært interessert i festing og sånne leve livet ting.

    16. Jeg syntes man ska få barn når man har funnet den rette persjonen å få det med og det er ingen bestemt alder det er når man føler seg moden nok til å ta ansvaret, men anbefaler være minst 18

    17. Jeg vet kansje ikke så mye om dette selv for er ikke så gammel men har sett på unge mødre med storesøstra mi og syns ikke engang de klarer og ta så godt vare på barnet sitt med kameraet på! De går på fest og lar bestemoren til babyen ta seg av den… Babyen trenger kjærlighet av moren sin og jeg vi vertfal bli 22 år før jeg får meg et barn på eget ansvar..
      HELT enig med deg…
      Gjerne komenter tilbake <3

    18. Jeg vet kansje ikke så mye om dette selv for er ikke så gammel men har sett på unge mødre med storesøstra mi og syns ikke engang de klarer og ta så godt vare på barnet sitt med kameraet på! De går på fest og lar bestemoren til babyen ta seg av den… Babyen trenger kjærlighet av moren sin og jeg vi vertfal bli 22 år før jeg får meg et barn på eget ansvar..
      HELT enig med deg..
      Gjerne komenter tilbake <3

    19. Føler ikke helt jeg skal uttale meg så veldig mye i denne saken. Jeg er jo selv ung og gravid, fant ut jeg var gravid som 17 åring. Dette var ikke planlagt, men jeg følte det at jeg måtte ta ansvar for handlingene mine i tillegg til at jeg faktisk ikke var klar for eller hadde taklet en abort. Slik er det mange unge som tenker, at en ikke vil ta abort. Men dette blir jo noe helt annet om man faktisk skal planlegge p bli gravid som 16 åring – det er i drøyeste laget. Hvis jeg hadde hatt valget hadde jeg ventet noen år med å få barn, men nå er jeg veldig glad for å være gravid og få ei lita prinsesse! Og det finnes mange ulike syn på dette, men jeg mener at om man er gammel nok til å ha ubeskyttet sex må man være gammel nok til å ta konsekvensene – enten om det er abort eller å beholde. Men som sagt det er mange som ikke takler en abort…

    20. Mamman min fikk broren min da hun var 18 og meg da hun var 20. Pappa er 1 år eldre. Men de tar godt vare på oss og når vi har unge foreldre skjønner de seg litt mere på moten og ting som skjer nå. Det er jeg sykt happy for. Foreldrene mine er verdens beste.

    21. jeg synes man burde få barn når man er moden og klar til å ta seg av det, men jeg synes ikke man burde få det for sent heller. folk nå for tiden får jo barn når de er 40-50, og det syns jeg blir litt vel drøyt. Jeg synes at 20-30 års-alderen går fint. Det er jo aldri en helt perfekt tid uansett liksom..

    22. Eg syns at det er mangen som burde venta med og få onga, men det er og mangen fordela med og bli ung mor. Og det er ikkje så vanskelig som folk trur og ta utdanning som ung mor. er nye tider nå. og det er mangen forskjellige metoder ein kan gå på skule. nettskule er jo og ein ting for dei som ønsker og vera heima med barnet til dei begynne på skule.
      Eg sjølv får min baby i Oktober, skulle ønska hu kom i oktober det året eg fyller 25, men eg angrer ikkje på at eg valgte og beholda sjølv om eg er bare 16 år no. og så tar eg meg eit år fri fra skulen, og begynner igjen i august året etterpå, når min lille er nesten eit år, seier ikkje at det kommer til og bli ein dans på roser, for det veit eg at det ikkje blir. Men er som sakt mangen fordeler med og bli ung mor og, spesielt vist du har den støtten du trenger fra venner og kjære.
      Men eg er heilt enig med deg i at det og planlegge familie når ein er 16 år blir for dumt. Vist eit barn kommer så kommer det.

    23. Det du skriver er så sant.
      Selv var jeg “uheldig”.
      Legen sa jeg ikke kunne få barn, og etter 1,2 år etter jeg og kjæresten sluttet med prevansjon pga dette fant jeg plutselig ut at jeg var3 mnd på vei. Da var jeg 22 år.
      Dette ble for mye for kjæresten så han forlot meg når jeg var 6 mnd på vei.
      Når jeg var 23 fikk jeg min nydelige datter. Selvfølgelig ville jeg ikke byttet henne bort for noe i verden, men selv om 23 er “gammelt” føler jeg selv at jeg er for ung.
      Du har fremdeles ikke utforsket verden nok som 22/23-åring! Føler jeg selv i allefall. 😛
      Nei, disse “unge mødrene”… Som du sier, det ser ut som det er en trend. Flere der jeg kommer fra også som får barn i en alder av 16-17 år. (Som virkelig ikke oppfører seg som mødre!!I)

    24. Jeg er helt enig med deg! Man må faktisk vite helt sikkert at dette går fint, at man har råd og tid.
      Og, ja, det å la moren ta seg av ungen blir for dumt. Hun skal være en bestemor som passer ungen nå og da, men ikke hver dag. Hun er på en måte “ferdig med sine”.
      Men som du sier, man kan ikke sette alder på når man er klar, for det er så utrolig individuelt!

    25. Jeg syntes at man først burde fullføre skole, ha en ordentlig jobb! kanskje ha flyttet for seg selv og tjene ordentlig med penger! du må vite åssen ansvar det er og hva det krever og den dagen du klarer alt det, da er du faktisk klar til å bli mamma og ikke minst for de som også blir pappa.. jeg kan si ærlig rett ut, at jeg liker ikke jenter i tidlig alderen som får barn uten å vite hvem faren er, eller at de ikke er i noe fast forhold. Syns egentlig bare synd på barna.

    26. Stine Knudsen: Oi. Så utrolig kjipt å lese at kjæresten din forlot deg når du var 6 mnd på vei. Det er jo da man trenger de mest! Får håpe at det kommer til å gå bra med deg og barnet ditt 🙂

    27. Jeg synes at man skal få bare når man selv er rede for det, men man burde har en stabil økonomi først og fremst. Jeg selv fikk barn da jeg var 18 år, jeg var alenemor og hadde kun inntekt fra NAV.. Å jeg slet veldig økonomisk og jeg slet veldig mye med fødselsdeprisjoner og tilslutt klarte jeg ikke å takkle hverdagen med deprisjon,dårlig øokonomi og alenemor at jeg tok en stort valg å skrive ifra meg sønnen min og latt barneværnet og barnefaren ta ansvaret for ham. Den dag i dag er sønnen min 2 år gammel og jeg har litt kontakt med ham, men er fortsatt ikke klar får å ta noe mer ansvar for ham! Jeg er 21 år i dag og hadde jeg kunnet, så hadde jeg ventet enda noen år før at jeg fikk barn. 🙂

    28. Jeg er helt enig med deg! Jeg syns ikke det har noenting med alderen å gjøre, men selvfølgelig 16år er VELDIG tidlig.. Jeg syns man bør ha en kjæreste man kan tenke seg å være sammen med resten av livet, en man tror blir en flink og ansvarlig pappa. Ikke en som man traff forrige helg på fest og som sikkert kommer til å stikke lenge før ungen i det hele tatt er født. Altså, jeg syns man bør ha vært sammen en stund, helt et par år i hvertfall, sånn at man vet at det fungerer å bo sammen og gjenerelt fungerer i det hele tatt. Jeg syns også at man bør være ferdig med studier man har planer om å fullføre, man bør ha en grei og stabil økonomi og et fast sted å bo (hjemme hos mamma tels ikke).
      Jeg syns også at man bør være ferdig med den værste feste-perioden i livet. Man bør være så voksen at man er klar for å velge barnet foran fest med venner.
      Det er selfølgelig veldig forskjell på folk, men jeg syns alt fra 22 til 30 er en passe alder 🙂 jeg vil i alle fall være ferdig med å få barn når jeg er 30år. Har ikke lyst til å være en gammel mamma som ikke kan være en aktiv og som ikke kan være med på hva det nå måtte være. Jeg vil være i en alder som gjør at jeg forstår hva barna går gjennom og som de lett kan prate med om problemene sine uansett hva det måtte være.
      Men, det skjer vel når det er meninga at det skal skje 😉

    29. jeg syns at en burde finne ut hva man skal gjøre med livet sitt å så fullføre de tingene før en får et barn.

    30. Jeg er enig med deg når det kommer til planlagt graviditet. Jeg kjenner minst 3 stk som har blitt gravide, ved uhell, men har valgt å beholde det. Jeg syntes det skal være opp til hver enkelt hva de velger.
      Det er trist at det har blitt en trend og at folk på 14-16 år vil stifte familie, for det er veldig vanskelig, dette har jeg sett. Ei jeg kjenner ble gravid som 15 åring, og valgte å ta skolen med en gang, hun driver med utdannelsen sin og lever i en leilighet under foreldrene. Hun har hatt det tøft, men hun har klart seg utrolig bra, og jeg har all respekt for hun og andre unge mødre som har hatt det tøft.
      Selv mener jeg at planlagt graviditet skal være ved alderen 23-30/35. For man bør ha tak over hodet, utdanning og jobb, før man skal stifte familie. Men så klart, uhell kan skje.

    31. Jeg mener man kan få barn når man selv er klar for det! Èn på 16-17 kan være minst like moden eller tilogmed mer moden enn en på 23! så om man er f.eks 18 år, forlovet og flyttet inn i ett eget hus, å føler seg klar og moden nok til å få barn, så synes jeg det er mere fornuftig enn å være 24, bo hjemme, og ikke være klar overhode, men bare vil ha barn! Så personlig tenker jeg at det er den ”mentale alderen” som teller og ikke årene du har levd! 🙂

    32. Helt enig med Mathilde! Har ikke mye med alder og gjøre, men mer om hvor voksen, moden og klar du er i hodet, for å få ett barn. Er jo noen på 16 årsalderen som er sammen med noen over 20, og visst den eldste er såpass ansvarlig og kan kanskje ta ungen litt mer enn den yngste, så burde jo det også funke. Jeg har vært gravid med skjedde en spontanabort.. Og jeg fyller 15 om 1 måneds tid.. Det var selvfølgelig ikke planlagt, men jeg merka at jeg ble knytta til det bare av og ha det i magen, og det var tungt og få vite at det gikk som det gikk..
      Men mange, når de står i den situasjonen, at de har blitt gravide, så blir man fort mye mer ansvarlige og mer klar for litt mer voksenliv.. Det merka hvertfall jeg når jeg fant ut at jeg var gravid. Men å faktisk planlegge det, er jo noe heelt annet og det blir for drøyt og få unge på ungdoms skolen..

    33. Jeg er helt enig i hva du synes. Det blir for domt at mammaen er den som på en måte blir mor igjen fordi at datteren hennes gir henne ansvaret for ungen da hun skal på skole. Hvis man skal ha et barn, er det vel vanlig å kunne ta ansvaret for barnet først? 😉

    34. je ble mor som 16 åring, ble gravid siste åre ungdomskolen, og den dag i dag har je 3 barn, ferdig vidregående, tatt studiespesialisering, og jobber, nå er je da ute i min mamma perm. je vill si for ei jente som er 16 så er det kanskje ikke lurt og planlegg og bli gravid, men blir du gravid og valge er abort eller beholde, så er ikke det de letteste valge du skal ta, og ta det fra ei som måte ta det valge, så sitte og kritisere folk som faktisk blir mødre i ung alder synes je ingen ting om.. je kan ta i mot all kritik, men je kan ikke på noen måte si at mine barn har fått en dårlig oppvekst til nå, je er 22 og og mi elste blir 6 i desember, hu er læere vilig, flitig jente, som alle snakker fint om, hu har reist rundt, sett verden og opp levd mye.. selv om je var 16 så klarte je og sette meg ned, få en utdannelse med en baby på arman, og avslutte studie spesialisering med 3 unger .. så je vill si det er ka du gjør det til selv. je var kanskje “barn” men du har lov til og ha sex som 16 åring, og har du sex så må du ta konsikvensene, uansett om du bruker prevansjon.. abort skal vør kun nøds tilfelle. for vist vi kunne gjøre masse feil her i verden og fått slettet alle konsikvensene så har vi aldri lært. je kan innrømme, at je har vøre borti harde tider, men det kan du når du er 30 år.. je tror at vist du er moden på en alder, og uhelle er ute så er den ingen skam og bli mor som 16 åring. je kan si at mitt barn når je gikk på skolen var ikke plasset hos min mor eller noen andre en meg eller barne faren, for som regel er det en far inn i bilde og. og for og si det sånn mine 3 barn kom på kondom, minipillen og hormon spirall så je kan si at ingen var planlakt , men alle 3 av dem e r en velsingnelse.. hadde je ikke fått dattra mi som 16 åring., hadde je nok ikke vøre utdanna i dag, ikke har je hatt jobb, og je tror je har gått rundt og festa kver helg og bare tenkt på meg selv. og få barn her helt fantastisk om du er 16 eller 40.. men unge mødre som er 13,14 år.. klart.. ikke helt lett vill je tru.. men du vokser mye på de 9 mnd. je kan også si at je har ei vennine som ble nettopp 31 år, og fikk sin første baby nå for 6 mdn siden.. vi møtes på svangerskaps kurs og hu sa til meg: når je fikk gutten min, så ble livet mitt snud helt opp ned.. alt ble anneledes, og je er jo redd for alt. ” så det er jo et tegn på at je tok min graviditet mye lettere som 16 åring, je fikk nå til og ta mamma perm den 1 des, føde den 8 des, og komme tilbake til skole benken den 4 januar med en liten baby på hånda og fullføre med beste gjennomsnitts karakteren i klassen.. så kem kan si til meg at je ikke kan ta vare på et barn? er ka du gjør det til selv, kor voksen du er, kor moden du er og kor ville du er til og sette deg selv som nr to! nå er je 22 år, lykkelig tre barnsmor , utdannet helsefagarbeidr, og tatt studiespesialisering og skal begynne sykepleien.! så hver forsiktig før dere setter oss alle under en kam.. noen unge mødre kan helt sikkert vør håpløs, andre er grei nok, og noen tar ansvare bedre en 30 åringer.. og je kan ikke skjønne at man klarer og vør tre barnsmor i 30 åra, får nå har je energi til og klatre med dem, leke med lego med dem, bygge sandslott, leke gjemsel, sisten og bare tulle rund.. je kan ikke huske en eneste gang mor mi som var 25 år da hu fikk meg satt i gulve og lekte med meg, eller lekte sisten med meg, bygde lego med meg.. så.. je veit ikke ka som er beste, men det mener je kvar enkelt må besteme selv, og velge selv og føle på selv.. er dem klar for den oppgaven så la det gå.. er dem ikke klar så greit nok.. men HAR DU Sex uansett om det er ubeskytta eller med prevansjon kan det skje et UHELL! og ka er valget.. ta konsikvensen, velge liv eller død? det er opp til kvar enkelt, men je mener vist du er klar for og ha sex med eller uten kondom og andre prevansjons middler så må du vør klar til og ta konsivkensen vist du fæ to blåe streker.. vist du ikke er klar for det, så ikke ha sex er nå mitt råd! men vi er alle forskellig og vi skal vøre forsiktig med ka man sier om andre og deres saker, er du ikke ung mor selv, så kan du heller ikke rakke ned på dem!

    35. TOnje: Utrolig gøy og fint å lese at det har gått så bra med deg. Du har virkelig stått på! Jeg har ingen tvil om at du er en utrolig flink og god mor. Stå på videre! 🙂

    36. er helt enig med deg..
      Jeg ser mange unge blir mor i norge nå for tiden.. siden de barna vil ha ung mor.. men seffa de som ønske å ha barn.. helst ikke undre 16 år.. greit å ha mor når de er 19 eller mer..
      det er lurt å ha kontroll over livet sin først så sammen med en så lenger.. de har bra nok penger til vare livet sin og har hus og bil.. så kan de lager barn.. for jeg synes at det er lurt..

    37. Synes ikke at noen har noe med det å gjøre. det er opp til hver enkelt person, og ingen trenger å bry seg om det. skjønner ikke hvorfor folk diskuterer rundt det engang.

    38. Veldig koselig blogg.
      jeg ser at stadig mer får barn i vg2. Mange sier om man vill ha barn tidelig bør vente til etter vg2 eller selve vgs.
      kjenner noen slm fikk barn tidelig, men ende opp med at de gikk fra hverandre. men det får veldig bra moren klarer det supert! Handler mye hvem du har rundt deg.
      Får du barn tidelig bør su også ta de i barnehage så du kan fullføre utdanningen din, jeg kjenner en som gjør det og det får super fint!!:-)
      Få barn når du er 16år er alt for tidelig. er noe helt annet en 18-19 eller 20års alderen. 16åringer har mye mindre erfaring ogsånt..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg